کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پاشنه ور کشیده‌های دولت کجا هستند؟!

چه کسانی باید از رئیس‌جمهور در برابر ترامپ دفاع کنند/ روحانی در برابر ترامپ روی مردم ایران حساب ویژه باز کند!

1 مرداد 1397 ساعت 12:42

روحانی می تواند با ادامه این مسیر سبد حمایت مردمی از دولت در برابر جنگ اقتصادی آمریکا را بیش از گذشته تقویت نیز بکند. به تعبیر دیگر روحانی با ادامه مواضع عزتمندانه در برابر آمریکا عهد شکن می توانند بیش از گذشته روی مردم ایران حساب باز کند.


گروه سیاسی جهان نیوز، مهدی جهان تیغی: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اظهار داشت: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. و آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است.

در واکنش به این اظهارات که اقتدار جمهوری اسلامی را نیز به نمایش گذاشت، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری و تهدید آمیز خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور ایران نوشت: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، شما تاوان آن را خواهید داد بطوریکه در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند. ما دیگر کشوری نخواهیم بود که کلمات جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش!

اما در اینباره نکات ذیل قابل عرض است:
اولا ترامپ غلط می کند که رئیس جمهور ایران را تهدید کند. روحانی جدای از افکار و سلیقه سیاسی اش اینک در جایگاه رئیس جمهور ایران و نظام جمهوری اسلامی قرار دارد و توهین به وی در عرصه بین الملل آنهم از طرف فرد هرزه ای همانند ترامپ؛ به منزله توهین و تهدید کل کشور محسوب می شود.

دوما اینکه معلوم می شود که اظهارات مقتدرانه روحانی – در حوزه سیاست خارجه- تا چه حد می تواند موثر و سبب کنش در عرصه بین الملل شود. ترامپ در واقع در برابر اظهارات اخیر روحانی تنها همانند همه توییت های تهدید آمیز گذشته اش فقط گنده گویی کرده است. وقتی مقام ارشد ایران تهدید خود را تشریح هم می کند و به صراحت از نقشه و طراحی خود سخن نیز گفته، نوشتن یک توییت ولو با ظاهر تهدید آمیز نمی تواند چندان مصداق تهدید در برابر تهدید باشد! در هر صورت ادامه اظهارات اقتدار آمیزدولت و البته با تلفیق تدبیر و به خصوص پرداختن عمیقتر و واقعی به ظرفیت های درونی و اقتصاد داخلی می تواند دولت آمریکا را به سمت انفعال بیشتر نیز ببرد.

سوما؛ یک سوال اساسی این است که چه کسانی اینک باید پاسخ تهدید آمیز ترامپ به رئیس جمهور کشورمان را بدهند؟ از وظیفه رسمی و ذاتی وزارت خارجه که بگذریم اولا این مقامات و وزرای دولت هستند که اینک باید در صحنه عمل و گفتار پاسخ ترامپ را بدهند. پس از دولت در در مراتب بعدی نمایندگان مجلس و دیگر موثرین در مقام دفاع از مواضع مقتدرانه اخیر رئیس جمهور باید به صحنه بیایند. گرچه روزگاری روحانی پس از پیروزی در انتخابات می گفت که برخی در دولت پاشنه بر کشیده نیستند ولی امروز کنار روحانی باید پاشنه بر کشیده های باشند تا مسیر اقتدار در دولت را بسط و ادامه بدهند. وزارت خارجه باید بسط اقتدار روحانی در روزهای آینده باشد و البته هر وزیر دیگری نیز با تناسب حوزه تخصی خودش. ساده تر آنکه مثلا زنگنه، آخوندی در مواجه با شرکت های عهد شکن غربی باید چنین واکنش های مقتدرانه ای را بگیرند.

چهارما؛ موضع مقتدرانه و عزتمندانه رئیس جمهور در برابر زورگویی ها آمریکا آنهم پس از این همه بدعهدی در برجام خواسته عموم مردم است. روحانی در واقع در این مواضع اخیر سخنگویی عموم مردم کشور را برعهده داشته و به تبع دفاع از مواضع اخیر وی مورد تایید و حمایت مردم است. روحانی می تواند با ادامه این مسیر سبد حمایت مردمی از دولت در برابر جنگ اقتصادی آمریکا را بیش از گذشته تقویت نیز بکند. به تعبیر دیگر روحانی با ادامه مواضع عزتمندانه در برابر آمریکا عهد شکن می توانند بیش از گذشته روی مردم ایران حساب باز کند.


کد مطلب: 628873

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/628873/کسانی-باید-رئیس-جمهور-برابر-ترامپ-دفاع-کنند-روحانی-روی-مردم-ایران-حساب-ویژه-باز-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com