پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۴۷

حسین شریعتمداری: گشایش در این تنگه است!

شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 626664
این سؤال از دولت محترم به طور جدی مطرح است که دیگر کدام بدعهدی و خیانت و اقدام جنایتکارانه باید از آمریکا و اروپا سر بزند تا باور کنند، آمریکا، نه رفیق و نه رقیب، بلکه دشمنی قدار است؟
حسین شریعتمداری: گشایش در این تنگه است!
به گزارش جهان نيوز، «حسین شریعتمداری» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «کیهان» نوشت:
دزدی نیمه‌شب وارد خانه‌ای شده و مشغول جمع‌آوری اسباب و اثاثیه بود؛ صاحبخانه که بیدار شده بود به پلیس زنگ زد و ماجرا را درمیان گذاشت و خواستار اعزام نیرو برای دستگیری سارق شد. افسر نگهبان پرسید؛ مطمئن هستید که دزد آمده است‌؟! صاحبخانه گفت؛ بله قربان! مطمئنم. افسر پرسید: شاید از اقوام و آشنایان خودتان باشند! صاحبخانه گفت؛ اقوام و آشنایان که نیمه شب از دیوار بالا نمی‌آیند و اسباب و اثاثیه را جمع نمی‌کنند! پرسید؛ شاید دچار توهم شده‌اید و یا شاید هم خواب می‌بینید؟! صاحبخانه که دیگر کلافه شده بود گفت؛ قربان! اصلا اجازه بدهید گوشی را به دست جناب دزد بدهم تا خودش خدمتتان توضیح بدهد که برای دزدی آمده است تا باور بفرمائید؟! (با پوزش از عزیزان فداکار نیروی انتظامی و یادآوری این نکته که در مثل مناقشه نیست).

این سؤال از دولت محترم به طور جدی مطرح است که دیگر کدام بدعهدی و خیانت و اقدام جنایتکارانه باید از آمریکا و اروپا سر بزند تا باور کنند، آمریکا، نه رفیق و نه رقیب، بلکه دشمنی قدار است که کمر به نابودی ایران و ایرانی بسته است و اقدام متقابل تنها راه مقابله با آنان است؟ یعنی دقیقا همان مسیری که از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیموده‌ایم و همان راهکاری که در منطقه غرب آسیا به کار بسته‌ایم و به اعتراف دوست و دشمن حریف را به استیصال کشانده و پوزه‌اش را به خاک مالیده‌ایم. امروزه در مقابل باج‌خواهی گستاخانه آمریکا و اروپا و بهره‌گیری از تمامی اهرم‌ها در جنگ اقتصادی علیه ایران اسلامی، نباید و نمی‌توان دست روی دست گذاشت و از دست زدن به کاری کارستان که برای حریف نه فقط بازدارنده، بلکه پشیمان‌کننده باشد چشم پوشید. بخوانید!

۱- هفت سال قبل- آذرماه ۱۳۹۰ -  در حالی که کنگره آمریکا قانون تحریم نفتی کشورمان را در دستور کار داشت، طی یادداشتی آورده بودیم که در صورت تحریم صدور نفت ایران بهترین و موثرترین راه مقابله با آن، بستن تنگه هرمز به روی نفتکش‌هایی است که از این آبراهه عبور می‌کنند و با استناد به مواد ۱۴ تا ۲۳ کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو و مواد ۱۷ تا ۳۷ کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا نوشته بودیم که در شرایط یاد شده، مسدود کردن این تنگه حق قانونی ما نیز هست.

این پیشنهاد بلافاصله با واکنش رسانه‌های آمریکایی، اروپایی و برخی از کشورهای عربی روبرو شد.
روزنامه فرانسوی لوموند نوشت؛ ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد و تصویب قانون تحریم نفتی ایران در کنگره می‌تواند برای آمریکا و اروپا و متحدان منطقه‌ای آنها پشیمان‌کننده باشد.

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب نوشت؛ ایران عملا هر لحظه که بخواهد می‌تواند تنگه هرمز را ببندد و این امر باعث قطع صادرات میلیون‌ها بشکه نفت در روز خواهد شد، بستن تنگه هرمز، شدیدترین پاسخگویی علیه منافع آمریکا خواهد بود و علاوه‌بر آن، رشد انفجاری قیمت نفت فقط در چند روز منجر به فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر برای اقتصاد غرب خواهد شد.

احمد العطار مفسر اماراتی و کارشناس برجسته امور دفاعی و انرژی گفته بود: مین‌گذاری در خلیج فارس بویژه در تنگه هرمز اصلی‌ترین تهدیدی است که باید مدنظر داشت. وی خاطرنشان می‌کند که در سال ۱۹۸۸، ناو آمریکایی ساموئل بی رابرتز با مین کار گذاشته شده از سوی ایران برخورد کرد و تقریبا نابود شد.

العطار گفته بود: ایجاد میدان گسترده مین باعث ایجاد اختلال شدید در ترانزیت نفت و تجارت دریایی در خلیج فارس می‌شود و مقابله با آن تقریبا غیرممکن است.

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا در همان ایام با اشاره به اینکه، تنگه هرمز تنها راه آبی 8 کشوری است که در مجاورت آب‌های خلیج فارس قرار دارند، مسدود شدن آن را فاجعه‌آمیز ارزیابی کرد و... دهها واکنش برخاسته از وحشت غرب که احتمال بسته شدن تنگه هرمز در آن روزها -۷ سال قبل- به دنبال داشت. گفتنی است این واکنش‌های آمیخته با دلهره کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی درحالی بود که توان نظامی هفت سال قبل جمهوری اسلامی ایران با امروز حتی قابل مقایسه هم نبود.

۲ - اگرچه تلخ و ناگوار است ولی باید اذعان کرد تصویری که دولت‌های یازدهم - و دوازدهم- از جایگاه ایران اسلامی در عرصه بین‌المللی ارائه کرده است با آنچه از نظام جمهوری اسلامی انتظار می‌رود، نه فقط همخوانی نداشته است بلکه در بسیاری از موارد با وادادگی و انفعال در برابر قدرت‌های خارجی و نادیده گرفتن عزت و اقتدار ایران و ایرانی نیز همراه بوده است، در پی این وادادگی، آمریکا و اروپا بدون کمترین دغدغه و نگرانی از واکنش جمهوری اسلامی ایران، هر روز ساز بد صدایی علیه کشورمان کوک می‌کنند و ضمن آنکه عزت مردم مسلمان این مرز و بوم را به سخره می‌گیرند، منافع ملی کشورمان را نیز پایمال می‌کنند! و به جای آنکه با واکنش - حداقل متوازن - روبرو شوند با انفعال دولت در مقابل این همه باج‌خواهی و زورگویی روبرو می‌شوند تا آنجا که وقتی وزیر خارجه سابق فرانسه - ژان مایک آیرو - در میهمانی سفارت این کشور در تهران با این پرسش یکی از تجار فرانسوی روبرو می‌شود که «آیا فکر نمی‌کنید مانور مشترک فرانسه با آمریکا و انگلیس  در خلیج‌فارس، روی روابط تجاری ما با ایران تاثیر بگذارد و نتوانیم در این سفر قرارداد خاصی منعقد کنیم»؟ با کمال اطمینان می‌گوید «نه، من هیچ نگرانی ندارم، دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم  نخواهیم شنید»‌! و یا یک رسانه غربی دیگر در توصیف رئیس‌جمهور کشورمان می‌نویسد «ایشان فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند» و به کشورهای غربی توصیه می‌کند که «صبوری خریدار، وضعیت فروشنده را دشوارتر و قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»!! و ...

۳- خوشبختانه اخیرا رئیس‌جمهور محترم در مقابل زورگویی‌های آمریکا و متحدانش مواضع عزتمندانه‌ای اتخاذ کرده است که اگر با وسوسه خناسان و برخی از آلودگان به وطن فروشی در فتنه ۸۸ روبرو نشود -که انشاءالله نشود-می‌تواند نا معادله کنونی را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد. از جمله اینکه ایشان در جمع ایرانیان مقیم سوئیس و در واکنش به تحریم نفتی کشورمان از سوی آمریکا گفتند؛ «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید». این اقدام رئیس‌جمهور کشورمان بلافاصله در اردوگاه انقلاب با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و مخصوصا حمایت سردار قاسم سلیمانی فرمانده پر افتخار سپاه قدس از این موضع عزتمندانه، آن را کامل کرد و به حریف فهماند که تهدید جدی است و پشتوانه قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دنبال دارد.

 ۴- بستن تنگه هرمز حق قانونی جمهوری اسلامی ایران است که در حقوق بین‌الملل با صراحت به آن تصریح شده است. توضیح آنکه مواد 14 تا 23 از کنوانسیون 1958 ژنو و مواد 17 تا 37 از کنوانسیون 1982 جامائیکا به موضوع دریای ساحلی و حق عبور کشتی‌ها اختصاص دارد که به برخی از این موارد ‌اشاره می‌کنیم؛

الف - در ماده 14 کنوانسیون 1958 ژنو آمده است «کشتی‌های تمامی کشورها اعم از کشورهای ساحلی یا غیر آن، می‌توانند در دریای ساحلی از حق عبور و مرور بی‌ضرر برخوردار باشند».
ب - در بند 4 از همان ماده آمده است «عبور و مرور تا جایی بی‌ضرر خواهد بود که به آرامش، نظم یا امنیت کشور ساحلی آسیب نرساند».

ج - بند 4 از ماده 14 و بند یک از ماده 16 کنوانسیون 1958 ژنو، تشخیص بی‌ضرر بودن عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز را برعهده کشور ساحلی- ایران اسلامی- گذارده است

د- در بند یک از ماده 16 کنوانسیون 1958 ژنو آمده است «کشور ساحلی می‌تواند اقدامات لازم را برای جلوگیری از عبور و مروری که بی‌ضرر نیست، به عمل آورد».

ه‍ - در بند 3 از ماده 16 تصریح شده است «کشور ساحلی می‌تواند بی آن که تبعیضی میان کشتی‌های خارجی قائل شود (حتی) عبور و مرور بی‌ضرر کشتی‌های خارجی را نیز به خاطر حفظ امنیت خود، موقتا متوقف کند».

و- و بالاخره، بند 4 از ماده 16 کنوانسیون 1958 ژنو، ضمن به رسمیت شمردن حق کشور ساحلی- در اینجا، ایران اسلامی- برای پیشگیری از عبور کشتی‌هایی که عبور آنها بی‌ضرر تشخیص داده نمی‌شود، تصریح می‌کند که در صورت اتخاذ این تصمیم از سوی کشور ساحلی‌، لازم است تصمیم یاد شده از قبل به اطلاع عموم برسد.

با توجه به مواد یاد شده از دو کنوانسیون ژنو و جامائیکا، فقط عبور کشتی‌هایی از تنگه هرمز مجاز خواهد بود که برای «امنیت، نظم، آسایش و حقوق ملی» جمهوری اسلامی ایران «بی‌ضرر» تشخیص داده شود... اکنون باید گفت؛ در صورتی که صدور نفت ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم شود، آیا عبور کشتی‌های حامل نفت برای کشورهای یاد شده که در حالت مورداشاره، دشمن تلقی می‌شوند «عبور بی‌ضرر»! خواهد بود؟ بدیهی است که پاسخ این سؤال منفی است و ایران اسلامی حق دارد و می‌تواند با جلوگیری از عبور این کشتی‌ها مانع توانمندی دشمن در تهدید امنیت ملی خود شود. این فرمول درباره صدور نفت سایر کشورها از تنگه هرمز نیز صدق می‌کند چرا که زمینه‌ساز اقدام خصمانه دولت‌های متخاصم خواهد بود. عبور کشتی‌هایی که از مبدأ کشورهای تحریم کننده به مقصد سایر کشورهای خلیج فارس، تسلیحات نظامی حمل می‌کنند نیز به طریق اولی و مطابق همان مواد از کنوانسیون‌های ژنو و جامائیکا، مخل و در تعارض با امنیت ملی کشورمان تلقی شده و بستن تنگه هرمز به روی این کشتی‌ها حق مسلم و قانونی ایران اسلامی است.

 ۵- علاوه‌بر حق قانونی ایران برای بستن تنگه هرمز که در دو کنوانسیون ژنو و جامائیکا آمده است، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استناد به حق اقدام متقابل یا تلافی‌جویانه -REPRISAL - که در حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است نیز تنگه هرمز را مسدود کند. اقدام تلافی‌جویانه در مقابل نقض قانون از سوی کشور ثالث که متضمن آسیب به منافع و امنیت ملی کشور دیگر باشد تعریف شده است.

 دیروز آقای دکتر ولایتی که با پیام ویژه رهبر معظم انقلاب به روسیه رفته است در مصاحبه‌ای تاکید کرد که اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند، هیچ کشور دیگری در خلیج‌فارس هم قادر به صدور نفت خود نخواهد بود. این اظهار نظر در صورتی که عملیاتی شود نه فقط موثرترین برخورد در مقابل زورگویی‌های آمریکا و متحدانش است، بلکه تنها راه موثر است که باید هرچه زودتر اعلام و اقدام شود.

در صورت بستن تنگه هرمز، آمریکا و اروپا برخلاف آنچه ادعا می‌کنند توان مقابله با این اقدام قانونی و حرکت انقلابی ما را ندارند. آنها در اتاق شیشه‌ای نشسته‌اند و در منطقه گروگان ما هستند.

