جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

روسیه دلار را به چهار میخ کشید

پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 628065
روسیه روزبه‌روز در حال کاهش وابستگی به دلار و فروش دارایی‌های دلاری خود در بازار جهانی است.
روسیه دلار را به چهار میخ کشید
به گزارش جهان نيوز، بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا سهم روسیه از اوراق قرضه این وزارتخانه به کمترین میزان در ۱۱ سال گذشته رسیده و تنها ۱۴.۹ میلیارد دلار ارزش دارد. 

این گزارش حاکی از آن است که طی ماه‌های گذشته روسیه حجم قابل توجهی از اوراق بدهی آمریکا در پرتفوی خود را کاهش داده است. در ماه مارس سال جاری روسیه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق بدهی آمریکا را در تملک داشت که در ماه آوریل نیمی از آن را به فروش رساند و ارزش کل آن را به ۴۸.۷ میلیارد دلار رساند. 

در سال ۲۰۱۰ روسیه جزو ۱۰ کشور با بیشترین حجم اوراق بدهی آمریکا بود که ارزش این اوراق به ۱۷۶.۳ میلیارد دلار می‌رسید. 

با رسیدن حجم دارایی‌های روسیه  به کمتر از ۳۰ میلیارد دلار در این زمینه این کشور حتی مشمول دارندگان عمده اوراق بدهی آمریکا نیز نخواهد شد و در گزارش ماهانه وزارت خزانه‌داری آمریکا نسبت به دارندگان عمده اوراق قرضه دلار جای نخواهد داشت.

اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوراق بدهی دولتی با سود ثابت هستند که مدت بازپرداخت ۱۰ ساله دارد. سود این اوراق دو بار در سال پرداخت می‌شود. روسیه از سال ۲۰۱۱ و از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه این کشور به‌تدریج اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا در تملک خود را فروخته است.

الویرا نابیولینا، رئیس کل بانک مرکزی روسیه در ماه «می» گفته بود که کاهش حجم دارایی‌های دلاری روسیه در نتیجه ارزیابی نظام‌مند تمام مخاطرات موجود شامل مخاطرات مالی، اقتصادی و ژئوپلتیک است. روسیه در حالی اوراق قرضه دولتی آمریکا را به فروش می‌رساند که در عین‌حال در حال بالا بردن حجم ذخایر طلای خود است و حجم این دارایی روسیه به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

بنا به گزارش بانک مرکزی روسیه، خرید دلار توانسته است به این کشور در تنوع‌بخشی به ذخایر مالی خود کمک کند. حجم ذخایر طلای روسیه هم‌اکنون ۶۲ میلیون اونس معادل ۸۰.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اقدامات تجاری آمریکا علیه برخی کشورها در کنار تشدید اوضاع ژئوپلتیک در حوزه بین الملل باعث شده تا برخی کشورها اقدام مشابه روسیه در فروش پیش از موعد اوراق قرضه دولتی آمریکا را در پیش گیرند. 

در ماه می ترکیه نیز حجم مالی اوراق قرضه دولتی دلاری خود را از ۶۲ میلیارد دلار در ماه نوامبر به ۳۲.۶ میلیون دلار رساند. آلمان نیز در ماه می بخشی از اوراق بدهی آمریکا در مالکیت خود را فروخت.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
روسیه اینقدر تو این 4 سال ایران را دوشید که معلومه باید خودش راحت باشه . دوشید و برد و مردم بدبخت را به این روز انداخت .
Iran, Islamic Republic of
با پرچم ایران بیا لااقل بفهمیم اخبار ایران درست بهت میرسه یا نه؟؟!!!