جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

حل بحران سوریه اولویت نخست اردن است

پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب: 629625
وزیر خارجه اردن با بیان اینکه هدف این کشور حفظ امنیت و ثبات در جنوب سوریه است، اظهار داشت که تماس بین «امان» و مسکو ادامه دارد و دو طرف در تلاشند به راه حل سیاسی بحران سوریه دست یابند.
حل بحران سوریه اولویت نخست اردن است
به گزارش جهان نيوز، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن تأکید کرد که در خصوص مناطق مرزی، با سوریه کانال‌های نظامی امنیتی دارند، ولی تا کنون تماس سیاسی بین دو کشور وجود نداشته است.

الصفدی در گفت‌وگو با تلویزیون اردن اظهار داشت که اصل اولیه برای دولت این کشور منافع ملی است.

وی با بیان این مطلب افزود: «نظام سوریه بر سراسر مرز مجاور پادشاهی [اردن] به جز منطقه کوچکی که در تسلط داعش است، سیطره دارد».

وزیر خارجه اردن ادامه داد: «هدف ما این بود که امنیت و ثبات را در جنوب سوریه حفظ کنیم. اردن هم دروازه حمایت انسانی از ملت سوریه است».

الصفدی با اشاره به تلاش‌های اردن طی سالهای بحران سوریه برای حفظ مناطق مرزی مشترک با این کشور، خاطر نشان کرد که «سیاست اردن از زمان آغاز [بحران] متوازن بود».

وی با تأکید بر اینکه «توقف بحران و یافتن راه حل سیاسی» بحران سوریه اولویت نخست اردن بوده است، اظهار داشت: «ضمانت‌ها و معاهداتی در خصوص حفظ امنیت و ثبات در بخش دیگری از مرزهای ما وجود دارد... توافق کاهش تنشی که بین روسیه، آمریکا و اردن امضا شد، تنها توافقی بود که در آن روسیه متعهد شد که هر طرف غیر سوری را از منطقه مرزهای اردن دور کند».

وزیر خارجه اردن با بیان اینکه «امان» خواستار امنیت و ثبات در سوریه است نه حضور گروههای تروریستی فرقه‌گرایانه‌ای که سعی دارند بار دیگر بحران را شعله‌ور سازند، تأکید کرد: «تماس بین ما و روسیه ادامه دارد و می‌خواهیم که به راه حل سیاسی بحران سوریه دست یابیم».

الصفدی درباره حضور عناصر موسوم به «کلاه سفید» در خاک اردن مدعی شد: «ما کشوری هستیم که یک روز هم در انجام وظایف انسانی خود تأخیر نکرده‌ایم. انگلیس و کانادا از ما خواستند که برای مدتی، پذیرای کلاه سفیدها باشیم تا در شش کشور اروپایی مستقر شوند. [ما نیز] برای اصول انسانی صرف با این مسئله موافقت کردیم».

کلاه سفیدها که طبق ادعای خود گروهی برای امدادرسانی به مردم در مناطق جنگی سوریه هستند، در سال 2013 تأسیس شد. این گروه پیشتر با اقدامات خود برای متهم کردن دمشق به استفاده از سلاح شیمیایی، زمینه‌سازی کرده بود.

بیش از یک سال گذشته،‌ بر اساس تصاویری که فاش شده بود، کلاه‌سفیدها با سرنگ به سینه کودکان آدرنالین تزریق کرده بودند تا آنان را قربانی حمله شیمیایی معرفی کنند.

منابع خبری یکشنبه هفته جاری اعلام کردند که بیش از دو هزار نفر از عناصر اطلاعاتی و جاسوسی عربستان، امارات و قطر به همراه 800 کلاه سفید در پوشش این گروه از با کمک اسرائیل از سوریه خارج و به فلسطین اشغالی سپس اردن منتقل شدند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از کی حل بحران سوریه اولویت او شده تا دیروز همه کشور را در اختیار امریكا و اسرائیل بوده برای نابودی سوریه حالا حل سوریه شده اولویت اول جل الخالق