جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

نقش عربستان در تظاهرات‌های عراق

شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 628423
نقش عربستان سعودی و مطالبی که رسانه‌های این کشور درخصوص اعتراض‌ها در عراق منتشر می‌کنند، بعد از ناکامی این کشور در تأثیرگذاری بر نتیجه انتخاباتی پارلمانی عراق به سود خود، کاملا قابل فهم است.
نقش عربستان در تظاهرات‌های عراق
به گزارش جهان نيوز، تظاهرات‌های مردمی در استان‌های جنوبی و مرکزی عراق که از دو هفته پیش در اعتراض به سوء خدمات‌رسانی، فساد اداری و دولتی، کمبود آب و برق و نرخ بالای بیکاری آغاز شده، تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

این اعتراض‌ها از همان ابتدا با حمایت دولت و جریان‌های سیاسی و دینی مختلف همراه شد و تمامی طرف‌های سیاسی بر ضرورت پاسخگویی به مطالبات قانونی مردم معترض، مقابله با نفوذی‌ها به تجمعات مردمی و آرام‌سازی فضای پر تنش ایجاد شده که می‌تواند بهانه‌ای برای بازگشت داعش باشد، تاکید کردند.

اما با این وجود دولت عراق نتوانست این اعتراضات را آنگونه که انتظار می‌رفت، مهار کند و یکی از دلایل آن را می‌توان دامن‌زدن رسانه‌های معاند نظام عراق در خارج از مرزهای این کشور دانست.

نقش رسانه‌های سعودی در انحراف افکارعمومی درباره تظاهرات‌های عراق
رسانه‌های سعودی از همان آغاز اعتراضات مردمی تلاش کردند تا ایران را در این نارضایتی مردمی در عراق دخیل کنند. آنها ادعا کردند، ایران با توقف صادرات برق به عراق، موجب این نارضایتی شده است.
طیف وسیع خواسته‌های مردم عراق از دولت، این ادعای رسانه‌های سعودی را رد می‌کند. بیکاری، ضعف خدمات‌رسانی دولت و خواسته‌های مختص هر استان، در صدر خواسته مردم است.

رسانه‌های سعودی تلاش کردند علت را ایران معرفی کنند غافل از آنکه مردم معترض جنوب عراق ایران را حامی خود می‌دانند؛‌چه از زمان سقوط دولت بعث و صدام تا امروز که ایران برای مبارزه با داعش کنار آنان بوده است. 

۱۵ تیرماه وزارت نیروی عراق اعلام کرد به دلیل دیرکرد در پرداخت بدهی‌ها، ایران صادرات برق هزار مگاواتی خود به عراق را قطع کرده است برای رفع مشکل کمبود برق در عراق، «قاسم فهداوی» وزیر نیروی عراق، 22 تیرماه عازم ایران شد.

تهران نیز اعلام کرد میزان بدهی برق و انرژی عراق به ایران یک میلیارد دلار است اما دلیل توقف صادرات، بدهی مذکور نبوده بلکه کشورهای همسایه که برق به ایران صادر می‌کرده‌اند، خود دچار مشکل شده‌اند و ایران نیز می‌بایست ابتدا نیاز داخلی خود را تامین کند و تنها صادرات برق به عراق را قطع نکرده بلکه صادرات برق به کلیه کشورهای همسایه را متوقف کرده است.

هشدار شخصیت‌های عراقی درباره سوء‌استفاده ریاض
در همین راستا «جاسم محمد جعفر» نماینده سابق پارلمان عراق، اعتراضات استان‌های جنوبی عراق را که به خشونت کشیده شد، ماحصل تلاش سرویس اطلاعاتی سعودی و رهبران حزب منحله بعث برای سیاسی کردن آن دانست.

وی با تایید اینکه تظاهرات‌های بصره، ذی‌قار، کربلا، دیوانیه و نجف اشرف به صورت خودجوش آغاز شده بود گفت که اما این تظاهرات‌ها بسرعت سیاسی شد و به آتش‌ زدن دفاتر احزاب سیاسی و اموال عمومی و تعطیلی روند اقتصادی در استان‌ها جنوبی منجر شد.

این نماینده سابق پارلمان عراق تاکید کرد: آنچه در حال وقوع است، با برنامه سعودی و اقدامات بعثی و استقبال آمریکایی رخ می‌دهد و تمامی رهبران بعث از طریق شبکه‌های اجتماعی خشونت‌های اخیر عراق را جشن گرفتند.

وی از دولت عراق خواست تا هر چه سریع‌تر اقدام به تحقیقات و ارزیابی وزرایی کند که در ارائه خدمات به مردم کوتاهی کرده‌اند و همچنین مسئولانی که مستقیما در ایجاد وضعیت اخیر نقش داشته‌اند را برکنار کند.

«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق، از دیگر افرادی بود که درباره این مسئله هشدار داد و گفت که پارلمان جدید باید دولتی  فعال که به عراق کمک کند تا از بحران جاری عبور کند، انتخاب کند.

الحسینی در ادامه از وجود تلاش‌های آمریکایی - سعودی برای وارد کردن عناصر خرابکار به صفوف تظاهرات‌کنندگان عراقی برای اعمال فشار امنیتی بر مقاومت این کشور خبر داد.

«حسن سالم» از رهبران ائتلاف الفتح نیز از تلاش عربستان و برخی عناصر حزب منحله بعث عراق برای ایجاد آشوب در کشور طی تظاهرات مردمی این کشور پرده برداشت و گفت: «آتش زدن دفاتر احزاب و گروه‌های مقاومت به دستور ریاض و رغد صدام، دختر دیکتاتور سابق عراقی انجام می‌شود.»
وی افزود: «عربستان و حزب بعث در تلاشند تا تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را به آشوب بکشانند و چالش امنیتی در کشور ایجاد کنند تا نقشه‌هایشان برای هدف قرار دادن پروسه سیاسی در این کشور محقق شود. در این راستا آنها آشوبگران را به سلاح مجهز کرده‌اند تا در مقابل نیروهای امنیتی بایستند.»

سالم تصریح کرد: «در این راستا جریان موسوم به ندای 88 وابسته به رغد صدام برخی تظاهرات‌کنندگان را به قصد ایجاد آشوب در خیابان‌های عراق تحریک می‌کند.»

وزارت دفاع عراق از همان آغاز تظاهرات‌ها، درباره نقشه‌های خرابکارانه و مهندسی شده از سوی برخی جریان‌ها برای ضربه زدن به منافع ملی کشور در خلال برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز هشدار داده بود.

تلاش داعش برای بهره‌برداری از اعتراض‌های مردمی
در چنین فضایی که رسانه‌های سعودی و در راس آنها شبکه‌های العربیه و الحدث با پخش تصاویر مختلف از تظاهرات های مردمی تلاش داشتند تا ضمن تحریک افکار عمومی، عراق را به سوی جنگ داخلی سوق دهند و به درگیری بیشتر میان نیروهای امنیتی و مردم دامن زنند و از تجمعات مسالمت آمیز مردمی بهره‌برداری کنند، بقایای تروریست‌های داعش نیز از این قافله عقب نماندند و در شهرهای دیالی و موصل به برگزاری تظاهرات علیه دولت فراخواندند.

«عبدالکریم العبیدی» دبیرکل تجمع «اهل الموصل» هفته پیش از دعوت برخی عناصر داعش فعال در شبکه‌های اجتماعی با حساب‌های جعلی، برای تظاهرات در مناطق مختلف نینوی خبر داد.

وی گفت: عناصر داعش با اسامی و حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی از مردم موصل می‌خواهند که تظاهرات کنند و هدف از این اقدام نیز ایجاد فتنه و هرج و مرج در موصل است اما تا به این لحظه، مردم موصل این درخواست‌ها را رد کرده‌اند.

رسانه‌های سعودی: همه چیز گردن ایران است
در این میان روزنامه‌های سعودی «الوئام» و «السبق» نیز در گزارش‌های مختلف از ناآرامی‌های عراق، بر روی حملات عناصر خرابکار در تظاهرات‌ها به دفاتر احزاب و تخریب اموال عمومی متمرکز شدند و تلاش کردند تا این ناآرامی‌ها را به ایران مرتبط کنند.

روزنامه الکترونیکی سبق عربستان، با استفاده از واژه «انتفاضه مردمی» برای این تظاهرات‌ها در یادداشتی، آن را سیلی جدید عراقی‌ها به ایران عنوان کرد و این چنین تحلیل کرد که ایران با توقف صادرات نفت به عراق تلاش کرد تا ساکنان جنوب این کشور را به اعتراض علیه دولت العبادی وادار کند تا از این راه به هدف خود که تسریع روند تشکیل دولتی طائفه‌ای در راستای منافع تهران با اعمال فشار بر دولت عراق، دست یابد اما مردم بصره با هوشیاری به این نقشه ایران واکنش نشان دادند.

در ادامه این یادداشت، حمله معترضان به دفاتر احزاب و گروه‌های سیاسی و اموال عمومی تحسین شده و آمده است: مردم معترض عراق با آتش زدن و تخریب مقرهای احزاب نزدیک به ایران به ویژه گردانهای حزب‌الله، عصائب اهل الحق در نجف و دفاتر بدر و الفضیلة در بصره، میسان، ذی‌قار، المثنی و الدیوانیة به عدم موافقت ایران با از سرگیری صادرات برق به عراق پاسخ دادند.

این روزنامه همچنین در انتشار اخبار مربوط به تظاهرات‌های عراق، از واژه شبه‌نظامیان برای نیروهای الحشد الشعبی که بخشی از نیروهای نظامی و امنیتی عراق و تحت فرمان فرماندهی کل نیروهای مسلح هستند، استفاده کرد و با جانبداری از معترضانی که به دفاتر الحشد یا احزاب سیاسی مختلف حمله کرده بودند، اخبار را لحظه به لحظه پوشش می‌داد.

پس از آنکه با هشدار مقامات سیاسی مختلف عراق درباره حضور برخی عناصر خرابکار در صفوف تظاهرات‌کنندگان و حمله آنها به دفاتر احزاب سیاسی و تخریب اموال عمومی ، از شدت این حملات کاسته شد و تظاهرات‌های مردمی همچنان با رویکردی مسالمت آمیز تا به امروز در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق ادامه یافت، روزنامه سبق نیز توجیه جدیدی درباره این آرامش ایجاد شده آورد.

این روزنامه بدون ارائه هیچ مدرکی به نقل از برخی منابع سیاسی و رسانه‌ای مدعی شد: «شمار زیادی از شبه نظامیان الحشد الشعبی و گروه‌های تحت حمایت ایران در جنوب عراق مستقر شده‌اند تا تظاهرات‌های بزرگ جاری در جنوب کشور را مهار کنند. فعالان از دستگیری شمار زیادی از معترضان به دست نیروهای لباس شخصی وابسته به گردانهای ایرانی خبر می‌دهند و همین مسئله نقش زیادی در کم شدن سطح اعتراضها علیه دولت عراق و احزاب طرفدار ایران شده است.»

عربستان سعودی که در عرصه انتخابات اخیر عراق که در 12 می گذشته (22 اردیبهشت) برگزار شد، از دیدگاه بسیاری از کارشناسان سیاسی، با وجود صرف هزینه‌ چندین میلیون دلاری نتوانست دستاوردی برای خود حاصل کند، ابتدا امیدوار بود که با نزدیک کردن خود به ائتلاف سائرون به ریاست «مقتدی صدر»، که بیشترین کرسی را در این انتخابات کسب کرده بود، این ناکامی را پنهان و وانمود کند که صدر در حال جدایی از ایران و نزدیکی به عربستان است. اما مقتدی صدر با قاطعیت به سعودی‌ها هشدار داد که در مسائل داخلی عراق دخالت نکنند. 

پس از آنکه با گذشت روزهای متوالی از اعلام نتایج انتخابات و انتشار تحلیل‌های متعدد، اغلب تحلیل‌گران سیاسی، عربستان را بازنده این انتخابات قلمداد کردند، رسانه‌های سعودی تغییر رویکرد دادند و بر روی اعتراض‌های مردم به نتایج انتخابات و شکایات مختلف علیه این نتایج متمرکز شدند. 
اکنون نیز با تظاهرات‌های مردمی در استانهای جنوبی و مرکزی، این رسانه‌ها تلاش می‌کنند به ادعای خود صدای مردم عراق باشند و با بهره‌برداری سیاسی از این اعتراض‌های مسالمت آمیز و تحریک معترضان، خشونت و ناامنی را بار دیگر به عرصه داخلی عراق تزریق کنند تا از این راه منافع خود را احیا کنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
آمریکا به همراه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در ناآرامی‌های اخیر عراق دست دارد
دولت آمریکا به علت نارضایتی از سیاست‌های بغداد، در ناآرامی‌های اخیر در عراق دست دارد.