پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۴۳
اهمیت افکارعمومی برای دولت؛

مورد عجیب و غریبی به نام دکتر سیف!/ تقدیر از عامل مشکلات به جای عزل و عذرخواهی!

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 629785
درحالی که همه انتظار عزل سیف را می کشیدند وی نه تنها عزل و برکنار نشد بلکه با اتمام دوره‌اش از بانک مرکزی کنار رفت.
مورد عجیب و غریبی به نام دکتر سیف!/ تقدیر از عامل مشکلات به جای عزل و عذرخواهی!
گروه سیاسی جهان نيوز: ماجرای تغییر و تحولات در تیم اقتصادی دولت که به واسطه نا به سامانی در بازار ارز رخ داده است که باعث بهم ریختگی و التهاب شدید اقتصادی شده، یکی از موارد حائز اهمیت و قابل تامل است. بعد از افزایش سرسام آور قیمت ارز در کشور که باعث گرانی‌های شدید شد و بازار عملا درمانده به رکود چشم گیری رسید، مطالبه تغییر تیم اقتصادی دولت از سوی مردم و کارشناسان برای اصلاح روند موجود عنوان شد. مطالبه ای که چندین برای برای آرام کردن مردم از سوی «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور به آن پاسخ مثبت داده شد.

در این رابطه، کارشناسان اقتصادی چون «احمد توکلی»، نماینده ادوار مختلف مجلس بیان می کردند که رئیس‌جمهور باید چند نفر را عزل کند نه اینکه تغییر بدهد؛ زیرا مساله فرد نیست باید به تیم و نوع نگاهی اقتصادی آن توجه کرد.

با این همه «ولی الله سیف رفت و «عبدالناصر همتی» به بانک مرکزی آمد. اما چه رفت و چه آمدی! درحالی که همه انتظار عزل سیف را می کشیدند وی نه تنها عزل و برکنار نشد بلکه با اتمام دوره‌اش از بانک مرکزی کنار رفت. این تاکیدی بود که دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت ضمن انتشار بیانیه‌ای بر روی آن تاکید کرد.

در این اطلاعیه آمده است: « درپی انتشار خبری در صدا و سیما مبنی بر "استعفای سیف به دلیل ماه ها فشار افکار عمومی"، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت ضمن تکذیب این خبر به اطلاع می رساند که با اتمام دوره ریاست سیف بر بانک مرکزی عبدالناصر همتی به جای ایشان انتخاب شده است.»[1]

رئیس جمهور حتی از سیف به سبب مدیریتی که در این دوره داشته تقدیر و تشکر هم کرد. رئیس جمهور با تشکر از ولی الله سیف، وی را مدیری بسیار سالم و ارزشمند دانست که با جدیت تمام سیاست‌های دولت را اجرا می‌کرد . 
 روحانی ایستادگی در برابر مؤسسات مالی، اعتباریغیرمجاز که به ایجاد انضباط بیشتر و قاعده‌مند شدن این مؤسسات منجر شد را از خدمات ارزنده دوره مدیریت وی دانست.[2]

این در حالی است که در دوران زمامداری ولی‌الله سیف بر بانک مرکزی تصمیمات اشتباه وی به همراه تیم اقتصادی دولت باعث بروز مشکلات عدیده ارزی، پولی و مالی در کشور شد و در این بین حتی برخی از نزدیکان سیف بیان می کردند که وی برنامه‌ای برای بهبود وضعیت ارزی کشور ندارد.

بسیاری از کارشناسان تصمیمات کارشناسی نشده ولی الله سیف در بحث مواجهه با مشکل موسسات اعتباری غیر مجاز و تزریق 35 هزار میلیارد تومان برای پاک کردن صورت مساله این موسسات را از دیگر اشتباهات او می‌دانند.

خود سیف نیز بدون هیچ عذرخواهی حتی دوره مدیریت خود را دارای دستاوردهای خاصی دانست و گفت: « برداشتن گام‌های اساسی در اصلاح نظام بانکی به ویژه موسسات مالی غیر مجاز از جمله دستاوردهای این دوره بانک مرکزی بود.» [3]

البته مجلس هم در برخورد با رئیس بانک مرکزی که دلار را 3 هزار تومان تحویل و بالای 9 هزار تومان تحویل داد، برخورد مستقیم و جدی نداشت.

تنها چند نامه و تذکر برای برکناری وی به دولت ارائه شد و حتی برخی از نمایندگان مجلس از اصرار سیف برای عدم تحقیق و تفحص از بانک مرکزی خبر داده اند. حتی سیف از برخی نمایندگان به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرد.

با این اوصاف مورد عجیب و غریبی در خصوص کنار رفتن رئیس کل پیشین بانک مرکزی دیده می شود.

مدیری که در زمان وی بحران های ارزی و مالی زیادی رخ داد و وی با وجود این مشکلات صندلی ریاست خود را ترک کرد نه تنها برکنار نشد بلکه ماند تا دوره اش تمام شود و نه تنها مواخذه و بازخواست نشد بلکه رئیس جمهور از وی تقدیر و تشکر به عمل آورد. سیف خود نیز نه تنها به خاطر این بحران‌ها عذرخواهی نکرد بلکه دوران مدیریت خود را پربار خواند و با کمال تعجب دستاورد این دوران را اصلاح نظام بانکی کشور عنوان کرد!

با این شرایط برخی از فعالان سیاسی و شخصیت‌های مختلف از این بیم دارند که سیف به خانواده خود در خارج از کشور بپیوندد. در این خصوص پیشتر یکی از رسانه‌های طرفدار دولت درباره گرانی ارز و خارج نشینی خانواده سیف تاکید کرده بود: «البته طبیعی است هنگامی که خانواده ی برخی مسئولان از جمله جناب سیف، در خارج از ایران سکونت داشته باشند، هیچ گاه این فشار مالی روزافزون را احساس نکنند. »

در این باره حجت الاسلام جدائی، امام جمعه اسالم گفته است: «بالاخره بعد از کلی اعتراض و خراب کاری و به افتضاح کشیده شدن اقتصاد کشور مدیر کل بانک مرکزی عزل شد. بی‌هیچ ابراز شرمساری و عذرخواهی و متاسفانه دو دختر، دو پسر و همسر ایشان چند ماهی است مقیم استرالیا شده اند و احتمالا ایشان هم با کلی پرونده خراب به آنها بپیوندد آیا سیستم امنیتی ما هوشیار هستند؟»

با این شرایط دولت نشان داد که تغییرات تیم اقتصادی که وعده داده بود چندان نشانی از پشیمانی از رویه گذشته اقتصادی ندارد. از سوی دیگر افکارعمومی نیز برای دولت چندان اهمیت خاصی ندارد؛ اطلاعیه و تاکید دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت بر اتمام دوره سیف و نه عزل او بر اثر فشار افکارعمومی به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.

چندی پیش نیز «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در واکنش به انتقادات نسبت به خود اعلام کرد که استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرده اما وی این استعفا را نپذیرفته است؛ موضوعی که به باور بسیاری یک استعفای نمایشی بود و نه تنها بر کناره گیری نوبخت اشاره نداشت بلکه حاکی از بزرگ کرد و وجهه بیشتر دادن به نوبخت نیز بود. با این حال اولین تغییر تحولی که از دولت انتظار می رفت به این شکل انجام شد و باید دید در آینده چه تغییراتی با چه نحو و شکلی انجام می پذیرد و سئوال اساسی اینجاست که با این تغییرات باید شاهد تغییرات در سیستم اقتصادی و نگاه دولت به اقتصاد و نتیجه مثبت آن در بازار باشیم؟
 
