سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۹
۴۳

کار FATF در مجمع تشخیص یکسره شد+متن نامه

سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 627619
مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به شورای نگهبان ایراداتی جدی به "FATF" وارد کرده است. این ایرادات تقریبا نشان می‌دهد که هم شورای نگهبان و هم مجمع تشخیص با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی مخالفند.
کار FATF در مجمع تشخیص یکسره شد+متن نامه
به گزارش جهان نيوز، در ماه‌های اخیر چهار لایحه دولت در مجلس مورد بررسی و مناقشه قرار گرفته که این لوایح شامل «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی» است.

مجلس در بررسی‌های این لوایح، کش و قوس‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و تحلیلگران، نظرات متفاوتی در این باره داده‌اند تا اینکه کار یکی از لوایح در مجلس تمام شد و مصوبه مجلس از این لایحه به شورای نگهبان رفت و همه چیز از همین‌جا آغاز شد.

FATF چیست؟
The Financial Action Task Force" یا به صورت مخفف، FATF، یک مجموعه سیاست‌گذار پرنفوذ است که نکاتی در قالب توصیه در حوزه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ارائه می‌کند؛ این موارد اگرچه توصیه نامیده می‌شوند، اما در عمل رعایت آنها برای تمامی کشورها الزامی است.

هدف این نهاد ـ که در حال حاضر حدود 198 کشور به‌صورت مستقیم و یا از طریق گروه‌های منطقه‌ای در آن عضویت دارند و یا توصیه‌های این نهاد را به اجرا در آورده‌اند ـ تدوین استانداردها و ارتقای شیوه اجرای مؤثر اقدامات قانونی، مقرراتی و عملیاتی در موارد مرتبط با مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و دیگر تهدیداتی است که قابلیت اعتماد به نظام مالی بین‌المللی را تهدید می‌کند؛ آنچه مشخص است، این است که تا اینجا، ایرادی به شرح وظایف این کارگروه اقدام مالی وجود ندارد و به نظر می‌رسد این گروه برای مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تأمین مالی تروریزم تشکیل شده است.

چرا پیوستن ایران به "FATF" خطرناک است؟
یکی از اقداماتی که کارگروه اقدام مالی یا همان (FATF) انجام داده این است که دولت جمهوری اسلامی ایران را در لیست کشورهای پرخطر قرار داده است و این یعنی اینکه از نظر این مؤسسه، دولت اقدام به پولشویی و تأمین مالی تروریزم می‌کند، این در شرایطی است که تعریف جمهوری اسلامی ایران از تروریسم و مصادیق آن با کشورهای دیگر، به‌خصوص آمریکا و برخی کشورهایی که آشکارا از گروه‌های تروریستی، از جمله داعش، القاعده، طالبان و ... حمایت می‌کنند، متفاوت است و این می‌تواند خطراتی برای کشور در پی داشته باشد.

از میان لوایح چهار‌گانه‌ای که مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار داده، دو لایحه پس از تأیید و تصویب مجلس برای اعلام نظر، به شورای نگهبان ارسال شد که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز گفته است که مادر شورای نگهبان 2 مورد از این لوایح چهارگانه را بررسی کرده‌ایم، یکی از آنها مربوط به مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی است که به آن کنوانسیون پالرمو گفته می‌شود و یکی هم اصلاح قانون مبارزه با پولشویی است.

در این میان، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همزمان با شورای نگهبان لوایح «الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو» و نیز «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را نیز بررسی و ایرادات عمده‌ای به آن وارد کرده که این ایرادات از سوی مجمع، طبق قانون و در نامه‌ای از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

نامه مجمع نتشخیص چه می‌گوید؟
بر پایه گزارش تسنیم، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقدند که کنوانسیون پالرمو و سایر بندهای مورد درخواست گروه FATF در جهت شناسایی دقیق فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد که در مرحله بعد مورد هدف تحریم و فشار دشمن قرار گیرند، در حالی‌ که در شرایط تحریم، پذیرش تعهدات مندرج در این کنوانسیون و شروط گروه اقدام FATF به معنای تسلیم شدن در برابر خواست‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی خواهد بود.




ایرادات دقیق مجمع تشخیص مصلحت نظام از ماجرای لایحه پالرمو و همچنین کلیت تلاش دولت برای پیوستن کشور به گروه اقدام ویژه مالی یا همان FATF، نشان می‌دهد که با این ایرادات، تقریبا کار FATF در ایران یکسره شده و در شرایط فعلی و با توجه به ایرادات جدی شورای نگهبان به 2 مورد از لوایح 4 گانه و ایرادات جدی مجمع تشخیص به لایحه پالرمو و کلیت FATF، بعید است که دیگر این لوایح در شورای نگهبان یا مجمع تشخیص، تصویب شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر که در بدنه نظام هستند افرادی که حس وطن پرستی و غیرت ایرانی دارن و حاضر نیستند به هر قیمتی کشور زیر سلطه غربی ها بره .
Iran, Islamic Republic of
هنوز خیلی مانده آفتان تابان برجام ، این کشور را به بیابان تبدیل کند. آخر چرا تعهدی می دهید و کشور را به بن بست می کشانید. خدا ازتان نگذرد که فقط هزینه اید. حالا مشکلات بعدی را دوباره به نام نظام فاکتور خواهید کرد.
عمار
Iran, Islamic Republic of
کاش یکی پیدا میشد ازدستپخت خانم ابتکار(معاهده هوای پاک پاریس)هم خارج میشد. تااینقدر در تابستان داغ از قطعی برق رنج نبریم.
قطعی برق هم زندگی عادی مردم را درگرمای سوزان مختل کرده،هم اقتصاد بیمار را بستری کرده بطوری که کاسبان خرد هم بخاطر نداشتن برق به لحاظ روشنایی مغازه وهم به لحاظ قطع بودن دستگاههای پوز ازکاسبی افتاده اند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به نظر میاد اوضاع مجمع بعد از ان مرحوم خیلی بهتر شده ...
Iran, Islamic Republic of
دستان این بزرگواران در شورای نگهبان و مجمع تشخیص را می بوسم .
چند ماه بود که حسابی نگران تصویب این قوانین استعماری بودم . خودم در واحد ارزی یکی از بانکهای اصفهان مشغولم و دقیقا معنی این قوانین استعماری رو میدونم یعنی چی هر چند که بعضی ها خیلی بزکش کردن و راه نجات نشونش دادن
ریزبین
Germany
...
Iran, Islamic Republic of
دوباره جنتی و شاهرودی انقلاب را از انحراف نجات دادند . بحق قرآن پاینده باشید
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
حالا دیگه حجت بر دولتیها تمام شد!
مهدی
Australia
باسلام
خوب خدارا شگر که شورای نگهبان جلوی تصویب ننگینFATF را گرفت
...
علی
Iran, Islamic Republic of
اصلا fatf روخوندی که حرف میزنی؟قانون مبارزه باپولشوئی درتمام دنیا بجز کشورهایی که درگیر فساد مالی هستند داره اجرامیشه.صددرصد اشکالاتی داره که هرکشوری باید موارد مطرح خودشو لحاظ واعلام کنه اما عدم اجراش یعنی بی خیالی درمورد مبارزه بافساد مالی
Iran, Islamic Republic of
آخه شفتالو چرا نمیفهمی این روزا باطل را با لباس حق میپوشانند. سوییس بانکدار دزد ها و قاتل هاست که به راحتی متوانند مخی کار کنن. اما گیر دادن به ایرن تا کشور را فلج کنند. چرا قانون داخلی و بومی خودمان را اجرا نکنیم
Iran, Islamic Republic of
آقای باسواد مطالعه گر؛ تاوقتی که امریکای جنایتکار سپاه عزیز که آزادی خاورمیانه به همت ایثار و جانفشانیهای اوست و آزادی خواهان و ملتهای مظلوم مثل فلسطینن. لبنان. افغانستان. و سوریه را تروریست میداند و اسراییل و داعش وطالبان و عربستان وامارات را آزادی بخش میداند، و باFATF میخواهد ملت های مظلوم را از مبادلات مالی محروم کند ، پیوستن به آن دیوانگی نخواهد بود؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
جهان،مرد باش و مواد اصلی fatf روبذار
Iran, Islamic Republic of
‏...
کاربر محترم . با تشکر. شما بیشتر مطالعه کنید و نقش اصحاب رسانه و فرهنگ و سیاست را بدانید که چیست و با کارشناسان این محورها گفتگو کنید. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
آفرین مجمع
آفرین محسن رضایی
Iran, Islamic Republic of
آفرین محسن رضایی؟؟!!!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
چرا محسن رضائی ؟!!!!!!!!!!!
بعضیا هرچیزی رو میخوان به نفع جناح یا همشهریهاشون مصادره کنند
آفرین بر مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان
Iran, Islamic Republic of
چقدر این اقایان مجلس کار میکنند خسته نباشند. افرین باید گف به نمایندگانی که مصلحت کشور را میخواهند اینچنین رقم بزنند و براحتی تصویب میکنند
Iran, Islamic Republic of
وقتی اینطوری تیتر می زنید قیمت سکه و دلار میره بالا( امروز بالای 100 هزار تومان) حالا این مهمه یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
زود قضاوت نکن. اقتصاد هرزه قیمت هرزه دارد. ...
محمدباقر
Iran, Islamic Republic of
تعجب من از رییس دولت هست که از اول در انقلاب و همراه امام ره بود هم در فرنگ مدرک دکترای حقوق گرفته،چرا هنوز ای استعمار گران را نمیشناسد،...؟؟؟
United Arab Emirates
چه فایده دولت سرخود داره fatfرا اجرا میکنه به قانون کار نداره
صمد
Iran, Islamic Republic of
فرآورده های دولت محرمانه هاکه هروزشکوفامیشوندمردم انتظارشنیدن اخباری رادارندمثل افتتاح صنایع مادرافتتاح پروژه های عمرانی توسعه صنایع ارتباطات وپرتاب انواع جدید ماهواره هاتوسعه ومکانیزه شدن کشاورزی تولیدنسل جدیدخودروی ملی ایجادشفافیت درساختاربانکی واداری توسعهعلوم پزشکی وپایه اقدامات غیرتمندانه دستگاه دیپلماسی و...مردم نه تنهااین اخباررانمیشنوندبلکه هروزیا
هفته یاهرماه اخباری شنیده میشودکه مخالف منافع مردم
کشورونظام میباشدالبته امیدواریم طی ۳سال باقیمانده عمردولت شاهداخباری درراستای منافعمان باشیم
United States
به نظر میاد این الحاقیه جزو تعهدات برجام هست و دولت مجبور هست اجراش کنه تا برجامش نپره. با برجام چه ها که نکردن با این مملکت.
Iran, Islamic Republic of
کدوم برجام؟ برجام با خروج کدخداشون و به قول خودشون عضو اصلی و موثر، سقط شد و ازش یک جسم بی روح متعفن تر باقی موند که امید است به این جسد دل نبندند و مردم رو بیشتر از این سرکار نگذارند.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه به برجام اروپایی دل بستن مگر اصرار روحانی را در نامه به شورای نگهبان برای تصویبش ندید اونم در سفر خارج نوشته بود
Iran, Islamic Republic of
امروط روز عزای محمود صادقی!
ماهانی
Iran, Islamic Republic of
آنها از اینکه ما به حزب الله لبنان و فلسطینی ها و یمنی ها کمک میکنیم نگرانند اما اگر تحریمها تشدید شود خودبخود کمک به جنبش های مقاومت هم غیرممکن خواهد شد بنابراین به جای اتلاف وقت دولت و مجمع و سایر مراکز بهتر است فکری برای دور زدن تحریمها بکنیم.
Iran, Islamic Republic of
خوشحال شدم ....
United Kingdom
انالله انا الیه راجعون
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
این نامه مجمع ، ظاهرا طرفداران آمریکا را عزادار کرده
نمونه اش کامنت فوق که گفته
" انا لله و انا الیه راجعون" !!!!!
Iran, Islamic Republic of
موافقم
Iran, Islamic Republic of
سایت محترم جهان
ازخواندن این خبر خیلی خوشحال شدم . می گویند از هرچه بترسی بر سرت خواهد امد . یک عده از ترس یک چیزهای دیگر می خواستند زیر بار این دام بروند که اگر کشور به اینها اجازه می داد و اجازه بدهد همان بلایی که به عنوان دلیل ضرورت الحاق به ان را مطرح می کنند و می کردند بر سر کشور خواهد امد . البته اینوسط یک عده هم بدنبال مسائل دیگری هستند که انشالله تعدادشان زیاد نیست .
با تشکر از اقایان جنتی و شاهرودی
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر حافظان عزت و شرف ایرانی مسلمان
Iran, Islamic Republic of
محمود صادق خان كه ديروز يه چيزهاي ديگه‌اي افاضه فرموده بودند. ظاهراً باز هم به كاهدون زده!!!!
Iran, Islamic Republic of
با رفتن بر جام که انگار نه آب داریم و نه برق . با رفتن fatf پول هم نداریم😊
Iran, Islamic Republic of
این بی آبی و بی برقی از بی عرضگی مسئولین برجامی است
لطفا آدرس غلط ندهید
United Arab Emirates
برید یقه خان ابتکارو بابت برق بگیرید که بدون پیدا کردن جایگزین سوخت فسیلی نیروگاهها رفته معاهده آب وهوایی پاریسو امضا کرده
مجید
ما که نمیتونیم قطعی چند ساعته برق رو تحمل کنیم
...
Iran, Islamic Republic of
جایگزین سوخت فسیلی هست! حتی میشه از اونم استفاده کرد و تعهدات پاریس رو هم انجام داد منتها مدیریت میخواد که اینا ندارن!! بهتر بود این رو میگفتی
Iran, Islamic Republic of
سلام ای کاش معاهدات دیگه دولت نیز همین جوری بشه مثل معاهده پاریس تا دیگه اینقدر گرما نخوریم توی دمای 44درجه
Iran, Islamic Republic of
بعد از برجام خسارت بار و علیرغم اظهار نظر شفاف مقام معظم رهبری در مخالفت با پیوستن به کنوانسیونهای استعماری ،آقایان همچنان بر تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATFاصرار دارند.ضمنا تصویب این لوایح فقط برای ایران دردسر ساز است و گره ای از مشکلات بانکی ما را نخواهد گشود.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور : لوایح چهارگانه برای ما بسیار مهم و حیاتی است. اصلاً صرفنظر از مسائل بین‌المللی، ما به خاطر موضوعات داخلی بشدت به این لوایح نیاز داریم. یکی از شعارهای انتخاباتی آقای دکتر روحانی شفاف سازی بود و این لوایح در راستای شفاف‌سازی است، مبارزه با تروریسم و تقویت نهادهای ملی مانند شورای عالی امنیت ملی، قوه قضائیه و دادگستری در این لوایح پیش‌بینی شده است.