کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سلامت کبد و تأثیر آن در ابتلا به آلزایمر

5 مرداد 1397 ساعت 15:14

محققان آمریکایی در یک بررسی جدید به عامل موثر دیگری در خطر ابتلا به آلزایمر یعنی سلامت کبد دست پیدا کردند و دریافتند، نوعی از اختلالات در کبد می‌تواند زمینه‌ساز بیماری آلزایمر شود.


به گزارش جهان نیوز، محققان آمریکایی در یک بررسی جدید به عامل موثر دیگری در خطر ابتلا به آلزایمر یعنی سلامت کبد دست پیدا کردند. 

براساس داده‌هایی که در سایت «medicalnewstoday» منتشر شده است، محققان دریافتند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر با کاهش سطح پلاسمالوژن‌ها، نوعی فسفولیپید تولید شده در کبد، مرتبط است که نقش کلیدی در حفظ سلامت سلول‌های مغز بازی می‌کنند.

محققان تأکید می‌کنند، پلاسمالوژن‌ها از کبد و از طریق خون به مغز و دیگر نقاط بدن منتقل می‌شوند که سطح این فسفولیپیدها با انجام آزمایش‌های ویژه‌ای اندازه گیری می‌شود.

محققان آمریکایی در این بررسی به دنبال آن بودند تا مشخص شود آیا کاهش سطح پلاسمالوژن با افزایش خطر ابتلا به نارسایی‌های شناختی از جمله آلزایمر و اختلال شناختی خفیف مرتبط است.

همچنین این بررسی‌ها نشان داد،  پایین بودن سطح  پلاسمالوژن‌ها با افزایش میزان پروتئین تائو که مشخصه بارز بیماری آلزایمر است ارتباط دارد.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: یافته‌های به دست آمده از این پژوهش امید به افزایش راه‌های پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر را ایجاد می‌کند.

آلزایمر را اولین بار روانپزشک آلمانی به نام «آلویز آلزایمر» در سال 1906 میلادی معرفی کرد.

غالباً این بیماری در افراد بالای 65 سال بروز پیدا می‌کند؛ گر چه آلزایمر زودرس (با شیوع کمتر) ممکن است زودتر از این سن رخ دهد.

در سال 2006 میلادی 26 میلیون و ششصد هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا بودند و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2050 میلادی از هر 85 نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد. 

پنج درصد از جمعیت 65 ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که 10 تا 15 درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.
منبع:فارس


کد مطلب: 629666

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/629666/سلامت-کبد-تأثیر-ابتلا-آلزایمر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com