سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۵۹

ظریف: می‌دانستم نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد/ اگر به آمریکا بی‌اعتماد بودید چرا امتیاز نقد دادید و وعده‌ نسیه گرفتید؟!

دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب: 627142
حالا که بی‌دستاوردی توافق هسته‌ای بیش از پیش عیان شده است، دولتمردان به جای عذرخواهی و توقف «اجرای برجام به هر قیمت»، همچنان به برجام اروپایی دلخوش کرده و به بزک این رویکرد خسارت بار مشغولند.
ظریف: می‌دانستم نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد/ اگر به آمریکا بی‌اعتماد بودید چرا امتیاز نقد دادید و وعده‌ نسیه گرفتید؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: محمد جواد ظریف به مناسبت سومین سال برجام توئیت کرده و نوشته که این توافق کماکان یک پیروزی برای دیپلماسی چندجانبه است. وزیر خارجه ایران گفته که می‌دانسته که نمی‌توان به وعده‌های امریکا اعتماد کرد.

به گزارش جهان نيوز، در حالی که چند روز قبل وزیر دارایی فرانسه و بعد از او مقامات کشور‌های غربی گفته بودند که امریکا به درخواست مشترک لندن، برلین و پاریس برای استثنا قائل شدن تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران جواب رد داده، دیروز هم مقامات غربی در گفت‌وگو با «ان. بی. سی. نیوز» گفتند که امریکا با نپذیرفتن درخواست سه کشور اروپایی برای تداوم فعالیت شرکت‌های‌شان در ایران، تأکید کرده که تحریم‌ها را برای وارد آوردن فشار بی‌سابقه به ایران حفظ می‌کند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری این کشور در نامه‌ای به همتایان اروپایی خود، بر تصمیم واشنگتن برای حفظ تحریم‌ها بر ایران تا زمانی که شاهد «تغییر ملموس، پایدار و قابل تأیید در سیاست‌های» ایران باشند، تأکید کرده‌اند. این در شرایطی است که امروز قرار است دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین در هلسینکی ملاقات کند، دیداری که علاوه بر سوریه، خروج امریکا از برجام نیز در دستور کار آن خواهد بود.

تحت چنین شرایطی، محمدجواد ظریف، دیروز سومین سالگرد توافق هسته‌ای را با یک توئیت معنادار به حافظه دیپلماسی عمومی دولت دوازدهم یادآوری کرد و نوشت: «در سومین سالگرد دستیابی به برجام، این توافق کماکان یک پیروزی برای دیپلماسی چند‌جانبه به‌رغم اقدامات امریکاست.»

ظریف که پیش از این در جلسه غیرعلنی مجلس، برجام را به بیماری در حال احتضار تشبیه کرده بود، چیزی درباره دستاورد‌های برجام برای ایران ذکر نکرده، ولی گفته که از قبل هم به امریکا اعتماد نداشته است: «گرچه ما همواره می‌دانستیم که به وعده‌های امریکا نمی‌توان اعتماد کرد - واقعیتی که امروز متحدین امریکا هم کشف کرده‌اند -، اما برجام ثابت کرد که یکجانبه‌گرایی زهرآگین دولت ترامپ به این معنی است که نمی‌توان از آن توقع داشت که به هرگونه توافقی پایبند بماند.»(1)

کیهان: آقای ظریف! اگر به آمریکا بی‌اعتماد بودید چرا امتیازات نقد دادید و وعده‌های نسیه گرفتید؟!
حالا که بی‌دستاوردی توافق هسته‌ای بیش از پیش عیان شده است، دولتمردان به جای عذرخواهی و توقف «اجرای برجام به هر قیمت»، همچنان به برجام اروپایی دلخوش کرده و به بزک این رویکرد خسارت‌بار مشغولند و مدعی‌اند به وعده‌های آمریکا اعتماد نداشته‌اند!

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توئیتر خود نوشت: «در سومین سالگرد دستیابی به برجام، این توافق کماکان یک پیروزی برای دیپلماسی چند جانبه به رغم اقدامات آمریکاست. گرچه ما همواره می‌دانستیم که به وعده‌های آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد - واقعیتی که امروز متحدین آمریکا هم کشف کرده‌اند - اما برجام ثابت کرد که یک جانبه‌گرایی زهرآگین دولت ترامپ به این معنی است که نمی‌توان از آن توقع داشت که به هرگونه توافقی پایبند بماند.»
اکنون سه سال از امضای برجام و قریب به پنج سال از آغاز به کار دولت روحانی سپری شده است. مقامات ارشد دولت در این مدت همه امور کشور را معطل مذاکره و توافق نگه داشته و مردم را به صبوری برای رسیدن سیب و گلابی برجام توصیه می‌کردند. اما حالا که بی‌دستاوردی این توافق بیش از پیش عیان شده است، دولتمردان به جای عذرخواهی و توقف رویکرد خسارت بار «اجرای برجام به هر قیمت»، همچنان به فرصت سوزی و بزک برجام مشغولند.
داستان ناموفق
آقای ظریف، برجام را یک پیروزی برای دیپلماسی نامیده است. این در حالی است که دولتمردان بارها و بارها به بی‌دستاوردی این توافق اذعان کرده‌اند. روحانی- آبان ۹۶- گفت: «داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلا بستیم، فعلا قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تایید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید». عباس عراقچی نیز- اسفند 96 - در اندیشکده چتم هاوس انگلیس گفت: «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چرا که از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است.»
این چه پیروزی دیپلماتیکی است که یکی از طرفین (آلمان) با توهین آشکار و گستاخی بی‌شرمانه از تأمین سوخت هواپیمای حامل وزیر خارجه کشور طرف دیگر توافق (ایران) امتناع می‌کند. به عبارت دیگر، این چه پیروزی دیپلماتیکی است که حتی نمی‌تواند چرخ هواپیمای حامل وزیر خارجه کشورمان را هم بچرخاند؟!
در طول مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم (دولت روحانی) چه آنها که غیرت فناوری ملی در عرصه هسته‌ای را داشتند و چه آنها که به این سرمایه بزرگ ملی بهای لازم را نمی‌دادند، در یک نکته مشترک بودند و آن اینکه در پسِ همه امتیازهایی که واگذار می‌شود، باید تحریم‌ها لغو شود. اما نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه زیرساخت گسترده تری نیز پیدا کرد.
ادعای «پیروزی دیپلماتیک» شبیه ادعای «پیروزی اخلاقی ایران در برجام» است. سؤالی که در افکار عمومی خطاب به دولتمردان ایجاد می‌شود این است که ما در صنعت هسته‌ای بتن ریختیم که کاپ اخلاق برجام را بگیریم و پُزِ پیروزی دیپلماسی بدهیم؟! اگر قرار بود تحریم‌ها سر جای خود باقی بماند، پس چرا در صنعت هسته‌ای بتن ریختیم؟!
تضمینِ امضای کری!
آقای ظریف مدعی شده است که «ما همواره می‌دانستیم که به وعده‌های آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد».حال سؤال این است که اگر برجام براساس اعتماد نبود، پس چطور امضای کری تضمین شد؟!
اگر برجام براساس اعتماد نبود، پس چطور دولت ایران در اقدامی عجولانه و شتابزده- به گونه‌ای که تعجب رسانه‌های غربی را در پی داشت- در 2 ماه همه تعهدات خود را به صورت یک‌طرفه و برگشت‌ناپذیر انجام داد؟!
دولت روحانی در کمتر از 2 ماه، 12 هزار سانتریفیوژ را از چرخش انداخت، در قلب راکتور اراک بتن ریخت، 9700 کیلو از 10 هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرد و حتی تحقیق و توسعه را نیز متوقف کرد.
رهبر معظم انقلاب -7 آذر 95- فرمودند: «مشکلات فعلی در توافق هسته‌ای به خاطر عجله در زودتر به سرانجام رساندن توافق بود.»
ایشان همچنین -20 فروردین 94- نیز فرمودند: «گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ نقد که می‌دهد - وعده‌ نقد، نه عمل نقد - اعتماد نکنید، [چون] وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد!.اینقدر این‌ها وقیحند.»

سخن از بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا در حالی مطرح می‌شود که مدیران ارشد دولت تا همین چند وقت پیش چه در جریان پروسه مذاکرات هسته‌ای، چه در زمان توافق برجام و چه در دوران پسا برجام در تقابل با بدبینی به آمریکا از سوی منتقدان دلسوز سخن می‌راندند و آنها را با برچسب‌های توهین می‌نواختند و در ایامی که دلسوزان بر عدم خوش‌بینی در مذاکره با آمریکا تأکید می‌کردند، ضمن اصرار بر مذاکرات معتقد بودند که خوش‌بینی و بدبینی در عالم سیاست معنی ندارد.

رهبر معظم انقلاب در طول دوران مذاکرات هسته‌ای، در توضیح‌ چرایی عدم خوش‌بینی به مذاکرات با آمریکایی‌ها، طی دیدارها و سخنرانی‌های متعدد نکات مبسوطی مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل ‌اشاره کرد:
- هدفشان از مذاکره پیدا کردن راه‌حل منطقی نیست، بلکه تحمیل نظراتشان است (اول فروردین 92 حرم مطهر رضوی)
- آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد، غیرمنطقی و ناصادق هستند (30 تیر 92 دیدار مسئولان نظام)
- مذاکره با آمریکا جز در موارد خاص نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد (22 مرداد 93 دیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور)
- مذاکره با آمریکا مشکلات ما را حل نمی‌کند (همان)
- از مذاکرات نه تنها فایده‌ای عاید نشد، بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد/ طلبکاریشان بیشتر شد (همان)
- آمریکایی‌ها پس از مذاکرات نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریمها را اضافه کردند(همان)
- اظهارات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد نمی‌شود به آنها اطمینان و اعتماد کرد (همان)
- نگرانم، چون طرف مقابل حیله‌گر است (21 اسفند 93 دیدار خبرگان)
- طرف مقابل بشدّت اهل فریب و دروغ و نقض‌عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است (20 فروردین 94 دیدار مداحان)
- من هیچ‌وقت نسبت به مذاکره‌ با آمریکا خوش‌بین نبودم(همان)

هم اوباما،هم ترامپ!
آقای ظریف، با حمله به سیاست‌های ترامپ، به نوعی وی را یک استثناء معرفی کرده و از این طریق سیستم حاکمه آمریکا را تبرئه کرده است.
این در حالی است که یاغی‌گری و نقض تعهدات فقط مختص ترامپ نیست و در ساختار سیاسی حاکم بر این کشور نهادینه شده است. همچنانکه روند نقض برجام و زیر پا گذاشتن آن هم نه از دولت ترامپ که از دولت اوباما شروع شده بود و دولت اوباما به دفعات برجام را به صورت فاحش نقض کرده است. تمدید قانون تحریمی آیسا و غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران تنها بخش کوچکی از این عهدشکنی است. اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری در اقدامی مزورانه، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد.

جان کری- وزیر خارجه دولت اوباما- نیز در روزهای آخر فعالیت دولتش گفت که ما صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختیم و حالا نوبت دولت بعدی آمریکاست تا همین رویکرد را درخصوص برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران اجرا کند.

حالا که بی‌دستاوردی توافق هسته‌ای بیش از پیش عیان شده است، دولتمردان به جای عذرخواهی و توقف «اجرای برجام به هر قیمت»، همچنان به برجام اروپایی دلخوش کرده و به بزک این رویکرد خسارت بار مشغولند.

آقای ظریف بهتر است به این سؤال پاسخ دهد که اگر به وعده‌های آمریکا بی‌‌اعتماد بود، پس چرا در قبال آن، انبوهی امتیاز نقد واگذار کرد؟! (2)

پی نوشت:
1)http://www.javanonline.ir/fa/news/917383
2)http://kayhan.ir/fa/issue/1329/2
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیژن
Iran, Islamic Republic of
من هم از همان اول می دانستم... اما چه کنم هر چه واقعیتها را می نوشتم جهان نیوز سانسور می کرد!مثل همین الان!
Iran, Islamic Republic of
5 سال مملکت رو سر کار گذاشتید حالا میگید از اول میدونستیم؟!


اگه برق هسته ای تولید میشد الان خاموشی نداشتیم
اگه آب شیرین کن هسته ای کار میکرد الان مشکل آب نداشتیم

...
Iran, Islamic Republic of
باور کن اقای ظریف ...
Iran, Islamic Republic of
می خوای یک خودکار به طرفت پرت کنم اقای ظزیف
ملت رو سر کار گذاشتید
شما که گفتید این قرارداد برد برد است.
قابل توجه افسر عالی رتبه دیپلماسی بین المللی و خارجی ایران
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای ظریف و همه همرزمان و همفکران شما؛
بنده یک شهروند معمولی ایرانی هستم با این ویژگی ها، خواهشمند است خوب نگاه کنید:
بی شناسنامه؛ بی هویت؛ بی نام و نشان؛ دلواپس؛ واپس گرا؛ مرتجع؛ جنگ طلب؛ کاسب تحریم؛ وقت نشناس؛ فاقد شایستگی؛ زبان انگلیسی ندان؛ نادپیلمات؛ نابلد؛ ناکارشناس؛
و خیلی چیزهای دیگر.
خودم و شما را به خداوند می سپارم باشد که او تدبیر و امید نماید. پاینده باد اسلام ناب محمدی و سرافراز باد جمهوری اسلامی ایران.
Iran, Islamic Republic of
اینا ملتو گیر آوردن
Iran, Islamic Republic of
اینا از اول که هیچ که از آخر هم نمی دانند. خدا ما را ببخشد که به رسایی و کوچک زاده بد نگریستیم و شماتت کردیم.
Iran, Islamic Republic of
تو انتخابات اینده درست انتخاب کنید
Iran, Islamic Republic of
از نظر این ها، ...، و جه بسا که درست فکر می کنند.
Iran, Islamic Republic of
بگو آقای ظریف پس بخند.
اون مو قع به وطن پرستان لقب دلواپس دادند. جو طوری بود که به معترض می تاختند
Iran, Islamic Republic of
با سلام،
بفرمایید وطن دوست و یا دوستدار وطن.
پرستش وطن یا هر چیز دیگری غیر از خالق یکتا از مصادیق شرک است.
با تشکر
عباس گودرزی
سلام از دی که گذشت از او یاد مکن ،، فردا که نیامده است فریاد مکن . درمان داخلی را بچسبید که دلارها و جواهرات کشور خارج نشوند و در آنسوی مرز ها خرج آقا زاده ها نگردد . هی نگویید آمریکا میکروب زدایی داخلی اصل است آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. اگر قوانین سختگیرانه بدون مماشات با دزدان و رانت خواران داخلی تدوین و اجرایی گردد آنوقت می بینید که خود آمریکا به ذلت خواهد افتاد نه اینکه در ظاهر مرگ بر آمریکا بگوییم بعد پشتوانه مالی مردم مظلوم را برای خرج و برج آقا زادهایمان به آمریکا بفرستیم و کالاهای لوکس و خودرو آنها را وارد کنیم دیگرترا به خدا مردم را با برجام و پسا برجام سرگرم نکنید...
دانستن واگاهی نسبت به عدم اعتماد به امریکا؟ عذر بدتر از گناه؟ از کرامات شیخ ما این است شیره راخورد و باز هم نفهمید شیرین است و به مذاکره با اروپای همدست با امریکا دل خوش کرد واین سیکل معیوب همچنان پابرجاست با کمال تاسف.
Iran, Islamic Republic of
آیا این همه خسارات را صرفا با لبخد می شود جبران کرد..
fajr47
Iran, Islamic Republic of
ای بابا ما فکر میکردیم امضای کری تضمینه پس چی شد.حالا این خسارتی که به ملت وارد کردید بابت سهل انگاری و ساده اندیشی را کی باید جبران کنه .فکر میکنم حق الناس بزرگی به گردن دارید که خیلی ها مانند من نخواهند گذشت از هر کسی که باعث این برجام نا فرجام بود
درست میشه
Iran, Islamic Republic of
...
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سعي و تلاشي زيادي كردي و يكشبه بر باد رفت .
حمید
طبیعیه که بدونن
بالاخره چند سال اونجا زندگی کرده بودن
Iran, Islamic Republic of
راهی که باید نظام میرفت تا حقانیت ما ثابت و دورویی و بی اعتمادی آمریکا ثابت شود که برای دنیا ثابت شد
Iran, Islamic Republic of
برای همه دنیا از جمله ایرانی ها هزاران بار ثابت شده بود و تک تک دولتی ها هم میدانستند تا چه حد آمریکا دو رو و شیطان و غیر قابل اطمینان است موضوع و هدف چیز دیگری بود ...
حمیدا
Iran, Islamic Republic of
رهبری نصیحت کردندوگفتند، شیطان قابل اعتماد نیست ولی با آنکه (به قول خودشان میدانستند)؛ولی با لجاجت رفتندو برجام فاجعه بار را آفریدند؛ ...
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف !!! خیلی های داد می زدند نباستی به گرگ اعتماد کرد ( رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است ، ما این رابطه را میخواهیم چکار ؟ . امام خمبنی رحمت الله علیه ) ولی برخی ها با لبخند مسخره و فردیاد های عصبی آنها را با بیش از 52 لقب اهانت آمیز نوازش دادند . خیلی دیر از خواب بیدار شدی !!!!!
حمیدا
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نکن ظریف و هم تیمیاش از اول تا حالا بیدار بودن و هستند اونا دنبال برنامه های بزرگترین که هنوز اجرای مراحل بعدیش یعنی برجام اروپایی و برجام موشکی و ...... ادامه داره.
Iran, Islamic Republic of
مذاکره بهانه بود اصل نظام نشانه بود.
هنوز هم دربرجام اروپایی و برجام موشکی و ..... این اهداف دنبال میشه.
...
سرور
Iran, Islamic Republic of
از کرامات شیخ ما این است.... شیره را خورد و گفت شیرین است
از کرامات شیخ ما نه عجب..... پنجه را باز کرد و گفت وجب.
شب بخیر امیر کبیر ایران.همه اقتصاد نابود شد و هم هسته ای.چرخ زندگی و چرخ هسته ای با خوابهای خوش و رویایی آقایان بر باد رفت.
شاهد عدم تدبیر خصوصا در عرصه دیپلماسی بوده و هستیم.
به روسیه چطور؟ می شود اعتماد کرد؟
Iran, Islamic Republic of
براستی در کدامیک از دیدار های رسمی و دیپلماتیک ، اینقدر که این آقا میخندد ، دیگران میخندند . نتیجه آن خندیدن ها میشود ...
Iran, Islamic Republic of
خندان نمکیه
Iran, Islamic Republic of
آقاي ظريف اگر مي داننستي نبايد به آمريكا اعتماد كرد چرا در برابر وعد ه توخالي اينچنين دانش هسته اي كشور را كه هزينه بالايي براي آن شده بود و خون هاي پاكي براي آ ن ريخته شدهازبين برديد .
در قلب راكتور ها بتون ريختيد كيك زرد از 10تن 300كيلو منانده است همه را سوزانديد شبكه ساتريفيوژ ها را ازبين برديد و مراكز هسته اي را در حد يك مركز تحقيقاتي تنزل داديد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اقای ظریف ما .... عادت کردیم!
مالک
Iran, Islamic Republic of
...
سید
Iran, Islamic Republic of
بابا تو این مملکت اگه از یه فرد عامی ...پرسیده شه که کدوم کشور غیر قابل اعتماد بالافاصله جواب می ده امریکا اون وقت این بابا تازه فهمیده .؟!!!!!!!!!!!
پس باید در تمام فهمیدن های اون و وزارتخونه تحت امرش در همه مواردی که مربوط به کدخداست شک کرد .
Iran, Islamic Republic of
در معامله طرف مقابل را باید خیلی زرنگ دانست.تابتوانی ببریش
Iran, Islamic Republic of
یادی کنیم از استاد شریعتی که گفت :من به عنوان كسي كه رشتة كارش تاريخ و مسايل اجتماعي است ادعا مي‌كنم كه در تمام اين دو قرن گذشته در زير هيچ قرارداد استعماري امضاي يك آخوند نجف‌رفته نيست؛ در حالي كه در زير همة اين قراردادهاي استعماري امضاي آقاي دكتر و آقاي مهندس فرنگ رفته هست.
روحت شاد
سید
Iran, Islamic Republic of
جهان جون مطلب تو پرانتز من نه توهین بود نه تمسخر چرا سانسورش کردی
علی
Iran, Islamic Republic of
... اگر می دانستی ...
غیر سیاسی
Iran, Islamic Republic of
مامور ضعیف دولت. کمترین توصیف ایشونه....
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا آدم می ماند واقعا کدام انسان مومن یا وطن دوستی قراردادی سرتاسر پرخسارتی مثل برجام را با دشمنان خود می بندد ...
Iran, Islamic Republic of
اقای ظریف اگر می دانستی و به دشمن اعتادی خیانت به کشور کردی هزینه اش را مردم با دلار 10 هزار تومانی شما می پردازند
مدال شجاعت
Iran, Islamic Republic of
حیف اون مدالها و سکه های بهار آزادی!
یاسوج
Romania
...
United Kingdom
ظریف: می‌دانستم نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
پس آقای ظریف ... با علم به این موضوع به تعهداتشون اعتماد کردید و هسته ای را به باد دادید؟!!!.
Germany
برای ملتی که با خنده و میدانستم نمی دانستم مسولینش اقتدار و حیثیت کشورش ظرف دوسال از عرش به زیر فرش برسد باید های های زد زیر گریه . روزی برسد که با چراغ قوه بدنبال احمدی نژاد بگردید . حلال روزخودتان است سورپرایز ترامپ افشای محرمانه های برجام است ...
United States
اقای ظریف!!!!!!!!!!... پس قدم زدن با کری که برای ثبت نشدن صحبتهای خیلی خصوصی شما بود و دل میدادین و قلوه می گرفتین از رو بی اعتمادی بود؟ ماشاالله به این اعتماد به نفست ...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف در سومین سالگرد برجام چندتا دستاوردهای برجام را برای ملت بازگو کنید!!! در حالیکه می گید برجام بیماری در حال احتضار است!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف اون موقع که نماینده ایران در سازمان ملل بودی، دبیرکل وقت سازمان ملل وقتی دوره ریاستش تموم شد در آیین خداحافظی در دیداری جداگانه خطاب به شما یه جمله ای داره که خیلی خوب بود و انتظار بود که شما همیشه اون رو آویزه گوش کنید و باور داشته باشیدکه نکردید
...

"""دوستان اگر مایل به مطالعه هستند منبع این سخن دبیرکل را بهشون معرفی کنم""".
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف ببین ...!!! خدا به فریادتون برسه!! ...
به فرض که می دونستید که آمریکا قابل اعتماد نیست، پس چرا منافع مملکت را به باد دادید!!!؟؟؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
اینکه این جناب دانشمند روابط بین الملل می فرمایند از اول می دانستند یک جک بیشتر نیست
چون ایشان آنقدر به امریکای کدخدا اعتماد داشتند که حتی حاضر نبودند سخنان چارتا نماینده مخالف را گوش کنند حتی حاضر بودند از وزارت خارجه خلع شوند ولی هیچ اطلاعی از تعهدات ... که داده اند را درز ندهند و هنوز هم درز نداده اند ...
و متاسفانه این ها در هیچ جا هم مورد مواخذه قرار نخواهند گرفت !!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
با این حساب آقای ظریف ...
Iran, Islamic Republic of
آب رفته به جوی بر نمی گردد
آقای دکتر ظریف دیگر مردم به شما اعتماد و اعتنایی ندارند
پس بیهوده خود را تطهیر نکنید که نمی توانید
علی
Canada
من میدونستم..... مممننمیدونستم.... بهتون هشدار داده بودم. ولی حرف تو اون گوشهاتون فرو نمی ره...
لبیک یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای ظریف
جناب آقای روحانی
باید سر پل صراط جواب خون شهدا، این ملت آزاده، مردم ستمدیده رو بدید....
Iran, Islamic Republic of
پس حالا که به اشتباهاتت پی بردی لااقل سکه هایی رو که به عنوان افسر دیپلماسی! از روحانی گرفتی رو پس بده
احمد
Iran, Islamic Republic of
می دونسته فقط می خواسته مطمئن بشه!
Iran, Islamic Republic of
گور پدر برجام . فقط همین خنده های... این اقا حرص ملت رو در اورده !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...