شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ترامپ همچنان به روابط با اروپا پایبند است

يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 627107
یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد که علی غم اختلافات صورت گرفته میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا،ترامپ همچنان به آتلانتیسیسم پایبند است.
ترامپ همچنان به روابط با اروپا پایبند است
به گزارش جهان نيوز، دکتر رضا سیمبر در خصوص جنگ تجاری حاکم بر ایالات متحده امریکا و اروپا اظهار داشت: کماکان تفکر آتلانتیک گرایی، حکم محور اصلی همکاری های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را دارد و ترامپ نیز نسبت به این موضوع پایبند است.

وی افزود: آمریکا از آتلانتیسیسم به عنوان دستمایه و بهانه ای برای مداخله در اروپا و تاسیس پایگاههای نظامی خود در خاک اروپا استفاده می کند. از این رو ترامپ قصد ندارد آتلانتیسیسم را به چالش بکشد.
وی در ادامه یادآور شد: با این حال آنچه امروز تحت عنوان ترامپیسم مطرح است، ریشه در تفکرات مرکانتیلیستی رئیس جمهور آمریکا دارد یعنی نوعی تفکر تجاری مبتنی بر ناسیونالیسم آمریکایی.

استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان افزود: ترامپ سع دارد حتی الامکان سوداگری بیشتری صورت دهد و هزینه های کمتری را در قبال امنیت اروپا تقبل کند. متعاقبا وی سعی دارد سهم کشورهای اروپایی را در خصوص تامین هزینه های ناتو افزایش دهد. بنابراین، نباید اختلافات موجود میان آمریکا و اروپا را به مثابه مقابله ترامپ با آتلانتیک گرایی مورد تفسیر قرار داد.

تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص واکنش اروپا نسبت به اقدامات ترامپ نیز تصریح کرد: سیاست اتحادیه اروپا و خصوصا اعضای اروپایی ناتو در قبال اقدامات دونالد ترامپ، بر مبنای چانه زنی با ایالات متحده آمریکا بنا نهاده شده است. بر این اساس آنها در وهله اول قصد دارند رویه قبلی در ناتو ادامه پیدا کند و ایالات متحده آمریکا هزینه اصلی تامین امنیت جمعی در این مجموعه را بپردازد.

استاد دانشگاه گیلان در پایان گفت: در وهله بعدی، آنها سعی دارند منافع ایالات متحده آمریکا را در این خصوص به حداقل برسانند تا ضرر کمتری در این خصوص ببینند. این روند سبب شده است تا گروههایی که طرفدار تامین امنیت اروپا توسط خود (و نه توسط آمریکا ) هستند فعال شوند. البته این گروهها همچنان فعلا در حاشیه قرار دارند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *