پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اینستاگرام به اشاعه فحشا کمک می‌کند

شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 628355
یک کارشناس فضای مجازی گفت: اینستاگرام قطعاً آثار مخربی صدها برابر بیشتر از هر فضای مجازی دیگر دارد، فضای اینستاگرام به حدی کثیف است که امکان ندارد فردی وارد این فضا شود و محتوای غیراخلاقی و مستهجن آن
اینستاگرام به اشاعه فحشا کمک می‌کند
به گزارش جهان نيوز، روح‌الله مومن‌نسب اظهار کرد: فضاهای مجازی به جهت اینکه در هر مکان و زمانی با ما حضور دارد و عموماً ارتباطات ما در فضای مجازی شکل می‌گیرد، نقش تعیین‌کننده‌ای بر تغییر سبک زندگی ما دارد و قطعاً یک بخش مهمی از آن مربوط به موضوع حجاب، عفاف و حیا در جامعه است.

وی با بیان اینکه متأسفانه با فضاهای مجازی دچار تحولات فرهنگی نامناسبی شده‌ایم، اضافه کرد: اکثر نرم‌افزارهایی که ما استفاده می‌کنیم تولید کشورهای غربی است و در کشورهای غربی هم مسئله حجاب، عفاف و حیا خیلی اهمیت ندارد، اما در فرهنگ ما حجاب و عفاف جایگاه ویژه‌ای دارد و درنتیجه وقتی ما در فضای مجازی با همان سبک زندگی فعالیت و زندگی کنیم، آرام‌آرام تغییرات را می‌پذیریم.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه اینستاگرام اساسأ امروز به فضایی برای کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و محلی برای اشاعه فحشا تبدیل‌ شده است، بیان کرد: این نرم‌افزارها و بدافزارها طوری طراحی‌شده‌اند که فرد برای اینکه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بیشتر دیده شود، دست‌ به‌کارها و رفتارهایی برای تأییدگیری بیشتری می‌زند، به‌ طور مثال از تصاویری استفاده می‌کند که بیشتر دیده شود و اصطلاحأ لایک و فالوور بیشتری دریافت کند.

مومن‌نسب با اشاره به اینکه اینستاگرام مشخصأ حجاب، عفاف و حیای افراد را هدف قرار داده استف مطرح کرد: فردی را می‌شناسم که تا یک ماه گذشته مفاهیم ارزشی در پروفایل‌هایش دیده می‌شد و مشخصاً حیا را رعایت می‌کرد، اما با ورود به فضای مذکور، آرام‌آرام تغییر کرد و به بی‌حیایی مفرط رسید.

وی تصریح کرد: از این‌ گونه نمونه‌ها در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام زیاد دیده‌شده است و به‌وضوح می‌توان دید که دشمن مهاجمانه چیزی را که می‌خواهد و او را به هدف می‌رساند، در قالب یک نرم‌افزار تحمیلی با نشانه گرفتن فرهنگ ما دنبال می‌کند.

این کارشناس فضای مجازی افزود: بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی، جنگ نرم خود را با نظام اسلامی ایران در زمینه ترویج بی‌بندوباری که در غرب معمول است آغاز و تا اینجا دنبال کردند، حالا باید ببینیم، چقدر جای متخصصانی که می‌توانند طراح نرم‌افزارهای متناسب با فرهنگ اسلامی کشورمان باشند، خالی است و توسط متولیان فرهنگ حمایت‌ شده‌اند.

مومن نسب در ادامه گفت: خیلی زودتر از اینها باید نرم‌افزارهای داخلی را راه‌اندازی می‌کردیم و با  جهاد اقناعی، سدی در مقابل حمله مهاجمانه فرهنگی دشمن می‌ساختیم، البته مسیر قانع کردن افراد در این بخش باید تواضعی باشد نه انفعالی و اجباری.

وی با بیان اینکه چاره دیگر محافظت از سلامت فضای جامعه، تولید محتوای فرهنگی خلاقانه و اثرگذار است، اظهار کرد: ما در تولید و توزیع اطلاعات میان فضای مجازی مشکل‌داریم، بعضی محتواها خوب تولید نشده، اما خوب توزیع‌ شده است و برعکس بعضی محتواها نیز خوب تولید شده، اما خوب توزیع و منتشر نشده است، همچنین گاهی اوقات محتوای غنی و مناسب تولید می‌شود و بین افراد همسو منتشر می‌شود، مثلاً محتوای حجاب بین افراد محجبه توزیع می‌شود، بنابراین نتیجه خوبی دریافت نمی‌کنیم و محتوا نه دیده می‌شود و نه تأثیرگذار است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی یادآور شد: متولیان،کارشناسان و دغدغه‌داران که پای در این راه می‌گذارند باید ابتدا، هدف را نشانه گرفته و متناسب با ذائقه مخاطب محتوای خلاقانه تولید کنند، به‌ طور مثال باید فلسفه حجاب توسعه پیدا کند و دیده شود، مردم بدانند که چرا باید حجاب داشته باشند و اینکه حجاب و عفاف تنها مخصوص بانوان نیست و آقایان نیز باید حجاب و عفاف را در حوزه خود، دارا باشند و رعایت کنند، بنابراین باید محتوای چیزی که ساخته می‌شود قابل‌قبول و اقناع‌کننده باشد.

مومن‌نسب، ایران را دارای فرهنگ چند هزار ساله دانست و تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا فرهنگی به غنای فرهنگ کشور ما یافت نمی‌شود، این نشان می‌دهد حجاب و عفاف در فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی یک ارزش است، بنابراین پخش تصاویر خانم‌ها و آقایان در فضای مجازی به شکل امروزی و بعضاً با محتوای اشاعه فحشا می‌تواند به‌ نظام خانواده به شدت آسیب برساند و همه افراد خانواده از همسران، فرزندان و حتی پدران و مادران را نیز در خصوص پایبندی به چارچوب خانواده دچار تردید کند.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی نظام خانواده‌ها را متزلزل می‌کند و گاهی این حریم هرچند محکم هم باشد، با فعالیت در این شبکه‌ها متلاشی می‌شود، فضای مجازی امروز به شکل خطرناکی درآمده است که اگر با آگاهی و حساب‌ شده وارد این فضا نشویم قطعاً به بنیان خانواده جامعه ما بیشتر از این آسیب می‌رساند.

کارشناس فضای مجازی در ادامه افزود: عدم امنیت محتوای خصوصی افراد در این فضا، سردی روابط بین زوجین، شک کردن زوجین نسب به یکدیگر، قیاس زوجه با زنان دیگر، درگیری ذهنی برای دل‌بستگی و پایبندی به زندگی و بالعکس، گوشه‌ای از آثار مخربی است که این فضا برای جامعه ما به ارمغان آورده است.

مومن‌نسب تأکید کرد: سلبریتی‌های اینستاگرام با انتشار محتوای مجرمانه غیراخلاقی به‌ نظام حجاب و عفاف به‌شدت آسیب می‌رسانند و برای عرف جامعه اسلامی ما بسیار خطرناک هستند، آن‌ها مطالب و عکس در حالات مختلف از خودشان می‌گیرند و این تصاویر را مدام منتشر می‌کنند، در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی اظهارنظرهای ساختارشکنانه می‌کنند و از آنجا که الگوی جوانان و بچه‌های ما هستند، نهایتاً یک عارضه جدی و به‌هم‌ریختگی گریبان جامعه سنتی ما را می‌گیرد و سطح فرهنگ را نزول می‌دهد.

وی در پایان افزود: اینستاگرام قطعاً آثار مخربی صدها برابر بیشتر از هر فضای مجازی دیگر دارد،  فضای اینستاگرام به حدی نامناسب است که امکان ندارد فردی وارد این فضا شود و محتوای غیراخلاقی و مستهجن آن را نبیند، بنابراین باید هرچه زودتر مسؤولان پای در میدان مقابله و بگذارند از فروپاشی اخلاقی که دامن نسل‌های جدید را خواهد گرفت جلوگیری کنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *