سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۲۷
بی‌تفاوتی بانک مرکزی، مانع اصلی انعقاد و اجرای پیمان پولی

ایران چگونه در جنگ اقتصادی با آمریکا پیروز می شود/ رمز شکست توطئه دلاری+ نمودار

شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 626672
اگر ایران با هدف کاهش وابستگی‌های ارزی خود به دلار و ایجاد ثبات در تجارت، با کشورهای اصلی طرف تجاری خود که حدود ۱۶ کشور هستند این پیمان را اجرایی کند، بیش از ۶۰ درصد از تجارت کشور به صورت دوجانبه و بیش از ۸۰ درصد به صورت چندجانبه قابل تسویه بوده و نیازی به دلار و یورو نخواهد داشت.
ایران چگونه در جنگ اقتصادی با آمریکا پیروز می شود/ رمز شکست توطئه دلاری+ نمودار
گروه اقتصادی جهان نيوز: وابستگی بالای اقتصاد کشورمان به دلار و یورو باعث شده است که آمریکا بتواند تحریم‌های بانکی را بر ایران تحمیل و با همکاری اروپا، اقتصاد و تجارت خارجی کشورمان را دچار چالش جدی کند. پیمان پولی دوجانبه را می‌توان یکی از بهترین راهکارهای قطع وابستگی تجارت خارجی ایران به نظام پرداخت آمریکا و اروپا که مبتنی‌بر نظام جهان ورای دلار و یورو است، دانست که زمینه لازم را برای بی‌اثر‌سازی تحریم‌های بانکی آمریکا و همچنین ایجاد همکاری موثر و تسهیل تبادلات بانکی و تجاری ایران با کشورهای مختلف فراهم می‌کند. البته بعد از خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی حاضر در برجام سعی کرده‌اند اجرای درخواست‌های گروه ویژه اقدام مالی(FATF) از کشورمان را به‌عنوان حلال مشکلات تبادلات مالی ایران با جهان معرفی کنند. این ادعا در حالی صورت گرفته است که به‌رغم همکاری جدی ایران با FATF در دو سال گذشته مشکل تبادلات بانکی ایران حل نشده است. از طرف دیگر هم اجرای کامل «برنامه اقدام»FATF توسط ایران، تبعات امنیتی خطرناکی دارد و باعث خود تحریمی در کشور نیز خواهد شد.
 
 تجربیات جهانی پیمان پولی
به گزارش فرهیختگان، در پیمان پولی دوجانبه، به جای استفاده از ارزهای جهان‌ورای دلار و یورو، از ارزهای ملی دو کشوری که با هم مراودات اقتصادی دارند، استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال ایران و روسیه در مبادلات مالی خود به جای استفاده از دلار و یورو، از ریال و روبل استفاده کنند. از آنجا که آمریکا و اروپا به نظام پرداخت روبل و ریال دسترسی ندارند، لذا اعمال تحریم بانکی در حوزه ارزهای ملی برای آنها بسیار پرهزینه و سخت است، بنابراین پیمان پولی کانال امنی برای انجام مبادلات بانکی خواهد بود. تاکنون 54 پیمان پولی دوجانبه بین کشورهای مختلف امضا شده است. کشور چین با بیش از 29 پیمان پولی، در جایگاه اول جهان و همچنین کشورهای ژاپن و کره جنوبی به ترتیب با 9 و پنج پیمان پولی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. بیش از 32 کشور تاکنون پیمان پولی امضا کرده‌اند که روند رشد آنها در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است. حجم این پیمان‌ها معادل 1.2 تریلیون دلار است. البته عمده پیمان‌های پولی دوجانبه که بین کشورهای مختلف منعقد شده، دو تا سه بار و با مبالغ بیشتر تمدید شده است.

 روند کند انعقاد و اجرای پیمان پولی دوجانبه در ایران
اگرچه موضوع پیمان پولی دوجانبه از سال 90 در ایران مطرح شد، ولی تاکنون تنها دو پیمان پولی با کشورهای ترکیه و پاکستان منعقد شده که تنها پیمان پولی دوجانبه با ترکیه اجرایی شده است. البته انعقاد و اجرای این پیمان نیز با پیگیری‌های اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که دوبار در آنکارا و یک بار در تهران درخواست حذف دلار از مبادلات دوجانبه را مطرح کرده بود، صورت گرفت. در واقع، بی‌تفاوتی بانک مرکزی باعث شد که خود اردوغان دست به کار شده و در سفر مهرماه 96 به تهران، پیمان پولی ایران و ترکیه را نهایی کند و پس از این سفر، رسما این توافقنامه به میزان یک میلیارد و دویست میلیون دلار در آنکارا امضا شد. 27 فروردین امسال، اولین اعتبار اسنادی(LC) را برای تامین مالی تجارت با کشور ترکیه گشایش کردتا شاهد آغاز اجرای این توافق باشیم.

همچنین در حالی بانک مرکزی مدعی اجرایی شدن پیمان پولی امضاشده بین ایران و پاکستان است که با وجود گذشت بالغ بر دو سال از انعقاد تفاهمنامه، شواهد حاکی از عدم اجرای آن است. از طرف دیگر، بیش از دو سال از درخواست رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوایل آذر 94 جهت انعقاد پیمان پولی دوجانبه بین ایران و روسیه می‌گذرد ولی به‌رغم تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با پوتین در 10 آبان 96، این موضوع با بی‌تفاوتی بانک مرکزی مواجه شده است. مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به تحریم‌های کشورهای غربی گفتند: «بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌توانیم تحریم‌های آمریکایی‌ها را با روش‌هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو یا چندجانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم.»

 بی‌تفاوتی بانک مرکزی، مانع اصلی انعقاد و اجرای پیمان پولی
با وجود اینکه نهادهای مختلفی مثل مجلس، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و امثال آن می‌توانند در سیاستگذاری و اجرای پیمان پولی نقش داشته باشند، اما نهایتا اجرا یا عدم اجرای آن به بانک مرکزی وابسته است. در واقع، به‌رغم تبدیل شدن موضوع پیمان پولی به قانون (ماده 13 قانون برنامه ششم توسعه) و تقاضای گسترده فعالان اقتصادی داخلی و طرف‌های خارجی درباره این موضوع، بانک مرکزی از اجرای آن شانه خالی می‌کند. ایجاد زیرساخت‌های فنی اجرای پیمان پولی توسط بانک مرکزی و حضور وزارتخانه‌های امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت در مذاکرات و عملیاتی شدن توافقات از اقداماتی است که باید با توجه به تجربیات موفق کشورهای دیگر انجام شود.

اگر ایران با هدف کاهش وابستگی‌های ارزی خود به دلار و ایجاد ثبات در تجارت، با کشورهای اصلی طرف تجاری خود که حدود ۱۶ کشور هستند این پیمان را اجرایی کند، بیش از ۶۰ درصد از تجارت کشور به صورت دوجانبه و بیش از ۸۰ درصد به صورت چندجانبه قابل تسویه بوده و نیازی به دلار و یورو نخواهد داشت. البته انجام 80 درصد از مبادلات خارجی به واسطه ارز ملی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، بلکه بانک مرکزی باید با برنامه‌ریزی مشخص، 16 پیمان پولی را در حدود ۶-۵ سال اجرایی کند.

در مجموع، تنها راهکار برطرف شدن مشکلات بانکی بین‌المللی کشورمان و برقراری تبادلادت تجاری ایران با کشورهای دیگر، انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه است و مهم‌ترین مسئول این کار، بانک مرکزی است.





نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مسئولي كه حقوقش به موقع است چه كار بكند چه كار نكند، كاري نخواهد كرد
United States
اره ما همه دنیا را شکست دادیم ....
Iran, Islamic Republic of
سن شما ظاهرا به سی سال قبل و شکست عراق در ظاهر و تمام قدرتها در باطن ، قد نمیده
به فرمان خداوند متعال در نهایت حق پیروز است
Iran, Islamic Republic of
بنا بود اروپا تضمین بی اثرسازی تحریمهای اروپا را از شورای امنیت بگیرد تا ما هم در مورد فتف تصمیم بگیریم.
وقتی اروپا نمیتواند تضمین دهد ما چرا امتیاز مضاعف دهیم؟
البته مشکل اصلی اقتصاد، سیف و دیگر مسئولان اقتصادی و تصمیمهای یک شبه آنهاست
United States
اروپا با اون همه عظمتش حاضر نیست با توجه به فشار امریکا با ما کار کنه چه برسه به امثال هند !!!! نویسنده محترم شما اول برو بخون اقتصاد ایران چه مقدار از اقتصاد دنیاست و داد و ستد تجاری امریکا را نگاه کن بعد مقاله بنویس . دیگه دوران تاریکی نیست که یک مشت ادم این حرفها را باور کنن . با یک سرچ ساده میشه همه چیز را فهمید
Iran, Islamic Republic of
اروپا زیر بلیط امریکاست اما هند کشوری مستقل است .
United Kingdom
شما یک برق ساده ندارید . همه کارها را از بین بردید . بعد می خواهید با امریکا بجنگید.جوک نگید بابا . ابرو ایران و ایرانی را بردید
سروش
Iran, Islamic Republic of
آمریکا با اون همه قدرتش از پس ویتنام بر نیامد از پس ژاپن بدون استفاده از بمب اتم برنیامد کوبا بغل گوشش بود برنیامد و...
United Kingdom
اقای سروش تا دیروز که کره شمالی الگوتون بود . رفت مذاکره کرد الان شد این و اون ؟ نون به نرخ روز الان چنده ؟ نه دلار و نفت به نرخ روز الان چنده ؟ دیگه کار از نون گذشته....
Iran, Islamic Republic of
کره شمالی بمب اتم و موشک های بالستیک خود را حفظ کرده و هیچ امتیازی به ترامپ نداده است .
Iran, Islamic Republic of
از بجای 5 سال بدنبال کدخدا دویدن بفکر توسعه صنعت برق بودند امروز مشکل قطع برق نداشتیم .
Iran, Islamic Republic of
اگر این جنگ اقتصادی طوری باشد که اون بالایی ها از طرف خودشان احساس خطر کنند تلاش می کنند و پیروز می شوند اما اگر شرایط طوری باشد که فقط مردم در فشار باشند و خودشان را خطری تهدید نکند مطمئن باشید کاری انجام نخواهند داد.
Iran, Islamic Republic of
باید یک تیم انقلابی باشد تا پیروز شویم با لیبرال نمی شود
رادمنش
Iran, Islamic Republic of
فقط با عمل به فرامین مقام عظمای ولایت است که میشود پوزه ترامپ را به خاک مالید و در جنگ اقتصادی پیروز شد اما مشکل اینجاست که ایشان قدرت اجرایی ندارند و فقط میتوانند رهنمود بدهند. اگر سیستم اجرایی کشور با رهبری هماهنگ شود یقینا دلار همان 7 تا تک تومن قبل از انقلاب خواهد شد و بحران آب و برق و بیکاری و فقر و تورم هم در عرض یک زمان کوتاه از بین خواهد رفت.
اقتصاد مقاومتی هم مقوله مناسبی است که متاسفانه در بین مسئولان اجرا نشد, ولی مردم آن را اجرایی کردند یعنی مقاومت در برابر این همه فشار اقتصادی را هر روز تمرین میکنند و به عشق ولایت حاضرند بلاهای بیشتری هم سرشان بیاید و این مسئولان اجرایی باید خجالت بکشند که 500 سال دیگه هم نمیکشند چون عبی الظاهر سفره پربرکت انقلاب فقط برای همین افراد و یک عده خواص دیگر پهن شده و بقیه ملت از برکات نظام همچنان مثل این 40 سال بی بهره اند
United Kingdom
لطفا از طرف مردم صحبت نکنید . یک رفراندوم بزارید ببینید مردم چی می خواهند .
ساقيت كيه؟
Iran, Islamic Republic of
"اگر سیستم اجرایی کشور با رهبری هماهنگ شود یقینا دلار همان 7 تا تک تومن قبل از انقلاب خواهد شد و بحران آب و برق و بیکاری و فقر و تورم هم در عرض یک زمان کوتاه از بین خواهد رفت."
...
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
...
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
بورو عمو کشورها تحت فشار آمریکا پیمان های پولی دو جانبه رو هم نادیده میگیرن. مثل هند
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
اگر دزد ها بیت المال را خالی نکرده بودند مثل خاوری ها ووو اگر مثل سال ها پیش فاصله طبقاتی نبود بله پیروز می شدیم کشور ما مثل خانه ای که پدر خانواده همه ثروتش را به هدر داده وحالا از زن وبچه اش می خواهد که تحمل کنند ودربرابر مردم ابروداری کنند ایا گرسنگی می گذارد !!!؟؟؟؟
پدرخانواده قدرت عمل ندارد.فقط میتواند پند واندرز دهدبرادران بزرگتر که بنحوی باوعده ووعید صدروزه قدرت عمل راازبرادران کوچکترگرفته اند فقط برای خود وخانواده شان مبرند و دربرابر فقر و فلاکت روزافزون برادران کوچکتر انها راباوعدهای رویایی برجام و...میخوابانند وحتی لقمه های کوچک یارانه راهم ازانهادریغ میکنند....
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
هزارا لایک حرف دل همه را زدی کشورشده ...
Iran, Islamic Republic of
ایران چگونه در جنگ اقتصادی با آمریکا می توانست پیروز بشود.
Iran, Islamic Republic of
با اجرای اقتصاد مقاومتی و استفاده از ارز دیجیتال می توان پیروز شد.
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
اینها توهم است خود روسیه هم ترس تحریم آمریکا را دارد بهتر است با دار روسیه آویزان نشوید
Iran, Islamic Republic of
پنج ساله كه حياتي ترين شريان اقتصادي يعني نير وگاهها توليد برق را به مفت به ژن خوب و اقا زاد ها داديد.اول گام اينها رو از مفت خورها پس بگيريد بعد دم از مبارزه بزنيد
ارش
Iran, Islamic Republic of
ما یا با امریکا مذاکره میکنیم یا اقتصادمون روز به روز بدتر میشه از این دو حالت خارج نیست. مذاکره با امریکا ضررش کمتره یا معامله نفت با کالا اخرش میرسیم به معامله نفت با غذا
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
طاقت بیارو مرد باش !!!!!!