جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آتش‌بس گروه‌های فلسطینی و صهیونیستی در غزه

يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 626873
گروه‌های مقاومت فلسطینی از برقراری آتش‌بس با رژیم صهیونیستی، درپی میانجی‌گری مصر، خبر می‌دهند.
آتش‌بس گروه‌های فلسطینی و صهیونیستی در غزه
به گزارش جهان نيوز، جنبش مقاومت «جهاد اسلامی» اعلام کرد که با میانجی‌گری مصر، بینگروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه و رژیم صهیونیستی آتش‌بس برقرار شده است.«داوود شهاب» از رهبران جنبش جهاد اسلامی در غزه،‌ با اعلام برقراری آتش‌بس، گفت که تظاهرات‌های گسترده مرده غزه تحت عنوان راهپیمایی بازگشت طی ۳ ماه اخیر، به کابوسی وحشتناک برای صهیونیست‌ها تبدیل شده بود.

شهاب توضیح داد در این توافق آتش‌بس – که بر اساس تفاهمات به دست آمده در مذاکرات قاره در سال ۲۰۱۴ است – رژیم صهیونیستی عامل هرگونه نقض یا شکستن آن شناخته شده است.بر این اساس، آتش‌بس بین گروه‌های فلسطینی در غزه و رژیم صهیونیستی از ساعت ۸ صبح یکشنبه (به وقت محلی) اجرایی می‌شود.

وی همچنین بر پایبندی گروه‌های مقاومت فلسطینی به این آتش‌بس تا زمانی که رژیم صهیونیستی نیز پایبند باشد، تاکید کرد.در همین حین اما منابع مصری می‌گویند با اینکه دفتر سیاسی حماس تمایلی به این آتش‌بس نداشت اما شاخه نظامی آن، با برقراری آتش‌بس موافق بود.

دقایقی بعد شبکه «الجزیره» به نقل از «حازم قاسم» سخنگوی حماس گزارش داد: «میانجی‌گری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی منجر به توقف درگیری‌های اخیر بین مقاومت و ارتش اشغالگر شد».رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یک مقام نظامی ارشد این رژیم نوشتند: «حقایق میدانی، پاسخ ما در این باره را نشان خواهد داد».

این در حالی است که اوضاع در نوار غزه در سایه تداوم خشونت و حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان معترض در این بخش تشدید و متشنج شده بود.نظامیان رژیم صهیونیست دیروز (جمعه) به تظاهرات مردم غزه که در ادامه «راهپیمایی‌های بزرگ حق بازگشت بود»، آتش گشودند و دو نوجوان فسطینی ۱۵ و ۱۸ ساله را به شهادت رساندند و بدین ترتیب شمار شهدای این راهپیمایی‌ها به ۱۳۹ نفر رسید.

راهپیمایی‌ بزرگ حق بازگشت از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ (۱۰ فروردین ۱۳۹۷) در اعتراض به اقدامات آمریکا علیه قدس، طرح موسوم به «معامله قرن» که به دنبال پایان دادن به آرمان فلسطین است، محاصره نوار غزه که از این منطقه به عنوان بزرگترین زندان باز دنیا یاد می‌شود، شروع شده است و همچنان ادامه دارد.

آمریکا در آذرماه ۹۶ شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد و در اردیبهشت ۹۷ با انتقال سفارت خود از شهر تل‌آویو به قدس موافقت کرد که این مسئله باعث خشم فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه شد و در راهپیمایی‌ها چند ماه اخیر بر حق خود در بازگشت به خانه‌های خود تأکید دارند.

قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل متحد حق آوارگان فلسطینی در بازگشت به سرزمین‌های خود را به رسمیت می‌شناسد؛ بیش از  شش میلیون نفر فلسطینی به دنبال اشغال سرزمینشان به دست صهیونیست‌ها، آواره شده‌اند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *