سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۴۸

جمله عجیب هاشمی به رفیق‌دوست برای پایان جنگ

پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 628024
مرحوم هاشمی طرفدار این بود که زودتر آتش‌بس شود و زمانی مرا صدا کرد و به من گفت که جنگ‌افروز اصلی تو هستی و اگر تو نباشی جنگ تمام می‌شود.
جمله عجیب هاشمی به رفیق‌دوست برای پایان جنگ
گروه سیاسی جهان نيوز: برای مصاحبه با عنوان وزیر سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس به طبقه پنجم ساختمان بنیاد نور رفتیم. محسن رفیق‌دوست شخصیتی است که هنوز هم می‌توان برای دریافت برخی ناگفته‌ها از دوران دفاع مقدس به سراغش رفت. مشروح گفت‌وگوی آنا با وی را در ذیل بخوانید.

قطعنامه 598 را در موضع ضعف و ترس نپذیرفتیم
از او سوال کردیم اینکه می‌گویند پذیرش قطعنامه 598 از روی ضعف و ترس بوده درست است یا خیر؟ و او پاسخ داد: بعد از پذیرش قطعنامه ثابت شد که ما در موضع ضعف و ترس آن را نپذیرفتیم. وقتی قعطنامه توسط ایران پذیرفته شد به فاصله کوتاهی ارتش عراق و گروه تروریستی منافقین در قالب عملیات فروغ جاویدان در غرب و با 15 لشکر ارتش عراق در جنوب به ایران حمله کردند که با واکنش ایران در غرب تحت عنوان عملیات مرصاد مواجه شد و در این عملیات منافقین ضربه سنگینی خوردند و ارتش و سپاه با همکاری یکدیگر 15 لشکر عراق در جنوب را تار و مار کردند که همین مورد نشان می‌دهد ما ضعف نداشتیم.

دولتی‌ها بر خلاف نظامی‌ها اصرار به اتمام جنگ داشتند
وی قطعنامه 598 را موضوعی سیاسی می‌داند نه نظامی و می‌گوید: در آن زمان دولتی‌ها به طور مرتب اصرار می‌کردند که جنگ چه زمانی تمام می‌شود؟ و نظامی‌ها هم می‌گفتند اگر امکانات بیشتری به ما بدهید جنگ تمام می‌شود. اراده دولتی‌ها به تمام کردن جنگ بود ولی اراده نظامی‌ها و سپاه پاسداران به خاتمه جنگ نبود بلکه معتقد بود تمام کردن جنگ به زمان معین دو سه ساله نیاز دارد ولی چون سیاسیون به دنبال اتمام جنگ بودند از سپاه پاسداران که محور جنگ بود خواستند احتیاجات را بنویسند و سپاه هم لیستی در اختیار دولتی‌ها قرار داد و آنها هم لیست را خدمت امام خمینی(ره) بردند و گفتند که به این امکانات نیاز داریم ولی نمی‌توانیم آنها را تهیه کنیم! و در آن مقطع، امام هم قطعنامه 598 را قبول کردند.

اگر بعد از آزادی خرمشهر آتش‌بس را قبول می‌کردیم، عراق تا تهران می‌آمد
رفیق‌دوست، زمان پذیرش قطعنامه 598 را زمان مناسبی دانست و گفت: جنگ زمانی خوبی تمام شد. بعد از آزادی خرمشهر بخشی از خاک کشورمان را از عراق گرفتیم ولی بخش زیادتری همچنان در تصرف نیروهای عراقی بود و از نظر نظامی هم تفاوتی نکرده بودیم. ضمن اینکه از اول جنگ تا زمان فتح خرمشهر، دو طرف همدیگر را شناخته بودند و ما نقاط قوت عراق را می‌دانستیم و عراق هم به نقاط ضعف ما پی برده بود و به همین خاطر اگر بعد از آزادی خرمشهر آتش‌بس را قبول می‌کردیم، شش ماه بعد عراق به ایران حمله می‌کرد و تا تهران می‌آمد. اما وقتی اجازه گرفتیم که جنگ را به داخل خاک عراق بکشانیم، هم می‌خواستیم بجنگیم و بر عراق پیروی شویم و هم می‌خواستیم ایران را قدرتمند کنیم.

در قطعنامه اسمی از متجاوز نیامده بود
وی درباره فاصله یک ساله بین تصویب قطعنامه 598 در شورای امنیت سازمان ملل تا پذیرش آن توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: در این فاصله یک ساله مذاکرات متعددی میان مسئولان جمهوری اسلامی با مقامات سازمان ملل در جریان بود و نتیجه این بود که بلافاصله بعد از پذیرش قطعنامه «خاویر پرز دکوئیار» دبیرکل وقت سازمان ملل متحد اعلام کرد که صدام متجاوز است و این در حالی بود که در قطعنامه فقط آمده بود که متجاوز باید تنبیه شود و اسمی از متجاوز نیامده بود که بعد از مذاکرات رسما صدام به عنوان متجاوز شناخته شد.

حضرت امام(ره) بعد از شنیدن استدلال مقامات، قطعنامه را قبول کردند
وزیر سپاه در دوران جنگ این موضوع که امام خمینی(ره) به زور و اجبار مجبور به پذیرش قطعنامه 598 شده‌اند را رد کرد و گفت: هیچکسی در هیچکدام از تصمیم‌های حضرت امام(ره) تاثیرگذار نبود و ایشان بعد از شنیدن استدلال‌های مقامات سیاسی و نظامی، قطعنامه را قبول کردند و حتی هاشمی رفسنجانی اصرار داشتند که مسئولیت قطعنامه را قبول کنند که امام خمینی(ره) نپذیرفتند. بعد از پذیرش قطعنامه حضرت امام(ره) نامه و پیامی صادر کردند و در آن بسیار زمان را خوب تشخیص دادند و از نیروهای نظامی هم تشکر کردند و همین نامه امام خمینی (ره) برای ما مهم بود. در زمان پذیرش قطعنامه حتی ذره‌ای از خاک کشورمان در تصرف نیروهای عراق نبود بلکه بخشی از خاک عراق در دست ما بود که طبق قطعنامه 598 باید آن را به خود عراق واگذار می‌کردیم.

هیچ قدرتی حتی جرات فکر حمله به ایران را نمی‌کند
وی افزود: حضرت امام زمانی فرمودند ‌«جنگ جنگ تا پیروزی» و از زمانی دیگر گفتند «جنگ جنگ تا رفع فتنه» که برداشت بنده این است که «جنگ جنگ تا رفع فتنه» یعنی طوری پیشرفت کنیم و قوی شویم که هیچ دولت و قدرتی حتی فکر حمله به ایران را نکند که الحمدالله امروزه در جایگاه نظامی قرار داریم که هیچ قدرتی حتی جرات فکر حمله به ما را نمی‌کند. در طول جنگ هم از نظر دفاعی تا مرحله 70 درصد خودکفایی دفاعی رسیده بودیم و الان صد در صد خودکفا شده‌ایم و دنیا از قدرت موشکی ما می‌ترسد. نیروی نظامی یک عِده میخواهد و یک عُده، یعنی یک نیروی انسانی نظامی و یک سری امکانات برای جنگیدن که از هر دو نظر ما خودکفا هستیم. در جنگ‌های نظامی نیروی زمینی است که کار را تمام می‌کند نه نیروی هوایی و دریایی، یعنی برای تصرف یک کشور نیروی زمینی باید وارد شود تا کشور را اشغال کند و با بمباران نمی‌شود کشوری را تصرف کرد.

با تکیه بر نیروهای داخلی خود را مجهز کنیم
رفیق دوست تصریح کرد: تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران ادامه انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) هست و آمریکا هم همچنان خوی استکباری و سلطه‌طلبی خود را دارد، ما از نظر نظامی هیچوقت مورد عنایت دنیا قرار نخواهیم گرفت، لذا باید برای دفاع از خودمان، با تکیه بر نیروهای داخلی خود را مجهز کنیم.

وی درباره غرامت جنگ ایران و عراق گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در جنگ عراق بر علیه ایران بیش از هزار میلیارد دلار خسارات به کشور ما وارد شد ولی هنوز دریافت نکرده‌ایم. هنوز هم مذاکرات برای دریافت غرامت میان مسئولان ایران و عراق وجود دارد اما اگر تاخیری در آن هست به همین خاطر است که دستاوردهای بزرگتری را به دست آورده‌ایم. ما چیزی بیشتر و بهتر از خود غرامت از عراق گرفتیم و آن رابطه بسیار خوب عراق با جمهوری اسلامی ایران است. معاون وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش گفت که هدف ما از تشکیل داعش، کشورهای سوریه و عراق نبود و هدف اصلی ایران بود. حال اگر حکومت قبلی و بعثی همچنان در عراق بود،‌‌ آیا باز هم این مقاومت علیه داعش در عراق ایجاد می‌شد که ما به جای جنگیدن در خیابان‌های تهران در عراق بجنگیم و داعش را از بین ببریم؟. الان در مقابل غرامت نگرفته، یک حکومت را در کنار خود داریم و همین سیاست را هم در افغانستان داریم و زمانی که طالبان تمام دیپلمات‌های ایرانی را در ساختمان کنسولگری ایران کشتند، با طالبان برخوردی نکردیم ولی با مدیریت و درایت جمهوری اسلامی، طالبان از افغانستان اخراج شدند و امروز افغانستان یک میدان باز برای ایران هست و اینها دستاورد بزرگی در برابر دریافت غرامت است. حتی خود دونالدترامپ در مبارزات انتخاباتی خود گفت که آمریکا 11 سال در منطقه بوده و شش هزار میلیارد دلار هزینه کردیم و چند ده هزارکشته دادیم و افغانستان و عراق را گرفتیم و تحویل ایران دادیم.

دولت میرحسین موسوی قادر نبود کامل در اختیار جنگ قرار بگیرد
رفیق‌دوست با تاکید بر اینکه دولت زمان جنگ اصرار به اتمام جنگ داشت گفت: در دولت زمان جنگ و نخست‌وزیری میرحسین موسوی سه دسته وجود داشت. یک دسته طرفدار جنگ، یک دسته مخالف جنگ و یک دسته بی‌طرف بودند. کسانی که مخالف جنگ بودند فقط دائم می‌گفتند که جنگ چه زمانی تمام می‌شود؟ حتی وقتی بنده در دولت حاضر می‌شدم و گزارش عملیاتی را در جنگ به مسئولان دولتی می‌دادم، باز هم حرف اینها فقط این بود که جنگ کی تمام می‌شود؟ یعنی اکثر اوقات در دولت با پیشنهادهایی که برای جنگ می‌شد مخالفت می‌کردند و دائم می‌گفتند شما که می‌دانید نمی‌توانید بغداد را بگیرید پس چرا جنگ را تمام نمی‌کنید؟ آن مجموعه دولت نمی‌توانست و قادر نبود کامل در اختیار جنگ قرار بگیرد و اهل بوجود آوردن امکانات نبودند. در زمان جنگ یا نتوانستیم یا همت نکردیم که تولید ثروت برای جنگ کنیم.

هاشمی می‌گفت دولت شعار جنگ می‌دهد اما در خدمت جنگ نیست
وی افزود: مرحوم هاشمی طرفدار این بود که زودتر آتش‌بس شود و زمانی مرا صدا کرد و به من گفت که جنگ‌افروز اصلی تو هستی و اگر تو نباشی جنگ تمام می‌شود. تو در وزارتخانه سپاه باش و به جنگ کاری نداشته باش! ایشان حتی به بنده گفت که دولت شعار جنگ می‌دهد اما در خدمت جنگ دخالت نیست و به همین خاطر می‌خواهم توپ را در زمین دولت بیندازم. به همین خاطر ستادی تشکیل داد که میرحسین موسوی رئیس ستاد، آقای بهزاد نبوی معاونت لجستیک و آقای خاتمی معاونت تبلیغات جنگ شوند. در اصل ستادی از اعضای دولت برای جنگ تشکیل داد که بعد از مدتی هم آتش‌بس صورت گرفت.

با افزایش توان موشکی توانستیم معادلات جنگ را عوض کنیم
رفیق‌دوست درباره سفرش به سوریه و لیبی جهت تامین موشک در دوران جنگ گفت: یکی از هنرهای بنده این بود که وقتی از جنگ کنار رفتم، به چهار کشو سوریه، آلمان‌شرقی، لیبی و کره‌شمالی بدهی ارزی داشتیم، یعنی از این چهار کشور اسلحه و مهمات وارد کشور کردم ولی پولی به آنها ندادیم که البته بعدها تسویه حساب کردیم. بنده سال 1364 خدمت مرحوم هاشمی رفسنجانی رفتم و گفتم می‌خواهم به سوریه و لیبی بروم. ایشان گفت مشکلی که ما الان داریم این است که تهران زیر موشک‌ها و هواپیماهای عراقی است و ما بی‌دفاع هستیم، برو و ببین می‌توانی از آنها موشک بگیری و من هم گفتم سعی می‌کنم. بعد خدمت مقام معظم رهبری رسیدم که آن موقع رئیس‌جمهور بودند و جریان را به ایشان گفتیم و به عنوان رئیس‌جمهور دو نامه برای حافظ اسد و معمر قذافی به عنوان رئیس‌جمهور نوشتند. آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند البته من بعید می‌دانم آنها این چیزها را به ما بدهند اما تو برو با آن شیوه‌ای که خودت بلد هستی شاید بتوانی این کار را انجام دهی. وقتی با حافظ اسد ملاقات کردم، او دلایلی آورد که ما نمی‌توانیم به شما موشک بدهیم ولی گفت می‌توانیم تیم شما را آموزش بدهیم و گفتند عده‌ای بیایند و آموزش ببیند. بلافاصله هم این ماموریت به شهید تهرانی‌مقدم داده شد و افراد به سوریه رفتند و آنجا آموزش‌های کامل را دیدند. بعد هم که رفتیم به لیبی و آنجا با همان روش توانستیم موشک بگیریم و با افزایش توان موشکی خود توانستیم معادلات جنگ را عوض کنیم. و الان در موقعیتی هستیم که موشک‌های ما از عوامل بازدارنده اصلی کشور شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زمانی مرا صدا کرد و به من گفت که جنگ‌افروز اصلی تو هستی و اگر تو نباشی جنگ تمام می‌شود. تو در وزارتخانه سپاه باش و به جنگ کاری نداشته باش.

این یک دنیا حرف داره/ خدا ازش نگذره
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خدا از تو نگذره عمو جان ، و اين بابا كه ناجوانمردانه پشت . فرمانده اش حرف ميزنه.!!!!
انگار لال بود تا وقتى كه هاشمى در قيد حيات بود اين حرفها رو بزنه. ....
Iran, Islamic Republic of
زماني كه رئيس جمهور فقيد بنگلادش همراه با چند رئيس جمهور كشور هاي اسلامي به تهران براي خاتمه جنگ آمدند همين رفسنجاني موجب شد جنگ در همان سال اول خاتمه ني يابد ولي بعدا طوري وانمود مي كرد كه مخالف جنگ بوده است
Iran, Islamic Republic of
قبلا از این حرفها زده شده برای شما تازگی دارد. یا ندیده بودید
هادی
Iran, Islamic Republic of
مرد بودی زمان هاشمی این حرفها رو میزدی...
Iran, Islamic Republic of
آره بعد مرگ یه نفر این حرفا رو زدن نامردی
Iran, Islamic Republic of
... خیلی به اسم امام در زمان حیات امام و بعد از ایشان با حضرت آقا انجام دادند خودشان و خانواده شان
یادتان که نرفته
انگلیس جنایتکار کار سه سال به فرزند چه کسی جا و امان داد؟
Iran, Islamic Republic of
... لطفاً کمی تفکر
Iran, Islamic Republic of
قبلا هم از این حرفها زده شده شما الان می بینید.
Iran, Islamic Republic of
قبلا هم از این حرفها زده شده شما الان می بینید.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به کتاب "راز قطعنامه" نوشته کامران غضنفری "مستند به خاطرات دست نوشت هاشمی رفسنجانی" مراجعه کنید تا ببینید ایشان راست می گوید یا نه
تمام کتاب مستند است
کتاب زمان هاشمی نوشته شد هاشمی اعتراض هم کرد( بد و بیراه نثار نویسنده کرد ) ولی نویسنده مستدل جوابش را داد
قضاوت با شما راست می گویید کتاب را بخوانید مستنداتش را هم ببینید
...
Iran, Islamic Republic of
... کمی تفکر بدون تعصب ......
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا قبلا هم گفته شده متاسفانه شما الان می خوانید.
Iran, Islamic Republic of
حالا که هاشمی اون دنیاست یه چیزی گفته . سخت نگیر.بنده خدا تو این سن و سال اگه این حرفهارو نزنه چه کاری ازش میاد؟
م ج
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذرد ازآنهایی که از ترس مال وجان خود به خون شهیدان این مملکت ومردم خیانت کردند ومی کنند وخواهندکرد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
میرحسین
خاتمی
بهزاد
هاشم

عوامل جام زهر
Iran, Islamic Republic of
کاشکی دادگاهی بر گذار میشد و ملت میفهمید کی راست میگه کی دروغ میگه و چه کسی دنبال ماهی گرفتن از اب گل الود شده است خیلی ها گذاشتند خیلی دیگه از دنیا برن اونوقت بشینن رجز خوانی کنند
Iran, Islamic Republic of
دادگاه نمی خواد/ فقط برای مردم بگن تا اینا رو بشناسن
Iran, Islamic Republic of
قبلا هم رجز خوانی شده ولی شما یا نبودید ویا نخواندید.
Iran, Islamic Republic of
جریان مذکور هنوز هم بی خیال ماجرا نیستند و در آرزوی تصویب fatf و به میز مذاکره کشاندن قدرت موشکی و در نهایت نابود کردنش در پی از بین بردن اقتدار ایران هستند. ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
زشترین کار برای یک انسان اینه که پشت دوست فوت شده اش حرف بزنه اون زمان که زنده بود زبان نداشت بگه . بعد هم اللان وضع مالی ایشان چطوره از برکت انقلاب خدا را شکر که خوبه
Iran, Islamic Republic of
بالاخره باید بگه که تو تاریخ ثبت بشه/ نگه گناهش بیشتره
Iran, Islamic Republic of
آقای رفیق دوست چیزی رو نگفتند که مردم نمیدانستند فقط واضح تر گفتند و یادآوری کردند. و اینکه حقیقت را همیشه باید گفت اگرچه تلخ باشد. اون دروغ بستن به امام خمینی (ره) و خاطره سازی برای منافع خانوادگی حزبی است که گناه است ...
Iran, Islamic Republic of
خدارحمت کنه هاشمی بزرگ روکه باعث پایان جنگ شد
Iran, Islamic Republic of
در زمان حیات ایشان هم گفته شده شما الان متوجه شده اید.
Iran, Islamic Republic of
غرامت جنگ را بگیرید و به کلیه کسانیکه درجنگ حضور داشتند پرداخت کنید که نتیجه مقاومت آنها بود تاالان شمابرکرسیها تکیه زنید
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی نمی خواست بجنگد و همه شماها را سر خط کرد و وظیفه تان را مشخص تا نامه به امام بنویسید و امام را در برابر تکلیف شرعی قرار دهید. البته بعد با حمله منافقین و حرکت گسترده مردم برای مقابله با آن ها و حضور در جبهه ها معلوم شد مطالبی که در نامه به امام نوشتید واقعی نبود.
Iran, Islamic Republic of
... می شه به عنوان یک سوال ساده از اموال تحت اختیار برادر رفیق دوست گزارشی تهیه بشه!!!
Iran, Islamic Republic of
شما برو جونتو بگیر کف دستت نمیگم واسه مملکت و دینت به خاطر مال دنیا برو سوریه قول میدم کسی از اموالت نپرسه
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Switzerland
عجب!!! پس این کامنت بتویس های عزیز همه طرفداران جنگ هستند؟!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
طرفدار دفاع از اب وخاک وناموس این مملکت هستند.در مقابل حمله دشمن دفاع(جنگ) می کردیم
Iran, Islamic Republic of
...
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
هاشمی:
می خواهم توپ را در زمین دولت بیندازم.

