چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نشست اقتصاد مقاومتی زیر کولرهای خاموش

دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 628865
نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران با موضوع کم آبی برگزار شد اما زیر کولرهای خاموش.
نشست اقتصاد مقاومتی زیر کولرهای خاموش
به گزارش جهان نيوز، حاضر در استانداری تهران این نشست عصر آخرین روز تیرماه امسال (یکشنبه) درحالی در اوج گرمای پایتخت ساعت 15 شروع شد که برابر بخشنامه ابلاغی، سیستم های سرمایشی نهادهای اجرایی از ساعت 13:30 باید خاموش می شد.

محل این نشست در سالن جلسات طبقه 16 ساختمان استانداری تهران قرار داشت؛ جایی که سقف آن به شکل گنبدی است و حرارت و نور آفتاب مستقیم به پایین بازتاب دارد و از آنجا که استاندار تهران خود ابلاغیه تغییر ساعت کاری ادارات و الزام خاموشی سیستم های سرمایشی در ساعت 13:30 را صادر کرده بناچار فرمان به خاموشی کولرها داده شده بود.
هنگام شروع جلسه، همه صندلی ها تقریبا پر بود و با احتساب خبرنگاران و کارکنان روابط عمومی استانداری تعداد به نسبت زیادی در اتاق حاضر بودند که بر گرمای هوا می افزود و برخی اعضای جلسه به علت شدت گرما برای آنکه زیر تابش مستقیم نورخورشید نباشد به حاشیه اتاق رفتند و استاندار نیز گفت: اگر گرمتان است کت هایتان را درآورید.

براساس ابلاغیه استانداری، ساعت کار همه ادارات اجرایی ستادی و استانی شهر تهران از ساعت 6:30 تا 14 و در شهرستان های استان از 6:30 تا 13:30 اعلام شده است و تا 19 مرداد این بخشنامه اعتبار دارد.
در این نشست تنها چهار پنکه دستی فعال شده بود تا تبادل هوا انجام شود و مدیران در چنین شر ایطی راهکارهای تامین آب و مقابله با کم آبی در استان را بررسی کردند.

**کم آبی را جدی بگیریم

از آنجا که موضوع اصلی جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره کم آبی بود، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نقش مهمی در ارایه گزارش و بیان مشکلات موجود داشت که گفت: شرایط آبی تهران و البرز بسیار ویژه است و این دو استان تا ١٥ سال آینده بحران جدی آب خواهند داشت.

محمدرضا بختیاری که تلاش داشت بحرانی بودن شرایط بویژه در آینده بهتر القا کند اظهارداشت: حتی اگر همه برنامه های تعادل بخشی و بهره وری در استان تهران رعایت شود و مردم نیز رعایت کنند تهران تا ١٥ سال آینده ٢٠٠ میلیون مترمکعب کسری آب خواهد داشت.

وی راهکار مقابله با کمبود آب را تعریف منابع آبی جدید و مقابله با مهاجرت بی رویه به تهران ذکر کرد.

بختیاری ادامه داد: تا سه سال آینده یک میلیون و صد هزار نفر به جمعیت مسکن مهر پردیس و پرند اضافه خواهد شد که نیازمند صد میلیون مترمکعب آب است که می تواند بحرانی جدی ایجادکند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه حدود 35 درصد مصرف کل آب استان به شرب اختصاص می‌یابد افزود: گر چه امسال بهار نسبتا پربارشی داشتیم اما باز هم بخشی از منابع تامین نشد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون در استان تهران 250 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم در حالی‌که سال گذشته این مقدار 340 میلی‌متر بوده است.

بختیاری گفت: حجم مخازن سدهای تهران 810 میلیون مترمکعب است در حالی‌که سال گذشته در این تاریخ یک میلیارد مترمکعب بود.

بختیاری با بیان اینکه در زمان حاضر حدود 300 میلیون مترمکعب کسری آب در مخازن سدهای تامین کننده آب شرب تهران داریم اظهارداشت: کمبود میزان بارندگی در پاییز و زمستان سال گذشته طی 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

این مسئول تاکید کرد: فقط 10 درصد ذخیره برفِ سال آبی گذشته را داشتیم و 90 درصد ذخیره برف کاهش پیدا کرد.
به گفته بختیاری نگاه جامعه به مقوله آب بسیار تغییر کرده و بخش زیادی از شهروندان ضرورت توجه به این بحران را حس کرده‌اند اما حدود 20 درصد مردم تهران همچنان به همان رفتار قبلی خود در مصرف آب ادامه می‌دهند.

** ضرورت ساماندهی چاه های آب 

استاندار تهران نیز در این نشست که مختص بررسی وضعیت آب تهران بود با بیان اینکه استان تهران نیازمند مراقبت جدی منابع آبی است بر ساماندهی چاه های آب تهران تاکید کرد.

محمد حسین مقیمی مطالعه دقیق وضعیت آبهای زیرزمینی تهران را خواستار شد و از ساماندهی نشدن چاه های آب اظهار نارضایتی کرد.

وی با بیان اینکه باید آب های سطحی را مدیریت کرد افزود: نباید اجازه دهیم آب های سطحی بسادگی به آب های غیرقابل مصرف در کشاورزی و صنعت تبدیل شوند.

مقیمی گفت: یکی از مظاهر تحقق اقتصاد مقاومتی این است که پساب ها به آب قابل مصرف در بخش صنعتی و کشاورزی غیرمثمر تصفیه شود.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *