جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

وزارت ارتباطات به فیلترشکن‌ها خدمات می‌دهد؟

يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 626916
مدیران پیام‌رسان‌های ایرانی دل‌خونی از دست دو اپلیکیشن دولتی «تلگرام‌طلایی» و «هاتگرام» دارند و می‌گویند اینها خدمات دولتی می‌گیرند، حتی مکان دفترشان هم در وزارتخانه است و اطلاعات کاربران را ذخیره و نگهداری می‌کنند و ما که خصوصی هستیم باید چوبش را بخوریم و کاربران خود را از دست بدهیم!
وزارت ارتباطات به فیلترشکن‌ها خدمات می‌دهد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، یکی می‌گوید اینها فیلترشکنند و دیگری می‌گوید نه اینها پیام‌رسان هستند، خودشان هم که وارد بازی‌های رسانه‌ای نمی‌شوند و سکوت اختیار کرده‌اند، هر از چندگاهی هم یک مسئول یا نماینده‌مجلس می‌آید و نظری را علیه آنها اعلام می‌کند.  اما مدیران پیام‌رسان‌های ایرانی دل‌خونی از دست دو اپلیکیشن دولتی «تلگرام‌طلایی» و «هاتگرام» دارند و می‌گویند اینها خدمات دولتی می‌گیرند، حتی مکان دفترشان هم در وزارتخانه است و اطلاعات کاربران را ذخیره و نگهداری می‌کنند و ما که خصوصی هستیم باید چوبش را بخوریم و کاربران خود را از دست بدهیم!  

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل امور در فضای مجازی در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان سروش نوشته است: «براساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در نوزدهم تیر ماه 1397 اعلام کرده، تعداد 30 میلیون و 100 هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام‌طلایی فیلتر تلگرام را دور می‌زنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام‌طلایی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند. این در حالی است که فعالیت فیلترشکن‌های داخلی نظیر هاتگرام و تلگرام‌طلایی برخلاف اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی است. مصوبه مربوط به «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» حدود یک‌سال پیش (خرداد 1396) به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده و فراگیرشدن پیام‌رسان‌های داخلی و جلوگیری از دسترسی بیگانگان به داده‌های عظیم کشور صراحتا جزء اهداف و سیاست‌های مذکور در این مصوبه هستند.

  از آنجا که فعالیت هاتگرام و تلگرام‌طلایی مانع از فراگیر‌شدن پیام‌رسان‌های داخلی و هم موجب دسترسی بیگانگان به داده‌های عظیم کشور خواهد شد، لذا فعالیت این دو نرم‌افزار برخلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است؛ اینکه نهادهای ذی‌ربط منتظر بمانند تا تلگرام وسایر پیام‌رسان‌های خارجی بستر ارتباطاتی مردم در فضای مجازی کشور را فراهم و شرکت‌های داخلی را به عمله تلگرام تبدیل کنند، نهایت تنبلی است. 

اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی نیاز به عزم جدی دارد. نهاد‌های ذی‌ربط باید تنبلی را کنار بگذارند و از هرگونه فعل یا ترک‌فعل که موجب استمرار حاکمیت دشمن بر فضای مجازی کشور می‌شود خودداری کنند.  باید ارتباط بین هاتگرام و تلگرام‌طلایی را با شبکه اجتماعی تلگرام قطع کرد و برای فراگیر‌کردن پیام‌رسان‌های مستقل داخلی، کمر همت را محکم بست، ان شاء‌ا... این اتفاق‌های مبارک به‌زودی خواهد افتاد.»

هفته‌ها است این موضع‌گیری‌ها در رابطه با فیلترشکن یا پیام‌رسان «هاتگرام» و «تلگرام‌طلایی» گرفته‌شده و اعلام می‌شود ولی هیچ تاثیری نه در نحوه فعالیت این دو اپلیکیشن دارد و نه مدیران آن را از ادامه فعالیت‌شان دلسرد می‌کنند، در گفت‌وگویی که با یکی از مدیران «تلگرام‌طلایی» داشتیم، آنها با خنده نسبت به موضع‌گیری اخیر خرم‌آبادی اعلام کردند: «آقای خرم‌آبادی بارها این موضع‌گیری‌ها را در برابر ما دارند، برخلاف اینکه می‌گویند ما فیلترشکن هستیم، قویا این موضوع را رد می‌کنیم چراکه طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی ما خدماتی را که یک پیام‌رسان باید به مخاطبان خود ارائه دهد در اپلیکیشن خود داریم و به همه اعلام می‌کنیم، ما فیلترشکن نیستیم و یک پیام‌رسانیم.» وزارت ارتباطات در پشت‌پرده امنی که مدیران «تلگرام‌طلایی» و «هاتگرام» برایشان با عدم‌مصاحبه با رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند، سکوت کرده است و همچنان به این دو فیلترشکن خدمات رایگان ارائه می‌دهد و پیام‌رسان‌های ایرانی‌ای که ناخواسته وارد بازی دولت شده‌اند سعی می‌کنند در برابر لابی‌های مجازی، مقاومت و خود را به کاربران ثابت کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر جرمی محرز است چرا قوه قضائیه برخورد نمیکند؟
انتظار بجا و منطقی این است که قوه قضائیه برخورد کند حتی با دولت.