سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱۱
استثناهایی که قوانین را مخدوش می‌کند؛

جوان اصلاح طلب چگونه برابر جوان گرایی ایستادگی می‌کند؟/ همچنان قانون فدای منافع حزبی

پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 629298
اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان که با استقبال جوانان روبرو شده، با واکنش منفی بسیاری از جمله اصلاح طلبان قرار گرفته است.
جوان اصلاح طلب چگونه برابر جوان گرایی ایستادگی می‌کند؟/ همچنان قانون فدای منافع حزبی
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: جوانگرایی همواره از جمله شعارهای گروه های سیاسی مختلف بوده است اما در مقام عمل این شعار چنان رنگ می بازد و با ان قلت ها و بهانه‌های مختلف روبرو می شود که گویی در پس این همه شعار هیچ اعتقادی وجود ندارد. روزآمدی، استفاده از تکنیک‌ها و ایده‌های نو، انگیزه و توان بیشتر برای پیشبرد اهداف و کارها و همچنین عملگرا بودن به جای محافظه کار بودن از جمله ویژگی های جوان گرایی عنوان می شود.

اخیرا قانون منع به کارگیری بازنشتگان در سطوح مدیریتی مورد اصلاح قرار گرفت و محدودیت های تازه ای برای این قانون اعمال شد. این قانون با شور و حال خاصی در فضای مجازی توسط جوانان پیگیری شد. استقبال جوانان از این قانون نشان داد که نسل تازه چه نگاهی به مسئله مدیریت بخش های مختلف کشور دارد. انگیزه ای که خواهان تحول و تغییر بنیادین است و مشکلات امروز که هر روز تشدید می شود و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که برنامه ای برای مقابله با این مشکلات وجود ندارد، اعتقاد به تغییرات نسلی در سطوح مختلف مدیریتی را تقویت کرده است.

همچنین این قانون ابعاد مختلفی از حضور مدیران بازنشسته را نشان می دهد. اخیرا دوباره آمار عجیبی از بازنشسته هایی که باید از پست‌های مدیریتی کنار بروند، منتشر شده است.

در این رابطه، «حسین مقصودی»، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس گفت: «دولت و مجلس رویکرد مثبتی در جلوگیری از به کارگیری بازنشستگان در پست های مدیریتی دارند.  طبق آمار غیررسمی حدود 17 استاندار، نزدیک به 80 معاون استاندار و 1200 مدیربازنشسته باید از پست های مدیریتی خود کار روند. البته لابی های بسیاری توسط مدیران بازنشسته درمجلس برای جلوگیری از تصویب این قانون صورت گرفت اما مجلس تحت تاثیر این فضا قرارنگرفت.»

البته دولت خود در ابتدا قول استفاده ازجوانان را در بخش‌های مدیریتی داده بود. «حسن روحانی» در اولین نشست رسانه‌ای خود بعد از پیروزی قول جوانگرایی داد. نمایندگان مجلس و گروه های سیاسی مختلف نیز از رئیس جمهور خواستند که به جوانگرایی در کابینه خود بپردازد. اما به جز یکی از وزراء دیگر اعضای کابینه سن و سال بالایی دارند.

همچنین دیده می شود که کسانی که خود شعار جوانگرایی می دهد در مقام عمل به شعارهای خود پشت پا می زنند. یکی از این موارد صحبت های عضو جوان شورای شهر تهران درخصوص باقی ماندن « محمد علی افشانی»، شهردار تهران در پست خود است.

برخی مطرح می کنند با احتساب قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها افشانی هم بایستی از شهرداری تهران خداحافظی کند. اما «حجت نظری» عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران که خود یکی از جوانانی است که به تازگی منتخب مردم شده است، شهردار تهران را از این قانون استثنا کرده و بیان می کند: «افشانی قبل از رسیدن سن بازنشستگی، بازخرید کرده بود و علاوه بر آن، سوابق ایثارگری  نیز به ایشان کمک خواهد کرد. به همین دلیل مشمول این قانون نمی‌شوند و می‌توانند درخواست اعاده به کار بدهند. لذا هیچ منع قانونی برای ادامه کار ایشان وجود نخواهد داشت.»

البته این دفاع نظری از افشانی یک سبقه حزبی نیز دارد؛ چراکه افشانی عضو حزب «اعتماد ملی» است، حزبی که حجت نظری هم به عنوان دبیر دفتر سیاسی این حزب در کنار کار در شورای شهر فعالیت می کند.

به هر جهت این گونه استثنا قائل شدن می تواند عمومیت یابد و هر مدیر بازنشسته دیگری خود را در قالب این استثنا ببیند و همین موضوع سبب می شود که همیشه در برخورد با قوانین استثنا قائل شد و قانون های مختلف از کارکرد اصلی خود باز بمانند.

شورای شهر تهران در انتخاب شهردار نیز با مشکلات بسیاری روبرو بوده است که این قانون نیز این مشکلات را تشدید می کند. بعد از حضور ناموفق نجفی در شهرداری تهران و جایگزینی افشانی بعد از چند ماه پر جنجال حالا این قانون سد راه افشانی برای باقی ماندن در شهرداری تهران شده است.این موضوع عملکرد شورای شهری های اصلاح طلب را با چالش جدی روبرو می کند و از این رو به نظر می رسد شورای شهری ها برای دور زدن این قانون تلاش های زیادی را انجام دهند.

به هر جهت با این رویه مجلس شورای اسلامی بایستی رویکرد سفت و سخت تری برای اعمال نظارت خود برای اجرای صحیح قانون منع به کارگیری بازنشسته ها که اخیرا اصلاح و محدودتر شده است، داشته باشد. امیدهای زیادی در مردم و بخصوص جوانان با تصویب این قانون زنده شد و مردم به دنبال اجرای صحیح آن هستند و این استثنا قائل شدن ها باعث زمین خوردن و ناامیدی مردم از قوانین  کشور می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خودش خرش از پل گذشته. اخه چرا انقدر بازنشسته رو مدیر می کنید. بقیه هم هستن می تونن کار کنند. افشانی که مشخص از استانداری های شیراز و... اومد. مدیر سطح اول هم که نبود
Iran, Islamic Republic of
...اما اگر کار خروجی محور باشد (نه مانند الان که سفارش محور است)، هر کارفرمایی مجبور است بهترین فرد را چه جوان چه بازنشسته استخدام کند. این بهتر است از انتخاب بین وضع فعلی که با وجود نبود پاسخگویی عملکرد، انتصاب ها بی حساب است و وضع پیشنهادی یعنی حذف بازنشستگان خبره و استخدام به زور و غیرعملکردی جوانان.
بدانید انتصاب بهترین فرد موجود چه جوان 18 ساله چه فرد 118 ساله، اثرات بهتری دارد. با وجود مدیریت عملکرد و تدوین تشویق و تنبیه های مناسب، انتخاب بازنشسته یا جوان، تابع توانمندی افراد خواهد بود.
چاره کار، تدوین قوانین مدیریت عملکرد در قالب: سیاست های طراحی شاخص های عملکرد و طراحی شرح تفصیلی مشاغل، سیاست های مدیریت سیاست های استخدام و ارتقاء مبتنی بر آزمون های استعدادسنجی شغلی برای پیش از انتصاب، سیاست های ارزیابی عملکرد و سیاست های تشویقی و تنبیهی مدیران برای پس از انتصاب، سیاست های رقابتی در ساختار دولتی، و در نهاین نظارت ذینفعان (مردم) بر جریان کار مسؤولین، است.
نه و نه و نه انتصاب و اخراج زوری و غیرعملکردی نوجوانان، جوانان، بازنشستگان، بازننشستگان و ... .
Sweden
...

به نظر بنده استثنا فقط باید شامل مشاوران میشد اونهم مشاوری که نقش اجرایی نداره و میزان ساعت مشاوره و تعداد سمت های مشاوره ای برای هر فرد هم باید سقفی و حدی داشته باشه تا نتونند این رو هم به یه کار تمام وقت و پردرآمد تبدیل کنند. کسی که بازنشسته شده تجربیاتش رو به جوان‌ترها در قالب مشاور ارائه کنه. راه ها مشخصه اگر عمل کننده ای باشه! ...
Iran, Islamic Republic of
مردمی که اصلاح طلبان رو کار آوردید، تحویل بگیرید
Iran, Islamic Republic of
میخوای قالیباف بیارین دوباره شهردار شه. و کل شهرداری پر بشه از نیروهای نظامی بازنشته. تا خیالتان راحت بشه؟!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
یعنی انقدر اضاتون خرابه که یک نفر غیر بازنشته ندارید بزارید شهردار
حلما
Iran, Islamic Republic of
ببین این جدیدی ها کاری به سرتون بیارن شما تهرانی ها با فانوس دنبال قالیباف بگردین....
على
Iran, Islamic Republic of
اگر واقعآ نمايندگان قصد تصويب قانون خوب و بدرد
بخور داشتند نمايندگان را استسنئا نمى كردند، چه كسى مى پذيرد كه توان اجرائى نمايندگان از معاونين وزراء و استانداران بيشتر است كه آنها را حذف وخودشان را گذاشته اند؟!!! منافع خود و خود
را ديدن هم حدى دارد در آينده نخواهند گفت اينها هم ملت ومنافع ملى را رها وخود را ديده اند؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
بارها گفتیم و هزاران بار دیگر هم خواهیم گفت!؟ جریان مخوف و انحرافی اصلاحات هیچ گاه به فکر منافع ملی و مردم نخواهد بود!؟
Iran, Islamic Republic of
دروزارت جهاد کشاورزی مدیران بازنشسته، بدنه کارشناسی رابی تفاوت کرده اند ...