شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

‌۴۰۰ نفر از این مدیران سالانه به زندان می‌روند

يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 626915
حتی‌المقدور افراد سعی کنند خودشان به اتومبیل‌شان بنزین بزنند. در غیر این‌صورت سعی کنند نظارت کامل به روند بنزین‌زدن اپراتورها به ماشین‌شان داشته باشند که خدایی نکرده شاهد چنین تخلفاتی نباشیم.»
‌۴۰۰ نفر از این مدیران سالانه به زندان می‌روند
به گزارش جهان نيوز، طبق روال همیشگی که وقتی همدیگر را می‌بینیم و از زمین و آسمان موضوع بحث پشت سر هم ردیف می‌کنیم و حرف می‌زنیم. مدتی بود بعد از تصادفش با موتور‌سیکلت خانه‌نشین شده بود و حالا هم که رانندگی می‌کرد درد پاهایش همچنان آزار‌دهنده بود. چراغ بنزینش چشمک می‌زد، وارد پمپ‌بنزین شدیم.

به یکی از متصدی‌های پمپ‌بنزین گفت باک را پر کند، می‌خواستم پیاده‌شوم اما خب حرف‌ها گل‌انداخته بود و من هم نشستم که در ادامه تعارف من برای پیاده‌شدن و بنزین‌زدن و انکار او و ادامه بخش کوچکی از صحبت‌هایمان، متصدی گفت: «چهل تومان می‌شود!»

  قبل از خرید ماشین جدیدمان، پراید داشتیم و به لطف همین تجربه شخصی می‌دانستم که ظرفیت باک پراید بیشتر از 30 لیتر نیست اما دوستم توجهی‌نکرد و 40 هزار تومان را داد و حرکت‌کرد، بین راه گفتم چه اشتباهی کرده است اما بی‌اعتنا گذشت و آن شب هم تمام شد.

یک‌روز دیگر هنگام صحبت با یکی از دوستان همکار در ارتباط با وضعیت برخی مغازه‌ها و یک نانوایی معروف و قدیمی در محله‌شان که نان کیلویی می‌فروشد، بحث به این جا رسید که این نانوایی مدت‌هاست براساس تجربه عینی و حدس، بدون وزن‌کشی دقیق یک کیلو نان را به مشتریانش می‌فروشد


بعد از مدتی یکی از مشتریان اعتراض می‌کند که حتما نان‌ها را وزن‌ کند و وقتی بعد از جر‌و‌بحث فراوان این کار را انجام می‌دهد، مشخص می‌شود به هر نفر بیش از یک نان و نصفی کمتر فروخته و این کم‌فروشی مدت زیادی است که جریان دارد. لابه‌لای همین بحث، صحبت به سمت پمپ‌بنزین‌ها کشیده‌شد؛ کلیپ‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد و در آنها مشاهده می‌کنیم وقتی بطری یک‌ونیم‌ لیتری پرمی‌شود نشانگر دو لیتر بنزین را نشان می‌دهد،یعنی میزان بنزین خروجی از نازل با حجم واقعی آن تطابق ندارد.
 
خانم‌ها قربانیان اصلی کم‌فروشی
بارها مشاهده کرده‌ایم که در پمپ‌بنزین‌ها به درخواست خود راننده یا به اصرار متصدی جایگاه بنزین، راننده‌های خانم از ماشین پیاده‌ نمی‌شوند و خود متصدی باک را پر می‌کند. در همین مشاهده‌ها ، صدای فریاد و اعتراض خانم‌ها را شنیده‌ایم که نسبت به مساله‌ای انتقاد داشته‌اند.

ماه پیش در یکی از پمپ‌های بنزین بین‌راهی ساعت حدود پنج بعد از ظهر صدای داد و بیداد یک خانم تمام جایگاه را شوکه کرد. فرصت نزدیک‌شدن و مکالمه دو نفره هم نبود اما خب در فریاد‌هایش بارها می‌گفت: «باک من پر نشده است و من نخواسته بودم مکمل اضافه کنید.» متصدی جایگاه هم می‌گفت برای افزایش قدرت موتورش مکمل‌ها را اضافه کرده است و به قول خودش ثوابش کباب شده بود و قائله با ورود رئیس جایگاه تمام شده بود، من حرکت کردم و در آینه دیدم که آن خانم هم به‌راهش ادامه داد.

