کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لغو دروس اسلامی در همه مدارس دولتی عربستان

26 تير 1397 ساعت 19:22

وزارت آموزش و پرورش عربستان با صدور بخشنامه‌ای برای همه مدارس این کشور، خواستار لغو طرح و برنامه‌های درسی «بینش اسلامی» شد.


به گزارش جهان نیوز، دولت عربستان تصمیم گرفته تا در راستای اجرای طرح اصلاحات ولی‌عهد سعودی، «بینش اسلامی» را از برنامه درسی مدارس این کشور حذف کند.

به گزارش پایگاه خبری القدس العربی، وزارت آموزش و پرورش عربستان در بخشنامه‌ای اعلام کرد که طرح «آگاهی فکری، مصونیت و بینش اسلامی» را که در قالب «بینش اسلامی» در مدارس تدریس می‌شد، لغو شده است و به دنبال آن همه کمیته‌های مربوط به آن منحل می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش سعودی در پی لغو این برنامه‌های اسلامی قرار است که همه فعالیت‌ها را در قالب برنامه‌ای به نام «آگاهی فکری» به اجرا درآورد و این برنامه را اخیرا آغاز کرده است.

برنامه‌های دینی «بینش اسلامی» از سال 1969 میلادی در مدارس این کشور اجرایی شد و طی سال‌های گذشته بر طرح‌های اسلامی و مراکز برگزاری دروس دینی در دوره‌های تابستانی نظارت داشت.

بر اساس این طرح جدید، فعالیت مراکز برگزاری دروس دینی در دوره‌های تابستانی نیز متوقف شده است.

وزارت امور اسلامی عربستان مدعی شد که این تصمیم با توجه با سخنرانی‌های همه مبلغان و علمای دینی این کشور اجرایی می‌شود. وزیر امور اسلامی تصمیم گرفت که کمیته‌ای ویژه را جهت تنظیم طرحی سازمان یافته برای مبلغان و علما تشکیل دهد.

کارشناسان می‌گویند، کسانی که حامی جریان «لیبرالیسم» در عربستان هستند، توانسته‌اند مخالفان خود را از جریان «الصحوه» که یک جریان دینی در عربستان محسوب می‌شوند، دور کنند.
عربستان طی سال‌های اخیر شاهد به اصلاح «اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی» در چارچوب «چشم انداز ۲۰۳۰» به دستور محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور است که خصوصی‌سازی و اعطای مجوز رانندگی به زنان و حضور آنها در ورزشگاه‌ها از جمله آنها است.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که اصلاحات در این کشور بیشتر جنبه فرمایشی دارد و در حقیقت حاکمان جدید این کشور تحت فشارهای آمریکا و کشورهای غربی ناگزیر هستند، دست به این اصلاحات بزنند.

منبع: فارس


کد مطلب: 627636

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/627636/لغو-دروس-اسلامی-همه-مدارس-دولتی-عربستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com