جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نشست اضطراری شورای امنیت ملی عراق

شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 626702
برخی شهرهای عراق در روزهای اخیر شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به وضعیت بد خدمات رسانی عمومی از جمله آب و برق است که واکنش جریان‌های سیاسی مختلف این کشور را به همراه داشته است.​
نشست اضطراری شورای امنیت ملی عراق
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، شهرهای کربلای معلی، ناصریه، نجف اشرف، میسان، بابل، ذی قار در اعتراض به کمبود خدمات عمومی و قطع جریان برق و آب سالم و نیز بیکاری با تظاهرات مردمی همراه بود.

*تظاهرات کنندگان خواهان تامین نیازهای ضروری خود از سوی مسئولان شدند
در استان میسان، معترضان تلاش کردند که وارد استانداری در شهر العماره مرکز این استان شوند که نیروهای امنیتی جلوی آنها را گرفته و تظاهرکنندگان را متفرق کردند.در تظاهرات در استان ذی قار نیز بین شمار زیادی از تظاهرکنندگان و
نیروهای امنیتی برخورد صورت گرفت که در آن 25 نفر از این نیروها زخمی شدند.

شماری از تظاهرات کنندگان نیز بازداشت و بعد از مدتی آزاد شدند.برخی از تظاهرات کنندگان در شهر نجف نیز وارد برخی نهادهای دولتی از جمله فرودگاه نجف شده و برای مدتی آن را به اشغال خود در آوردند. مقر برخی احزاب نیز در آتش سوخت.در پی این امر، پلیس نجف مقررات منع آمد و شد در این استان را اعمال کرد و افزود: این مقررات تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت.

* بیانیه مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق
مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق نیز در واکنش به تظاهرات در برخی مناطق این کشور بیانیه ای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: تظاهرات در شماری از مناطق عراق حق تضمین شده در قانون اساسی است و نشان می دهد که مردم می توانند خواست های مشروع خود را بیان کنند. تظاهرات مسالمت آمیز نشانه ای روشن از هوشیاری و آگاهی مردم است که بهترین یار و یاور نیروهای امنیتی در نبردهای آزادسازی خاک عراق از باندهای تروریستی بوده اند.
این بیانیه افزود: نیروهای امنیتی براساس قانون دژ مستحکمی برای حفاظت از شهروندان و نهادها در برابر هرگونه تلاش خرابکارانه خواهند بود. برخی در تلاش برای این اقدامات خرابکارانه در این مرحله هستند که عراق از شر تروریسم رهایی می یابد و عزم خود را برای تامین وضعیت اقتصادی ایده آل برای مردم جزم کرده است.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر از تظاهرکنندگان عزیز می خواهیم که از دارایی های خصوصی و عمومی محافظت کنند و از نهادهای دولتی دوری گزیده و با نیروهای امنیتی برخوردی نداشته باشند تا از این طریق فرصت از دست برخی مغرضان و بدخواهان گرفته شود زیرا با کمال تاسف، آسیب رسیدن به برخی از افسران و نیروهای دستگاههای امنیتی در جریان تظاهرات و نیز آتش زدن و تخریب برخی نهادها و تجهیزات داخل آنها مشاهده شده است.

این بیانیه افزود: از این منظر، ما خواهان همیاری و همبستگی و باور نکردن شایعات مغرضانه و احتیاط و نیفتادن در دام طرف هایی هستیم که تلاش می کنند که از پرونده خدمات سوء استفاده کنند. همچنین از رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی می خواهیم که قبل از انتشار اطلاعات از درستی آن مطمئن شوند زیرا در برابر خداوند و مردم مسئول هستند.

* نشست اضطراری شورای امنیت ملی عراق
شورای امنیت ملی عراق نیز نشستی اضطراری را به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برای بررسی اوضاع امنیتی برگزار کرد.
دفتر العبادی در بیانیه کوتاهی بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد: هدف از این نشست بررسی وضعیت امنیتی بود.

* پیام مقتدی صدر برای تظاهرات کنندگان
مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز در واکنش به تظاهرات مردم و برخورد نیروهای امنیتی گفت که از تظاهرکنندگان می خواهم که از دارایی های عمومی محافظت کنند.مقتدی صدر در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: "راضی به تعرض به تظاهرکنندگان مظلوم نیستیم و همچنین از تظاهرکنندگان می خواهیم که از دارایی های عمومی حفاظت کنند زیرا این دارایی ها سرمایه ملت است و نه مفسدان".

* درخواست حکیم برای تامین خواسته های تظاهرات کنندگان
عمار حکیم رئیس جریان الحکمه ملی عراق نیز با حمایت از خواسته های مشروع تظاهرات کنندگان از دولت خواست تا آن را به سرعت اجرا کند.

دفتر اطلاع رسانی جریان الحکمه ملی در بیانیه ای اعلام کرد: حکیم پرونده تشکیل دولت آینده و ائتلاف های مورد نیاز برای آن را با هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح بررسی و بر نیاز این مرحله به وجود اکثریت ملی و اپوزیسون ملی براساس برنامه معین و سقف های زمانی مشخص تاکید کرد.

وی همچنین "خواهان ادامه گفت وگو و مقدم شمردن منافع عمومی و برمنافع خصوصی" شد.این بیانیه افزود: در این دیدار موضوع تظاهرات در بصره و برخی شهرهای عراق نیز بررسی شد.براساس این بیانیه، حکیم "براهمیت شنیدن خواسته های تظاهرکنندگان و اجرای آن و تهیه طرح ها و برنامه های قانع کننده برای تظاهرکنندگان تاکید کرد."

وی افزود: "خواسته های تظاهرات از کمترین حقوق نظیر آب و برق و شغل فراتر نمی رود".
حکیم بر حمایت خود از تظاهرکنندگان در خواسته های مشروع آنها تاکید کرد.وی از دولت فدرال و دولت محلی نیز خواست تا فوری خواسته ها را اجرا و خدمات رسانی کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *