جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
وزیر دفاع قطر:

امیدواری به حضور نظامی دائمی آمریکا در قطر

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 629353
وزیر دفاع قطر گفته که کشورش در حال ارتقای پایگاه هوایی «العدید» به منظور میزبانی از تعداد بیشتری از پرسنل ارتش آمریکا است و امیدوار است حضور نظامی واشنگتن در این پایگاه دائمی شود.
امیدواری به حضور نظامی دائمی آمریکا در قطر
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، وزیر دفاع قطر در یک مصاحبه خبر داده که کشورش مبلغ ۱.۸ میلیارد دلار برای ارتقا و گسترش یک پایگاه نظامی مورد استفاده آمریکا در قطر هزینه خواهد کرد.

طبق گزارش «واشنگتن پست»، آقای «خالد محمد العطیه» اعلام کرده که قطر درصدد ارتقا و گسترش پایگاه «العدید» است؛ پایگاهی که هم اکنون در آن تعداد ۱۰ هزار نفر از پرسنل ارتش آمریکا حضور دارند.

قطر می‌خواهد زیرساخت‌ها و تدارکات لازم برای استقرار و اسکان ۲۰۰ مقام و افسر نظامی دیگر آمریکایی را فراهم کند و همچنین برخی اقدامات جهت بالا بردن امکانات لجستیکی و عملیاتی این پایگاه اتخاذ کند.

پایگاه «العدید» قطر، پایگاهی است که آمریکا از آن برای عملیات نظامی و «ضد تروریستی» خود در منطقه غرب آسیا و همچنین افغانستان استفاده می‌کند.

وزیر دفاع قطر با اشاره به قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری برای خرید هواپیماهای اف ۱۵ و عملیات‌های مشترک دوحه با واشنگتن در مناطق مختلف گفت: «ما تجهیزات نظامی زیادی از آمریکا خریده‌ایم تا بتوانیم دست در دست شرکایمان پرواز کنیم».

او در پاسخ به سوالی درباره موضع قطر مبنی بر «رقابت منطقه‌ای» گفت که دوحه «خیلی، علاقه‌ای به رقابت ندارد بلکه به دنبال ثبات منطقه‌ است».

این اظهارنظر وزیر دفاع قطر در حالی مطرح شده که تنش‌ها بین کشورش با ۴ کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر همچنان ادامه دارد و دوحه بارها از واشنگتن خواسته به منظور پایان این بحران نقش‌آفرینی کند.

قطر همچنین در اعتراض به محاصره زمینی، هوایی و تحریم‌های این کشورهای عربی به سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی شکایت برده است.

وزیر دفاع قطر در بخش دیگری از مصاحبه خود، ابراز امیدواری کرده که حضور نظامی آمریکا در پایگاه «العدید» قطر دائمی شود و واشنگتن آنرا به عنوان یک «پایگاه دائمی آمریکایی» بشناسد.

العطیه گفت: «البته که ما خواهان این هستیم که شاهد باشیم همکاران و متحدان (آمریکایی) دائما اینجا با ما باشند».

وزیر دفاع قطر همچنین خبر داده که دوحه در حال ساختن دو پایگاه دریایی بزرگ و بسیار مجهز است.

به گفته او با اتمام آنها ظرف 5 سال، «اگر شریکمان آمریکا دوست دارد و احساس راحتی می‌کند که نیروی دریایی‌شان را هم (به قطر) بفرستد، ما قادر به میزبانی خواهیم بود».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *