جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

خشم تونسی‌ها از دخالت سفیر سعودی

جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب: 628148
جبهه خلق متشکل از ائتلاف هشت حزب چپگرا و ملی گرای تونس "دخالت آشکار سفیر سعودی در حاکمیت ملی" این کشور را محکوم کرد.
به گزارش جهان نيوز، تسنیم به نقل از سایت عربی 21،نوشت: جبهه خلق در بیانیه ای مخالفت محمد بن محمود العلی سفیر سعودی در تونس با عضویت مبارکه براهمی نماینده پارلمان و عضو این جبهه در کمیته دوستی پارلمانی تونس و کشورهای عرب خلیج فارس را محکوم کرد و این امر را نقض همه قوانین و موازین دیپلماتیک دانست.

این جبهه از پارلمان تونس خواست تا "موضع قاطعی در قبال این اقدامات" سعودی ها بگیرد.

محسن النابتی از رهبران جبهه حلق پشت پرده جلسه طوفانی بین سفیر سعودی و سایر اعضای کمیته دوستی پارلمانی تونس و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را فاش کرد. در این کمیته مبارکه البراهمی نماینده پارلمان عضو جبهه خلق حضور دارد.

وی افزود: "ما از درخواست عجیب چند روز پیش سفیر عربستان در جلسه شوکه شدیم. او از پارلمان خواست تا نقشی را در کمک به عربستان در جنگ خود علیه یمن و علیه آنچه آن را (به زعم خود) تجاوزگری سوریه و حزب الله و ایران و یمن علیه کشورش خواند؛ ایفا کند."

النابتی تصریح کرد: مبارکه براهمی در این جلسه صراحتا سفیر عربستان را به دخالت آشکار ریاض در لیبی و یمن و سوریه متهم کرد که این امر به مذاقش خوش نیامد و او از رئیس پارلمان تونس خواست تا برای کنارگذاشتن براهمی از کمیته دوستی پارلمانی تونس و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس فشار بیاورد.

النابتی گفت: سفیر سعودی با صراحت تهدید کرد که جلوی فعالیت کمیته دوستی را خواهد گرفت. او گفت "تا زمانی که این زن در کمیته هست؛ من آن را کمیته ای مرده می دانم".

این رهبر جبهه خلق تونس از سفیر سعودی خواست تا حد و مرز خودش در تونس را بداند و به گزینه های پارلمان منتخب ملت تونس احترام بگذارد.

وی تاکید کرد: براهمی به ماموریت عادی خود در دل این کمیته دوستی براساس اساسنامه داخلی کار کمیته های پارلمانی ادامه خواهد داد.

این اولین باری نیست که عربستان به دخالت در امور داخلی تونس متهم می شود. چه بسا بارزترین مورد برکناری عبدالجلیل بن سالم وزیر سابق امور دینی تونس بود. وی بعد از این گفته که "عربستان تروریسم و تکفیر را با توجه به اینکه منبع تفکر وهابی است، صادر می کند"، برکنار شد.

بن سالم سوم ماه نوامبر سال 2016 میلادی در جلسه اعضای کمیته حقوق بشر و آزادی های پارلمان تونس گفته بود: "من این را به سعودی ها گفتم. با شهامت تمام به سفیر آنها گفتم. به دبیرکل شورای وزیران کشور عرب گفتم. به آنهاگفتم که مدارس خود را اصلاح کنید، زیرا تروریسم از نظر تاریخی از دل شما فارغ التحصیل شده است".

وی افزود: "من به عنوان یک عالم و متفکر می گویم که تکفیر دیگران از هیچ مکتب دیگری از مکتب های اسلام بیرون نیامده است. تکفیر و تندروی تنها از فرقه وهابیت بیرون آمده است؛ اندیشه خود را اصلاح کنید.

دولت یوسف الشاهد در تونس برکناری آن زمان وزیر بن سالم را با عبارت "بی احترامی وی به ضوابط کار دولتی و بیان اظهاراتی که به اصول و مبانی دیپلماتیک تونس لطمه زده است"؛ توجیه کرد.

سایت های چهارزبانه ایندیپندنت با شراکت عربستان

سایت "میدل ایست آی" انگلیس امروز جمعه اعلام کرد که روزنامه "ایندیپندنت" انگلیس با یک شرکت رسانه ای و تبلیغاتی سعودی برای راه اندازی چهار سایت به زبان عربی، اردو، ترکی و فارسی مشارکت کرده است.

این سایت افزود: گروه سعودی تحقیقات و بازاریابی ((SRMG وابسته به خاندان سعودی که برای دولت سعودی تبلیغ می کند؛ صاحب چهار سایت جدید خواهد بود. این درگاه های جدید به اصول و مبانی نوشتاری در روزنامه ایندیپندنت متعهد خواهند بود.

این سایت به نقل از روزنامه ایندیپندنت نوشت: چهار سایت جدید اخبار مستقل و ایده های آزاد و تحلیل های مربوط به مسائل جهانی و رویدادهای محلی را برای مخاطب تامین خواهند کرد و به زبان های عربی، اردو، ترکی و فارسی خواهند بود. هریک از این سایت ها حاوی ترجمه های مستقیم مقالات ایندیپندنت در کنار تولیدات روزنامه نگاران وابسته به شرکت سعودی خواهند بود و مقرهای آنها در لندن، اسلام آباد، استانبول و نیویورک قرار خواهد داشت.

این سایت تصریح کرد: سلطان ابو الجدیل سرمایه گذار سعودی سال گذشته یک سوم سهام ایندیپندنت را به دست آورد. این امر نگرانی هایی درخصوص استقلال این روزنامه ایجاد کرد که مالک آن میلیاردر روس یوگینی لیبدف است.

سایت میدل ایست آی نوشت: نمی توان روابط این شرکت سعودی با مسئولان سعودی را مجزا دانست. تا سال گذشته ریاست شرکت در دست شاهزاده بندر بن عبدالله بن محمد بن فرحان فرد نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بود. بن فرحان اکنون پست وزیر فرهنگ سعودی را در دست دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *