کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حسن خمینی: امروز در برجام دست بالا را داریم

30 تير 1397 ساعت 22:01

تولیت آستان امام راحل (ره) دنیای کنونی را بی ثبات خواند و گفت: ممکن است جامعه ما دچار شوک‌هایی شود، ولی از آن عبور می‌کند؛ هم خردش وجود دارد، هم ناخدای اندیشمندی دارد و هم مدیریت کشور دارای تجربه است.


به گزارش جهان نیوز، سید حسن خمینی تولیت آستان امام راحل (ره) امروز در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت: جمهوری اسلامی بعد از ۴۰ سال دارای یک چارچوبه خردمند است. رهبر معظم انقلاب با تجربه‌ای 40 ساله‌ که در کشورهای دیگر این تجربه باید 400 ساله اندوخته می‌شده است، رئیس جمهور و وزیر خارجه نیز همین طور. ما حوادث بزرگی را پشت سر گذاشته‌ایم. مجموعه کسانی که بودند خم و چم جامعه جهانی را می‌شناسند و به جامعه خودمان آشنا هستند.

*از گردنه‌ها عبور می‌کنیم
وی افزود: ظریف وزیر خارجه تجربه بسیار گرانقدری دارد، باید حتما نسل‌های بعدی را دارای این تجربه کنیم و جمهوری اسلامی خدای نکرده پیر نشود. اما همه اینها به آن خردی که از مجموعه مدیریت نظام سراغ داریم، برای من تردید باقی نمی‌گذارد که ما از این گردنه‌ها عبور می‌کنیم.

حسن خمینی افزود: دنیای کنونی، دنیای بی ثباتی است، ولی جامعه ما توانمند است و قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست، ممکن است دچار شوک‌های کوتاه مدت شود، ول خود را بازیابی می‌کند، صدها مرحله را پشت سر گذاشته، ولی از آن عبور می‌کند؛ هم خردش وجود دارد، هم ناخدای اندیشمند آن هست و هم مجموعه مدیریت کشور دارای تجربه بسیار خوبی است و هم جامعه ما بسیار توانمند است و هم دنیا، دنیای قابل تغییری است.

وی در این نشست خطاب به سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بر شناخت آنها از جهان پیرامونی اشاره کرد و گفت: دنیا، دنیای تغییر کرده‌ای است. 

سید حسن خمینی ادامه داد: نظام کنونی جهان، لحظه به لحظه در حال تغییر است، نظم و قوانین آن تغییر می‌کند. روزگاری این حق برای هر حاکمی وجود داشت که کشورگشایی کند، ولی امروز کسی کشورگشایی به این معنا ندارد که بگویند به جایی حمله و به خاک خود ضمیمه می‌کنیم. در ادبیات قدیم ما هم هیچ وقت شاعر، عارف، پیامبر و حکیمی به هیچ دولتمردی نگفته که حمله نکن و حکومت خود را گسترش نده، همواره گفته‌اند به عدالت رفتار کن.

تولیت آستان مقدس امام راحل (ره) به حمله عراق به کویت اشاره کرد و گفت: نه هیچ کس این حمله را پذیرفت و کارش هم به جایی نرسید.

وی به تغییر جهان دوقطبی و متفاوت شدن فضای پس از آن اشاره و عنوان کرد: کسی تصور فروپاشی چنین نظمی را نداشت. شوروی یک اسمی می‌گوییم یک اسمی می‌شنویم. در همان فضا شاهد پیدایش چین به عنوان قطب دیگری از نظام کمونیستی بودیم و فروپاشی جامعه شرق نوع دیگری از نظم را پدید آورد. 

سید حسن خمینی گفت: زمانی گورباچف بر سر کار آمد، تصور اینکه به فروپاشی شوروی بینجامد، وجود نداشت. 

*شناخت گسل‌های موجود در جهان
فرزند یادگار امام راحل بر شناخت تأکید و خاطرنشان کرد: باید گسل‌های موجود در جهان امروز را باید بیشتر از هر زمان دیگری بشناسیم. فروپاشی شوروی برای ما و غربی‌ها قابل تصور نبوده است. البته نامه‌ای که امام به گورباچف دادند، به چشم دل این را دیده بودند. 

وی بر شناخت گسل‌های امروز در دنیا، شناخت توانمندی‌ها و نقاط ضعف هر کشور تأکید کرد و گفت: چقدر نسبت به جامعه آمریکا شناخت داریم؟ چه مقدار از اختلافات عمیق درونی آنها می‌توانیم استفاده کنیم؟ چه مقدار قدرت افکار عمومی و رسانه‌ها در دنیا تاثیرگذار است؟

سید حسن خمینی افزود: یک کاسه دیدن هر مجموعه در حقیقت خود را از امتیازات بسیاری محروم کردن است. امروز پژوهش حتی جاسوسی در دنیا، معلول دریافت خبر نیست، خبرها همه رو است. 

وی گفت: امروز کوچکترین حادثه درباره یک رجل سیاسی در همه جا مطرح می‌شود. همه چیز را امروز همگان می‌دانند مهم این است که درست تحلیل شود.

فرزند یادگار امام (ره) با اشاره به فرمایش امروز رهبر معظم انقلاب گفت: باید با همه ارتباط گرفت، به جز موردی که خط قرمز جمهوری اسلامی است. از سازمان‌های مردم نهاد و فضاهای درونی آنها استفاده کرد. بزرگترین عاملی که دنیا را از جنگ، خشونت و زشتی‌هایی که اگر در فضای قرن 19 بودید و امروز اگر می‌خواست با این سلاح‌هایی که در اختیار همه است واقع شود، دنیا را از بین می‌برد، مهم‌ترین عامل آن افکار عمومی است.

به گزارش فارس، سید حسن خمینی گفت: فهم افکار عمومی دنیا که در برجام اتفاق افتاده کار بسیار بزرگی است. اگر نگاه هیتلری در فضای دنیا بود، زدن بمب اتم خیلی راحت بود، دنیا با همه مصایبی که برایش پیش آمده به سبب افکار عمومی، رسانه‌ها و فعالیت تک تک انسان‌ها و اینکه انسان‌ها از رعیت به شهروند تبدیل شده،حق پیدا کردند، جامعه زنان، جامعه سبزهای مخالف تخریب محیط زیست و همه گروه‌های مختلف، اینها دنیا را آرامتر کرده است؛ والا در درون هر سیاستمداری یک هیتلر بالفعل وجود دارد نه بالقوه، اگر دستشان روی دکمه موشک‌ها نمی‌رود ترسشان از افکار عمومی است که در درون همان کشورها مانند یک ریسمان، دنیا را به صلح طلبی دعوت می‌کنند.

*امروز دست بالا را داریم
فرزند یادگار امام (ره) به نقش افکار عمومی اشاره و با بیان اینکه ما امروز در برجام دست بالا را داریم، عنوان کرد: علت آن هم یک رئیس جمهور غیرقانونمند (آمریکا) است که از شانس‌های بسیار خوب ماست. فقط با ما اینگونه نمی‌کند، به هیچ پیمان منطقه‌ای پایبند نیست، در هواپیما توئیت می‌کند، لغو می‌کند، امضا می‌کند، رد می‌‌کند. اینکه بتوان مجموعه افکار عمومی دنیا را مدیریت کرد، امر مهمی است.

سید حسن خمینی با اشاره به خروج ایران از بند هفت منشور سازمان ملل نیز  ادامه داد: این کار بزرگی بود و همین مسئله آقای ظریف را در اندازه یکی از بزرگترین دیپلمات‌های تاریخ ایران قرار خواهد داد. ما دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان خیلی بزرگی داریم از جمله در داستان پیشه وری و حزب دموکرات آذربایجان که استالین به آن لقب نابغه شرق داده بود. همینطور مذاکرات صنعت نفت و این دوره مذاکراتی (هسته‌ای) که زبان مخالفان هم به توانایی فرزندان این سرزمین باز شده و این را ستودند و زبان صادق بزرگان کشور و مهمترین آن رهبر معظم انقلاب بودند که در دفاع از این تیم و توانمندی و صداقت و نتایج مثبتی که رخ داد، سخن گفتند.

وی گفت: اما به هر حال ممکن بود این اتفاق هر زمانی بیفتد، یک رئیس جمهور غیرمتعادلی که حالا نمی‌دانم اساسا به خاطر نشناختن گسل‌های درون آمریکا چقدر می‌تواند دوام بیاورد، این را اضافه کنیم به تهور شیوخ منطقه‌مان، به قول رسانه‌های غربی ام.بی.اس، (محمد بن سلمان) این آقای ام‌.بی.اس یک فرد متهور توانمند در اینکه پول را به سرعت از بین ببرد و سرمایه‌های جهان اسلام را از بین ببرد.

*تهوری که پشت آن تدبیر نیست
سید حسن خمینی افزود: ما در اوج جنگ با عراق، درگیر جنگ بودیم، کویت، عربستان، دعوا و ... بوده، ولی اوپک اینگونه نبوده که هر کسی هر گونه خواست عمل کند و یا آن را به سر حد فروپاشی بکشاند.  200 میلیارد دلار با ژاپنی‌ها قرارداد می‌بندد. براساس آمارها بیش از صدها هزار میلیارد دلار در فضای آمریکایی‌ها هزینه کند و ... این پیدایش شخصیت جدید و متهوری که تهور آن بر درایتش می‌چربد. بحمدالله نه در یمن تدبیری کردند، ویتنامشان شد در باتلاقی گیر کردند، یک روزه تصمیم گرفتند روابط با قطر را به هم ریختند و بعد از شش ماه نتوانستند و عملا شورای همکاری خلیج فارس را به هم زدند، افتضاحی که سر سعد حریری و در داستان لبنان درآوردند. این نشانگر یک تهور است و تدبیر پشت آن نیست و این از گسل‌های آن جامعه است که باید درباره آن مطالعه کرد.

به گزارش فارس، وی بر شناخت سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور از کشور و جامعه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستند تأکید کرد و افزود: حوزه مطالعاتی خود را گسترش دهید.

تولیت آستان مقدس امام راحل گفت: دنیای امروز به دلیل اینکه مرکزیت گرا نیست و سیستم توتالیترها در آن وجود ندارد، به این خاطر پرلایه است و این لایه‌ها تاثیرگذاری‌های بسیار زیادی دارد و ممکن است هر جامعه‌ای را به سرعت دستخوش تغییر کند.

سید حسن خمینی همچنین به حاضران در نشست توصیه کرد که دچار دگماتیسم نشوند. 

وی اضافه کرد: یک دیپلمات یک عمر سر سفره مردم نان می‌خورد تا لحظه‌ای که لازم باشد نظر خود را با شجاعت تمام به صورت کارشناسی بدهد و خودسانسوری نکند.


کد مطلب: 628438

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/628438/حسن-خمینی-امروز-برجام-دست-بالا-داریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com