کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی کودکی، دوران شادی نیست!

6 مرداد 1397 ساعت 10:11

یک مشاور گفت: افسردگی به دلایل مختلف به سراغ کودکان هم می‌آید و هرگز نمی‌توان این اختلال را به بزرگسالان نسبت داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، فرناز امیراصلانی  با تاکید بر این‌که افسردگی به دلایل مختلف از جمله عوامل ژنتیک یا عوامل محیطی به سراغ کودکان می‌آید، اظهار کرد: به طور متداول بیماری افسردگی با نشانه‌هایی مثل گریه‌های مداوم، ناامیدی، لذت نبردن از فعالیت‌های روزانه، بی‌حوصلگی و کم‌انرژی شدن، منزوی شدن، عدم حضور در جمع، ناتوانی در برقراری ارتباط و دوست‌یابی بروز می‌کند. ولی برخی علائم افسردگی در کودکان به راحتی قابل تشخیص نیست و باید آن‌ها را با دقت در اعمال و گفتار کودک و هنگام گفت‌وگو با او تشخیص داد.
 
این مشاور ادامه داد: نکته مهم در افسردگی کودکان این است که بزرگترها، افسردگی را در دوران شاد کودکی بعید می‌دانند و به علائم و نشانه‌های آن دقت کافی ندارند. برای مثال کم‌حرفی و منزوی بودن کودکان در جمع را نشانه خجالتی بودن کودک تعبیر می‌کنند و یا پرخاشگری و تحریک‌پذیری او را به تربیت غلط نسبت می‌دهند. در حالی که این نشانه‌ها می‌تواند از وجود افسردگی در کودک خبر دهد.
 
وی با بیان این‌که مهم‌ترین دلیل برای افسردگی کودکان، رفتار والدین است، افزود: بچه‌ها در سنین پایین به والدین خود وابسته‌اند و رفتار والدین می‌تواند در روحیه آن‌ها بسیار تاثیرگذار باشد. رفتارهایی مانند تبعیض بین فرزندان، به رخ کشیدن نکات منفی کودک، ابراز نکردن صفات مثبت او و در مجموع رفتارهای نسنجیده، ‌طوری که روحیه کودک را تضعیف کند و اعتمادبه‌نفس او را کاهش دهد، می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به افسردگی باشد.
 
امیراصلانی خاطرنشان کرد: رفتار والدین با یکدیگر نیز در بروز افسردگی نقش به‌سزایی دارد. به عنوان مثال دعواهای زناشویی مداوم و مقصر دانستن کودک در اختلافات خانوادگی، مطرح کردن مسائل اقتصادی در حضور کودک، همچنین آگاهی کودک از بیماری والدین ‌طوری که نگران از دست دادن والدینش باشد، می‌تواند زمینه را برای بروز افسردگی فراهم کند. علاوه بر این، برخی عوامل روان‌شناختی نیز مانند مرگ پدر یا مادر، از دست دادن سلامت، نقص عضو یا بیماری‌های مزمن و لاعلاج می‌تواند کودک را افسرده کند.
 
این مشاور تصریح کرد: برخی دلایل ساده مانند تعویض مدرسه یا مهدکودک، اسباب‌کشی و مهاجرت که از نظر بزرگ‌ترها ممکن است متنوع و خوشحال‌کننده باشد، می‌تواند کودک را افسرده کند؛ چراکه تغییر ناگهانی و بدون مقدمه و از دست دادن دوستان برای کودک ناراحت‌کننده است و اگر والدین با کودک همراه نباشند و به گفت‌وگو با او نپردازند، ممکن است برایش مشکلات روحی ایجاد شود.
 
وی یادآور شد: ایجاد فضای صمیمی و دوستانه در محیط خانوادگی، برآوردن نیازهای کودک به اندازه، گفت‌وگو با او به نحوی که خوب به حرف‌هایش گوش داده و به احساساتش احترام گذاشته شود و گاهی تغییر فضایی که باعث افسردگی کودک شده است و دقت در روابط بین فردی در خانواده مانند رابطه پدر و مادر با هم و با فرزندان دیگر می‌تواند از راهکارهای درمان افسردگی در کودکان باشد، در عین حال رعایت همه این نکات می‌تواند از بروز افسردگی پیشگیری کند.
 
امیراصلانی همچنین با بیان این‌که تشدید افسردگی در کودک با عوارضی مثل کم‌خوابی یا کم‌اشتهایی همراه است، افزود: در چنین شرایطی باید از یک متخصص کمک بخواهیم و نگذاریم که وضعیت کودک وخامت پیدا کند؛ چراکه افسردگی می‌تواند لطمه‌های زیادی به کودک بزند . همچنین این روزها اغلب بچه‌ها درگیر بازی‌های مکانیکی هستند. این بازی‌های کامپیوتری زمینه بروز پرخاشگری را بین کودکان ایجاد می‌کند. از سوی دیگر در برخی مهد کودک‌ها نیز با فضای خشک و بی‌روح، دیگر نیاز به شادی کودکان ارضا نمی‌شود.
 
این مشاور افزود: از دیگر نشانه‌های افسردگی می‌توان به بروز شب‌ادراری بین برخی کودکان اشاره کرد؛ در واقع حوادث ناگوار منجر به بروز افسردگی در افراد می‌شود، اما اگر خانواده بتواند شرایط بهداشت روانی را بین کودکان فراهم کند به تدریج حالت افسردگی از بین می‌رود. فقط با غنی‌سازی فضای عاطفی برای کودکان می‌توان زمینه‌های بروز افسردگی را در آن‌ها کاهش داد.
 


کد مطلب: 629789

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/629789/وقتی-کودکی-دوران-شادی-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com