ماجرای این دو تمام شد تا اینکه این اتفاق برای من از حالت یک حادثه و اتفاق‌ گذرا خارج شد؛ چون در هرجایی ،پیش هر دوست و آشنا و همکار این جریان را مطرح می‌کردم، نمونه‌های مختلف و مشابهی داشتند. در یکی از نمونه‌هایی که شنیدم، همسر یکی از همکاران به اصرار متصدی جایگاه از ماشین خارج نشد ولی با اینکه درخواست کرده بود تا کانتر صفر شود و بعد  به ماشین او بنزین بزنند، متصدی توجهی نکرد و به بهانه‌های مختلف کارش را انجام داد ولی درنهایت با اینکه باک پر نشده بود، پول باک پر را گرفت و گفت کمی حرکت کنی آمپر بنزین هم جابه‌جا می‌شود و نشان می‌دهد، اتفاقی که هیچ‌وقت نیفتاد!

اتفاقی که همه پذیرفته‌اند
جمع چندین و چند مورد اتفاق عینی و شنیداری این‌چنینی مضاف بر کلیپ‌هایی که هر روز می‌توان نمونه‌هایی از آن را در فضای مجازی مشاهده کرد و به طنازی‌های مردم در این ارتباط هم لبخند زد، باعث شد تا به صورت پراکنده و اتفاقی به چند ایستگاه عرضه بنزین بروم و با یک‌بطری یک و نیم لیتری کاری مشابه آنچه مردم در کلیپ‌ها انجام داده‌اند را انجام دهم.

مورد‌هایی که انتخاب کردم به مدد محل زندگی ‌نمونه‌های بین‌شهری و داخل شهر تهران بود، به حدود 9 جایگاه سر زدم تقریبا در این جایگاه‌ها مقدار بنزینی که داخل بطری یک و نیم لیتری خالی آب معدنی پمپاژ می‌شد متغیر بود. هشت جایگاه، میزان را درست نشان می‌دادند ولی در یک مورد حدود یک و هفت دهم لیتر بنزین برای یک بطری یک و نیم لیتری نشان می‌داد که با یک ضرب و تقسیم در یک عدد بزرگ و تعداد ماشین‌هایی که روزانه از آن جایگاه‌ها بنزین می‌زنند، مقادیر قابل‌توجهی از کم‌فروشی حاصل می‌شود.

همان‌جا در صف پمپ‌بنزین هم می‌شد آمادگی مردم برای مواجهه با چنین اتفاقی را مشاهده کرد؛ اینکه اکثر قریب به اتفاق اذعان داشتند که پمپ‌بنزین‌ها کم‌فروشی می‌کنند. همین قید «همه»، مصداق عمل خطای عده‌ای است که به نام تمام افراد یک صنف تمام می‌شود.
خلاصه اینکه امکان تصویر‌برداری از حجم قابل‌توجه کم‌فروشی از سوی جایگاه‌های عرضه فراهم نشد چون جایگاه‌دار اعتراض می‌کرد. با این وجود تصاویر و کلیپ‌های مشابه موجود می‌تواند وجود گسترده این اتفاق را تصدیق کند.
 
هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند
از آنجایی که این اتفاق محدود به روزهای اخیر نیست و سال‌هاست مشاهده می‌شود؛ واکنش‌های گوناگونی نسبت به آن مطرح شده است.

واکنش‌هایی که هم در تایید تخلفات و کم‌فروشی جایگاه‌داران است و هم واکنش‌هایی در رد این ادعا، امکان چنین اتفاقی را محال می‌دانند.
در یکی از مهم‌ترین ادعاها در ارتباط با کیفیت بنزین و وضعیت جایگاه‌های فروش بنزین به مردم؛ بیژن زنگنه، وزیر نفت طی سخنانی در اوایل سال ۱۳۹۵ جایگاه‌داران را به کم‌فروشی متهم کرد و گفت: «هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند که عمده دلایل آن عدم‌پرداخت بدهی به شرکت نفت، قاطی‌کردن گازوئیل با بنزین و کم‌فروشی است.»

مضاف بر آن برخی از مسئولان این حوزه یعنی رئیس کانون جایگاه‌داران کشور هم در واکنش به کیفیت بنزین جایگاه‌های مختلف گفته است: «در حال حاضر فرآورده‌ای که از شرکت ملی پخش تحویل می‌گیریم به صورت صددرصد از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و به‌طور کلی کیفیت بنزین جایگاه‌ها مخصوصا در استان‌های مختلف کشور یکسان نیست؛ حتی این کیفیت بنزین باعث‌شده میزان تبخیر فرآورده بیشتر‌شود.

علیرضا رجب پور، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در همین ارتباط ضمن تایید وجود تخلف در جایگاه‌های عرضه سوخت گفته است: «عده‌ای سودجو وجود دارند که رفتار آنها باعث می‌شود بعضا اتفاقات مذکور رخ بدهد. مخصوصا برای خانم‌هایی که هنگام سوخت‌گیری از خودرو پیاده نمی‌شوند. متاسفانه برای هرکدام از این افراد نمی‌توانیم یک کنترل‌کننده داشته باشیم. اگر مصرف‌کنندگان تخلف پیش‌آمده و مشخصات جایگاه را از طریق شماره ۰۹۶۲۷ منتقل کنند، بلافاصله پیگیری می‌شود و متخلفان باید جرایم سنگینی را بپردازند.»
 
مردم حواس‌شان باشد، ما هم نظارت می‌کنیم
در همین ارتباط و سوای اظهارنظرهای موجود کرامت ویس‌کرمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران به «فرهیختگان» گفت: «امکان بروز تخلف در میزان عرضه بنزین تقریبا غیرممکن است.»

ویس کرمی در تشریح وضعیت نظارت بر جایگاه‌های عرضه سوخت خاطرنشان کرد: «هماه گروه مهندسی با یک پیمانه مشخص 20 لیتری به جایگاه‌ها می‌روند و وضعیت عرضه سوخت را بررسی می‌کنند. ضمن اینکه قسمت‌های حساس دیسپنسر‌های عرضه سوخت نیز به خوبی پلمب شده است و اگر قرار باشد تغییراتی انجام شود باید آن پلمب‌ها را باز کنند که در این صورت بازرسان ما متوجه می‌شوند و برخورد می‌کنند. مضاف بر این نظارت‌ها و مراقبت‌ها اداره کل استاندارد استان تهران و سایر استان‌ها نیز به‌صورت ماهیانه با پیمانه مخصوص به جایگاه‌ها سرکشی می‌کنند و وضعیت آنها را می‌سنجند.»

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران در ارتباط با تخلفاتی که گاهی از سوی اپراتورها سر می‌زند ادامه داد: «حتی‌المقدور افراد سعی کنند خودشان به اتومبیل‌شان بنزین بزنند. در غیر این‌صورت سعی کنند نظارت کامل به روند بنزین‌زدن اپراتورها به ماشین‌شان داشته باشند که خدایی نکرده شاهد چنین تخلفاتی نباشیم.»

وی در ارتباط با افزودنی‌هایی که از سوی برخی جایگاه‌داران به مردم پیشنهاد می‌شود هم گفت: «ابتدا اینکه این افزونه‌ها اصلا موضوعیتی ندارد و بارها گفته‌ایم بنزین ما کیفیت لازم را داشته و تایید شده است؛ موضوع دیگر اینکه طی اطلاعیه‌ها و نامه‌نگاری‌های پیاپی به تمام جایگاه‌ها هم اعلام کردیم نباید این افزودنی‌ها را بفروشند اما موضوع قابل تامل این است که به‌هرحال این مواد در حال تولید هستند و از جایی هم تاییدیه گرفته‌اند.
استاندارد و نهادهای مسئول دیگر باید به این موضوع ورود کنند که چرا وقتی نیازی به تولید این افزودنی‌ها نیست، آنها تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند.»

توصیه‌ای که از سوی مسئولان برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی صورت می‌گیرد اطلاع‌رسانی به نهادهای ناظر و در کنار آن توجه به برخی موضوعات، نظیر دقت و اصرار بر صفر‌شدن کانتر جهت سوخت‌گیری و مقاومت در برابر اصرار متصدیان برای فروش مکمل‌هاست. با این وجود موضوع قابل‌تامل وجود چنین موضوع مهمی که دود آن تماما به چشم مردم می‌رود، طی سالیان متمادی و عدم‌برخورد و نظارت جدی بر آن است.

منبع:فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *