پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

یک رای بین المللی به نفع ایران

پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب: 629627
رای دادگاه عالی نیویورک به نفع ایران، تفاهم نامه با پاکستان برای تبادل گردشگر، تشکیل صندوق مشترک ارز دیجیتال بین ایران و هند از جمله خبرهای گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.
یک رای بین المللی به نفع ایران
به گزارش جهان نيوز، در این هفته حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت نقش برجسته هخامنشی به ایران صادر شد. دادگاه عالی نیویورک در حکمی اعلام کرد نقش برجسته هخامنشی که قدمت  آن به بیش از ۵ هزار سال قبل از میلاد می رسد باید به ایران برگردد. این نقش برجسته یک سرباز پارسی است که در ماه اکتبر توسط بازپرسان منطقه منهتن از نمایشگاهی ثبت و ضبط شده است و به مبلغ ۱۰۲ میلیون دلار به فروش گذاشته شده بود اما این دادگاه هنوز مشخص نکرده که این نقش برجسته چطور باید به ایران برگردد.

در این هفته همچنین تغییرات جدید درباره ورود اتباع هندی به ایران خبر داد. از اول مرداد ماه اتباع هندی برای سفر به ایران می توانند در فرودگاه های بین المللی ایران روادید دریافت کنند. پیش از این نیز ایرانی ها برای رفتن به هند می بایست درخواست ویزای الکترونیک می دادند و ویزای خود را در فرودگاه های بمبئی و دهلی نو هند دریافت می کردند.

در این هفته علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در دیدار با کومار سفیر هند در ایران گفت: روابط خوب بین دو کشور در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ وجود دارد اما تبادل گردشگر بین ایران و هند بسیار کم است.

وی گفت: با توجه به مشکلاتی که آمریکا به وجود آورده می توان برای توسعه گردشگری بین ایران و هند صندوق مشترک ارز دیجیتال ایجاد کرد. همچنین با توجه به صدور ویزای الکترونیکی گردشگران هندی می توانند با ورود به ایران ویزای فرودگاهی دریافت کنند.

کومار سفیر هند در ایران نیز گفت: تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی و شورای فرهنگی هند امضا خواهد شد.

در این هفته مونسان همچنین به اردبیل سفر کرد. پیرو سفر وی به این استان، مونسان از چند پروژه گردشگری نیز بازدید انجام داد و از افزایش گردشگران خارجی به ویژه اتباع جمهوری آذربایجان در کشور خبر داد.

در حوزه باستان شناسی نیز این هفته پژوهشگاه باستان شناسی خبر داد که کاوش های باستانی در محوطه تاریخی پاسارگاد آغازشده است و باستان شناسان فصل سوم کاوش ها را در محدوده برج سنگی ویران به منظور روشن کردن نقشه و جزییات معماری بنا شروع کردند.

ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در حاشیه نشست خبری نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی که قرار است شهریور ماه در مشهد برگزار شود از امضای تفاهم نامه ای با وزارت گردشگری پاکستان خبر داد و گفت: پیرو این تفاهم نامه قرار است گردشگران بیشتری بین دو کشور تبادل شود. پیش از این نیز مکرمی فر با ترکیه چنین تفاهمی را بسته بود قرار است در آینده مذاکراتی با طرف هندی نیز انجام شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این هفته از افت ۲۴ درصدی گردشگران اروپایی خبر داد. این در حالی است که در حوزه های دیگر به گفته محمد محب خدایی با ۳۰ درصد افزایش ورود گردشگر مواجه بوده ایم.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *