جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

​ربیعی نرخ بیکاری بهار ۹۷ را اعلام کرد

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 629396
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نیم درصدی داشته است، گفت: نرخ بیکاری کل کشور در بهار سال ۱۳۹۷ به ۱۲.۱ درصد رسیده است.
​ربیعی نرخ بیکاری بهار ۹۷ را اعلام کرد
به گزارش جهان نيوز، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۷۵۶ هزار نفر به تعداد افراد شاغل نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته است و ۴۵ هزار نفر نسبت به بهار سال گذشته کاهش بیکاری داشتیم. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۰ سال پارسال ۲۸.۳ درصد بوده و نرخ بیکاری کل کشور در بهار سال۱۳۹۷ با کاهش نیم درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل‌ به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

وی افزود: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان هنوز بیشترین نرخ بیکاری را دارند که به خاطر همین موضوع بیشترین برنامه‌های اشتغال مداخله در بازار کار و حق بیمه را برای این استان‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم.

ربیعی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال تجدید نظر در مبلغ حقوق و دستمزد، گفت: چنین چیزی وجود ندارد، اما افزایش قدرت خرید به روش‌های دیگر و همچنین کمک به بهبود و تثبیت قیمت‌ها برای خانواده‌ها را در نظر داریم، تصمیماتی برای آن گرفته شده است. همین‌ که کالاهای اصلی را با ارز ۴۲۰۰ تومان تثبیت کنیم یک سیاست برای تثبیت قیمت کالاهای اصلی برای خانواده‌ها بوده است. برای بازنشستگان وام‌های کم‌بهره در نظر گرفته شده که به مقدار حقوقی که می‌گیرند باز می‌گردد و تا چند وقت دیگر از این طرح رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نرخ تسهیلات اشتغال روستایی به بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان طرح به بانک‌ها رفته است و از صندوق توسعه ملی درخواست داریم که قسط سوم را به حساب بانک‌ها واریز کند. آثار اشتغال روستایی تا پایان سال مشخص خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص طرح کارورزی، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در طرح کارورزی ما ثبت نام کرده‌اند و در کارگاه‌ها مشغول شده‌اند. هم آموزش در محیط کار و هم کارورزی در حال انجام شدن است. تصور این بود که حدود یک میلیون نفر مشغول به کار می‌شوند که ما چنین تصوری نداشتیم. در مناطق محروم بیشترین جذب کارگاه‌ها را داشته‌ایم.

ربیعی گفت: ۱۷۵ هزار نفر را پیش‌بینی کرده بودیم که بیش از این مقدار برای کارورزی ثبت نام کرده‌اند. ما هم باید جانب عرضه نیروی کار را در نظر بگیریم و هم تقاضا را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد کارورزان در کارگاه‌ها برای اشتغال باقی می‌مانند، اظهار داشت: چون ما یکسال بعد از این طرح می‌خواهیم مشوق بیمه‌ای را به کارفرما بدهیم، یعنی حق بیمه کارگران را به کارفرمایان ارائه کنیم، فکر می‌کنیم که کارورزان در همان کارگاه‌ها می‌مانند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با بیان اینکه این طرح در هند، آمریکای جنوبی و چندین کشور دیگر موفق بود و ما امیدواریم که ما هم موفق شویم، خاطرنشان کرد: موفقیت این طرح فقط به کارورزی‌اش نیست، بلکه با توجه به اینکه به طرح مشوق بیمه‌ای متصل می‌شود، این طرح پیش می‌رود. پشت این طرح یک نظریه و ایده قرار دارد.

منبع: مهر 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *