سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۲۵

روایت حامی پروپاقرص روحانی از یک بده بستان‌ مفسده‌انگیز

يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب: 628501
مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «اگر به موضوع تغییرات به صورت ریشه‌ای نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که قبل از دولت یا لااقل همزمان با آن، باید در مجلس شورای اسلامی تحول مهمی صورت بگیرد. وزرایی که کارآمد نیستند، علت اصلی ناکارآمدی آنها توقعات و تهدیدات عده‌ای از نمایندگان مجلس است که از وزرا خواسته‌های شخصی و غیر قانونی دارند و هر جا با عدم تمکین وزرا مواجه شوند، آنها را به سوال و استیضاح تهدید می‌کنند.»
روایت حامی پروپاقرص روحانی از یک بده بستان‌ مفسده‌انگیز
به گزارش جهان نيوز، مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «شرایط کشور به گونه‌ای است که قطعاً نیازمند یک خانه‌تکانی جدی است. این واقعیت را تمام کسانی که به انقلاب اسلامی وفادارند و استمرار نظام جمهوری اسلامی را برای کشور حیاتی می‌دانند، با تمام وجود لمس می‌کنند و بر آن تاکید دارند.

این روزها خبرهایی درباره ایجاد تغییراتی در هیات دولت به گوش می‌رسد که با استقبال افکار عمومی مواجه شده است. هر چند این تغییرات، ضروری است ولی برای انجام آن خانه‌تکانی کافی نیست. اگر به این موضوع به صورت ریشه‌ای نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که قبل از دولت یا لااقل همزمان با آن، باید در مجلس شورای اسلامی تحول مهمی صورت بگیرد.

وزرایی که کارآمد نیستند، علت اصلی ناکارآمدی آنها توقعات و تهدیدات عده‌ای از نمایندگان مجلس است که از وزرا خواسته‌های شخصی و غیر قانونی دارند و هر جا با عدم تمکین وزرا مواجه شوند، آنها را به سوال و استیضاح تهدید می‌کنند.

متاسفانه بعضی از وزرا نیز بسیار ضعیفند و در مقابل این تهدیدها تسلیم می‌شوند. از طرف دیگر، هنگامی که یک وزیر در معرض استیضاح قرار می‌گیرد، به نمایندگان متوسل می‌شود و با وعده و پذیرفتن توقعات نابجای آنها تلاش می‌کند استیضاح را با پس گرفته شدن امضاء‌ها منتفی کند یا آراء را به نفع خود سوق دهد تا بار دیگر رای اعتماد بگیرد و از سد استیضاح عبور کند.

در همین مجلس فعلی تاکنون چند بار طرح استیضاح چند وزیر مطرح شد ولی با فعل و انفعال‌ها و بده بستان‌ها تعدادی از امضاکنندگان طرح، امضاءهای خود را پس گرفتند و استیضاح منتفی گردید. این، یعنی بی‌اعتبار شدن مجلس، واقعیتی که چند نفر از نمایندگان نیز با تلخی و تاسف از آن سخن گفتند و حتی یکی از آنها گفت تاکنون سه بار طرح‌هایی برای استیضاح وزیر کشور امضاء شد ولی هر بار با همین شیوه تعدادی از امضاءها پس گرفته شدند و استیضاح منتفی شد. اعمال چنین شیوه‌ای اختصاص به این وزیر ندارد تعداد دیگری از وزرا نیز متاسفانه به همین بیماری مبتلا هستند.

برآیند این بده بستان‌های مفسده‌انگیز، شرایطی است که امروز همه از آن می‌نالند و به این اتفاق نظر رسیده‌اند که کشور به یک خانه تکانی جدی نیازمند است.

وزیر اقتصاد دولت یازدهم، دکتر علی طیب‌نیا، می‌گفت: «هر روز با نامه‌هایی مواجه هستیم، یا ده تا یا بیست تا یا سی تا امضا تهدید به سوال، تهدید به استیضاح، تهدید به برکناری...»

این، وضعیتی است که اکثر وزرا با آن مواجه هستند و عجیب این که در دوران رژیم منحط و فاسد پهلوی نیز دکتر علی امینی که قبل از نخست‌وزیر شدن، مدتی وزیر دارایی بود و در خرداد ۱۳۳۴ از وزرات دارایی (اقتصاد) به وزارت دادگستری رفت، در خاطرات خود درباره علت رفتن به وزارت دادگستری گفته است: «کار من در این اواخر در مجلس شکل عجیبی به خود گرفته بود. دائم می‌بایست مثل خروس جنگی در چند جبهه بجنگم؛ یکی می‌خواست رئیس گمرک را عوض کنم، دیگری به غله و نان نظر داشت، سومی قضیه ارز را علم کرده بود و من دیدم دیگر دارم در وزارت دارایی از اصل می‌خورم و آمدم به دادگستری، ولی اینجا هم محشری است.» (بر بال بحران – زندگینامه سیاسی علی امینی صفحه ۱۲۰)

شدیداً متاسفم که از زبان دو وزیر دادگستری رژیم شاه و دوران نظام جمهوری اسلامی در وصف مجلس مطالب مشابهی می‌شنوم و در این مقاله نقل می‌کنم ولی چه می‌توان کرد که این تشابه یک واقعیت است.

همین واقعیت موجب شده است علاقمندان به انقلاب اسلامی و وفاداران به نظام جمهوری اسلامی و کشور و ملت به این نتیجه برسند که کشور به یک خانه‌تکانی جدی نیازمند است. این واقعیت را همه باید جدی بگیرند و بسیار سریع این خانه‌تکانی را انجام دهند و بدانند که فردا بسیار دیر است. این که فرموده‌اند «الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم» یک سنت الهی است و سنت الهی با کسی شوخی ندارد.

هم در مجلس، هم در دولت و هم در سایر دستگاه‌ها افراد شایسته و با تقوا و خدمتگزار که از بازی‌های سیاسی و مفاسد و بده بستان‌ها مبرا هستند وجود دارند ولی وجود آن دسته از افرادی که این ویژگی‌ها را ندارند و عملکردشان کشور را به وضعیت کنونی دچار کرده، برای بدتر شدن وضعیت کافی است و همه این واقعیت را بدانند که مردم تحمل ادامه این وضعیت را ندارند.

همانطور که رئیس‌جمهور درصدد ایجاد تغییراتی در کابینه برآمده، برای پاکسازی مجلس از عناصر نایاب نیز باید اقدام قاطعی صورت بگیرد. بده بستان‌های موجود میان مجلس و سایر دستگاه‌ها از جمله دولت نقض آشکار قانون اساسی است که تفکیک قوا و استقلال آنها و ممنوعیت مداخله در همدیگر را مقرر داشته است.

نمایندگانی که قانون اساسی را نقض می‌کنند، بر خلاف سوگند خود عمل کرده‌اند و شایستگی عضویت در مجلس شورای اسلامی را ندارند. بنابر این، خانه تکانی باید از مجلس شروع شود و در این اقدام ضروری با هیچکس نباید مدارا کرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
ای کاش وقتی همه معترض بودند شما هم این حرفها رازده بودی؟ای کاش>>>>>>
seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
...
یکی نیست بگه دقیقا همین شماها مبلغ ظالمان و منافقان و اساسا ریشه اصلی ظلم هستید که باید برچیده شوید تا مملکت از فساد رهایی یابد...
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
حضرت حاج آقا مهاجری! شما حالا یعنی وجدان درد گرفتی و با این حرفا میخوای خودتو دلسوز نظام نشون بدی؟ الآن دیگه دیره، شما از سال ۷۶ تابحال با حمایت کورکورانه از لیبرالها، در این مظلمه بزرگ شریکی!
Iran, Islamic Republic of
مسیح مهاجری که چشم بسته معتقد است هرچه دولت اصلاحات و کارگزاران و دولت بی تدبیر میگه راسته بقیه خلاف میگند؟
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
دراين ناكار آمدي دولت و مغفول ماندن مطالبات مردم ووضعيت غير قابل تحملي كه براي توده مردم ايجاد شده است علاوه بر ديدگاه اشرافيگري قريب به اتفاق ...چشم خود را بر روي واقعيت ها مي بندند و در فكر تعصب حزبي و بده بستان مالي هستند به همان اندازه گناه كار و مقصر مي باشند .
...
Iran, Islamic Republic of
کلا همه چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدالی باید برن کنار و یه مشت جوون با انگیزه و انقلابی بیان جو تا کار درست بشه والا دوباره همین آشه و همین کاسه
محسن
United States
وسط دعوا نرخ تعیین می کنی و کلی گویی می کنی که کلا کلا گفتن حل نمی شود. تمام توان را باید بر مبارزه با فساد و مروجان فساد گذاشت....
صادق
Iran, Islamic Republic of
سلام
خداروشکر که اکثریت نمایندگان فعلی مجلس از همفکران دولت تدبیر و امید و کارگزاران و اصلاح طلبان هستند و الا ناکارآمدی های دولت را به چه کسی این ارادتمند به مرحوم " ه" می خواست نسبت بده خدامی داند.
علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد دولتي مفسده انگيز بوده ؛ هست و خواهد بود
با تغير وزير و نماينده مجلس و... تغيير قابل توجه اي نخواه كرد
بقول معروف مگس بر روي زخم مينيشيند
تنها راه حل رجوع به اصل 44 خصوصي سازي صحيح و آزاد سازي اقتصاد از دست دولت و سپردن آن به دست مردم ميباشد
Iran, Islamic Republic of
من ک از اقای مسیح نمیگذرم/ حمایت همه جانبه امثال ایشان بخش مهمی از مذهبی ها ازجمله روحانیان را در رای دادن ب روحانی و تیم غربگرایش فریب داد و حالا انچه دیگران در خشت خام میدیدند حالا مسیح در اینه شفاف با ذره بین می بیند...
Iran, Islamic Republic of
من هم نمیگذرم/ خدا هم ازشون نگذره
سرور
Iran, Islamic Republic of
اگرچه بنده در مورد آقای مهاجرانی انتقادات زیادی دارم و به صدق نیت ایشان شک دارم اما این حرفهای وی واقعا درست بود.بنظر می شود چندین بار خواند.
Iran, Islamic Republic of
اقای سرور همه در این کشور درد را میدانند درمان را هم میدانند فقط باید افسوس خورد
سرور
Iran, Islamic Republic of
البته بنده به اشتباه نوشته بودم مهاجرانی که مسیح مهاجری درست است.
...
seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
حرفهایش هم کاملا سیاستمدارانه...
Iran, Islamic Republic of
این اقای مسیح مهاجری توسط : اکبر رفسنجانی بر سر کار امد ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم! مشکل دولت از چند تا وزیر نیست، مشکل تفکری است که حاکم بر این دولت است.
Iran, Islamic Republic of
اینا که از صفر تا صد روحانی باهاش بودند و یقه چاک میدادند...
United States
این اقای "صادق و درستکار و پاکدامن" که ظاهرا این جریان را چند سالی است میداند چرا زودتر افشا نکرده؟ یک نگاه توی آینه بنداز و ببین لباس کی توی تنت هست. حالا که ملاقه به ته دیگ خورده یادت افتاد که چنین موضوعی را مطرح کنی؟ اگر جلو خدا هم وایستی همین جور میخواهی ...؟
Iran, Islamic Republic of
اشرافگران نون به نرخ روز خورند دیگه کاریشم نمی شه کرد خداوند متعال از تمام مسولانی که به اندازه دانه خردلی در حق مردم کوتاهی ظلم و سکوت کرده اند نگذرد نگذرد نگذرد
Iran, Islamic Republic of
همه‌ی اعضای کابینه تنبل اند، حداقل نام یک شخص از کابینه را بگویید که دارای تدبیر و کارآمدی باشد
Iran, Islamic Republic of
وزیر مسکن