پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

تهدید‌های آمریکا علیه ایران تاثیری نداشته

دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب: 627372
مدیر گروه «مطالعات ایران» در دانشگاه تل آویو درباره تهدید‌های آمریکا علیه ایران و واکنش تهران مبنی بر بستن تنگه اظهار نظر کرد.
تهدید‌های آمریکا علیه ایران تاثیری نداشته
به گزارش جهان نيوز، درحالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام ایران را تهدید به قطع فروش نفت خام این کشور کرد و مقام‌های ایران نیز در واکنش به این مسئله از تمهیدات خود در این زمینه سخن گفته‌اند، مدیر بخش مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو  به عدم توجه طرف‌های تجاری اصلی ایران به ویژه در آسیا به تهدید‌های ترامپ و واکنش ایران مبنی بر احتمال بستن تنگه هرمز اشاره کرد.
مشتریان اصلی نفت ایران مایل به خرید نفت از این کشور هستند.
 
«معیر لیتواک» مدیر گروه مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران و تهدید شرکت‌های خارجی در خصوص خرید نفت خام ایران  به خبرگزاری«اسپوتنیک» گفت: «ایران با توجه به تهدید به قطع صادرات نفتی خود، گفته که در صورتی که قادر به صادرات نفت خام نباشد، هیچ کشوری نیز قادر به صدور نفت از خلیج فارس نیست. باید بگویم که اطلاعی از اثر کامل تهدید‌های آمریکا بر ایران نداریم زیرا مشخص نیست که شرکت‌های روسی، چینی و هندی چه اقدامی انجام می‌دهند.»
بستن کوتاه مدت  تنگه هرمز تاثیر شدیدی بر اقتصاد جهان داشته و ادامه آن نیز پیامدهای سیاسی به همراه دارد.
 
وی با اشاره به عدم توجه جدی کشورهای یاد شده به تهدیدهای آمریکا گفت: «مشخص است که چینی‌ها به تداوم روابط با ایران تمایل دارند. ایرانی‌ها حتی گفته‌اند که روسیه وعده سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در اقتصاد این کشور را داده است. هند نیز در پی کسب شرایط بهتر از سوی ایران برای تداوم داد و ستد تجاری است. البته تحریم‌ها اثراتی بر ایران داشته اما وضعیت آن به طور واضح مشخص نیست.»

اخیرا نیز یک وبگاه انگلیسی در مطلبی در همین زمینه و اشاره به اهمیت راهبردی تنگه هرمز نوشت: «تنگه هرمز، مهم‌ترین شریان نفتی جهان است که 30% نفت مورد نیاز جهان از آنجا عبور می‌کند و بستن کوتاه مدت آن، تاثیر شدیدی بر اقتصاد جهان داشته و ادامه آن نیز پیامدهای سیاسی به همراه دارد.» 

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز چند روز قبل در واکنش به سفر دکتر «ولایتی» مشاور ویژه مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران به مسکو نوشت:«یک مقام دولت روسیه که مایل به افشای نامش نبود، تایید کرد که مسکو قرار است 50 میلیارد دلار در اقتصاد ایران سرمایه گذاری کند

به نوشته این روزنامه ، «آلکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه نیز جمعه گذشته از تمایل مسکو به برنامه ارسال کالا به ایران و خرید محصولات ساخت این کشور از سوی شرکت‌های ایرانی خبر داد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
خدا خیرش بده احمدی نژادو که این ایده را مطرح کرد ...