جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۲۸
شکایت معنادار ظریف از آمریکا؛

آقای وزیر پا جای پای مصدق می‌گذارد؟/ نظر منفی عراقچی درباره شکایت به دادگاه لاهه

سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 627508
سئوالات مهمی مطرح می‌شود که ظریف چرا به دادگاه لاهه شکایت ایران را برده است؟ این شکایت چه دردی از مشکلات تحریمی ایران را برآورده می کند؟
آقای وزیر پا جای پای مصدق می‌گذارد؟/ نظر منفی عراقچی درباره شکایت به دادگاه لاهه
گروه سیاسی جهان نيوز- امیر حمزه نژاد: پس از آنکه آمریکا بدون هزینه از برجام خارج شد، بسیاری این انتقاد را از تیم دیپلماسی کشورمان مطرح می کردند که چطور شد که ترامپ بدون هیچ هزینه ای از یک توافق بین المللی خارج شد. هر چند که برخی از کارشناسان عنوان می کردند که کاخ سفید نشان داد که به هیچ روی قابل اعتماد نیست و وجهه خود را بر روی این موضوع گذاشت، اما خسارت بار بودن برجام برای کشورمان موضوعی نیست که با این تفاسیر بتوان از کنار آن گذشت.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان پیشتر قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود، بیان می کرد که سه سناریوی احتمالی برای این موضوع متصور است.

سناریوی اول این است که ایران نیز از توافق هسته‌ای خارج شود، به پایبندی خود به مفاد توافقنامه پایان دهد، و غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد. گزینه دوم از مکانیسم اختلاف و منازعه در توافق هسته‌ای استخراج می‌شود، که به هر طرف اجازه می‌دهد تا شکایت رسمی را در کمیسیونی که برای رسیدگی به نقض مفاد توافقنامه تشکیل شده، ارجاع دهد. ایران تاکنون 11 شکایت را به این کمیسیون ارجاع داده است، به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که رئیس این کمیسیون است و موارد نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا را در 3 مقطع مختلف اعلام کرده است. هدف اصلی از این روند، بازگرداندن آمریکا به پایبندی به مفاد برجام بوده است.

گزینه سوم که جدی‌ترین و شدیدترین این موارد بود آن است که ایران برای خروج از پیمان NPT تصمیم‌گیری کند.

این موارد هیچ کدام پس از برجام عملی نشد و حالا وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی مطرح می کند که ایران از آمریکا در دادگاه لاهه شکایت کرده است. ظریف توئیت خود نوشت: «امروز ایران به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرد تا آمریکا را به دلیل اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی پاسخگو کند.»

این درحالی است که منتقدین برجام می گفتند در صورت بدعهدی طرف دیگر، ایران طبق توافق نمی‌تواند در کمیسیون مشترک شکایت کند و در صورت شکایت، تحریم‌ها بصورت خودکار باز می‌گردد. ظریف این ادعا را رد می‌کرد. اما او امروز بجای کمیسیون به لاهه پناه برد!

این درحالی است که عراقچی در مردادماه سال گذشته با اشاره به اینکه یکی از بحث‌ها در زمان مذاکرات این بود که اگر با طرف مقابل به اختلاف برخوردیم، برای حل اختلاف به کجا باید برویم، گفت: «در این شرایط از خود پرسیدیم، بین ما و 1+5 که اعضای دائم شورای امنیت هستند، چه کسی باید قضاوت کند! و چون دیدیم شورای امنیت خودشان هستند، و دادگاه لاهه هم دو سال طول می‌کشد تا تصمیم بگیرد، گفتیم، اصلا اینها در صلاحیت بررسی شکایت هست یا خیر.»

در ادامه رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به اینکه ما دیدیم، هیج جایی برای حل اختلاف ما و 1+5 وجود ندارد، اظهار داشت: «در این شرایط ما دریافتیم که باید به خودمان مراجعه کنیم، لذا باید برجام به گونه‌ای چیده شود که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد ما بتوانیم برگردیم، تعهدات خود را متوقف کنیم و برنامه هسته ای خودمان را از سر بگیریم.»

وی افزود: «تنها ضامن برای اینکه طرف مقابل تعهدات خود را انجام دهد توانایی ما برای بازگشت به برنامه هسته ای و غنی سازی است.»

با این اوصاف باید پرسید که حالا شکایت ایران به دادگاه لاهه چه موضوعیتی دارد. از یک طرف طبق صحبت‌های عراقچی دو سال برای اینکه به زمان بررسی موضوع تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران برسیم، وقت و زمان هدر می رود و از سوی دیگر نیز بازهم با توجه به صحبت های معاون ظریف این دادگاه صلاحیت بررسی شکایت ایران را ندارد.

بنابراین سوالات مهمی در این عرصه مطرح می شود که ظریف چرا به دادگاه لاهه شکایت ایران را برده است؟ این شکایت چه دردی از مشکلات تحریمی ایران را برآورده می کند. می توان این سوال را پرسید که آیا این شکایت تنها مصرف داخلی دارد یا تاثیرات خارجی هم برای سرنوشت بین المللی ایران خواهد گذاشت. آیا از این به بعد باید شاهد تیترهای افسانه ای و بازهم شبیه سازی ظریف در قامت مصدق مانند آنچه در برجام اتفاق افتاد باشیم؟ موضوعی که می تواند برای وجهه سازی دوباره ظریف مفید فایده باشد. از سوی دیگر تیم دیپلماسی هسته ای کشورمان تا به امروز نتوانسته به قول و قرارهایی که گذاشته عمل کند، ظریف و همکارانش در این راستا چگونه می خواهند حقوق از دست رفته ملت ایران را باز گردانند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
فقط وجهه سازی برای خودش و وقت کشی ای خدا آخه اینا دیگه چه جور دولتمردی هستن
لعنت به برجام
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
مرگ بر برجام
Iran, Islamic Republic of
خروج امریکا از برجام را به ترامپیست های ایرانی یا همان دشمنان برجام،... تبریک می گوییم...!؟
Iran, Islamic Republic of
موضوع ترامپیست یا ترامپت و یا مخالف برجام نیست .موضوع تطهیر چهره برجام توسط برجامیون است اینها فکر نمیکنند آیندگان چه می گویند.گرچه کتاب و تاریخ و قلم هم در دست خودشان است و هر جوری بخواهند می نگارند.
وقتی تبریک دارد که ایران از برجام خارج شود
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
لعنت به برجام
Iran, Islamic Republic of
هر چند ساده و خلاصه ولی دلیل گفتن آن وقتی دیگی برای ما نجوشد. دوستان پایان برجام دلیل ماهیت طرف مقابل و گفتن مرگ بر امریکا بود
مرگ بر آمریکا
Netherlands
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
در درجه اول تحریم درد نیست یا می تواند نباشد از همه مهمتر میتواند نعمت باشد( همچنان که دفاع مقدس نعمت بود و هست و خواهد بود). این نعمت بودن تحریم بستگی به لیاقت مسئولین دارد.
بعد اینکه آقای عراقچی یک پای همین مصیبت/نعمت است ( اگر نیت صحیح و با توکل بوده باشد). اما حرف ایشان هم در این لحظه وتا جائی که منطق می تواندحکم کند نظر بدی نیست. اما در این برهه هیچ منافاتی با شکایت در لاهه نمی تواند داشته باشد و بر عکس می توان شکایت لاهه را طوری تنظیم کرد که دلیل کافی برای تصمیم و حرکت بعدی باشد.
نهایتا شکایت به دادگاهای بین المللی و مستقل غیر رسمی بسیار ارزشمند است. زیرا تجربه ما در حقوق بین الملل کافی نبوده و در عین حال وسیله ایست تا اخبار خود را به گوش مردم دنیا برسانیم. اگر دقت کرده باشید تا چند ماه قبل حتی هواشناسی سی ان ان شرایط آب و هوای ایران را گزارش نمی کرد و اخبار یمن مظلوم را الخ.
با توکل به خدای متعال یاحق
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
5سال معطلی برای برجام
بیش از بیش از 7ماه معطل بسته اروپا
2 سال هم معطل دادگاه لاهه
سر جمع چیزی نزدیک به 8سال
8سال معادل عمر دو دولت!!! با این حساب ... همه سرکاریم!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف 11 بار به کمیسیون حل اختلافات برجام شکایت بردی به هیچ نتیجه ای نرسیدی!!! مطمئن باش از شکایت به دادگاه لاهه هم به هیچ نتیجه ای نخواهی رسید!!!
مشکل سر عمل به تعهدات طرفهای غربی نیست!! مشکل سر دشمن نشناسی شماست!! مشکل خوش خیالی شماست!!!
Iran, Islamic Republic of
این هزینه هایی که ما پرداخت می کنیم، بابت آقا زاده های مشغول تحصیل یا زندگی در کشورهای غربی است.
Iran, Islamic Republic of
همانطور که عراقچی گفته دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به دعوای ایران را ندارد. بنابراین دعوی در دیوان رد خواهد شد.
پس چرا آقایان راستگو در دیوان طرح دعوی کرده اند؟
1- پاسخ به انتظار افکار عمومی برای عکس العملی در برابر نقض آشکار برجام توسط آمریکا.
2- تخفیف موقت بار سنگین افتضاح برجام.
3- سرکاری بودن مکانیزم رسیدگی به شکایت در متن برجام.
...
سید
Iran, Islamic Republic of
وقتی امثال ظریف و عراقچی خود را از تجربه دیگران مستغنی می دونند و به هشدار های دیگرون اعتنا نمی کنند و امضای جان کری رو تضمین می دونند باید ته کارهاشونم این خسارتهای محض باشه . ..
علی
Canada
اتفاقا کار خوبیه.... شکایت از آمریکا لااقل باعث ثبت این عمل غیر منطقی و غیر انسانی ترامپ در دادگاه لاهه میشود. شکایت کردن بهتر از سکوت محض است. ایشان در آمریکا!!! درس دیپلماسی و سیاست خوانده....
Iran, Islamic Republic of
اصلا خوب نیست چون باید دو سال صبر کنیم و غنی سازی هم نشود زیرا دادگاه رای ضد ما می دهد که شما که غنی سازی می کنید .پس عملا باید دوسال تعلیق داشته باشیم و آمریکا به خواسته هاش می رسد و دانشمندان ما هم 8سال بیکاری و پیرتر می شوند و دیگر از علم دور می شوند مثل اینکه باهوش ترین و نفر اول دانش اموز یک کلاس را هشت سال بفرستیم چوپانی بعد باز هم انتظار داشته باشیم برگردد و باز نفر اول همان کلاسی که ان دانش اموزان هشت سال درس خوانده اند شود.
برای عربستان هم در خصوص منا پرونده و شکایت ترتیب دهید
United Kingdom
اقای وزیر جنایت منا فراموش نشود
رسول مشهدي
Iran, Islamic Republic of
اين شكايت براي ثبت در تاريخ است وگرنه خود ايشان هم ميداند كاري نميتواند به پيش ببرد.
امريكا از برجام خارج شده و درست كه حيثيت سياسي دولت امريكا را زير سوال برده اما كار غيرقانوني نكرده.برجام يك سند بين المللي است كه دولتها ميتوانند امضاي خود را پس بگيرند.
بنابراين از لحاظ تئوري هيچ كار غيرقانوني نكرده.مانند خروج امريكا از توافقنامه محيط زيستي پاريس .
در مورد تحريمها نيز اين نكته گفتني است كه تحريمهاي ظالمانه امريكا بر عليه ايران يكطرفه بوده و هيچ پشتوانه بين المللي ندارد و قانوني است كه فقط در داخل امريكا اعتبار دارد و بس.
البته شركتها و بانكها و دولت امريكا ملزم به اجراي آن هستند.و دادگاه بين المللي لاهه نيز در اين زمينه نميتواند كاري انجام دهد.
اما چرا ايران از بابت اين تحريمها نگران است؟
زيرا شركتها و بانكهاي بزرگ غربي غير امريكايي اگر با ايران وارد معامله اي شوند ديگر نميتوانند در امريكا فعاليتي داشته باشند و به اصطلاح تحريم ثانويه ميشوند.
و اين شركتهاي غير امريكايي بدليل اينكه حجم تجارتشان با امريكا چند ده برابر حجم تجارتشان با ايران است بصورت داوطلبانه فعاليت خود با ايران را متوقف ميكنند و حضور در امريكا را به حضور در ايران ترجيح ميدهند.
بنابراين در اين مورد هم دادگاه لاهه نميتواند به شكايت ايران رسيدگي كند.چون در ظاهر اين شركتهاي اروپايي و ژاپني و چيني و روسي و ...خودشان ترجيح ميدهند كه با ايران تجارتي نداشته باشند.البته اين خيلي ظالمانه و قلدرمآبانه است ولي واقعيتي است كه وجود دارد و بايد منتظر شروع آن بود و براي مقابله با آن فكري كرد. كه صد البته مسئولين ارشد نظام حتما" راههايي براي آن انديشيده اند.
Iran, Islamic Republic of
اگر طبق گفته شما ، برجام يك سند بين المللي است كه دولتها ميتوانند امضاي خود را پس بگيرند و مسئولیتی متوجه آنها نیست، پس دولتمردان «باسواد» و «اهل تدبیر» ما به چه اعتباری تعهدات سنگین برچیدن توان هسته ای کشور و عدم فعالیت تا بیست سال به آنها سپرده پیشاپیش آنها را اجراء کرده اند!
Iran, Islamic Republic of
اندیشیدن
Iran, Islamic Republic of
اندیشیدن؟ فکر نکنم چون دولت اینا که میگفت برای هر نقشه آمریکا در موضوع برجام سناریو داریم همین چن روز پیش آقای جهانگیری گفت با خروج آمربکا غافلگیر شدیم
Iran, Islamic Republic of
دادگاه لاهه دادگاه عدل الهی و رسیدگی به حقوق تضعیف شده و از بین رفته ی مستعضعفین جهان است که شکایت خود را به آن ارجاع داده است.
اگر این دادگاه ها که توسط مستکبرین و چپاولگران برای اهداف شوم خودشان پایه گذاری کرده اند، اگر این دادگاه صلاحیت داشت که شیطانی به نام آمریکا و روباه پیری به نام انگلیس و یا کشور نام مشروعی به نام اسرائیل نداشتیم.
همه می دانستند که آمریکا قابل اعتماد نیست.
همه ی دنیا می دانند که آمریکا قابل اعتماد نیست.
رهبر معظم انقلاب هم بارها فرمودند که آمریکا قابل اعتماد نیست.
چرا اعتماد کردید و حالا شکایت خود را نزد چه کسی می برید؟
اگر امثال این دادگاه ها اعتبار داشت که حجاج ما را در دو مقطع به خاک و خون نمی کشیدند.
هواپیمای مسافربری ساقط نمی شد.
منافقین و ضد انقلاب ها کشتار و ترور نمی کردند.
داعشی وجود نداشت که بابت از بین بردن بخواهیم این همه زمان صرف کنیم.
مگر دوران خاتمی که ایشان به 8 سال رئیس جمهور بودند وگفت و گوی تمدن را راه انداخت فراموش شده که رئیس جمهور اسبق آمریکا چه راهی را در پیش گرفت.
داد گاه لاهه فقط می تواند برای استعمارگران و کشورهای متخاصم کارساز باشد و برای آنان خوش رقصی کند.
برج های دوقلوی آمریکا که توسط خودشان نابود شد، گناه آن پای چه کسانی نوشته شد؟ چه شرارت ها که از جانب آمریکا صورت نگرفت.
آیا دادگاه لاهه در برابر زیاده خواهی های آمریکا و امثال آمریکا کاری کرده است؟
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
اگر من آدم معمولی بود هزار با منو توبیخ کرده بودن تو این مملکت. هر چند که برای هر کار کوچیکی هر ماه یه توبیخی دارم اما آقایان انگار نه انگار
Iran, Islamic Republic of
وزارت خارجه گزارش بدهد کدام اقدام دیپلماتیک علیه عربستان را انجام داده است؟/ تنها پیگیر خون شهدای منا رهبری هست
Iran, Islamic Republic of
درود بر محمد جواد ظریف امیر کبیر ایران
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام، عزیزم تحلیل درست نسبت به عملکرد آقایان تیم نیویورکی ها درجمعبندی ۳ نکته زیرنهفته است
۱- رجوع به لاهه یعنی آنراقبول داریم ورای انرامیپذیریم
۲-درلاهه هم آمریکاودوستانش حاکم هستند
۳- اگر لاهه رای به برائت آمریکا داد ،خروج ازبرجام هم برای ما سخت میشود چون دنیامیگویدطبق رای لاهه امریکا خلافی نکرده پس ایرانوحق خروج ازبرجام ندارد
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف یادتون هست یه زمان عنوان امیرکبیر زمان بهتون دادن!
هیچکاری نکردین هیچ!
امیرکبیر هم بد نام کردین!
لطفا مصدق را هم تخریب نکنین!
به اون اموات رحم کنین!
لطفااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
United Arab Emirates
احسنت۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
Iran, Islamic Republic of
مقایسه ظریف با مصدف=ق بخصوص در مورد دیوان لاهه مثل مقایسه قایق های کاغذی دوران کودکی با ناو جنگیه.
ظریف در امریکا سیاست خواند و مصدق در کشوری گرفتار توفان و بلا، سیاست را در میدان عمل فرا گرفت.
...
میان این حسن تا آن حسن صد گز رسن