جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چه تغییراتی در دولت مشکلات را کمتر می‌کند؟

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 629775
پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی، کدام مقامات دیگر باید تغییر کنند تا امید به رفع مشکلات بیشتر شود؟ همزمان با این تغییرات در کابینه دولت، نیاز است چه تغییرات دیگری رخ دهد تا این تحولات منتج به نتیجه شود؟
چه تغییراتی در دولت مشکلات را کمتر می‌کند؟
به گزارش جهان نيوز، تغییرات در کابینه دولت دوازدهم آغاز شده است. پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی به نظر می‌رسد همچنان مباحث مرتبط با تغییرات در کابینه دولت ادامه دارند. اما آیا این تغییرات می‌تواند مشکلی از اقتصاد ایران حل کند؟
 
فاطمه پاسبان، در این فضای موجود تغییر در کابینه دولت و روی کار آمدن مدیریت جدید اقتصادی به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن چند نکته ممکن است که می‌تواند التهاب وضع موجود را کاهش دهد.

۱- افرادی مجرب، پرتوان، با انگیزه، متخصص، با شناخت کافی از وضعیت موجود و با برنامه بر سر کار آمده و بازوی مشورتی قوی و متخصص را با خود به همراه داشته باشند تا بتوانند برنامه تغییر و اصلاحات را تدوین نمایند.

۲- با پشتوانه و مشارکت نیروی انسانی تحت پوشش خود و بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مردم‌مدار با اقتدار و بدون ترس و واهمه اصلاحات و تغییرات مورد نظر را عملی سازد.

۳- گلوگاه‌های ایجاد فساد و رانت شناسایی و با عزم جدی مبارزه با فساد و رانت، شفافیت اطلاعات و انتشار آن برای عموم مردم، سیستم و فرآیند نظارت، کنترل و ارزیابی را پیاده‌سازی نماید.

۴- از تصمیمات آنی، بدون مطالعه و غیرتخصصی اجتناب ورزیده و با درایت و به‌کارگیری علوم مختلف، راهکارهایی ارائه شود که حداقل خطا را داشته باشد تا از این طریق اعتماد مردم جلب شود.

۵- متخلفان و قانون‌شکنان به مراجع قضایی معرفی شوند.

۶- نظام مدیریت خانوادگی، فامیلی و جناح‌بندی سیاسی به نظام مدیریت شایسته‌سالاری تبدیل شود و در نهایت پایش، کنترل، نظارت و ارزیابی مستمر و پایدار و روز آمد را برای هر اقدام اجرا شده، عملیاتی کند. به نظر نمی‌رسد تنها با تغییر افراد بدون تغییر و اصلاحات ساختاری، التهابات موجود کاهش یابد.

مدیرانی از جنس اقتصاد مدرن به دولت بیایند
حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مورد معتقد است که مدیرانی از جنس اقتصاد مدرن به دولت بیایند.

با امیدواری از این تغییر و با امید به تغییر سیاست‌های ارزی با توجه به تغییر رئیس کل که شاید با انتخاب معاونان و مدیران کل تازه نفس ممکن باشد، حالا جامعه فعالان اقتصادی چشم به راه تغییر دو ضلع دیگر مرکز فرماندهی اقتصادی‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یکی از مهمترین تصمیم‌گیران ارشد اقتصادی است که اعضای سازمان را به سوی تدوین و تهیه بودجه‌ای سازگار با شرایط روز و دارای توازن در دخل و خرج هدایت می‌کنند.

واقعیت این است که بودجه‌ها و سیاست‌های بودجه‌ای در این پنج سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم در مسیر بهبود شاخص‌های کلان و با سیاست‌های پولی و ارزی و اقتصادی سازگار نبوده و به رشد نقدینگی منجر شده و به تعادل بدهکاری‌های دولت کمک نکرده است.

از سوی دیگر بر خلاف انتظار سیاست‌های اقتصادی که در وزارت اقتصاد اتخاذ می‌شود و بر سیاست‌های مالیاتی، خصوصی‌سازی، سرمایه‌گذاری خارجی و بازار سرمایه حاکم است نیز از انسجام برخوردار نبوده است.

اگر همه اجزای سیاست‌های یادشده در سه محل فرماندهی اقتصاد سازگار و بهینه بود، لابد رئیس دولت اعضای دولت را تغییر نمی‌داد. حالا که یک ضلع از سه ضلع این محل‌ها تغییر یافته و البته می‌شد مدیری از جنس تازه در این نهاد بر سر کار آید، امید است در سازمان برنامه و در وزارت اقتصاد مدیرانی از جنس دانش مدرن اقتصاد همراه با شجاعت و نیروی جوانی به این نهادها تزریق شود تا به جای خوبی برسیم.

جای خالی اقتصاددانان در دولت
حمید دیهیم، رئیس انجمن اقتصاددانان ایران نیز درباره تغییر مردان اقتصادی دولت می‌گوید: موضوع این است که ما نه در هیئت دولت و نه در مجلس اقتصاددان نداریم. این یکی از مشکلات بزرگ کشور است. باید در راستای تغییرات کابینه از اقتصاددانان استفاده شود.

یکی از کارهایی که حتما باید انجام شود، تغییر بدنه اقتصادی کابینه دولت است. نمی‌دانم چرا این تغییر صورت نمی‌گیرد. قطعا آمدن افراد جدید به کابینه، اندیشه‌های جدید را نیز با خود می‌آورد. البته این واقعیت را باید در نظر گرفت که در این شرایط بحرانی، رئیس بانک مرکزی شدن، وزیر اقتصاد شدن و رئیس سازمان برنامه و بودجه شدن بسیار کار سختی است و هر کسی نیز در این شرایط اقتصادی پذیرای این پست‌ها نخواهد بود.

اما نهایتا باید این تغییرات صورت بگیرد و چند نفری از تیم اقتصادی دولت تغییر پیدا کنند. درست است که اکنون کشور ما درگیر مشکلات سیاسی زیادی است، اما به نظرم مشکل اصلی کشور ما اقتصادی است. قطعا ورود اقتصاددان‌ها می‌تواند در این شرایط موثر باشد.

منبع: تجارت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *