جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۶

معاونت اقتصادی وزارت خارجه آرایش جنگی دارد؟

پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 628071
کمتر از یک سال پیش بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از کسب رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از برنامه وزارت امور خارجه برای احیای معاونت اقتصادی این وزارتخانه خبر داد و بیان داشت که طبق این برنامه سه معاونت منطقه‌ای به دو معاونت سیاسی و معاونت دیپلماسی اقتصادی تبدیل خواهد شد.
معاونت اقتصادی وزارت خارجه  آرایش جنگی دارد؟
به گزارش جهان نيوز، بعد از سه ماه با ابلاغ ساختار جدید وزارت امور خارجه این وعده عملیاتی شد و غلامرضا انصاری سفیر وقت ایران در هند مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت خارجه را بر عهده گرفت؛ اما او به دلیل اینکه هنوز دوران مسئولیتش در سفارت ایران در هند به اتمام نرسیده بود، به‌مدت یک ماه و نیم در هند باقی ماند و از اسفندماه فعالیت خود را به صورت رسمی در این سمت آغاز کرد.

علی‌رغم اینکه هنوز تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران اعمال نشده است، کشور در حال حاضر با چالش‌های اقتصادی در حوزه تحریم‌ها و فروش نفت روبه‌رو است.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده و شاید بتوان گفت تشکیل این معاونت عملاً تنها در حد حرف باقی مانده است؛ چرا که قرار بود با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، هماهنگی میان نهادها و سازمان‌های داخل کشور در زمینه اقتصادی انجام شود و از تاثیرگذاری تحریم‌ها بر روابط اقتصادی کشور جلوگیری کند.

تشکیل معاونت اقتصادی وزارت خارجه و چارت جدید این وزارتخانه به قدری برای وزیر امور خارجه کشورمان مهم بود که وی برخلاف چهار سال گذشته در اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس شرکت نکرد، اما  شاهد تحرک جدی از معاونت اقتصادی نیستیم و کارنامه شش ماهه اخیر این معاونت «تقریبا هیچ» است.

به گفته محمد جواد ظریف با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، همه سفارتخانه‌ها باید پاسخ‌گوی معاونت جدید باشند؛ «اصلی‌ترین هدف وزارت امور خارجه برای تشکیل معاونت اقتصادی نیز نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد بین‌المللی در قالب معرفی توانمندی‌های اقتصادی داخلی به خارج کشور و فراهم‌آوردن امکانات کشورهای خارجی برای بخش خصوصی داخلی است.

در بیرون از وزارت‌خارجه باید مشخص شود که آیا وزارت‌خارجه مسئول روابط‌خارجی در حوزه اقتصاد و سایر حوزه‌ها است یا خیر؛ هیچ ادعایی بر انحصار روابط خارجی نداریم، اما بر مسئولیت روابط خارجی ادعا داریم و باید با هماهنگی وزارت‌خارجه اقدامات اقتصادی انجام شود تا با توجه به منافع ملی مانع از به‌وجود آمدن رقابت‌های بی‌مورد بین بنگاه‌های ایرانی در خارج از کشور شویم. به نظر می‌رسد تاکنون چنین امری محقق نشده است.»

 از سوی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نیز با بیان اینکه نمی‌توانیم در برابر مسائل چشم خود را ببندیم و باید واقعیت‌ها را به‌خوبی بشناسیم، اظهار داشت: «اینکه آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌های دیگری علیه ملت برگرداند امری وقیحانه است. آمریکایی‌ها توطئه جدیدی را برای ایران خواب دیده‌اند. ما ملت بزرگی هستیم که در تاریخ و تمدن نقش مهمی داریم.

ما باید این شرایط را تحلیل کنیم تا ایران به تاریخی‌‌ترین کشور تبدیل شود چرا که شرایط کشور خطیر است و همه باید اختلافات خود را کنار بگذاریم.»

در ابتدا تشکیل معاونت اقتصادی در این وزارتخانه سیگنال‌های زیادی را به داخل و خارج ارسال کرد که بیانگر این بود که تهران به دنبال گسترش فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور است. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است: چرا معاونت اقتصادی نتوانسته وظایف خود را در این زمینه عملیاتی کند و هنوز دست به کار نشده است؟

امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم اما معاونت اقتصادی وزارت خارجه، این شرایط را علی‌رغم تاکید رییس‌جمهور و معاون وی جدی نگرفته و به شرایط امروز همانند زمان صلح می‌نگرد، این موضوع نیازمند بازنگری جدی است.

در واقع معاون اقتصادی وزارت خارجه باید در مورد روابط اقتصادی با کشورهای منطقه و همچنین روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی به وزیر خارجه و دستیارانش مشاوره و راهنمایی دهد و این‌گونه نباشد که تمام توان وزارت امور خارجه در حوزه مقابله با تحریم‌ها تنها به مذاکرات سیاسی محدود و عملاً معاونت اقتصادی تنها در یک عنوان خلاصه شود.

منبع: کیهان
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک دوست- بخش اول
Iran, Islamic Republic of
تمام بدبختی های کشور ما مربوط به برنامه نداشتن در حوزه های کاری هست!!!
ببینید مرحوم هاشمی ...در دوران ریاست جمهوریش تز توسعه اقتصادی را داد در حالیکه بسترها و زمینه های اون برای کشور فراهم نبود. ضمن اینکه کشور تا از جنگ تمام عیار تحمیلی خلاص شده بود و نیاز به خیلی از اقدامات در سایر حوزهها بود تا بشود تز اقتصادی مرحوم غریق را عملیاتی کرد.
یک دوست - بخش دوم
Iran, Islamic Republic of
....
یک دوست- بخش سوم
Iran, Islamic Republic of
در دولت احمدی نژاد مسبب همه مشکلات عالم به زعم اصلاح طلبان!! ایشون هم تز توسعه و عدالت را مطرح کرد! تزی که در این مردم پسند بودند لیکن به دلیل مفاسد کلان دولت های هاشمی رفسنجانی غریق و خاتمی غربگرا بستر و شرایط لازم را نداشت! چه بسا فساد درون دولتی و مقامات اینقدر ریشه دوانده بود که مفسدین غارت و چپاول بیت المال مسلمین را حق مسلم خود می دونستند که البته در عین شعار مردم پسند دولت مهر (عدالت و توسعه ) و علی رغم بگم بگم های سیاسی هیچگاه محقق نشد و پای برخی از دولتمردان احمدی نژادی به مفاسد باز شد!!!
یک دوست - بخش چهارم
Iran, Islamic Republic of
در دولت روحانی...
باز هم خطای طراحی و هدایت کشور با تز توسعه دیپلماسی و گفتمان سازی مطرح شد در حالیکه این شعارها و این تزها مستلزم برخورداری کشور از بسترها و سازوکارهای لازم هست. نه اینکه قرار باشد به هر قیمتی و با هر رویکردی صرف تحقق تز دولتی کشور و مردم را به این سو و آن سو برد!!! چیزی که برای کشورما و خصوصاً بعد از جنگ تا الان اتفاق افتاده و هیچ گاه راهبرد مشخصی برای پیگیری یک روند توسعه محور پایدار اتفاق نیافتاده است!!! و تنها نتیجه آن خساراتی بوده که برای ملت و نظام ایجاد شده است!!!
یک دوست - بخش پنجم
Iran, Islamic Republic of
حال در خصوص تز اقتصادی وزیر امور خارجه در دولت دوازدهم چند
بد نیست چرایی تحولات آلمان را بعد از جنگ جهانی دوم و حتی بین دو جنگ جهانی اول و دوم بررسی کنید!!!...
Iran, Islamic Republic of
بعضي از افراد كه نزديك 30سال است مسئول اداره كشور هستند هنوز نمي توانند تحليل سياسي درستي از اوضاع داشته باشند و با افتخار اعلام مي كنند بر جام سايه جنگ را سر كشور دور كرد . هرچند آمريكا بار ها اعلام مي كرد تمام گزينه روي ميز است يعني سايه جنگ نظامي هيچ وقت از بين نرفت .
ولي جنگ اصلي وتمام عيار در وزارت اقتصاد آمريكا عليه ايران شروع شده است اگر دلتان براي كشور مي سوزد از اختلاس ها جلوگيري كنيد از رانت هاياقتصادي جلوگيري كنيد ارز كشور را صرف واردات ميوه وماشين هاي لوكس خود و اقوامتان نكنيد با تدبير در راه خدمت به كشور اقدام كنيد تحليل هاي آبكي تان را براي بعدا و عبور از اين مرحله نگه داريد