شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

خرازی: آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست

دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 627313
کمال خرازی' رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، امکان هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرد و گفت: تجربه ایران در مذاکره با آمریکا نشان می دهد واشنگتن به گفت و گوهایی که انجام می دهد و اسنادی که خودش امضا می کند، پایبند نیست.
خرازی: آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست
به گزارش جهان نيوز، خرازی که برای شرکت در هفتمین مجمع جهانی صلح به پکن سفر کرده است روز دوشنبه افزود: ایران دو بار در مساله افغانستان و موضوع انرژی هسته ای مذاکراتی با آمریکا انجام داد که در هر دو مورد واشنگتن به تعهداتش پایبند نبوده است.

وی تصریح کرد برای حل مسایل منطقه ای نیازی به مداخله و مذاکره آمریکا نیست بیگانگان باید مداخله ها را کنار بگذارند و بازیگران اصلی منطقه با یکدیگر وارد گفت و گو شوند و مسایل را خودشان حل کنند.

خرازی گفت: اگر قرار باشد کشورهای منطقه برای گفت و گو به سمت آمریکا بروند، سمت و سوی مسایل تغییر می کند و منافع همین کشورها در مخاطره می افتد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از ترویج تروریسم توسط برخی از کشورهای منطقه تاکید کرد، بازیگران اصلی و مهمی چون ایران، عراق، مصر و عربستان در منطقه حضور دارند و امنیت منطقه در گرو ساختاری است که این کشورها باید در خصوص آن تصمیم گیری کنند و نیازی به دخالت های آمریکا نیست.

** اعزام نمایندگان ایران به منطقه با هدف روشنگری

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران اعزام نمایندگان ایران به کشورهای منطقه را «تلاشی برای روشنگری» و «بیان مواضع » دانست و گفت لازم است مواضع جمهوری اسلامی به صورت شفاف برای این کشورها تشریح شود تا آگاهی ها برای تعامل با کشور و مقابله با «یکجانبه گرایی آمریکا» افزایش یابد.

وی اظهار کرد گفت و گو با کشورها باعث تشویق همفکری و رویارویی با سیاست های ویرانگر دولت آمریکا می شود که هم اکنون نیز نگرانی های زیادی را در کشورهای دنیا به دنبال داشته است.

او با اشاره به اینکه شیوه های رفتاری دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، آینده جهان را تهدید می کند، اظهار داشت: جهان در برخورد با ترامپ سردرگم است او همه روابط را به هم زده است و در جهت خودمحوری هر روز یک تصمیم جدید اتخاذ می کند.

** همایش جهانی صلح، راهی برای صلح و ثبات خاورمیانه

خرازی، حضور جمهوری اسلامی ایران در همایش جهانی صلح را مهم ارزیابی کرد و گفت که برگزاری این نشست در چین نشان می دهد که کشورها می توانند با رایزنی، مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کرده و راه هایی برای برقراری امنیت، مبارزه با تروریسم و حراست از صلح و ثبات خاورمیانه پیدا کنند.

او تصریح کرد: در همایش مذکور این مسایل مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت و کشورها راهکارهایی را برای مبارزه با تروریسم مطرح کردند و درباره بحران سوریه و خاورمیانه رایزنی های گسترده ای صورت گرفت.

** عربستان عامل افراط گرایی در منطقه

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از ترویج وهابیت توسط عربستان گفت ریشه بسیاری از درگیری های افراطی در خاورمیانه وهابیت است که متاسفانه عربستان آن را ترویج کرده است.

به گفته وی در مجمع جهانی صلح بر این موضوع تاکید شد که قدرت های بیگانه مداخله ها را پایان دهند و بازیگران اصلی منطقه کنار هم قرار گرفته و مسایل را حل و فصل کنند.

وی از جامعه بین المللی و سازمان ملل خواست از چنین گفت و گوهایی حمایت کنند تا خاورمیانه و کشورهای منطقه بتوانند با قوت، همکاری و اتحاد، از چالش ها عبور کرده و ساختار امنیتی مستحکمی در منطقه بدون توسل به قدرت های بیگانه شکل گیرد.

هفتمین همایش جهانی صلح با حضور شماری از مقام ها و شخصیت های سراسر جهان از جمله «کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از سه روز، امروز دوشنبه به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *