چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۵۸
گفتگوی تفصیلی با فواد ایزدی:

آمریکایی‌ها انتظار نداشتند روحانی اینگونه موضع بگیرد

دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۷
کد مطلب: 628963
کارشناس مسائل آمریکا گفت:‌ برخلاف ادعای آقای ترامپ آقای روحانی رئیس جمهور آمریکا را تهدید نکرده بلکه نصحیت کرده آمریکا با دم شیر بازی نکند اما تهدید ایران از سوی آقای ترامپ خلاف فصل یک منشور سازمان ملل است.
آمریکایی‌ها انتظار نداشتند روحانی اینگونه موضع بگیرد
به گزارش جهان نيوز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صبح امروز (1 مردادماه 97)‌ طی پیامی خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نوشت که «هرگز ایالت متحده را تهدید نکن. شما تاوان آن را خواهی دید به طوری که در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داد‌ه‌اند. ما دیگر کشوری نیستیم که جملات جنون‌آمیز درباره خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش!».

توئیت رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این جملات حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور ایران مبنی بر اینکه «ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان‌کننده است» عنوان شد.

*توییت تهدید آمیز ترامپ دارای چند بُعد است
فوائد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا توئیت تهدیدآمیز رئیس جمهور آمریکا را در سه بعد تحلیل و تصریح کرد: یکی از ابعاد این توئیت تهدیدآمیز آقای ترامپ به دلیل این است که قرار است در آبان‌ماه انتخاباتی بین اعضای حزب دمکرات و تعدادی از اعضای حزب جمهوریخواه که علاقه‌مند به استیضاح آقای ترامپ هستند برگزار شود.

وی در گفتگو با فارس افزود: انتخابات آبان‌ماه آمریکا برای آقای ترامپ و دولت وی حائز اهمیت است چون اگر دمکرات‌ها دست بالا را در انتخابات کنگره را بگیرند آنها به احتمال خیلی قوی رئیس جمهور آمریکا استیضاح خواهد شد.

*تهدید اخیر آقای ترامپ مصرف انتخاباتی دارد
به اعتقاد این کارشناس مسائل آمریکا، ترامپ در ماه‌های باقیمانده به آبان‌ماه برای آن دسته از افرادی که سال 2016 میلادی به وی رأی دادند برنامه دارد. برنامه‌ای متشکل از حرف‌ها و اقداماتی که خوشایند این طیف باشد. به عبارتی تهدید اخیر آقای ترامپ مصرف انتخاباتی دارد.

ایزدی بعد دوم تهدید توئیتی اخیر ترامپ علیه ایران را به دیدار اخیر رئیس جمهوری آمریکا با پوتین نسبت داد و یادآور شد که دیدار ترامپ با آقای پوتین جنجال خبری به دنبال داشت به گونه‌ای که آقای ترامپ روز بعد از کنفرانس خبری مجبور شد که بخش‌هایی از حرف خود را پس بگیرد.
 
ادبیات آقای ترامپ به گونه‌ای است که از جملات اینچنینی استفاده می‌کند و بعد از مدتی برخورد دیگری از خود به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل مجموعه نخبگان سیاست خارجی آمریکا برای آقای ترامپ جایگاهی قائل نیستند.
 
وی اضافه کرد: فشارهای زیادی بر روی آقای ترامپ قرار داشته بنابراین رئیس جمهور آمریکا برای منحرف کردن ذهن مخاطبین به سمت دیگر این توئیت را ارسال کرده است.

*نخبگان سیاست خارجی آمریکا برای آقای ترامپ جایگاهی قائل نیستند
این کارشناس مسائل آمریکا  با بیان اینکه آقای ترامپ نسبت به آقای کیم (رهبر کره شمالی)‌ هم از همین ادبیات استفاده کرد، گفت: ادبیات آقای ترامپ به گونه‌ای است که از جملات اینچنینی استفاده می‌کند و بعد از مدتی برخورد دیگری از خود به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل مجموعه نخبگان سیاست خارجی آمریکا برای آقای ترامپجایگاهی قائل نیستند.

ایزدی دلیل اصلی استیضاح رئیس جمهور آمریکا از سوی اعضای حزب دموکرات و جمعی از اعضای حزب جمهوری‌خواه را عدم مقبولیت وی در مجموعه نخبگان سیاست خارجی عنوان و تأکید کرد: منتقدان رئیس جمهور آمریکا معتقدند که سیاست آقای ترامپ سیاست خارجی آمریکا را بازی گرفته و مشکلاتی را برای این کشور ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد دیگر توئیت تهدیدآمیز آقای ترامپ علیه ایران برای راضی نگه داشتن صهیونیست‌ها از خود است چون وی می‌داند که اگر در کنگره بخواهد مشکل جدی پیدا کند شاید لابی اسرائیل بتواند به داد وی برسد.

این کارشناس مسائل آمریکا  در عین حال بر این باور است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با توئیت تهدیدآمیز خود علیه ایران به عبارتی خواسته مقامات جمهوری اسلامی ایران را تست بزند و ببینند چه پاسخی از داخل ایران دریافت می‌کند.

ایزدی در عین حال می‌گوید که آمریکایی‌ها غیر از زبان زور زبان دیگری را متوجه نمی‌شوند یعنی زمانی که احساس کنند طرف مقابل آنها ضعیف است حملات تندتر، و شدیدتر می‌کنند.

*توییت تهدید ترامپ خلاف فصل یک منشور سازمان ملل است/روحانی فقط آمریکا را نصیحت کرده است
برخلاف ادعای آقای ترامپ آقای روحانی رئیس جمهور آمریکا را تهدید نکرده بلکه نصحیت کرده آمریکا با دم شیر بازی نکند اما تهدید ایران از سوی آقای ترامپ خلاف فصل یک منشور سازمان ملل است و در فصل یک این منشور، هم استفاده از زور و هم تهدید منع شده است.
 
وی گفت: برخلاف ادعای آقای ترامپ آقای روحانی رئیس جمهور آمریکا را تهدید نکرده بلکه نصحیت کرده آمریکا با دم شیر بازی نکند و در صحبت دوم آقای روحانی نیز تأکید شده که ایران نمی‌تواند تماشا کند که بقیه کشورها نفت بفروشند و ایران نفروشد که این نیز ربطی به آمریکا ندارد چرا که اگر تهدیدی هم باشد نسبت به کشورهایی است که در نهایت بنا دارند با آمریکا همراهی کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادبیات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توئیت اخیر خود را تهدیدی واضح علیه ایران تلقی و بیان کرد: تهدید ایران از سوی آقای ترامپ خلاف فصل یک منشور سازمان ملل است و در فصل یک این منشور، هم استفاده از زور و هم تهدید منع شده است در حالیکه آقای ترامپ در نوشته خود آورده که ما بلایی سر ایران می‌آوریم که در طول تاریخ کمتر کسی تجربه کرده باشد.

ایزدی ذهنیت آقای ترامپ نسبت به آقای روحانی را روی دیگر سکه برشمرد و گفت: آقای ترامپ احساس می‌کند می‌تواند با ادبیات تند از دولت آقای روحانی تمکین بگیرد و دلیل اصلی خروج آنها نیز از برجام همین بود.

وی ادامه داد:‌ آقای ترامپ احساس می‌کند با ادبیات تهدید با ایران صحبت کند چرا که نشانه‌هایی از دولت آقای روحانی دریافت کرده و به این نتیجه رسیده که چنین ادبیاتی نسبت به این دولت جواب می‌دهد. بنابراین ما باید به آمریکا نشان دهیم که این تحلیل نادرستی است.

*ایران باید با همان ادبیات پاسخ آمریکا را بدهد
این کارشناس مسائل آمریکا  بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران باید با ادبیات خود آمریکایی‌ها پاسخ را صادر کند. چرا که اگر ترامپ ایران را تهدید می‌کند ایران نباید از خود خوف و ترس نشان دهد البته این به معنی این نیست که با شخص آقای ترامپ از ادبیات تند استفاده شود چرا که ترامپ شخصیت خودشیفته‌ای دارد و اینگونه ادبیات تند در خصوص شخص آقای ترامپ توصیه نمی‌شود اما می‌توان چنین ادبیاتی در خصوص سیاست‌های آمریکا به کار گرفت.

ایزدی برخورد از جایگاه قدرت با آمریکا را یکی از دلایل اصلی سه امتیاز بزرگ کره شمالی از ایالت متحده آمریکا در ماه‌های اخیر عنوان کرد.

وی در همین خصوص گفت: کره شمالی ظرفیت‌های نظامی و موشکی خود را افزایش داد و رئیس جمهور آمریکا هم در نهایت به نظر کره شمالی تمکین کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه باید اهرم‌های قدرت را تقویت کنیم، افزود: ما به لحاظ شرعی نمی‌توانیم بمب اتم بسازیم اما اهرم‌های قدرت دیگری نیز در اختیار داریم که حضور منطقه‌ای و توانمندی موشکی از جمله این اهرم‌های قدرت هستند که باید تقویت شوند.

ایزدی به هشدار بستن تنگه هرمز از سوی ایران اشاره و گفت: وقتی صحبت از بستن تنگه هرمز می‌شود باید رزمایشی در این تنگه در خصوص همین موضوع برگزار شود. یعنی جهان ببیند دولتی که در طول پنج سال گذشته به سمت تعامل با غرب رفته حالا به خاطر عملکرد دولت آقای ترامپ به سمت تقابل با غرب سوق داده شده است.

 همچنین علیرغم تهدیدات تند ترامپ و وزیر خارجه‌اش علیه کشورمان، در توئیتی که به نقل از رهبر انقلاب در فضای مجازی منتشر شد، به نقشه‌ شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی در «یهودی‌سازی فلسطین» اشاره شده و تصریح کرده‌اند: «یهودی‌سازی فلسطین خواب آشفته‌ای است که دیده‌اند. نه آن اتّفاق می‌افتد نه معامله‌ قرن.»

جمله معنادار فوق که تنها چند ساعت پس از تهدید توئیتری ترامپ انتشار یافت، نشان‌دهنده آن است که رهبر انقلاب حتی در حد پاسخ توئیتری نیز شانیتی برای این فرد قائل نیستند که بخواهند به تهدیدات وی پاسخ دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نسرین
Iran, Islamic Republic of
آقایان برجامی
جیک جیک برجامی بود
فکر ترامپ تون بود؟
چرا از اوباما و کری تضمین نگرفتید؟
چی دارید الان بعنوان عملکرد خارجی و داخلی بفرمایید؟؟؟
هادی
Iran, Islamic Republic of
اینکه برخی موافقت نامه ها و تفاهم ها زمان خاتمی رو مموتی قبول نداشت یا برعکسش عمل کرد! خاتمی تضمین داده بود...
اینکه ملاک نمیشه...
روحانی از رهبر هم انقلابی تر شده است
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
مواضع روحانی تاکتیکی... است و...
Iran, Islamic Republic of
شما توافق می کردید و تضمین می گرفتید.نه این که ۸ سال مذاکره کنید و ۶ قطعنامه بگیریم و ایران را تهدید صلح و امنیت جهانی معرفی کنند و بعد از کاغذ پاره ها سخن بگویید!!!
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
اتفاقا ترامپ مرد عمل هست!!!!!!!!!!! ...
Iran, Islamic Republic of
ترامپ مرد عمل است؛عمل هرزگی!
ترامپ مرد عمل است،اما مدام در حال تکذیب کردن است!؟
Iran, Islamic Republic of
ترامپ بی شرف هرچی هست منافع کشورش دراولویت است نه مثل ما همه کشور هم برود کسی عذرخواهی نمی کند.
هادی
Iran, Islamic Republic of
این مردم ایران هستند که باید هزینه تندروی ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!! رو بدن... متاسفانه....
Iran, Islamic Republic of
مرد شرف باش و منظورت از تندروی رو بنویس.
شاید منظورت، دفاع کردن باشه.
Iran, Islamic Republic of
مرد شرف باش سانسور نکن تو اوین ننداز خودکشی نکن تا حرف بزنم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!دیگه روت نشه بیای کامنت بگذاری
Iran, Islamic Republic of
هزینه کندروی خیلی بیشتر است در برجام خیلی هزینه دادیم و دستاورد آن تقریبا"هیچ شد.
Iran, Islamic Republic of
هادی عزیز؛ راهکار شما چیست؟؟؟ ما توافق کردیم و برجام شکل گرفت،چه کسی از برجام خارج شد و توافق بین المللی را نقض کرد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نتیجه نرمش و ابراز ذلت و تسلیم در مقابل کدخدا رو هم دیدیم. کدخدا با هاتون مهربونتر که نشد...
Iran, Islamic Republic of
نترس جنگ نمی شه جنگ هم شد تو نرو
Iran, Islamic Republic of
کاش آقای ظریف به هشدار چند سال پیش آقای فواد ایزدی گوش میداد
همچنین هشدار حاج بهرام بیرانوند نماینده بروجرد در مجلس رو که به اقای ظریف گفت خروس غیرتش از تو بیشتر است
کیف زندگی رو خودت و خانواده ات در ینگه دنیا کردین!!!!!!!!!!!!!الان هم منافعت مثل اون مولانا در تملق به حکومت و انتقاد از دولت هست از این همه حرف زدنت یک تحلیلی که عقلانی و قابل قبول باشه نشون بده ..
Iran, Islamic Republic of
خیر. انتقادات ایشان به حق و تحلیل های ایشون درست هست. هرجا زندگی کرده، در حال تلاش برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی بوده، نه خوشگذرانی مثل امثال شما.
Iran, Islamic Republic of
لطفا من رو هم برای ترویج ارمان های گفتمان انقلاب اسلامی به امریکا بفرستین.
Iran, Islamic Republic of
منم بفرستین!!
Iran, Islamic Republic of
منم همینطور
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
فعلا که شما اصول سوارها از تغییر منش حسن کلید خوشحال باشید تا بعد ببینید کجا ازتان سواری بگیرد
Iran, Islamic Republic of
از عالی جناب ترامپگو چه خبر؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
از اوبامای باادب گو چه خبر
Iran, Islamic Republic of
هیچ کس اوباما را-هرکه بود و هرچه بود-بی ادب نمی داند اما هر کسی ترامپ را عالی جناب نمی داند که محمود احمدی نژاد او را عالی جناب نامید؛ احمدی نژادی که می خواست پرچم اسلام را بر فراز کاخ سفید به اهتزاز دراورد!!!
United Arab Emirates
گریه نکن درست میشه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
احسنت... اصول سوار.. عین حقیقته
Iran, Islamic Republic of
اقای ایزدی بفرمایید شما و اقای دکتر مرندی در چه سال هایی در امریکا اقامت داشتین.
متشکر
Iran, Islamic Republic of
لطفا برو و ازاد نفس بکش اقای ایزدی
Iran, Islamic Republic of
جالبه که آقای روحانی در زمان انتخابات به رقبایش می گفت شما اهل تعامل بادنیا نیستید و خشونت طلب هستید
حالا خودش داره با همون ادبیات صحبت می کنه
آقای روحانی مگر شما هم خشونت طلب شده اید؟
Iran, Islamic Republic of
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
Iran, Islamic Republic of
بهترین پاسخ را آقای محسن رضایی داد. 50000 نیروی آمریکا دم دست ایران است. پایگاههای آمریکا دور و اطرافمان برای زدن بسیار است.
شاید به نظر بیاید که پایگاه های آمریکا ما را محاصره کرده اند اما آنها این طرف دنیا آماده نابود شدن هستند. دم دست و بدون لجستیک سریع.
Iran, Islamic Republic of
اونا کشورت رو ویران میکنن شما پایگاهشون رو میزنی. فرقش رو نمیفهمی؟ !!!!!!!!!!!!!!50000 سرباز کجا 80 میلیون نفر کجا؟!!!!!!!!!!!!!!ساندیس زیاد خوردی!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
قبلا کامنت ها رو یه جور دیگه علامت میگذاشتین. الان با کلی علامت تعجبه؟
...
Iran, Islamic Republic of
ترامپ اگر حماقت کند هیچ نظامی و هیچ مقام سیاسی امریکا در سراسر جهان و حتا خود امریکا امنیت نخواهد داشت!
ترامپ اگر حماقت کند،سراسر جهان را گورستان امریکا یی ها خواهیم کرد!
در ضمن من ساندیس خور نیستم!
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
انانی ولی وسرپرست خود را خدا می دانند او کافیست وقطعا قدرت و وکالت او برترین است
ظالمین ومستکبران عالم همواره در برابر قدرت های برتر از خود تسلیم هستند و بزرگترین ترس و وحشت را خدا در دل انها قرار داده است و بواسطه ان مومنان را یاری ونصرت بخشیده است این مطلب قرانی را بوضوح در طول 8 سال جنگ دیدیم و با پوست وگوشت خود لمس کردیم وبه ان ایمان داریم هر گاه به جای توکل بر خدا مغرور به خود می شدیم حتما عملیات بعدش با پیروزی همراه نبود پس برادر من از قدرت وتجهیزات ظاهری دشمن نترس به خود توکل کن و به فرموده امام علی علیه السلام با غیظ به چشمان دشمنان بنگر دندان هایت را به هم بفشر وبه عقبه دشمن خیره شو که او در برابر مکرو کید خدا بسیار ضعیف و ناتوان و اسیب پذیر است
raza
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حقيقتش اصلاح طلبان هم خيلي از حرفهاي روحاني نارحتند هيچ صداشون در نمي آد
Iran, Islamic Republic of
...ترسو، بی ایمان، دنیاطلب.
کاش امثال جناب ایزدی جایی در جایگاه مشاورتیروحانی داشتند
Iran, Islamic Republic of
من در یرنامه های تلویزیونی مصاحبه های ایشان را زیاد دیده ام. من می پسندم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آمریکا در وضعیتی نیست که به ایران حمله کند. توئیت ترامپ در واقع پاسخی به سخنان دقیق و بجای دکتر روحانی بود.
سخنان دکتر روحانی قبل از هر چیزی، هشدار به عربستان و اسرائیل است و به نظرم بهترین کار را کرد و بعدها آثار مثبت این نوع حرف زدن با قلدرهای جهان را قطعا خواهیم دید.
تیم فوتبال ایران در مقابل اسپانیا دفاع کرد و کنار آمد و گل خورد، اما در مقابل پرتقال هم دفاع کرد و هم حمله و موفق شد تا مساوی کند. سیاست نیز برخی مواقع نیاز به حمله و نشاندن طرف قلدر سر جای خود دارد و الان موقع حمله بود....
Iran, Islamic Republic of
جناب ایزدی نظرت در مور د FATF چیه اسلامی‌بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران:
ما متوجه نگرانی‌های دولت در مورد حجم عظیم نقدینگی و خروج آن از سیستم بانکی هستیم. اما نباید فراموش کرد که یک بخش عظیمی از نقدینگی به خاطر نرخ بهره بالای بانکی در سال‌های گذشته است.
دولت برای کنترل نرخ بهره باید به عملیات بازار باز روی آورد یعنی اوراق منتشر کند و از طریق آن نرخ بهره را آرام آرام کاهش و آن را به بخش مولد اقتصاد هدایت کند.
بدون تعامل با نظام های بانکی بین‌المللی اقتصاد ایران هر روز با مشکلات خیلی جدی‌ای مواجه خواهد شد. عضویت در FATF و نظام‌های بانکی بین‌المللی که در جهات شفافیت مالی حرکت می‌کند می‌تواند به کشور و اقتصاد سالم و پویا کمک کند.
Iran, Islamic Republic of
كار از حرف و نظريه و اينها گذشته موجودي داخلو حفظ و حراست كنيد كه بيرون نره و بعد امكانات و داده ها اقتصادي را با سيستم جديد (ديجيتال) سهميه بندي كنيد و در غير اينصورت قافيه رو باخته دولت ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فواد ایزدی یگانه کارشناس صدا و سیمای میلی و سایت های قبیله افراطی مثل جهان نیوز است...
Iran, Islamic Republic of
بقیه اش را خوردی ؟شما که همه جور رجز حونی رفقایتان را منتشر می کنید اما جرات انتشار دو کلمه حرف حساب مخالفینتان را ندارید چطور می خواهید جلو آمریکا بایستید ؟ ...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
...
hamed نصر
Asia/Pacific Region
احسنت به روحانی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
جواد
Iran, Islamic Republic of
...
Germany
...
شاهرخ
چرا اینقدر صحبت های کارشناس را تکرار کردید حتما به خاطر بیشتر کردن حجم خبر و مصاحبه . کیفیت را فدای کمیت کردید