کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده خاموشی در ایران/ آقای روحانی سلام+ تصاویر

28 تير 1397 ساعت 9:54

طبق برنامه پنجم توسعه اقتصادی می‌بایست سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود، اما در طول پنج سال گذشته نه تنها توان نیروگاهی به ظرفیت پیش بینی شده نرسید، بلکه حدود ۴۲ درصد کاهش رشد ظرفیت تولید برق داشته‌ایم.


به گزارش جهان نیوز، نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی در مدیریت امور کشور خیلی زودتر از انتظار خود را نمایان ساخت. از تلاطم نرخ ارز و افزایش قیمت سکه در عرصه اقتصادی گرفته تا ناکامی برجام در دیپلماسی؛ حالا نیز قطعی برق در عرصه تامین خدمات عمومی.

سالانه باید ظرفیت تولید برق معادل ۵۰۰۰ مگاوات در ایران ایجاد شود که سال گذشته و سال قبل از آن کمتر از نیمی از این ظرفیت وارد مدار شد. پر واضح است که با ادامه این روند مشکلات ناشی از خاموشی برق در سال‌های آینده بیشتر هم خواهد شد.

گرمای هوا موجب شده که در روز‌های اخیر شاهد خاموشی‌های پراکنده در ایران باشیم؛ موضوعی که بازار شایعات را نیز داغ کرد و درپی آن علت خاموشی‌ها در تهران و سایر شهر‌ها معرفی شد.

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به کم بود در تامین برق در روز‌های اخیر گفت: «در حال حاضر صادرات برق به خارج از کشور نداریم بلکه برای کمک به شبکه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات هم برق واردات داریم». این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه اقتصادی می‌بایست سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود، اما در طول پنج سال گذشته نه تنها توان نیروگاهی به ظرفیت پیش بینی شده نرسید، بلکه حدود ۴۲ درصد کاهش رشد ظرفیت تولید برق داشته‌ایم. این در حالی است که با تعطیلی صنایع هسته‌ای عملا زمینه تولید برق از این طریق از ایران در مواقع بحرانی گرفته شد.

روند کاهش نرخ رشد نیروگاه‌ها همزمان با افزایش تحریم‌های اقتصادی از سال ۹۱ آغاز شد. اما این روند در دولت یادهم ادامه پیدا کرد با وجود اینکه برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که کشور دچار کمبود بیش از ۵۰۰۰ مگاوات در ایام پیک تقاضا (مانند ایام کنونی تابستان) است، اما برای این تامین این مقدار به میزان لازم چاره‌ای اندیشیده نشد. در واقع کاهش نرخ ساخت نیروگاه‌ها نیز بر این موضوع دامن زد. طبق برنامه زمانبندی شده که توسط شرکت مادرتخصصی برق حرارتی به عنوان متولی ساخت نیروگاه در کشور منتشر شده است باید تا پایان سال ۹۶ ظرفیت توان اسمی برق تولیدی در کشور به ۸۰۸۸۶ مگاوات می‌رسید درحالیکه این توان تا پایان زمستان ۹۶ به ۷۸۴۸۴ مگاوات رسیده است.

این خاموشی‌های گاه و بیگاه با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. یکی از کاربران با اشاره به مصاحبه مسئولی در مورد خاموشی‌ها نوشت:

 
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی
علی نادری از فعالین رسانه با اشاره به ادعا‌های روحانی در زمان بکارگیری حربه‌های سیاسی برای از سرگیری مذاکرات با امریکا نوشت:
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی
یکی از پیج‌های تخصصی اقتصادی هم در مورد عملکرد ضعیف وزارت نیرو و برهم خوردن بازار تولید برق بخش خصوصی نوشت:
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی
رزنانس در تمسخر نتانیاهو که از هر مشکلی در ایران به دنبال ماهیگیری است گفت:
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی
کاربر دیگری نیز اشاره به سخنان سال گذشته سخنگوی قوه قضائیه در مورد اعلان جنگ روحانی در صورت دستگیری برادرش نوشت:
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی
کاربر دیگری با اشاره به صرفه اقتصادی تولید برق هسته‌ای نوشت:
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی
سیدوحید دلبری تصویری از نقاط محروم کشور منتشر کرد و نوشت:
 
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی
سیاوش آقاجانی درخصوص رابطه رای مردم و عملکرد مسئولین نوشت:
 
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی

فردی دیگر هم در قالب طنز با کنایه به رئیس‌جمهور گفت:
 
نتیجه سیاست‌های دولت حسن روحانی
منبع:خبرگزاری دانشجو


کد مطلب: 627988

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/627988/پشت-پرده-خاموشی-ایران-آقای-روحانی-سلام-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com