[1] http://www.eghtesadonline.com/بخش-بانک-5/287829-دولت-دوره-سیف-تمام-شد-استعفا-نکرد
[2] https://www.mashreghnews.ir/news/877721/تقدیر-و-تشکر-رئیس-جمهور-از-سیف
[3] https://www.mashreghnews.ir/news/877845/واکنش-سیف-به-انتصاب-رئیس-بانک-مرکزی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ضربه اي كه ايشان به سيستم بانك داري زد در هيچ كشوري سابقه ندارد
Iran, Islamic Republic of
کی نزد؟؟
یه نگاه به بالا بندازی میبینی که هر مسئولی در حد وسع خودش به اقتصاد کشور ضربه زده و میزنه. اما شعار میدن به این قشنگی!
اسم فاضل را نبر
Iran, Islamic Republic of
یک سوال
زمان محمود میریختید تو دستگاه و رییس دستگاه را به هر بهانه ولو کوچک میبردید
الان چرا با این همه فساد گسترده و بی سابقه تعلل میکنید؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چون اینها رسانه هایی دارن که مردم رو تحریک میکنن و جوونارو هیجانی. درحالیکه اونها این قدرت رو نداشتن.
Iran, Islamic Republic of
به روحانی و دولت خدمت کرد. مردم بیخیال....
Iran, Islamic Republic of
روحانی کشور را رها کرده است.
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کدوم ماست فروشی میگه ماست من ترشه؟برای اینکه خودشونو توجیه کنن مجبورن ازش تقدیر کنن
Romania
تقدیر میشه با پاسپورت ایرانی هم با اسکورت میره پیش خانم بچه ها تو استرالیا.....چه حالی می کنند این ذخیره های نظام .....بهمنی سکه وطلا خرید این حراجشون کرد مثل آب خوردن ...
احمد
Iran, Islamic Republic of
اگر این اتفاق در کشورهای آسیای شرقی رخ می داد رئیس بانک مرکزی را مفتضحانه بازداشت و محاکمه می کردند در این جا این صحبت ها نیست تازه از او تشکر و قدردانی هم می شود
Iran, Islamic Republic of
...
حامی
United Arab Emirates
اینجا ایرانه.. باکل دنیا فرق داره..
اینجا جاییه ک ادعای اسلامشان گوش فلکو کر کرده ولی فساد درآن علنی شده؛ فساد همگانی شده؛ فساد سازماندهی شده...
United States
احتمالأ بده بستان هایی در بالا دست هست که از ایشان تقدیر و تشکر میشه
Iran, Islamic Republic of
.... ما فقط رهنمود میدیم. نوک پیکان حمله را بگیر اون ور!!!
Iran, Islamic Republic of
بله دلار 10 هزار تومانی یعنی اصلاح سیستم بانکی کشور . همه چیز مردم رو دارن بازی می دن
Iran, Islamic Republic of
ده تومن که مال امروزه
به سلامتی بزرگان کشور دوباره داره از سکوی ده تومن اوج میگیره که بره بره اون بالاها
Iran, Islamic Republic of
عملکرد ایشان مسبوق به سابقه است فقط اشکال اینست که در این مملکت
کسی به سابقه وعملکرد کاری ندارد!!! اگر عملکرد ایشان را در زمانیکه مدیر
عامل بانک صادرات بودند بررسی فرمائید کاملآمشخص می شود چه کسی را
برگزیده اند وهدف و منظور از این انتخاب چه بوده...
Iran, Islamic Republic of
چرا آدرس غلط به مردم میدین ؟ مشکلات کل دولت رو گردن یه نفر انداختن اوج رذالت هستش . البته همین یه نفر هم آدم خودتونه و حالا با گرفتن یه حقی یا پولی یا پاداشی همه چیز رو گردن گرفته تا مردم چیزی نفهمند!!!!!!!!!!!!! . ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
آیا درست است خانواده اش را به خارج فرستاده؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
برادر شما مثل این که باورت نشده و تعجب کردی.
1- یادمان نرفته که خانواده رئیس بانک ملی ساکن کانادا بودند و نه تنها خودش نیز به کانادا رفت بلکه دزدی و اختلاس کرد و فرار کرد.
2-سیف فرد مرموزی است. سابقه و زندگی نامه او چندان مشخص نیست. هیچ اطلاعی از خانواده او نیست. البته کسانی که نماینده بودن و دستی در کار دارند از این که خانواده او خارج نشین هستند اطلاع یافته اند. برای همین است خبری از خانوده او نبوده چون اصلا ایران نیستند و سعی کرده مخفی نگه داره.
3- سیف در این مدت قیمت دلار را دقیقا سه برابر کرد. البته او تنها عامل نیست اما جزو مهم ترین مقامات اقتصادی است و اتفاقا در زمینه دلار و سکه شاید مهم ترین مقام کشور باشد. او اینک عامل اصلی است و بایدممنوع الخروج شود تا مبادا اطلاعات حساس اقتصادی کشور را به بیگانگان بدهد البته اگر تاکنون نداده. با توجه وضعیتی که به وجود آورده و این که آمریکا از جزئی ترین مسائل اقتصادی ایران آگاه است و اسمس تک تک فعالان اقتصادی رو هم به دست آورده اند.
United Kingdom
بله خانمش الان در استرالیاست بچه هاش هم می گن کاناداست
Iran, Islamic Republic of
مسئولین قضایی و امنیتی و نظارتی هم مرتب شماره تلفن هاشون را تبلیغ میکنن. این است امنیت ملی
United Arab Emirates
بله به استرالیا
Iran, Islamic Republic of
.... مشکل اصلي روحاني است كه سرنوشت 80 ميليون را گره زده به تعدادي مدير خاص در دولت خودش !
Iran, Islamic Republic of
حالا مدیر غیر خاص گذاشته بود اوضاع فرق میکرد؟
کلا سیستم مدیریت در اینجا افلیج و درب و داغونه. وقتی اول سود شخصی برای مسئولان یک کشور اولویت داشته باشه بهتر از این نمیشه. ...
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی بیست و چند میلیونی هستند که دوباره به روحانی رای دان!
Romania
آخه همین اقلیت باهم کار می کنند وهوای هم را دارند.ملت کیلویی چند !!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سيف تنها كسي بود كه جلوي بخور بخور در صندوق هاي به اصطلاح قرض الحسنه را گرفت . فسادي كه سالها سيستماتيزه شده بود و گروه زيادي از اين پولهاي باد اورده ارتزاق كرده بودند و دلشان خون شده و مي خواستند پولها را كه تقسيم كرده بودند باز نگردانند و بانك مركزي اين پولها را به جاي انها بازپرداخت كند . و به همين دليل همه را بر عليه سيف تحريك كردند !
Iran, Islamic Republic of
چه اطلاعات دقیقی اسامی شونو بگو ....
United Kingdom
همون هايي كه وام هاي ميلياردي از ثامن الحجج گرفتند از قاضي پرونده بپرس !
Iran, Islamic Republic of
داداش ما مردم سپرده گذار کاسپین حاصل عمرمان را گذاشته بودیم و بخور بخور هم نداشتیم
United Kingdom
شما نخوردين ، اما سپرده شما رو به ديگران حقوق ٣٠ ساله و وام ميلياردي به دوستان و اشنايان دادند .
اين همه بانك كاسپين را انتخاب كردي ؟ سود بيشتر ؟
پارسيان و پاسارگاد و اقتصاد نوين و ملت و صادرات و .... چه مشكلي داشتند ؟ چند درصد فقط كمتر سود مي دادند داداش ؟
سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
شروع بکاربانکهای خصوصی وموسسات مالی اعتباری به
اواخردولت اصلاحات برمیگرددبیشترهمین افراددولت کنونی درآن دولت نیزحضورداشتندکه رای به تاسیس آنها
داده انداگرمشکلی هم بوده ازاساس وریشه اشکال داشته
که عمدتابااستفاده ازرانت یاحضورافراددولتی تاسیس شده
حال چطورمیشود دولت یاافرادی مجوزشائبه داربدهنددر
ادامه ازاصلاح آن سخن بگویندامادرموردموسسات منحل شده که همه میدانندکه ازمحل صندوق توسعه ملی برای تسویه حساب مشتریان استفاده شده وربطی به عملکرد
فرضامثبت سیف نداردآقای سیف اگرتوان داشت نمیگذاشت کاربه پولشویی وورشکستگی مالی مردم شود
United Kingdom
شما هم همه را به دولت اصلاحت مربوط كن تا عقده هايت خالي بشه !
دوران احمدي نژاد اينها گسترش و افسارگسيخته شدند.
سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
عقده ای ندارم تاآنراخالی کنم بحث واقعیت است آقای مجیدقاسمی رییس بانک مرکزی آنزمانهاجزءاولین موسسان بانکهای خصوصی است خودآقای سیف قبلا مدیرعامل وعضوهیات مدیره بانک خصوصی دیگربودو
تامیرسیم به مهدی جهانگیری موسس بانک گردشگری
ب...
محمد
United Kingdom
مبارزه با فساد سيستماتيزه منجر به بركناري سيف شد . چون حاضر نشد از پول بيت المال بدهي اختلاس گران را بپردازد .
رئيس ثامن الحجج خيلي دوست داشت تا بدهي مردم از طرف بانك مركزي پرداخت بشه و بخور بخور ها بدون بازگشت باشه !
حیدر
Iran, Islamic Republic of
وقتی قانونی هست که نباید به دزدی که از خونت اومده دزدی کنه دست بزاری باید هم کار تا اینجا پیش بره...
Iran, Islamic Republic of
درکشوری که از مسول خیانتکار تقدیر می شود
آقازاده دزد مورد تکریم است
حق یتیم خورده می شود
مسولان بیشتر حساب دنیایشان را دارند باید سیف و کرباسیان ها و خاوری ها زندگی شاهانه داشته باشند اما طولانی نخواهد بود دورانشان
...
زرشك
همهشون دستشون توي يه كاسه است
Italy
سیف شمشیری بود که به کمر نظام زد!!!!
بهلول
Iran, Islamic Republic of
ای بابا شما هم هیچ چیز رو به خوبی درک نمیکنید با پایا ن مدت خدمتش اول عزلش کردند و بعد هم به استرالیا تبعیدش کردند تا دیگه از این کارها نکند
United States
کسیکه مدتها در حکومت و در دبی عضو و مدیر عامل شرکتها و موسسه های دلار فروشی بوده است میخواستید چکار بکند
عدالت
Iran, Islamic Republic of
...