جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

درسی از فلسفه تاریخ برای سیاست امروز

موسی نجفی
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 627173
کسانی در بین رجال سیاسی و فرهنگی و حتی صاحب نظران از سر سطحی‌اندیشی و نشانه‌های غلط علمی فکر می‌کنند سکوت همراه با نجابت مؤمنین و دینداران در هیاهوی فضای مجازی و مطبوعاتی و رسانه‌ای ، نشان از خاموشی یا سستی و یا از بین رفتن این سرمایه عظیم و عمیق و مستور ملی دارد.
جهان نيوز - دکتر موسی نجفی: ما معمولاً عادت کرده‌ایم در ایام خاص و وقایع مهم، یادی از آن موضوع خاص بنماییم و مانند ویترین خاک گرفته یک مغازه قدیمی، درش را باز کنیم و بعد از گردگیری سالانه دوباره درش را ببندیم؛ اما اگر بدانیم برخی وقایع تاریخی تا چه حدی در حیات فکری و ذهنیت امروز ما مؤثرند، شاید به وقایع گذشته مانند میراثی گرانقدر و با ارزش نگاه می‌کردیم.

مثال مهم یکی از این وقایع  تاریخی، گرامیداشت روز ۲۱ تیرماه سالروز قیام مسجد گوهرشاد مشهد و شکستن ارعاب پلیسی قزاق قلدری است که با دست خارجی ، شاه ایران شده بود .

اما با همه ارزش‌هایی که این روز به‌خصوص در ارتباط با حجاب و عفاف دارد و صدها نکته ظریف دیگر که همگی چون گنجی ارزشمند در حافظه ایران و ایرانی مانده است، مسأله قیام گوهرشاد دارای یک نکته «فراتاریخی» و در حقیقت نوعی« فلسفه تاریخی» عمیق است که از زمان خودش جدا شده و به عصر و زمانه ما پیوند می‌یابد.
 
و اما آن نکته مهم و درس تاریخی :  
قیام مسجد گوهر شاد در اوج استبداد و سرکوب رضاخانی اتفاق افتاد و در زمانی که به اصطلاح «استبداد منور ایرانی» متشکل از دو جزء ، قلدری شاه و فرنگی مآبی حلقه برلین فکر می‌کردند چیزی به نام سنت و فرهنگ دینی وجود ندارد که به نقد و تا چه رسد به «نفی» برنامه‌های آنان بپردازد، ولی به ناگاه از دل توده‌های با ایمان مردم و به طور خودجوش، در مقدس‌ترین نقطه ایران یعنی حرم امام رضا؟ع؟ نغمه مخالفت بلند گشت و چون واقعی و از قلب و روح یک ملت سرچشمه گرفته بود، صدایش شنیده شد و هر سال در تاریخ نغمه‌اش بلند و بلندتر گردید.

 اما درس سیاسی شفاف امروزی این واقعه این است که کسانی در بین رجال سیاسی و فرهنگی و حتی صاحب نظران از سر سطحی‌اندیشی و نشانه‌های غلط علمی فکر می‌کنند سکوت همراه با نجابت مؤمنین و دینداران در هیاهوی فضای مجازی و مطبوعاتی و رسانه‌ای ، نشان از خاموشی یا سستی و یا از بین رفتن این سرمایه عظیم و عمیق و مستور ملی دارد.

تجربه تاریخی به ما می‌گوید این افراد سخت در اشتباه‌اند چرا که این نیرو و آتشفشان عظیم ایمان و باور ملی و دینی هر وقت که احساس خطر نموده، درست از نقطه‌ای که کسی فکرش را هم نمی‌کرده است ظهور نموده است؛ همچنانکه نویسنده بخت برگشته مقاله روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی؟ره؟ در سال ۱۳۵۶ و ده‌ها نفر دیگر هم فریب این سکوت را خوردند و فکر کردند حادثه و واقعه دیگری در کار نیست و این آتشفشان واقعاً خاموش شده است.

اما در آخر فقط می‌ماند ذکر یک نکته که جناب سید حسن مدرس آن مرد بزرگ تاریخ هشدار داده و به نظرم باید به درستی شنیده شود، سید معتقد است که باید این انبار باروت (ایمان و اعتقادات مردم)را حفظ کنیم و مواظب باشیم این «ایمان ملی» نم نکشد وگرنه با صدها جرقه و شعله منفجر نخواهد شد.
منبع:صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *