پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

پرچم ضریح رضوی در۲هزار نقطه از جهان+ عکس

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 629437
2 هزار تشکل مردمی در 2 هزار نقطه از خاک ایران و جهان میزبان پرچم ضریح رضوی شدند که در این برنامه بیش از 20 هزار نیروی مردمی برای اجرای 9هزار رویداد فرهنگی همت کردند که از این حیث می‌تواند گسترده‌ترین عملیات فرهنگی کشور لقب بگیرد.
پرچم ضریح رضوی در۲هزار نقطه از جهان+ عکس
به گزارش جهان نيوز، وقتی بغض همه ترکید، جمله‌ای کوتاه درباره کرامت امام رضا(ع) کافی بود تا همه خدا را به امام مهربانی‌ها قسم دهند و دم بگیرند و «رضا(ع)... رضا(ع)...» بگویند و طلب حاجت کنند. پرچم آستان سلطان توس به هر کجا که رفت انقلاب به پا کرد. زندان، بیمارستان، خانه سالمندان، پاسگاه مرزبانی و حتی جمع اقلیت‌های دینی؛ فرقی نمی‌کند کجا، اینجا ایران است و همه زیر سایه خورشید هشتم از آسمان ولایت هستیم.

امسال وارد دومین دهه از برگزاری طرح بین‌المللی «زیر سایه خورشید» شدیم. طرحی که به‌واسطه آن صحن و سرای امام رضا(ع) وسعتی به‌ اندازه ایران و جهان پیدا می‌کند. اگرچه در ایام دهه کرامت بیش از 2 میلیون زائر دلباخته به سمت خراسان می‌آیند و برای چند روز هم که شده مقیم حریم امن رضوی می‌شوند، با این‌ وجود خیل دلدادگان امام هشتم(ع) نه‌ تنها در این ایام بلکه در تمام طول عمرشان از این نعمت محروم می‌مانند.

«زیر سایه خورشید» پیامی برای تمام عاشقان آسمان ولایت است که دل‌بسته خورشید هشتم هستند. امسال برای یازدهمین مرتبه پرچم بارگاه رضوی به همراه هدایای متبرک آستان سلطان توس به‌جای جای ایران فرستاده شد.
 
 
9 هزار رویداد به میزبانی 2هزار تشکل
فرستادگان امام رضا(ع) به‌ تمامی استان‌ها و تمام شهرستان‌های سراسر کشور رفتند و در مسیر حرکتشان پرچم متبرک آستان امام هشتم(ع) را به 400 منطقه روستایی و عشایری نیز بردند. آن‌ها در مراکز صنعتی، کارخانه‌ها، آسایشگاه‌های جانبازان، سربازخانه‌ها و پادگان‌ها و ... حضور پیدا کردند تا محبان الرضا(ع) بهانه‌ای دل‌چسب و خاطره‌انگیز برای زیارت از راه دور داشته باشند.

2 هزار تشکل مردمی در 2 هزار نقطه از خاک ایران و جهان میزبانی این برنامه را بر عهده داشتند. «زیر سایه خورشید» توسط مردم و به پشتیبانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی برای مردم اجرا شد، در این برنامه بیش از 20 هزار نیروی مردمی برای اجرای 9هزار رویداد فرهنگی همت گماردند و از این حیث می‌توان این حرکت را گسترده‌ترین عملیات فرهنگی کشور دانست که به‌صورت ستادی و با محوریت مردم برگزار می‌شود.

80 کاروان از فرستادگان رضوی در طرح «زیر سایه خورشید» به‌ تمامی استان‌های ایران و 15 کشور از 3 قاره جهان رفتند. این کاروان‌ها متشکل از مبلغان دینی، قاریان قرآن، مداحان و خدام امام رضا(ع) بودند که در برگزاری 38 عنوان برنامه فرهنگی مذهبی با تشکل‌های مردمی میزبان‌شان همراهی کردند.

از تولد دوباره تا آغاز تکلیف
در یازدهمین دور برگزاری کاروان‌های «زیر سایه خورشید» میزان برگزاری برنامه‌های فرهنگی جنبی این رویداد افزایش چشمگیر 100 درصدی داشت و یکی از اصلی‌ترین رویکردهای این برنامه عظیم فرهنگی معرفت‌افزایی در میان محبان خاندان کرامت بود. برنامه‌هایی نظیر «تولد دوباره من» که در آن کاروان فرستادگان امام مهربانی در مراکز ترک اعتیاد و در جمع بهبودیافتگان حضور پیدا می‌کردند.

همچنین برنامه‌هایی مثل «نور ثقلین» به‌صورت ویژه در جلسات قرآنی و هیئت‌های مذهبی اجرا شد و هدف آن معرفت افزایی و ایجاد فضای گفتگو درباره ویژگی‌های حضرت رضا(ع) بود. «بزم حجاب فاطمی»، «عروسک قشنگ من»، «نامه‌ای به کریمه دور از امام(ع)» از دیگر برنامه‌هایی بود که به‌صورت ویژه برای دختران نوجوان برگزار شد. در این برنامه‌ها دختران کودک و نوجوان از طریق برنامه‌های متنوع و جذاب فرهنگی به مطالعه و بررسی بیشتر درباره انتخاب حجاب اسلامی تشویق می‌شدند.
 

 
در دهه کرامت و در یازدهمین دوره برگزاری جشن‌های «زیر سایه خورشید» کاروان‌های رضوی در قاره آسیا، اروپا و آفریقا حاضر شدند و اتفاقات قابل‌ ملاحظه‌ای را رقم زدند که از آن جمله می‌توان به حضور در مراکز دانشگاهی، مناطق اهل تسنن و شیعه، دیدار با علمای شاخص ادیان مختلف، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن به‌عنوان زبان مشترک و نمایشگاه خیابانی در اروپای غربی و هلند اشاره کرد.

همچنین فرستادگان سلطان توس پرچم متبرک امام مهربانی‌ها را به جمع مسلمانان آواره میانماری، مناطق جنگ‌زده سوریه نیز بردند و برای نخستین بار در کردستان عراق آیین نخبگانی و ادیانی را برگزار کردند.

امام همه ادیان
یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های حضرت رضا(ع) گفت‌وگوها و مناظرات علمی ایشان بوده است و این ویژگی آن‌قدر پررنگ است که بسیاری از بزرگان ایشان را امام گفتگو می‌دانند و مشهد را مشرق گفتگوی ایران می‌خوانند.

خورشید هشتم آسمان ولایت را ‌می‌توان امام همه ادیان دانست. خدام رضوی نیز در کاروان‌های زیر سایه خورشید با رویکرد گفت‌وگو بین ادیان به‌ تمامی نقاط ایران و 15 کشور جهان سفر کردند و در جمع معتقدان سایر ادیان و مذاهب نیز حاضر شدند و به گفت‌وگو پرداختند.

در جریان این بازدیدها اتفاقات ویژه‌ای نیز رخ داد. آویختن حرز امام رضا(ع) بر گردن عالم مسیحی که همراه نیروهای بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) بود نیز گوشه‌ای از این اتفاقات است.

مرکز بودائی‌ها در پناه خورشید
در سفر فرستادگان رضوی به شهر جوگ جاکارتا دانشگاهی‌ترین شهر اندونزی نیز ماجرای قابل‌تأملی رخ داد. در این شهر حدود 140 دانشگاه وجود دارد و همه پیروان ادیان و مذاهب آزادانه به ترویج اندیشه‌های خود می‌پردازند.

کاروان زیر سایه خورشید که متشکل از خادم بارگاه منور رضوی و اساتید حوزه و دانشگاه است، برای اولین بار در طول سالیان گذشته در این شهر حضور پیدا کرد و در یک مرکز بودائی مدیتیشن به گفت‌وگوی دینی با تعدادی از پیروان ادیان و مذاهب بودائی، مسیحی، اهل سنت و غیر معتقدان به خدا پرداخت.
 
دکتر براون استاد دانشگاه و بودائی است. او مدیریت مرکز مدیتیشن و گفت‌وگوی بین دینی در شهر جوگ جاکارتای اندونزی را بر عهده دارد. براون دلداده دعای کمیل است و به شاگردان و کسانی که با او در ارتباط هستند فارغ از اینکه چه دین یا مذهبی دارند خواندن این دعا را توصیه می‌کند. در جریان بازدید فرستادگان حضرت رضا(ع) از مرکز گفت‌وگوی دینی او از فرستادگان امام رضا(ع) درخواست کرد که این دعا را قرائت کنند.

وحدت رمز پیروزی
نمایش وحدت شیعه و سنی نیز از بارزترین شاخصه‌های سفر کاروان‌های زیر سایه خورشید به مناطق محل سکونت اهل تسنن ایران بود. در سفر فرستادگان امام تمام ادیان به نقطه صفر مرزی ایران کاروان زیر سایه خورشید در روستای گزیک حضور یافتند و با استقابل فوق‌العاده ساکنان این روستا روبه‌رو شدند؛ در جریان این بازدیدها یکی از مهم‌ترین نکات مورد گفت‌وگو میان خدام امام رضا(ع) با معتقدان به سایر ادیان و مذاهب تأکید بر پرهیز از تفرقه میان مذاهب اسلامی و همین‌طور سایر ادیان بوده است.

استقبال شیوخ قبایل سنی منطقه مدائن در استان بغداد از کاروان زیر سایه خورشید در مرقد جناب سلمان محمدی فارسی از دیگر اتفاقات قابل‌ملاحظه سفر فرستادگان امام مهربانی به کشور عراق بود. اکثریت مردم عراق شیعه هستند با این‌ وجود حدود 37 درصد اهل تسنن، 3 درصد مسیحی و معتقدان سایر ادیان نیز در این کشور زندگی می‌کنند. از همین روی سفر کاروان زیر سایه خورشید به عراق از حیث تمرکز بر گفت‌وگو بین ادیان و تأکید بر همه‌شمول بودن محبت به امام رضا(ع) در این سفر حائز اهمیت ویژه‌ای بوده است.
 

 
از نگاه اورامانات کرمانشاه
همچنین قابل‌ذکر است که کاروان خادمان رضوی در نخستین برنامه خود در استان کرمانشاه در میان استقبال پرشور مردم اهل تسنن پاوه قرار گرفتند و خدام حضرت رضا(ع) در جریان این رویداد وحدت‌آفرین در محل یادمان شهید چمران و شهدای شهر پاوه، تندیس یادبود رضوی را به ملاقادر قادری، امام‌جمعه اهل سنت شهرستان پاوه اهدا کردند.

استقبال مردم سنی مذهب روستای هجیج کرمانشاه نیز قابل‌تأمل بود. ماموستا مقتدر احمدی در جریان بازدید کاروان زیر سایه خورشید از این روستا به سخنرانی درباره جایگاه امام رضا(ع) پرداخت و طاهر کردبهمن، رئیس شورای شهر نودشه از توابع شهرستان اورامانات صلوات خاصه حضرت رضا(ع) را قرائت کرد.

حرکت کاروان‌های «زیر سایه خورشید» با آغاز دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) آغاز شد. فرستادگان حضرت رضا(ع) پس از گذشت 10 روز و هم‌زمان با ولادت امام رضا(ع) به مشهد بازمی‌گردند و دستاورد این سفر نه در مشهد بلکه در 2 هزار نقطه ایران و جهان به یادگار می‌ماند و می‌تواند منشأ تغییر در زندگی بسیاری از افرادی باشد که توفیق تبرک جستن به پرچم بارگاه رضوی و زیارت از راه دور امام تمام ادیان را پیدا کردند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *