پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

خودکفایی در عرصه مد و لباس در راه است

چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۸
کد مطلب: 627658
حمید قبادی در مراسم بزرگداشت فعالان عرصه عفاف و حجاب گفت: اتفاقات خوبی که در عرصه حجاب در حال رخ داده است به خودکفایی رسیدن در زمینه تولید نخ و پارچه و طراحی کاملا ایرانی لباس است.
خودکفایی در عرصه مد و لباس در راه است
به گزارش جهان نيوز، مراسم بزرگداشت و تجلیل از فعالان عرصه عفاف و حجاب سه شنبه ۲۶ تیرماه با حضور حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و فعالان این عرصه که در تالار رودکی برگزار شد.

حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره وضعیت امروز حجاب و عفاف گفت: تمام فعالان این عرصه به صورت جهادی کار می کنند و این موضوع واقعا قابل ارزشمند است که در زمینه فرهنگی و اقتصادی به صورت گسترده فعالیت داریم. امیدوارم کسانی که درباره حجاب و عفاف کار می کنند به مسئله فرهنگی اقتصادی و اجتماعی دقت کنند. همه کسانی که پیرامون عفاف و حجاب کار می کنند باید این عرصه را به عنوان مسئله اجتماعی و دینی تلقی کنند.

وی افزود: فعالیت های گسترده فعالان در عرصه حجاب و عفاف و کار دقیق و درست باعث می‌شود کسانی که تیشه به ریشه این عرصه زده اند را خنثی کنیم. افراد زیادی در مقابل کسانی که می خواهند در این زمینه بر علیه ما باشند، ایستاده اند و پرچمدار این عرصه هستند.

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس اضافه شدن عفاف و حجاب به حوزه دانشگاه را اتفاقی خوب دانست و اذعان کرد: اضافه شدن حوزه دانشگاه به صورت گسترده و حضور دانشجویان در حوزه مد و لباس اتفاق خوب و موثری است و امیدواریم بتوانیم مفهوم حجاب و عفاف را به درستی ثابت کنیم و بر گزاری مسابقات مختلف می تواند انگیزه ای برای طراحان حجاب و عفاف باشد و امیدواریم این امر در سالهای بعد هم برگزار شود.

وی در خصوص مجموعه غرفه های نمایشگاه قرآنی در ماه رمضان، در بخش های عفاف و حجاب گفت: ما پرچمدار عرصه حجاب و عفاف هستیم و بیش از ۱۰۰ مراکز فرهنگی در این عرصه فعالیت می کنند همچنین طرح نذر حجاب در بیشتر مراکز فرهنگی عرضه می‌شود. بدون شک اگر توسعه و ترویج مبانی عفاف و حجاب را طرح کنیم ضرر نخواهیم کرد و امیدواریم در این زمینه این امر را فراهم کنیم.

قبادی در خصوص نقدهایی که به نمایشگاه حجاب و عفاف در ماه رمضان داشته اند، بیان کرد: مطمئنا نقدهای زیادی به نمایشگاه وارد است و تولید کننده هایی که در این نمایشگاه شرکت کردند تعدادشان کم بود اما به طور قطع می توانم بگویم کالاهای بسیار خوبی در زمینه حجاب و عفاف عرضه شد.
وی درباره به خودکفایی رسیدن در عرصه عفاف و حجاب اظهار کرد: معتقدم در حوزه حجاب به خودکفایی خواهیم رسید و همچنین نخ، پارچه و طراحی کاملا ایرانی خواهد بود که فردا نشست تخصصی در این خصوص خواهیم داشت.

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: ۱۰۰ میلیون متر مربع پارچه برای چادر در کشور مصرف می‌شود که در این میان ۱۵۰ میلیون برای پوشش سر مورد استفاده قرار می گیرد که اگر در این زمینه ها خودکفا شویم به استقلال فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهیم رسید و این استقلال ارزشمند است و کارگروه مد و لباس به صورت تخصصی در شناسایی، تعمیم و تولید پارچه ها انجام می دهد که این رقم را به صورت دقیق بیان می کند.

مرضیه زارع استاد دانشگاه و رئیس هیئت داوران مسابقه عفاف و حجاب ماه رمضان ضمن تشکر از دبیر کارگروه سامانده مد و لباس گفت: پوشاک یکی از بخش های نمادینی است که در جهان به آن توجه می‌شود و ایران از این قاعده مستثنی نیست. به اعتقاد من هر فردی با پوشیدن لباس، خودش را معرفی می کند.

وی گفت: ایران دارای فرهنگ غنی و با تمدن است و از زمان های گذشته دارای هویتی شناسنامه دار است. از همین رو باید در جهت تثبیت عفاف و حجاب تلاش های بی وقفه داشته باشیم. بر همه طراحان واجب است. بر اساس عرف ایرانی اسلامی تلاش کنند تا پوشاک مناسب اسلامی را خلق کنند.

وی بیان کرد: از ابتدای دوران اسلامی  فرهنگی برای احترام به طبیعت وجود داشته است که هر آنچه را طبیعت به ما هدیه داده، به او برگردانیم. به عنوان مثال در زمان های گذشته اگر لباسی از جنس چرم کسی بر تن می کرد و آن لباس کهنه و مندرس می شد آن را دوباره بازیافت می کردند و به عنوان کتابت یا اثر دیگر در زمینه صنایع فرهنگی استفاده می کردند. یا پارچه های کهنه را تبدیل به لحاف های ۴۰ تیکه می شد.

زارع گفت: با توجه به تمامی این مواردی که گفتم تصمیم گرفتیم مسابقه عفاف و حجاب را برگزار کنیم تا آینده سازان صنعت مد کشور با انگیزه بیشتر در زمینه مد اسلامی فعالیت کند و مسابقه حجاب عفاف ماه رمضان که برگزار شد آثار خوبی را در زمینه لباس های اسلامی طراحی و دوخت آنها شاهد بودیم.

وی افزود: جشنواره رمضان بهترین اتفاق برای تحقق اهداف مد و لباس بود و نمایشگاه مدخل برای ادامه دادن این امر قرار گرفت و امیدواریم باورهای اسلامی در عرصه پوشاک عاشورای هم گسترش پیدا کند. امیدواریم با عنایت به اقتصاد مقاومتی، حوزه مد و لباس کشور را به تجلی برسانیم.

اسدالله سلیمانی مبدع طرح نذر حجاب درباره عفاف و حجاب نیز گفت: سازمان های زیادی مسئول پیگیری قانون حجاب هستند اما متاسفانه تنها نهادی به مرحله عملیاتی در زمینه حجاب رسیده، بنیاد ملی مد و لباس است که در این خصوص از آقای قبادی تشکر می کنم. من به عنوان تولید کننده بر اساس زنجیره ای که در عرصه حجاب و عفاف در مدارس و دانشگاهها وجود دارد همچنین نهادها و سازمانهایی که در زمینه حجاب کار می کنند وظیفه دارند تولید چادرهای داخلی را افزایش دهد و قیمت چادر کاهش پیدا کند. چرا باید چادر را به قیمت ۵۰ هزار تومان تولید کنیم  و در نهایت آن را با هزینه ۱۵۰ هزار تومانی به مخاطب عرضه کنیم و این رویه صورت خوشی ندارد. من ایده عرضه مستقیم چادر را با بنیاد ملی مد و لباس در میان گذاشتم و آنان از این امر استقبال کردند در حالی که هیچ نهاد و سامان دولتی، ما را حمایت نکرد و من در این بخش تولید چادر را از قیمت ۱۰۰ هزار تومان با ۴۹ هزار تومان به مردم عرضه کردم و از این لحاظ توانستیم از لحاظ اقتصادی به خانوارها کمک کنیم.
به گفته مدیر تولید کننده حجاب گستر، مسئولان فرهنگی و نهادهای دولتی به حجاب اهمیت و توجه کمی دارند و این گونه نشان داده می‌شود هیچ بهایی به حجاب نمی دهند.

در پایان بزرگداشت و تجلیل از فعالان عرصه عفاف حجاب از هیئت داوران مرضیه زارع، مریم سادات خرم دره و هانیه زاهدی تقدیر شد.

بیش از ۱۰۰ نفر در اولین مسابقه حجاب و عفاف ماه مبارک رمضان شرکت کردند که ۱۴ گروه به فینال راه یافتند که از میان آنان ۳ گروه به عنوان برنده معرفی شدند.
اسامی برندگان به شرح ذیل است:

اسامی غرفه داران برتر بخش حجاب و عفاف مسابقه ماه مبارک رمضان نرگس رحیمی برند نرسا، لیلا بوستانی برند لباس کودک چین چینی، مهدی تقی زاده حجاب الزهراء، سیدمحمدتقی دانایی از حجاب شهرکرد.

گروه برندگان:
گروه اول: رزا باقری کیا، شادی احمدی، ماندانا شیرعلی
گروه دوم: مریم کریمی، سارا نارویی، رقیه پاشایی
گروه سوم: مهدی شهبازی، مریم یوسف زاده، هانیه نوروزی که جوایز لوح تقدیر و جایزه نقدی به آنان اهدا شد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید واردات کفش و پوشاک و لوازم آرایشی کلا ممنوع بشه