جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲
با همراهی بسیج سازندگی

خبرخوب؛ راه‌اندازی ۱۰ کارگاه چای خشک‌کنی

سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 629013
یک معلم دوره راهنمایی و دبیرستان استان گیلان به همراه دوستان خود موفق شد با طراحی دستگاه‌های چای خشک‌کن و با همراهی بسیج سازندگی این استان، 10 کارگاه چای خشک‌کنی راه‌اندازی کند.
خبرخوب؛ راه‌اندازی ۱۰ کارگاه چای خشک‌کنی
به گزارش جهان نيوز، گیلان از جمله مناطق مرغوب کشور است که زمینه مناسبی برای تولید چای دارد، ضمن اینکه چای تولید شده در این استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که از مشابه خارجی آن هم کیفیت بهتری دارد.

انواع چای بر اساس نوع فراوری خود قابل تمایز هستند. برگ‌های بوته گیاه چای اگر به سرعت پس از چیده شدن خشک نشوند، پلاسیده و اکسیده خواهند شد.

برای خواص چای هم مورد متعددی ذکر شده که از جمله آن می‌توان به تسریع حرکات تنفسی، سرعت در گردش خون، رفع خواب‌آلودگی، احساس تجدید نیرو، تقویت نیروی فکری، گوارش بهتر غذا و تعریق ‌اشاره کرد؛ از همین رو چای را برای خستگی، ضعف عصبی، میگرن، بیماری‌ها قلبی و آسم می‌توان تجویز نمود.

هم‌اکنون در حدود 32 هزار هکتار از اراضی شمال کشور (حدود 90 درصد در استان گیلان و 10 درصد در استان مازندران) به کشت چای رواج دارد. ایران با جمعیتی حدود یک درصد از کل جمعیت جهان، حدود چهار تا 4/5 درصد از مصرف کل چای جهان را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده مصرف بالای چای در کشور ماست.

در همین راستا، یک معلم درس علوم در پایه‌های راهنمایی و دبیرستان در استان گیلان به همراه چهار نفر از مهندسین طراح که از دوستان وی بوده‌اند اقدام به طراحی دستگاه‌های چای خشک کن می‌نمایند.

تولید ماهیانه دستگاه‌های مذکور شش عدد بوده (شامل سه دستگاه مالش و سه دستگاه خشک‌کن) که محل عرضه آن در هر منطقه‌ای که چای کاری رواج دارد - از جمله خود گیلان- می‌باشد. قیمت دستگاه سایز بزرگ مالش، شش میلیون تومان؛ سایز کوچک، 3/5 میلیون تومان و همچنین قیمت دستگاه‌های خشک‌کن بزرگ و کوچک آنها نیز به ترتیب پنج و سه میلیون تومان است.

این کارآفرین با ابداعی که همراه دوستان خود داشته موفق شده تاکنون با کمک بسیج سازندگی 10 کارگاه چای خشک‌کنی در مناطق مختلف گیلان راه‌اندازی کند.

لازم به ذکر است، مواردی از این قبیل در ایران زیاد بوده و در صورت توجه و تسهیل فضای کسب‌و‌کار آنها می‌توان علاوه رونق اقتصادی و ‌اشتغالزایی به عبور از شرایط کنونی کشور با اتکا بر توان داخلی امید وار بود.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مسعود
Iran, Islamic Republic of
آتش به اختیار در عرصه اقتصادی ... در برابر تروریست های اقتصادی که دلالان واردات هستند... .
Iran, Islamic Republic of
چرا جلو واردات چای گرفته نمی شود سود چه کسانی در این قضیه خوابیده