یکی از رسانه‌ها نوشته بود در صورت بسته شدن تنگه هرمز، آمریکا می‌تواند بدون حضور در خلیج‌فارس و از اقیانوس هند با بهره‌گیری از موشک‌های دوربرد به ایران حمله کند که باید گفت حتی اروپا هم در تیررس موشک‌های دوربرد ما قرار دارد چه رسد به عربستان و بحرین و تل‌آویو و حیفا و...!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
نوشته عبور و مرور بی ضررکشتیها .در هیچکدام از این بندهائیکه نوشتید نیامده که ایران میتواند تنگه هرمز را ببندد.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
دقت نکردی جناب مازندرانی
در یک بند گفته تشخیص بی ضرر بودن یا نبودن با کشور ساحلی است نه با دیگران
یعنی تشخیص این که کشتی های نفتی که از سواحل کویت و عربستان برای اروپا و ...بارگیری می شوند به ضرر ایران هست یا نه ، با ایران است به عنوان کشور ساحلی
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی ارجمند دراین معاهده یا هرچه که اسمش هست درخصوص کلمه "ضرر" تعبیری نیامده از نظر ما ضرر اقتصادی هست ولی به تعبیری میشود ضرر فیزیکی باشد که بعید میدانم کشورهای دیگر آنگونه که ما میخواهیم تفسیر کنند.مگر اینکه با قوه قهریه وارد شویم .
Iran, Islamic Republic of
جناب مازندرانی وقتی آمریکا و متحدانش "انرژی هسته ایی" را به عنوان "بمب هسته ایی" در نظر میگیرند ما هم میتوانیم "ضرر" را به "هر ضرری" در نظر بگیریم.
کاری ندارد و البته مثل آمریکا و متحدانش مزورانه و ریاکارانه و فریبکارانه و متجاوزانه و سلطه گرانه برخورد نمیکنیم.
ایران متحمل "ضررهای فراوان" در کمال بی عدالتی شده است. جبران کوچکی است از "ضرر" ایران.
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی ترامپ درواکنش به صحبت های اخیر روحانی،در خصوص بستن تنگه هرمز گفت:ما دوست داریم حکومت ایران برای یک ساعت هم که شده تنگه هرمز را ببندد،آنوقت به آنها نشان خواهیم دادکه تاچه اندازه حماقت نموده اند. اونا از خداشونه ایران تنگه هرمز و ببنده اینجوری به بهانه عدم امنیت اسرائیل و عدم امنیت انرژی به ایران حمله میکنن
اصلاً همچین حرفی نزد . ...
United States
اگر قرار باشد هرکی از راه میرسی مارو تهدید به جنگ کنه و مام بترسیم و بگیم بفرما هر چی شما میگین چیزی کمتر از حکام قجری هستیم. ...
Iran, Islamic Republic of
سگ ها پارس زیاد میکنند اما فقط میخواهند بترسانند. اگر نترسی سگ هیچ کاری نمیکند.
باید بهش بگی چخه...
برای ترامپ هم باید بگی چخه..
هاشمی
Romania
دوست عزیز ۱۶:۲۹
به فرض که ترامپ چنین حرفی زده باشد
مصداق ضرب المثل "لاف در غربت و ... در بازار مسگرها " می باشد
ترامپ اگر عرضه دارد حزب الله لبنان را که انگشت کوچک ایران هم نیست اول شکست دهد
اصلا حزب الله هم نه
تخفیف می دهیم
اگر مرد میدان هستند چرا در لشکر کشی چند ملیتی به الحدیده یمن بر علیه یمنی های پابرهنه ، به غلط کردن افتاده اند
آنها حدود ۴۵ روز است که به اتفاق نیروهای چند کشور دیگر در بندر الحدیده یمن به قصد اشغال این بندر و تکمیل محاصره یمنی ها دارند کشته می دهند و نتیجه ای هم نگرفته اند
لطفا بلندگوی تشویق دشمن نشوید چون جز حرمان و ناامیدی چیزی نصیبتان نمی شود
یاحق
United Kingdom
...
کاربر گرامی . با تشکر . مطلب و نظریه بدون ارائه منبع و سند قانونی قابل انتشار نیست.جهان نیوز
United States
سانسور نکنید . اقای شریعتمداری میلیاردها دلار در عراق خرج کردید !!!!!!!!!!!!، چی شد؟ مردم بیرونتون کردن؟!!!!!!!!!!!!
United States
نمیدونم این آمارو از کجا میارین. نمیدونم چطور یه روزنامه نگار میتونه این همه پول خرج کنه جایی.
ولی میدونم اگه به عراق کمکی هم شده نتیجه اش این شده که امروز داعش کشور همسایه ما نیست.
Iran, Islamic Republic of
نخیر . جلوی داعش در عراق گرفته شد. بعدش هم خط مقدم شد سوریه.
Iran, Islamic Republic of
وظیفه ما بود که جلوی تشکیل کشور داعش را بگیریم که شد و ما برای کشور گشایی نرفتیم اماکن مقدسه هم حفظ شد و مرد م عراق و سوریه نجات یافتن
ایران تعیین میکنه که عبور چه کسی ضرر داره
Iran, Islamic Republic of
درود بر سردار قلم
آقای شریعتمداری
Iran, Islamic Republic of
...فایده ای با این دولت نیست
«فقط» براي انانكه طالب حقيقت اند - بخش اول
Iran, Islamic Republic of
سلام
اولين موضوع اين است كه با صدور كنوانسيون 1982 جامائيكا (با نام "عبور بي خطر") كنوانسيون 1958 ژنو ("مشهور به "عبور بي ضرر") منسوخ شد و لذا بخش اعظم مقاله آقاي شريعتمداري با توجه به استناد به يك كنوانسيون منسوخ، ارزش پاسخگويي ندارد.
بر اساس مفهوم مخالف بند ج ماده ۳۵ این کنوانسیون، در شرایط صلح، نظام حاکم بر تمام تنگه‌های مورد استفاده کشتیرانی بین‌المللی مانند تنگه هرمز، عبور ترانزیتی است. رژیم حقوقی مربوط به عبور بی ضرر از تنگه‌های مورد استفاده کشتیرانی بین‌المللی مشابه رژیم حقوقی عبور بی ضرر از دریای سرزمینی نیست و «دول همجوار تنگه‌های مورد استفاده کشتیرانی بین‌المللی حق ندارند که عبور دیگران را از آن به حال تعلیق در آورند.»
ادامه در بخش دوم
سرور
Iran, Islamic Republic of
با یک سرچ ساده در اینترنت و با زبان اصلی کنوانسیون می توان به خلاف گفته های شما رسید و دریافت که این مقدمه چینی شما بدرد کسانی می خورد که زیاد دنبال تحقیق نیستند.واقعا بنده درک نمی کنم چرا کسی که کمترین بهره ای از علم حقوق ندارد چرا باید با بکار بردن کلمات قلمبه سلمبه و با انتخاب گزینشی و با تقطیع مطلب دنبال توجیه برای نداشتن "حق" یک کشور کند.مزید اطلاع اینکه:
دولت ایران کنوانسیون UNCLOS را امضا کرده اما تصویب نهایی نشده است، اما بر اساس قانون معاهدات، ملزم به رعایت مفاد آن تا زمانی است که امضای خود را پس بگیرد. ایران در زمان امضای این کنوانسیون اعلام کرده است که حق "عبور ترانزیتی" یا به قول شما "عبور بی خطر" از تنگه هرمز را فقط در مورد کشورهائی رعایت خواهد کرد که این سند را امضا کرده باشند. همچنین درموردکشورهایی که آنرا امضا نکرده اند همان قاعده "عبور بی ضرر" (کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو) از تنگه‌ها حاکم است.این بدان معنا است که درمورد کشورهایی که کنوانسیون را امضا نکرده اند و یا ایالات متحده که موافقتنامه اجرایی را امضا کرده است اما موافقت نامه را امضا نکرده است ایران می تواند بر اساس کنوانسیون 1958 ژنو برخورد کند.نتیجه گیری با خوانندگان.
اما؛ اینکه حرف و منطق شریعتمداری درست است یا خیر یکطرف و اینکه توجیهات و توضیحات بدون استناد و اسناد مثبته ...یکطرف.
«فقط» براي انانكه طالب حقيقت اند - پاسخ به آقاي سرور
Iran, Islamic Republic of
سلام، با تشكر فراوان از اينكه اهل تحقيق هستيد و با كامنت گذاري به بنده فرصت داديد قدري بيشتر مطلب راباز كنم:
1- اولاً فرض كنيد ايران هيچ كنوانسيون جهاني را امضاء نكرده باشد آيا به استناد اينكه زير هيچ كنوانسيوني را امضاء نكرده مي تواند مثل جلوي كشتيهاي عبوري در خارج از آبهاي سرزميني خود (12 مايل دريايي از ساحل كه تا وسط تنگه هرمز هم نمي رسد) را بگيرد؟!
2- در متن كنوانسيون 1982 جامائيكا كه نتيجه مذاكرات بسيار بسيار طولاني (از سال 1973 تا 1982) بود مشخص شد كه با امضاء اين كنوانسيون، كنوانسيون 1958 لغو مي گردد. البته ذكر شد كه تا زمانيكه تعداد امضاها به 60 نرسد لازم الاجرا نخواهد بود. (اتفاقي كه در سال 1994 افتاد و تا آن زمان كماكان كنوانسيون 1958 مبناي عمل بود) آمريكا در سال 1996 آنرا امضاء كرد. هم اكنون 168 كشور آن را امضاء كرده اند من جمله تمام كشورهاي اتحاديه اروپا. بنابر اين شرط ايران مبني بر رعايت آن نسبت به كشورهايي كه آن را امضاء كرده اند (حتي اگر بلحاظ حقوقي مسموع باشد) شامل تمام كشورهاي مهم دنيا مي شود، حال آنكه ما قصد داريم تنگه را نه بر روي آمريكا، بلكه به روي جهان ببنديم.
با وجود توضيحاتي كه در بند 2 خدمتتان عرض كردم، كماكان معتقدم آنچه در بند 1 نوشتم بسيار بسيار مهم تر است. همچنين نكاتي كه در كامنتهاي بعدي ذكر گرديده است.
ممنون از لطف شما
سرور
Iran, Islamic Republic of
چون بند ۱درت گفته اید مهم است.بله در صورتیکه هر کشورب کنوانسیونی را مشروط امضا کرده باشد و در آن حق شرط هم باشد یا اگر امضا نکرده باشد این " حق" برای آن کشور محفوظ است.مگر اینکه بخواهید لفاظی کنید مثل بندهای بعدی اتان.
در مورد استفاده از حق کسی نمی گوید باید پاچه سگ را گاز گرفت وقتی موشک هست کسی دندانش را نشان سگ نمی دهد.
در مورد استفاده از حق چنانچه شاید خود شما هم بدانی ایران می تواند کشورهای امضا نکرده کنوانسیون را مطابق ژنو ۵۸ رفتار کند چون حق شرط در جاماییکا ۸۲ محفوظ است.
پس در مورد بستن تنگه هرمز حق داریم.اما آیا وقت ان هست یا خیر؟
همه با یاد داریم امریکا در پاناما ژنرال مانوئل آنتونیو نوریگا را به خاطر مطالبه "حق" کشورش دزدید و محاکمه کرد بدون هیچ اجماع جهانی و حتی شاید به خاطر مبارک بیاید برخی کشورهای غربی از وی حمایت کردند اما در نهایت...
حرف بنده این است که برای رد یا قبول حرفهای دیگران به جای مستند و مستدل گفتن نباید داستان سرایی کرد حالا شریعتمداری باشد یا سرور یا استاد!
«فقط» براي انانكه طالب حقيقت اند - پاسخ مجدد
Iran, Islamic Republic of
سلام، صبح بخیر آقای سرور
جسارتاً به عرایض بنده التفات کافی ننمودید. اولاً عرض کردم فرض کنید ما هیچ کنوانسیونی را امضا نکرده ایم آیا به استناد آن حق داریم جلوی کشتیهای مردم دنیا را بگیریم؟ ثانياً فرض کنیم جواب سوال بالا مثبت باشد، حالا که امضا کرده ایم و شرط گذاشته ایم فقط برای کشورهایی رعایت می کنیم که این کنوانسیون را امضا کرده باشند، خب عزیز، ۱۶۸ کشور امضا کرده اند، حالا تکلیف چیست؟ آن مثال مربوط به سگ را فقط برای این گفتم که مشخص شود اقدام متقابل همیشه عملی نیست، اما در ادامه عرض کردم فرض کنیم همیشه امکان پذیر باشد، مقابله به مثل، باید از جنس اقدام خصمانه دشمن باشد نه ورای آن.
باز هم ممنون
سرور
Iran, Islamic Republic of
بنده دقیقا ملتفت مطالب هستم و لذا
1- تایید کردید که ما "حق" داریم در مقابل عمل امریکا اقدام کنیم.
2- قبول نموده اید حق "مقابله به مثل" داریم که چنانچه ذکر کرده اید منطقا باید از جنس اقدام خصمانه دشمن باشد و نه ورای آن و لذا عقلا باید با هر کسی مطابق روش خودش برخورد کرد نه عین آن وگرنه مطابق گفته خودتان مثل "گاز گرفتن پای سگ" خواهد بود.
3-اصلی ترین نکته مدنظر من این بود که برای رد یا قبول حرفهای دیگران باید مستند و مستدل جواب داد که خوشبختانه اتفاق حاصل شد.
حرفی ندارم.
«فقط» براي انانكه طالب حقيقت اند - بخش دوم
Iran, Islamic Republic of
نكته مهم:
در داخل تنگه هرمز سه قسمت داريم: ۱) آب‌های سرزمینی ایران (۱۲ مایل دریایی یا ۲۲ کیلومتر از ساحل ایران)، ۲) آب‌های سرزمینی عمان (۱۲ مایل دریایی یا ۲۲ کیلومتر از ساحل عمان) و ۳) آب‌های آزاد (۲ کیلومتر از میان آب‌های سرزمینی ایران و عمان) لذا دولت ایران نمی‌تواند برای بخش‌های دیگر تنگه هرمز هیچگونه اعمال کنترل، نظارت یا مسدود کردن، حتی بابت بهبود جریان عبور کشتی‌های دیگران تعیین کند. قابل توجه است که قسمت عمده طرح‌های تفکیک تردد کشتی‌ها در داخل تنگه هرمز در طرف عمانی تنگه هرمز قرار گرفته است.
همچنين در مورد عبور بی ضرر از تنگه‌های مورد استفاد کشتیرانی بین‌المللی، اختلافی در تفسیر حقوق دولت ساحلی و حقوق دولت‌های صاحب پرچم کشتی‌های عبوری تجاری یا نظامی وجود ندارد. بر این اساس دولت‌های ساحلی، صاحب منطقه خود در داخل تنگه هستند و می‌توانند در آنجا هرگونه بهره‌برداری انجام بدهند ولی حق تعلیق عبور دیگران و ایجاد مزاحمت برای اعمال حق عبور بی ضرر توسط آنها را ندارند. (ادامه در بخش سوم)
«فقط» براي انانكه طالب حقيقت اند - بخش سوم
Iran, Islamic Republic of
حال كه بطلان استدلال سردار قلم (آقاي حسين شريعتمداري) مشخص شد و پنبه بيانات مشعشع ايشان در نزد اهل فهم و تحقيق زده شد بد نيست به اين موضوع نيز اشاره گردد كه حق بازرسي و توقف موقت كه در كنوانسيونهاي 1958 و 1982 ذكر شده صرفاً در شرايط جنگي است، مضافاً اينكه "حق بازرسي" براي كشوري كه امنيتش به خطر افتاده مانع "عبور پس از بازرسي" نيست. البته اين حق نيز فقط براي 22 كيلومتر از 46 كيلومتر عرض قابل كشتي راني تنگه هرمز است و لذا اساساً ارزش فكر كردن هم ندارد. (ادامه در بخش پاياني)
«فقط» براي آنانكه طالب حقيقت اند - بخش پاياني
Iran, Islamic Republic of
و اما نكته مهم:
برخلاف آنچه تبليغ مي شود، در طرح آمريكا همه كشورها و شركتهاي دنيا حق دارند از ايران نفت بخرند ولي اگر از ايران خريد كردند بايد دور آمريكا را خط بكشند حالا اختيار با خودشان است. مضافاً اينكه اگر كسي پايش را در ايران گذاشت بايد بداند كه ممكن است تا پايان عمر، نتواند ويزاي آمريكا را اخذ كند و به آنجا سفر كند. سردار قلم در ابتداي مقاله اش، پيشنهاد «اقدام متقابل» را داده است، آفرين، بارك الله، اقدام متقابل يعني اينكه ما هم بگوييم اگر كسي به آمريكا سفر كرد يا با آمريكا معامله كرد ديگر بايد دور ما را خط بكشد! و سفر و معامله با ايران را فراموش كند. نه اينكه دنيا را تهديد كنيم و بگوييم "غلط كرده هر كي نياد ايران يا از ما نفت نخره. حالا كه اينجور شد پس ما هم تنگه رو مي بنديم و مين دريايي ميندازيم تو آب تا خودشون با كشتيهاشون برن هوا". نه داش حسين، اينجوري نميشه. خواهي ديد.
Iran, Islamic Republic of
"حقیقت" آن است که قوانین بین المللی بازیچه دست چند کشور معدود شده است.
"حقیقت" آن است که ما "ضرر" فراوان دیدیم.
"حقیقت" آن است که ما هم باید مقابل این "ضررها" بایستیم.
"حقیقت" که در لابلای این نظریات شما است برای آمریکا و دوستانش یک "بازیچه" و "آلت دست" است.
در جنگلی که حیوانات درنده دنبال کشتن و خوردن هستند نه "حقیقت" معنی دارد و نه "قوانین". در این جنگل باید جنگ کرد و از هر ابزاری برای حفظ "جان" استفاده کرد. قوانین به کمک شما نمی آیند. "حقیقت" آن است که اگر نجنگی کشته میشوی و بقای درندگان را برای دریدن بیشتر تضمین میکنی.
اگر ایران در این جنگل دریده شود نوبت روسیه و چین است.
Iran, Islamic Republic of
حقیقت این است که با قلدر و زورگو باید با زبان خودش صحبت کرد و از موضع اقتدار وارد شد و بستن تنگه هرمز راهکار مناسب و مقتدرانه ایران برای مقابله با تحریمهای نفتی امریکاست .
«فقط» براي آنانكه طالب حقيقت اند - پاسخ به دوست 13:17
Iran, Islamic Republic of
سلام
اولاً اينكه اگر كسي بگونه اي با ما رفتار كرد ما هم بايد همان رفتار را از خود نشان دهيم خيلي مستدل نيست. (اگر سگي پاي ما را گاز بگيرد ما پاي آن سگ را گاز نخواهيم گرفت) اما فرض كنيم سخن شما صحيح باشد، بسيار خوب، شما نگاه كنيد ببينيد آمريكا با شما چه رفتاري مي كند شما هم همان رفتار را داشته باشيد؟ آيا امروز، آمريكا، كشتيهاي ايران را تهديد مي كند؟ خير. آيا امنيت شهروندان ايراني را تهديد مي كند؟ خير. آيا قرار است به تأسيسات نفتي ما حمله كند؟ خير، فقط گفته است آمريكا، با هر كسي به ايران برود يا با ايران معامله كند تا روز قيامت قهر خواهد بود. پس شما طبق گفته خودتان فقط مي توانيد متقابلاً همين رفتار را نسبت به آمريكا نشان دهيد نه بيشتر. ثانياً فرض كنيم آمريكا چنين رفتاري را با ما انجام دهد آيا ما حق داريم جلوي حركت نفتكش هاي سنگاپور، چين و پاناما را هم بگيريم؟ مگر آنها با ما چه كرده اند؟ پس سخنان حاج حسين شريعتمداري پر از تناقضات قانوني، عرفي، اخلاقي و شرعي است. همچنين نه قابل اجراء است و نه در صورت اجراء آبرويي براي ما باقي خواهد گذاشت.
Iran, Islamic Republic of
آقای طالب حقیقت
اگر کسی بخواهد شما را بکشد با او مقابله نمی کنید با این توجیح که ما نباید هر کاری او کرد بکنیم؟
Iran, Islamic Republic of
برای طالب حقیقت 17:11
آمریکا منافع ایران را تهدید میکند. اروپا هم هم پیمان آمریکا است. شاید یک وجه از کدخدا نامیدن آمریکا درست باشد. آمریکا کدخدای اروپا است. بر فرض بستن این تنگه هم اروپا متضرر میشود هم آمریکا.
ایران هم پرچم پاناما را رو کشتی هاش میزنه . قبلا گفتم تو این جنگل فقط یک قانون حکم فرماست. باید بجنگی.
اگر فکر میکنی تو این جنگل خیلی آقا منشانه بخوای قدم بزنی طعمه خرس و گرگ میشی. چونکه از اساس آنها اعتقادی به رفتارهای انسانی ندارند.
همین که ترامپ دیوانه برجام را زد زیرش یک بی قانونی آشکار است. اروپایی که اراده ایی از خودشان ندارند و بنده و برده کدخدایشان هستند چوب این بی عرضگی را میخورند.
سگی که پای آدم را گاز بگیرد باید زدش و دورش کرد ، خیلی جدی شد میزنی میکشی.
امیدوارم استعاره و کنایه های من رو خوب متوجه بشی.
"حقیقت ی " که دنبالشی این است که ایران خوب برای رژیم های سلطه گر و امپریالیسم و صهیونیسم یک ایران تخریب شده مثل لیبی و عراق و سوریه است.
بمب هسته ایی بهانه است ، مثل همان بهانه هایی که جورج بوش پسر برای حمله به عراق درست کرد. بعد هم همه فهمیدند و گفتند که "دروغ" بود.
اگر دنبال "حقیقت" هستی گذشته را ببین . نقش آمریکا را در جنگ های دنیا ببین. سیاست هایش را ببین. ریشه های صهیونیسم را ببین. پروتکل های صهیونیسم را بخوان.
دشمن کاملا "حقیقت" است. دشمنی اش کاملا حقیقی است.
در برابر این دشمن چکار باید کرد؟
تهدید و جنگ در مقابل تهدید و جنگ.
پیروز
Iran, Islamic Republic of
برای طالب حقیقت: چند سوال این بیسواد را لطف کنید جواب دهید: ۱_ اولا اینکه میشود بفرمایید ، آمریکا در کجای کره زمین قرار دارد و در خلیج فارس چه میکند؟ دوم : اینکه آمریکا به کدامیک از قوانین مورد قبول در دنیا احترام گذاشته ؟ و ایران در کجای این دنیا بی قانونی کرده ؟ جنابعالی بفرمایید کدام کشور درهمین برجام نیم بند ، به جز ایران قانونگرا بود؟۳- آیا در این بیست سال بعد از جنگ تحمیلی ، آمریکا توانسته به ما حمله کند یا مرتبا در حوزه های مختلف وادار به عقب نشینی شده ؟ البته این عقب نشینی های دومینو وار با درایتهای رهبری بوده نه با سیاستهای دولتهای واداده ای مثل اصلاح طلبها و دولت فعلی ۴- آیا کشورهای دیگری مثل امارات، عربستان و بحرین و .... در مقابل وادادگی و عقب نشینی ما تعلل خواهند کرد و ما باید تماشاچی قضایا باشیم یا اینکه حداقل اگر کاری نمیکنیم ، تهدید نمایشی و جنگ روانی نداشته باشیم ، حداقل در دنیای فعلی و در علم دیپلماسی با وجود ادعاهای شما در مقابل فردی مثل شریعتمداری ، بنظر میرسد حرفهای شما پوشالی هستندو هیچ پشتوانه عقلی در مخالف خوانی شما وجود ندارد و صرف مطرح شدن نام شریعتمداری ، اینگونه موضع گرفته اید
/؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
باز این آقای 200 و چند میلیونی که نه ته پیاز است و نه سر پیاز ؛ حرف زد!!!!!!!!
متأسفانه مشکلات اساسی مملکت ما، امثال این هاست.
مردم از مشکلات خودشون و بیکاری جوانانشان به خود میپیچند در صورتی که ایشان وامثالشان فقط به فکر حفظ میز وجایگاه و حقوق نجومی ودرآمدهای آنچنانی خودشون هستند.
مردم هم از درد بیدرمان خود مینالند.وای و ویل بر احوالتون.
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین شریعتمداری اولین فیش حقوق نجومی رو در کیهان منتشر کرد و نجومی بگیران را رسوا کرد و مشکلات مملکت ناشی از بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان است .
United States
جالبه که طرفداران نجومی بگیران اثبات شده اونا رو ول کردن برای کسی که شایعه پخش شد طعنه میزنن.
عاقبت کسانی که تیر در چشم خود ندیدند و مو در چشم دیگران جستند همین است.
Iran, Islamic Republic of
ای کاش بی جهت اسم اروپا آورده نمی شد حتی اگر فرض کنیم اروپا به صورت غیر علنی و پنهانی ایران را تهدید کرده باشد به دلیل اینکه افکار عمومی ایران و جهان در جریان نیست این کار اشتباه است.باید با ظرافت و با پیچیدگی رسانه ای جوابش را اروپاییها می گرفتند و عامه در جریان قرار نگیرد.
Iran, Islamic Republic of
... حقایق رو از مردم پنهان کنه این روش دیکتاتورها و پادشاهان ظالم دنیاست تا بتونن به مردم حکومت کنن البته ناگفته نمونه که این روش اصلاح طلب ها و بنفش ها هم هست
Iran, Islamic Republic of
نمیدانم چگونه توضیح دهم اما رسانه های فارسی زبان دولتهای خارجی به خصوص بی بی سی بدترین فحاشیها را به صورت پنهانی نسبت به ایران و جمهوری اسلامی در میان اخبارشان دارند که مخاطب عادی متوجه بسیاری از آنها نمیشود. اخبار آنها لایه بندی مخاطب دارد و بعضی نکات ویژه نخبگان و حتی بعضی نکات ویژه جاسوسانشان است.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
کافی است نیروی دریایی ایران دست به یک رزمایش دریایی در خلیج فارس بزند و یکی دو کشتی تجاری را دستور ایست و بازرسی دهد
در این صورت بلافاصله اوضاع سیاسی به نفع ما حل و فصل خواهد شد
آمریکا و اروپا عاقل تر از آن هستند که در خلیج فارس با ما وارد جنگ شوند
رهبر عزیزمان یکی دوسال قبل به اسرائیل که رجزخوانی کرده بود هشداری دادند و گفتند
" اگر بخواهید غلطی کنید ما تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد"
بلافاصله بعد از این نهیب رهبر ، اسرائیلی ها دست را تو رفتند و گفتند ما قصد هیچ اقدامی علیه ایران نداریم
Iran, Islamic Republic of
به خدا فقط یک خبر ناگوار از تنگه هرمز قیمت نفت را اساسی بالا میبرد. بعدش نوبت اروپا و آمریکا است که بالا پایین شوند.
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
آقای شریعتمداری تنها آتش افروز ی را خوب بلد هستند اگر می شود یک راه کار اقتصادب بدهند که ارزش پول را نگه دارد همه آتش زدن را بلد هستند کی می تئاند آتش را خاموش کند
Iran, Islamic Republic of
ولی خواهش والتماس به دشمن عاقبت نداردیعنی درواقع کولی وسواری دادن راه حل نیست .
United States
وظیفه ایشون راهکار اقتصادی دادن نیست. وظیفه ایشون انتقاد سالم است که خداروشکر به نحو احسن دارن انجام میدن. خدا حفظشون کنه.
باید یه ۷ سال پیش رسانه های جهتدار و تندرو رو میدیدی تا میفهمیدی آتش آفروزی یعنی چی. این که در حد شوخیه.
نیما
Iran, Islamic Republic of
با چاپلوس دنبال اروپا وامریا افتادن هم راه حل نیست التماس هم راحل نیست برای گران شدن نفت انصار الله باید به تاسیسات نفتی عربستان وامارات حمله کند
Iran, Islamic Republic of
از یکی پرسیدن قرمه سبزی با قاف است یا غین گفت این را بیخیال بگو چقدر گوشت داخلش است. این تحلیلها به درد نمیخورد مردم ارامش میخواند شغل میخوان جامعه سالم میخوانند....
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا الان در مجامع روشنفکری و علمی سطح بالا در دنیا بحث زیان های راه سازی و عبور و مرور زمینی یا دریایی از نظر محیط زیست بشدت مطرح است