اما سال 88 توپ را از زمین موسوی (دولت زمان جنگ) شوت کرد توی زمین احمدی نژاد
علی رسولی
Iran, Islamic Republic of
در مورد غرامت جنگ بگویم که این غرامت را باید گرفت ولی نه از دولت عراق که اکنون دوست و برادر جمهوری اسلامی است و هیچ نسبتی با رژیم بعث سابق و صدام ندارد. این غرامت را باید از آمریکا ، فرانسه ، انگلیس ، آلمان ، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، اردن و سایر کشورهایی که فعالانه صدام را در حمله به ایران تحریک و پشتیبانی کردند درخواست کرد (کویت را نگفتم زیرا که او نیز مورد حمله و تجاوز صدام قرار گرفت).دولتهایی که نام برده شدند ، واقعاً همانهایی هستند که باید خسارت جنگ ایران و عراق را تا ذره آخر و با دیرکردش بپردازند.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
برای مطالعه بیشتر سه جلد کتاب معرفی می کنم
سیری در تجزیه و تحلیل جنگ
جلد یک :‌ ریشه های تهاجم
جلد دو: جنگ بازیابی و ثبات
جلد سه : تنبیه متجاور
عملکرد سپاه و مرحوم هاشمی رفسنجانی کاملا تشریح شده !!! حتما بخونید
ریزبین
Germany
تا نویسنده این کتابهائی که نام بردید چه کسی باشد و قلم و زبان و اندیشه و افکارش درچه جهتی چرخیده باشد . خیلی از ریسنده ها که بعضی از ما انهارا نویسنده میدانیم و مینامیم قلم و فکرو اندیشه شان رقاص تر و رامشگر تر از نویسندهائی هست و هستند که عترت پیامبرخدا و اهل بیت نبوت را خارجی معرفی کردند و عده ای نا بخرد و برون نگر هم تا همین الان در دنیای اسلام و دربین مسلمین کاری را میکنند که نشئات از همان نوشته جات همان ریسنده ها سرچشمه گرفته و بلای جان اسلام شده است .
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
"جنگ جنگ تا رفع فتنه" این شعار حضرت امام خمینی (ره) بود.
اگر قرار بود بلافاصله بعد از فتح خرمشهر جنگ تمام شود! همان طوری که عراق و منافقین پس از قبول قطعنامه به کشور دوباره حمله کردند!!! اون موقع به راحتی تا تهران که هیچ! تا افغانستان هم پیش می رفتند!!!
حجت
Iran, Islamic Republic of
واقعیت های جنگ
بر خلاف ادعای ایشون تمامی رزمندگان حاضر در جبهه در ان مقطع می دانند که قبل وهزمان با قبول قطعنامه عراق مجددا با قطع جاده اهواز خرمشهر تا نزدیکی نورد اهواز در حال پیشروی بود کل مناطق تصرفی ایران از دست داده شده بود به یکباره عراق طی چند عملیات با حدود بیست هزار اسیر جدید ایرانی تعداد اسرای خور را با اسرای ایرانی نزدیک کرده بود وشکست در کلیه خطوط به معنای واقعی یعنی حذف موانع پدافندی به ایران تجمیل نموده بود که دلایل این شکسته در جای خود قابل ارزیابی بررسی و وزن دهی است که اتفاقا بخش عمده ان غیر تاکتیکی وبصورت راهبردی واستراتژیک خصوصا در مباحث نظامی است
Iran, Islamic Republic of
همه اش این نیست .مثلا می دانستند امام به خاطر بیماری یک سال دیگر بیستر زنده نیست گفتند باید خودایشان جنگ را تمام کند .شهید محلاتی نماینده امام چند ماه قبل تراز شهادت هواپیمایش را عراق زد....گفته بود کسانی که می گویند بوی صلح می آید بروند دماغشان را عمل کنند....خیلی از فرمانده های لشگر ها هم از قبول قطعنامه ناراحت بودند ومعتقد بودند که ما می توانیم واطلاع غلط باعث این تصمیم شد....بروید از رزمندگان آن دوران بپرسید.. .
Iran, Islamic Republic of
حرف درست و حسابی حرفی است که طرف مقابل هم باشد و بگذارند حرفش را بزند ولی یک جانبه حرف زدن و افراد را مقصر کردن که مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقای رفیق دوست واسه شما که بد نشد ....
Iran, Islamic Republic of
....