کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گلایه مردم از زمین‎خواران به کجا رسید؟

2 مرداد 1397 ساعت 11:21

گزارش های مردمی از منطقه توریستی شهر شمشک حاکی از این است که ترتیب اثری برای جلوگیری از فعالیت زمین خواران داده نشده و سوال مردم این است که "گلایه مردم از زمین خواران به کجا رسید؟"


به گزارش جهان نیوز، منطقه توریستی و خوش آب و هوای رودبارقصران در بخش شمیرانات استان تهران یکی از نقاط رویایی برج سازان است. این منطقه که از گذشته زمین های بسیار کشاورزی و باغات متعدد میوه داشته و اهالی بومی با بهره مندی از این زمین ها گذران زندگی می کردند، این روزها دیگر نمای بکر طبیعی ندارد و به منطقه ای با برج های سربه فلک کشیده تبدیل شده است.
 
برای ساختن این برج ها در طی سه دهه اخیر، نیاز بود تا زمین های کشاورزی تغییر کاربری داده و به برجسازان واگذار شوند. در همین راستا کشاورزان منطقه با حضور افرادی بومی و حتی غیربومی در کسوت معامله کننده زمین مواجه شدند که در دیدارهای اول خوش رو و دلسوز بوده و در دیدارهای بعدی لحنی توأم با تطمیع و یا تهدید داشتند.

کشاورزانی با میل شخصی به مشارکت با برج سازان پرداختند، برخی کشاورزان و باغداران با تطمیع و برخی با ترس و تهدید زمین های خود را به عناوین مختلف واگذار کردند.

اما کشاورزانی بودند که حاضر به واگذاری زمین کشاورزی و یا باغ میوه خود به دلالان زمین و یا برجسازان نشدند و با پرونده سازی های عجیب علیه خودشان مواجه شدند که در نهایت مجبور شوند زمین کشاورزی و یا باغات میوه خود را به دلالان زمین و برجسازان واگذار کنند.
 دو سال پیش با انتشار خبری با عنوان "زمین‌خواری 25 ساله در شمشک/گلایه مردمی از قراردادهای صوری زمین خواران" پرده از این ماجرا برداشت. در آن گزارش یک درخواست مردمی که به امضای جمعی از اهالی این منطقه رسیده بود، منتشر شد که در متن آن نوشته شده بود :" با اهدای سلام و ادب، امضاکنندگان ذیل به اطلاع می رسانند افرادی سودجو از بیست و پنج سال قبل به دست اندازی املاک کشاورزی و دولتی در منطقه شمشک بخش شمیرانات اشتغال دارند نحوه دست‌اندازی آنان به املاک مردم در اغلب موارد با نوشتن قراردادی صوری در برگه عادی با وعده پوچ می باشد که به سود سواستفاده گر می شود. از مسئولان محترم تقاضای رسیدگی و دستور جلوگیری از ادامه کارهای غیرانسانی اینگونه افراد را داریم."


 
حالا بعد از گذشت دو سال از این درخواست مردمی، باز هم گزارش های مردمی از منطقه توریستی شهر شمشک حاکی از این است که ترتیب اثری برای جلوگیری از فعالیت زمین خواران داده نشده و سوال مردم این است که "گلایه مردم از زمین خواران به کجا رسید؟"

مقام معظم رهبری اسفندماه سال 93 در دیدار با مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعى و فضاى سبز در بخشی از سخنان خود فرمودند: "یک مسئله، پدیده‌ی زمین‌خواری است.

البتّه پدیده‌ی زمین‌خواری پدیده‌ی جدیدی نیست؛ قدیمی است؛ ما از دوره‌ی نوجوانی و جوانی مکرّر میشنفتیم زمین‌خواران، زمین‌خواران! خب، توقّع این بوده است که در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی این پدیده متوقّف بشود؛ اجازه ندهیم کسانی بیایند با دست‌اندازی به زمینهای گوناگون اطراف شهر و حومه‌های شهر و مناطق خوب، ثروت عمومی را به‌نوبه‌ی خود تبدیل کنند به ثروت شخصی."

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار اظهار داشتند: "حالا بحث زمین‌خواری، یواش‌یواش شده کوه‌خواری! بنده گاهی که میروم ارتفاعات شمال تهران و نگاه میکنم، انسان واقعاً خیلی متأسّف میشود. بارها من در دیدار با مسئولین شهری و مسئولین دولتی و مانند اینها این مسائل را در میان گذاشته‌ام. خب تلاش هم کرده‌اند لکن قاطع باید برخورد کنند.

مسئولین باید در مقابلِ این سوءاستفاده‌کننده قاطعیّت به‌خرج بدهند؛ عُرضه باید به‌خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوءاستفاده‌چی با شیوه‌های مشخّص [سوءاستفاده کند]."

منبع: تسنیم


کد مطلب: 629081

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/629081/گلایه-مردم-زمین-خواران-کجا-رسید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com