پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۶

پرده برداری صوفی از وضع اسف بار «شستا»/ نقش بده بستان ربیعی و نمایندگان در «زیان دهی» چیست؟

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 629315
مدیران وزارتخانه باید هر ساله بیلان کاری ارائه کنند و پاسخگوی سود و زیان آن باشند که تاکنون نه به درستی پاسخگو بوده‌اند و نه شفاف سازی کرده‌اند. البته به نظر من مجلس هم در این امر مقصر است که برای عدم استیضاح آقای ربیعی لابی کرد یا نظارت مناسبی بر عملکردها نداشت.
پرده برداری صوفی از وضع اسف بار «شستا»/ نقش بده بستان ربیعی و نمایندگان در «زیان دهی» چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: علی صوفی سیاستمدار اصلاح طلب و اولین وزیر تعاون در گفتگوی خود با رونامه اصلاح طلب آرمان پیرامون وضعیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عملکرد ربیعی گفته است: عدم سوددهی شستا واضح است و انتصاباتی که مطرح شد، حاصل بده بستان‌هایی است که به ویژه در جریان رأی اعتماد یا استیضاح وزیر کار بین نمایندگان و مجموعه مدیران وزارت کار روی داده است.

به گزارش جهان نيوز، مهم ترین قسمت های این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*شنیده‌ها حاکی از این است که شستا خیلی هم سودده نیست. یعنی سرمایه‌ای در حدود 60 هزار میلیارد، سالیانه چهار هزار میلیارد تومان سوددهی دارد!

*اگر به سخنان مسئولان تامین اجتماعی هم توجه کنید آنها بارها اعلام کرده‌اند که شستا زیان‌ده است و هزینه‌های سازمان را از این هلدینگ تامین نمی‌کنند، بلکه از راه بیمه هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

*نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی گفته است هزینه ماهیانه ما 6 هزار میلیارد تومان است. اما شستا در سال 4 هزار میلیارد درآمد دارد! بنابراین درآمد و هزینه با هم نمی‌خواند و ترازش منفی است

*نقل قولی که از آقای ربیعی مطرح شد حائز اهمیت است زیرا به‌ قول رئیس سازمان تامین اجتماعی هزینه ماهانه این سازمان 6 هزار میلیارد تومان است و اظهارات ربیعی مبنی بر کل دارایی‌های تامین اجتماعی خرج 5 ماه را می‌دهد یعنی می‌شود 30 هزار میلیارد؛ در واقع نصف ارزش شستا می‌شود هزینه 5 ماه سازمان تامین اجتماعی!

* عده‌ای معتقدند شستا با همین وضعیت فعلی در یک پروسه زمانی چهارساله می‌تواند به سوددهی صددرصدی برسد؛ یعنی سالی 60 هزار میلیارد تومان سود داشته باشد. 

*وقتی چنین مجموعه اقتصادی بزرگی زیان می‌دهد، مدیران وزارتخانه باید هر ساله بیلان کاری ارائه کنند و پاسخگوی سود و زیان آن باشند که تاکنون نه به درستی پاسخگو بوده‌اند و نه شفاف سازی کرده‌اند. البته به نظر من مجلس هم در این امر مقصر است که برای عدم استیضاح آقای ربیعی لابی کرد یا نظارت مناسبی بر عملکردها نداشت.

*عدم سوددهی شستا واضح است و این انتصابات که شما مطرح کردید، حاصل بده بستان‌هایی است که به ویژه در جریان رأی اعتماد یا استیضاح وزیر کار بین نمایندگان و مجموعه مدیران وزارت کار روی داده است یا حرف و حدیث‌ها و صحبت‌هایی که از داخل مجموعه شستا به بیرون درز کرده است یا جلسات شورای معاونان با ربیعی بحث‌هایی مطرح شده که اینها در فضای مجازی و رسانه‌ها بالاخره افشا شده است و ابهاماتی را به‌وجود آورده است. این مسائل نشان می‌دهد که برخی از نمایندگان مجلس در رأی اعتماد به وزرا و در جریان استیضاح آنان، امانتداری نکرده و بده بستان داشته‌اند. این امور نشان می‌دهد که سطح این مجلس دهم در مقایسه با مجالس قبلی چقدر تفاوت دارد. باید علت این ضعف‌های مجلس را ریشه‌یابی کرد و مشکلات ناشی از ضعف قوه مقننه را بررسی کرد تا عملکرد نادرست آن، به کل حاکمیت و نظام ضربه نزند.

*واقعیت این است که ریشه برخی از عدم شفافیت‌ها خود مجلس است. شما یک بررسی کنید و ببینید چه تعداد از افراد مطرح شده در لیست انتصاب شدگان فامیلی در شستا از وابستگان و سفارش‌شدگان نماینده‌های مجلس هستند؟ تحقیق کنید چند نفر از این افراد توصیه شده مجلسی‌ها هستند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
جناب صوفی تا حالا چرا از این دولت شما ها حما یت می کردین ؟چرا؟
United Arab Emirates
شستا زیر مجموعه تامین اجتماعی می باشد بابت خسارات وارده مدیرعامل و هییت مدیره سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگو باشند.
ح.ر.ق
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای صوفی؛ هیچ اتفاقی نمی افتد...!!!!!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
...
ali
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب
درخصوص صحبت های آقای صوفی نکات فراوانی قابل طرح است .
۱. سیاه نمایی حدی دارد . انسان باید منصف باشد و نقد باید منطقی و در چارچوب نظری و علمی باشد.
۲. سود ۶۰ هزار میلیارد تومانی یعنی ساختن صدرصد سود معادل ارزش روز دارایی ها . درصورتی که ارزش روز دارایی ها به فرض مثال درست باشد .
۳. از آن گذشته اگر تمام دارایی ها مولد باشند .
۴. شستا سود خود را از محل سود سهام خود در شرکتهای مختلف در صنایع مختلف تامین می کند . کدام صنعت در ایران در حال حاضر اقتصاد ایران صدرصد سود ساخته است که شستا ۱۰۰ درص سود بسازد .
۵. آیا در دنیا شرکتهای سرمایه گذاری صدرصد سود می سازند.
۶. البته صدرصد سود فقط در مشاغل سوداگرانه شاید قابل تصور است.
۷. به غیر از شستا شرکتهای سرمایه گذاری مختلفی در کشور ایران چه خصوصی و چه وابسته به صندوق ها و .... وجود دارد . آیا می شود نمونه ای آورد که توانسته باشند صدرصد سود بسازند.
۸. خود آقای صوفی دوره ای وزیر این حوزه بوده و بر این مجموعه مدیریت کرده است ، آیا در دوره ایشان شستا و کلا دیگر شرکتهای سرمایه گذاری در آن زمان توانسته اند سود صدرصدی بسازند.
۹. در حال حاضر با شرایط حاکم بر بازار پول عمده سود شرکتها را هزینه های مالی می بلعد.
۱۰. بخش عمده ای از سرمایه در گردش شرکتها بعنوان مطالبات در بخش هلی مختلفی دولتی و خصوصی بلوکه شده است.
و موارد متعددی که قابل بیان است که از آن می گذریم.
على
Iran, Islamic Republic of
...