کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند روش ساده برای پیشگیری از گرمازدگی

30 تير 1397 ساعت 8:31

اگر قرار است برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب باشید یا در طول روز درحال انجام فعالیت بدنی قرار گیرید به اندازه کافی آب بنوشید.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فرهیختگان، این روزها کمتر کسی را سراغ دارید که از گرمی هوا شکایتی نداشته باشد، گاه دمای هوا به حدی بالا می‌رود که زندگی افراد مختل می‌شود. همه شما اصطلاح گرمازدگی را شنیده‌اید، این بیماری زمانی علائم خود را بروز می‌دهد که بدن شما در معرض دمای بالا باشد. این بیماری اغلب با کم‌آبی بدن همراه است که در این صورت شما با تشنگی بیش‌ازحد، ضعف، سردرد و از دست دادن سطح هوشیاری همراه خواهید بود.

تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، سردرد، حالت‌تهوع، استفراغ، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، پوست مرطوب، سرد و رنگ‌پریده و افزایش درجه حرارت مرکزی بدن تا 40 درجه از علائم این بیماری است. گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود. درصورتی که نوع اول و دوم آن درمان نشوند، نوع سوم بروز کرده و منجر به ایجاد سنکوپ در افراد می‌شود.

  چه باید کرد؟
پیش از هر‌چیز تلاش کنید تا از پوشیدن لباس‌های ضخیم و غیر‌قابل‌نفوذ در این روزها بپرهیزید، چراکه مانع تبخیر و دفع گرما از بدن می‌شوند. تا آنجا که می‌توانید لباس‌های گشاد بپوشید، بهترین جنس کتان است، چراکه به راحتی هوا از آن عبور می‌کند و عرق شما خشک می‌شود. اگر قرار است برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب باشید یا در طول روز درحال انجام فعالیت بدنی قرار گیرید به اندازه کافی آب بنوشید.

البته فراموش نکنید منتظر نمانید تا احساس تشنگی به سراغ شما بیاید بلکه به‌صورت مداوم آب بنوشید، برای این کار یک بطری  آب معدنی را همراه خود داشته باشید. یکی از نکات دیگری که توصیه می‌شود در روزهای داغ تابستان مورد توجه قرار گیرد، این است که در ساعاتی که گرمای هوا به اوج خود می‌رسد، اگر کار ضروری ندارید در منزل یا در یک مکان خنک بمانید، به ویژه که کودکان و سالمندان به هیچ‌وجه نباید در معرض گرمای شدید باشند.

اگر ناگزیر هستید زیر نور آفتاب باشید، روی سرتان کلاه لبه‌دار بگذارید چون نخستین جایی که نسبت به گرما حساس است سر شماست. در این میان حتما با مصرف منصفانه از سیستم سرمایش و خنک‌کننده منزل یا محل کار خود استفاده کنید. اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید، ابتدا تمرینات کوتاه‌مدتی انجام دهید و به‌تدریج و طی دو هفته میزان آن را افزایش دهید تا بدن شما به آب و هوا عادت کند.  در این میان اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید که آیا دارو در تنظیم دمای بدن شما تداخل ایجاد می‌کند یا نه.


کد مطلب: 628192

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/628192/چند-روش-ساده-پیشگیری-گرمازدگی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com