کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وجه‌مشترک کرامت‌اهل بیت(ع) و حضرت‌معصومه(س)

27 تير 1397 ساعت 15:44

حجت الاسلام موسویان، وجه مشترک کرامت اهل بیت (ع) و حضرت معصومه (س) را تشریح کرد.


به گزارش جهان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مسائل دینی درخصوص کرامت ائمه اطهار (ع) و وجه تسمیه کریم و کریمه بودن امام حسن مجتبی (ع) و حضرت معصومه (س) گفت: از اوصافی که خداوند تبارک تعالی برای اهل بیت (ع) در نظر گرفته در کلام وجود نازنین حضرت هادی (ع) است که می فرمایند: «اهل بیت پایه ها و ریشه های کرامت هستند»؛ کرامت یکی از پربار ترین واژه هایی است که در اسلام به کار برده می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در وهله اول باید به مفهوم کرامت اشاره کنیم، در زبان اهل بیت (ع) از وجود امیرالمومنین (ع) تا امام حسن عسکری(ع) یک روایت مشترک داریم، در این‌باره امیرالمومنین(ع) فرمودند :«الکرم حسن السجیه و اجتناب الدنیه»، به این معنی که کرامت دارا شدن صفات عالی و اجتناب از همه آن چیزهایی است که انسان را به پستی می کشان. به همین سبب ما در مفهوم کرامت از وجود مبارک نبی اکرم (ص) این روایت را داریم که می فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ». درواقع کرامت، مکارم، کَرم به این معناست که شما صفات عالیه را بدست آورید و صفات نازل را از بین ببرید.

وجه تسمیه کرامت اهل بیت (ع) و حضرت معصومه (س)/ ماجرای ملاقات امام زمان با پدر آیت الله مرعشی
این کارشناس مذهبی و علوم قرآنی درخصوص چرایی کرامت اهل بیت (ع)؛ افزود: ائمه اطهار (ع) اصول کَرم و کرامت محور هستند، خداوند می فرماید :«ما انسان را خلق کردیم ، (لقد کرمنا بنی آدم)»، به این منظور که انسان قدرت انتخاب و تمیز دارد و می تواند تشخیص بدهد چه صفتی، صفت عالیه اوست و چه صفاتی می تواند او را پایین بکشد و از بین ببرد. کما اینکه شما در محیط اجتماعی دنیا می بینید، خیلی از انسان ها روی به رشد انسانیت هستند و خیلی ها همه مثل داعش و برخی از خِرد دیگر از انسانیت خودشان به سمت حیوانایت گرایش پیدا کرده‌اند. لذا خداوند می فرماید: «ما این کرامت را به انسان دادیم، اما به حیوانات ندادیم.»؛ آنچه ما درباره کریم بودن، می دانیم آن است که کرامت قابل کسب است و خداوند این کرامت را در ذات همه انسانهای قرار داده است.
حجت الاسلام والمسملمین موسویان با اشاره به راه تحصیل کسب کرامت، بیان کرد: برزگان در راه کسب کرامت، به زنده شدن عقل توجه بیشتری کردند، درواقع اهل بیت (ع) با این رسالت و وظیفه آمدند که عقل ما را زنده نگه دارند. همچنین هرکسی که همت بلندی داشته باشد می تواند صاحب کَرَم باشد.

وجه تسمیه کرامت اهل بیت (ع) و حضرت معصومه (س)/ ماجرای ملاقات امام زمان با پدر آیت الله مرعشی
وی در ادامه با بیان اینکه حضرت فاطمه الزهرا (س) صاحب جود و کرم است، اظهار کرد: در روایات ائمه اطهار (ع) بارها به تشرف و زیارت کریمه اهل بیت(س) سفارش شده است، پدر آیت الله مرعشی چهل شب چله گرفت که متوجه شود قبر حضرت فاطمه(س) در کجای قبرستان بقیع قرار دارد، شب چهلم امام زمان (عج) به ایشان فرمود: «صلاح نیست بدانید قبر مادر ما کجاست، اما شما به زیارت کریمه اهل بیت(ع) بروید.» به همین سبب است که حضرت معصومه (س) صاحب کریمه هستند. البته خیلی از بزرگان و اولیای ما مانند آیت الله بهجت، اراکی و بروجردی به کرامت رسیدند و گفتند: «ما هرچه داریم از برکت حضرت معصومه (س) و از کرامت ایشان داریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 627898

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/627898/وجه-مشترک-کرامت-اهل-بیت-ع-حضرت-معصومه-س

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com