پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۴۴
وعده دیپلماتیک دیگری که محقق نشد

پاسپورت ایرانی در دولت روحانی چقدر عزت یافت؟ /حالا دیپلمات های ایرانی را اخراج می کنند

پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 626352
وعده روحانی درباره بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی همواره با اتفاقات مختلف زیر سئوال می رود.
پاسپورت ایرانی در دولت روحانی چقدر عزت یافت؟ /حالا دیپلمات های ایرانی را اخراج می کنند
گروه سیاسی جهان نيوز، از میان وعده‌هایی که رئیس جمهور در سال 92 به عنوان نامزد انتخاباتی به مردم دادند، یکی از وعده‌ها گاه و گداری بیشتر پررنگ می شود. حوادث دیپلماتیک و حضور ایرانیان در خارج از ایران که با بی احترامی روبرو می شوند و ... این وعده آقای رئیس جمهور را یادآور می شود. وعده ای که در آن حسن روحانی گفت: «من احترام را به پاسپورت ایرانی باز می گردانم.»

از پایین آمدن رتبه اعتبار گذرنامه ایرانی که بگذریم اغلب حوادثی آنهم در حوزه مسئولان رسمی و نه مردم عادی اتفاق می افتد که این موضوع برای اعتبار کشورمان چندان مناسب نیست. آنهم در دولتی که به عنوان دولت دیپلماتیک شناخته می شود؛ چراکه در این دولت وزارتخارجه نقش محوری را بازی کرد و همچنین فعالیت های این وزارتخانه بیشتر مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گرفت. شعار دولت نیز تعامل سازنده با دنیا بود که قرار بود وزارتخانه تحت ریاست محمد جواد ظریف آنرا محقق کند. قرار بود با دیپلماسی مشکلات تحریم و اقتصاد و اشتغال و آب خوردنمان را هم حل کنیم.

اما اخیرا دو اتفاق ناگوار در حوزه دیپلماسی افتاده که بازهم ما را یاد وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی انداخته است.
اولی همزمان با سفر رئیس جمهور به اروپا همراه شد. اخباری مبنی بر دستگیری یک دیپلمات ایرانی در آلمان با ادعای تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی اخیر مجاهدین خلق، منتشر شد که وزیر خارجه کشورمان به آن واکنش نشان داد.

ظریف عصر دوشنبه 11 تیرماه در توییتر خود نوشت: «چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی، افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده همکاری با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، می‌باشد.»

خبر بعدی هم در حوزه دیپلماسی بود. روز جمعه 15 نیز سرویس اطلاعاتی هلند که با نام «اَوید» شناخته می‌شود، از اخراج دو نفر از کارکنان سفارت ایران از این کشور خبر داد.

وزارت خارجه ایران در واکنش به اخراج دو تن از کارکنان سفارت ایران در هلند از سوی دولت این کشور، سفیر هلند در تهران را احضار کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند را اقدامی غیر سازنده در روابط دو کشور ارزیابی کرد و گفت که ایران خود قربانی اقدامات تروریستی بوده و بر موضع اصولی خود در مبارزه قاطع و غیرتبعیض آمیز تمام اعضاء جامعه جهانی با تروریسم تاکید دارد.

رسانه ها پشت پرده این موضوع را انفعال وزارت خارجه ایران و رفتار فرار به جلو هلند می دانند. در این زمینه دولت هلند با اخراج دو دیپلمات ایرانی و برچسب اتهام قتل به جمهوری اسلامی از مسئولیت اعطای پناهندگی به تروریستی که دستش به خون بیش از ۸۰ نفر از مسئولان جمهوری اسلامی آلوده است شانه خالی کند.

به عبارت دیگر، در سایه سکوت و انفعال و وادادگی سفارت ایران در لاهه و وزارت امور خارجه، طرف هلندی در کمال آرامش به جای مجرم (به‌دلیل پناه دادن به یک تروریست جانی) در مقام شاکی نشسته و دو نفر از دیپلمات‌های ما را از این کشور اخراج می‌کند.
 
البته این دو مورد فقط بخش بسیار کوچکی از تخریب وجهه کشورمان و زیرپا گذاشتن احترام و عزت ایرانی است. بارها و بارها وعده بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی در دولت زیر سئوال رفته است. یکی از این موارد نیز در دوران باراک اوباما صورت گرفت که در آن از حضور «حمید ابوطالبی» سفیر ایران در سازمان ملل جلوگیری شد.
 
در جدیدترین رنکینگ پاسپورت ایران در میان کشورهای دیگر که در خردادماه سال جاری اعلام شد. « ایران در رتبه‌بندی جدید با امکان سفر آزاد به ۴۳ کشور در کنار کنگو و کره‌شمالی قرار گرفته است.«
 
اما نکته تلخ این ماجرا فرار سرمایه از کشور است که در همین خبر آمده است: « قدرتمند شدن ویزای گرجستان که همزمان با تغییر مواضع آمریکا در برجام اتفاق افتاد، در کنار دیگر مزیت‌های اقتصادی و سیاسی این کشورِ نزدیک به ایران، باعث شده مهاجرت ایرانی‌ها و سرمایه‌های آن‌ها به گرجستان در یک سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه باشد»

حال با گذشت 5 سال از وعده حسن روحانی دیده می‌شود که نه تنها این موضوع محقق نگردیده است بلکه موجب خسران و ضرر و زیان برای کشورمان با فرار سرمایه نیز شده است. درحوزه دیپلماتیک نیز این وعده بارها و بارها زیر سئوال رفته است و حتی شاهد انفعال دیپلماتیک کشورمان هم هستیم.

امیر حمزه نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
اخه شما كه اونطرف ورامين نرفتى چيكار به اعتبار پاسپورت ايرانى دارى؟!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یه سوال پاسپورت ایرانی از چه زمانی بی ارزش شد؟ علت بی ارزش شدن پاسپورت ایرانی چه بود؟آیا بی ارزش شدن پاسپورت ایرانی مختص این دولت حاضر است؟چرا در زمان رژیم گذشته پاسپورت ایرانی دارای ارزش بود؟پاسخ به سوالات بالا میتواند به ارزش یافتن پاسپورت ایرانی کمک کرد
United States
از زمانی بی ارزش شد که بدون ویزا به هفتاد کشور درجه یک دنیا می‌توانستیم سفر کنیم و پول ایرانی در تمام سنترهای دنیا ارزشمند بود
لطفاً دقيق صحبت كنيم
Iran, Islamic Republic of
در سال 2012 (1391) كه آخرين سال دولت دكتر احمدی نژاد بود ما مي توانستيم به 37 مقصد جهاني بدون ويزا سفر كنيم. در سال 2013 (1392) كه اولين سال دولت يازدهم بود اين تعداد به عدد 40 ارتقاء يافت. در سال 1394 ، ايران موفق شد اعتبار پاسپورت ايراني را بهبود داده و ايرانيان مي توانستند به 56 كشور، بدون ويزا سفر كنند. متأسفانه از سال 2017 مجدداً شاهد سقوط شديد اعتبار پاسپورت ايراني هستيم و در حال حاضر، بدون ويزا تنها به 43 كشور مي توانيم سفر كنيم.
ضمناً مواردي مانند اخراج يا دستگيري ديپلماتهاي ايراني (چه افتضاح ديپلمات ايراني در برزيل در زمان دكتر احمدي نژاد و چه اتهام اقدام تروريستي به ديپلمات مقيم آلمان در زمان حاضر) هيچكدام، ربطي به "اعتبار پاسپورت ايراني" ندارد.
Netherlands
من‌‌ نمی فهمم واقعا شما خودتون را زدید به اون ور یا واقعا پرتید ؟؟اقای عزیز نمیشه که به همه مرگ فرستاد ، به سفارتشون حمله کرد ، روی موشک که هوا می کنی ارزوی نابودی بکنی ، در دنیا ماجراجویی کنی ، به حقوق اولیه انسانها احترام نزاری بعد توقع داشته باشی دنیا بهت احترام بزاره . واقعا این دیگه خیلی ساده است .
Iran, Islamic Republic of
همه اینایی که گفتی بیشتر به آمریکا میخوره تا ایران

اما چون ثروت ( اقتصاد ) و قدرت ( ارتش ) داره قانون دنیا رو تعیین میکنه خودش همونو نقض میکنه و کسی نمیتونه بگه بالا چشت ابروه
حتی بمب اتم استفاده کرده
به جای مرگ بر ظالمین گفتن عملا با دهها تجاوز نظامی اقدام به قتل عام بشریت و مظلومین کرده
Iran, Islamic Republic of
کور خوندید اگه برای موشک هامون مذاکره کنیم ما طرفدار مظلومیم شما یا احمقید یا خیانت کار اون زمان که به سفارت حمله شد دولتتون چه کاری کرد واسه مردم تا نرن توی سفارت ها همش دنبال بهونه آوردنید حرف های صدای امریکا و بی بی سی و من و تو و فقط تکرار می کنید
Iran, Islamic Republic of
حقوق اولیه خخخ امریکا ۴۰ سال داره اسیب می رسونه ۴۰ ساله فقط تحریم کرده خیلی احترام می ذاشت هواپیمای مسافربری و نمی زد به احمد متوسلیان توهین نکنید با این حرف هاتون
United Kingdom
هر ۳ تا اینها را ۱ نفر نوشته . ۱ نفر که دستش تو جیب مردمه . خبر از بدبختی مردم نداره....
United Arab Emirates
اونوقت حاجی ها میرن مکه نباید به شیطان سنگ بزنن یا وقتی قرآن میخونیم نباید اعوذو باالله من الشیطان الرجیم بگیم دولت آمریکا هم شیطانه پس مرگ بر شیطان میفرستیم نوش جونش
Iran, Islamic Republic of
روحانی هر چقدر ضعف داشته باشد اعتبار پاسپورت ایرانی مربوط به آن نمی شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....
Reza
Iran, Islamic Republic of
همش تقصیرِ احمدی نژاده. (جمله ای که هر جا از گندکاری اصلاح طلبان سؤال میشه کپی - پیست میکنن)
United Arab Emirates
احسنت۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
Iran, Islamic Republic of
۸سال گندزایی احمدی نژاد با چند سال گندزدایی از بین می رود؟؟؟ احمدی نژاد و دوستان دانسته یا نادانسته بزرگترین خدمت را به امریکا، اسراییل،فرقه ی رجوی و سلطنت طلبان کردند...
United Arab Emirates
گرون درد نگرفتی اینقدر به عقب برمیگردی از احمدی نژاد بد میگی
سید
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
دوران احمدی نژاد کسی جرائت نمیکرد به ایران و ایرانی کج نگاه کنه دوران این شیخ الی ماشاالله بی احترامی میشه
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز لطفا ادرست را بفرست من برای شما یه ساعت زنگ دار هدیه کنم یا شاید از خواب بیدار بشی .
Iran, Islamic Republic of
الحق که دکتر احمدی نژاد باعث عزت و اقتدار ایران بود.
United Arab Emirates
باشه من خواب ولی شما تو کمایی
Iran, Islamic Republic of
در دوره احمدی نژاد ایران شد تهدید صلح و امنیت جهانی و اجماع جهانی علیه ایران صورت گرفت و صندلی های خالی سازمان ملل برای احمدی نژاد کف می زدند...
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
جوک میگی یا توهم داری
Iran, Islamic Republic of
آقا کدوم یک از این شعارها و وعده ها محقق شده که این بشه. فقط حرف و شعار فقط حرف ....... خسته شدیم به خدا
United Kingdom
پاسپورت ایران و خود ایرانی در خارج ار ایران فقط زمان دکتر احمدی نژاد احترام داشت. از قدرت و عظمت دولت ایشان صلابت به ایرانیهای خارج هم برگشت. مردم زه دید بهتری نگاه میکردند.
....
Iran, Islamic Republic of
شما چند سالتون ؟ فکر کنم فقط دوره احمد نژاد را دیدی . و احتمالا فقط به عراق سفر کردی ؟ اینکه به سمت دکتر دمپایی پرت می کردن و توی سازمان ملل همه می رفتن بیرون احترام ایران و ایرانی مشخص می شد .
Iran, Islamic Republic of
بنده در 8 سال دولت قبل به کشورهای مختلف آسیایی سفر کردم و احترام و عزت ایرانیان رو کاملا"درک می کردم اما حالا پلیس ترکیه به گوش دختر ایرانی سیلی می زند و دانشجویان ایرانی رو از اروپا اخراج می کنند و احترام ما رو نگه نمی دارند.
United Arab Emirates
نه اینکه وزیر وزرای خارجی میان کف کفششونو سمت روحانی نمیگیرن نه این که ظریف جونتون میره خارج براش بنزین هواپیماشو میدن نه اینکه ایرانیهارو مرز ترکیه نمیزنن نه اینکه به ایرانیها اجازه ورود به آمریکا رو میدن لااقل زمان احمدی نژاد دیگه اینا نبود
United Arab Emirates
لااقل احمدی نژاد به دشمنان باج نمیداد اونا بی احترامی میکردن ولی این دولت که برای دشمنان نیشش تا بنا گوشش بازه و هرباجی که خواستن داده چرا بیحرمتی میبینه
Iran, Islamic Republic of
درد و بلای دکتر احمدی نژاد بخوره توی سرتان که هنوز بعد از 5سال عقده تان از او تمام نشده است .
سلطان
Iran, Islamic Republic of
با سلام
در این دولت فخیمه که میرن قدم میزنن ، با هم یهو روبرو میشن دست میدن ، قول میدن ، قول میگیرن ،اونم روی آب ، بنام برجام ، حالا هم که هسته ای رفت برباد دوباره تحریم میشیم.
Iran, Islamic Republic of
غرض ورضی جهان نیوز تمام شدنی نیست .
پرچم کشورها را آتش می زنیم
روی پرچم راه می رویم
عروسک های انها را درست می کنیم و اتش می نزنیم .
مرگ بر این و ان می گویم
روی موشک مرگ بر فلان می نویسیم و صادر می کنیم
مرد مردانه شما جای انها بودید چکار می کردید ؟ شما در مجلس یک کشور پرچم مملکت اتش می زنید و بعد از اینکه انها به شما اجازه ورود نمی دهند عصبانی شده و دم از ازادی و دموکراسی می زنید .
Iran, Islamic Republic of
چرا رتبه پاسپورت ایرانی در دولت شیخ حسن 12 پله سقوط کرد ؟!
Iran, Islamic Republic of
کدام وعده دولت کهنسالان میلیاردر سیاست زده تحقق پیدا کرده که این دومی باشد.
Iran, Islamic Republic of
برای عزت یافتن پاسپورت باید در نظام جهانی حل شوی و تمام رژیم هایی که در برابر این نظام ظالمانه تسلیم شده اند پاسپورت شان اعتبار دارد و ما تا موقعی که در مقابل نظام سلطه هستیم این تنش ها را داریم و این هیچ ربطی به دولت روحانی یا احمدی نژاد ندارد بلکه مربوط به کل حاکمیت است. ...
Iran, Islamic Republic of
فرق چندانی پاسپورتمون نکرده
ما همچنان در صدر منفورترین مردم دنیاییم و این خودش یک افتخاره
چون قطعا ما بهشتی و انها جهنمی هستند
لعنت بر کفر و غرب زده
یک دوست_بخش اول
Iran, Islamic Republic of
اگر به قول یکی از دوستان در رژیم گذشته پاسپورت ایرانی ارزش زیادی داشته اولا این مربوط به این بود که بله کشوری که آلت دست آمریکا و انگلیس باشه و سفیر انگلیس برای پادشاه اون کشور تصمیم بگیره ارزش پاسپورتش در کشورهای خارجی حداقل امتیازی بود که باید بهش می دادند. چرا توی همون دوران کسانی که مخالف شاه بودند امکان رفتن به خارج و هر کشوری از کشورهای دنیا را نداشتند!؟ چرا همون موقع هم رفتن به برخی از کشورها راحت نبود!؟
یک دوست_بخش دوم
Iran, Islamic Republic of
همیشه گفتیم، بازهم باید گفت!؟ بدون مطالعه حرفی نزنیم. خدمت همه دوستان یک کتاب معرفی می کنم. این کتاب خاطرات حسین فردوست بازرس کل رژیم پهلوی بوده، یعنی به قول خوددرباریان سابق نفر دست راست شاه!! اونجا توی اون کتاب خیلی چیزها خواهید خوند!؟ سری بزنید." کتاب ظهور و سقوط پهلوی"
یک دوست_بخش سوم
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه میکند بی احترامی به پاسپورت ایرانی مربوط به دولت روحانی نیست!؟ متأسفم برای اینکه خیلی راحت به دلیل لجاجت با هر چیز درست و غلط به هر دروغی متوسل میریم.!؟ به شخص کاری ندارم. ولی همه می دونیم در دولت احمدی‌نژاد کشورهای منطقه جرأت نمی کردند به ایرانی و ایرانی جماعت جسارت کنند، اما در همین دولت به اصطلاح دیپلماتیک به دو زائر نوجوان توی فرودگاه جده تجاوز میشه، چند حادثه تصادف ساختگی علیه زائر ایرانی توی عربستان اتفاق می افته، حادثه جرثقیل مسجد الحرام درست در محل استقرار ایرانی ها اتفاق می افته، حادثه منا و اون کشتار دست جمعی اتفاق می افته، توی ترکیه گردشگر ما توی گمرک با باتوم می زنند، جیبوتی ما را به حمله نظامی تهدید می کنه، کویت برامون شاخ و شونه می کشه، بحران تهدید می کنه و...!!؟؟ ولی در دولت احمدی‌نژاد این خبرها نبود!!! عرض کردم در دولت احمدی نژاد این خبرها نبود!!؟؟
United States
پاسپورت ایرانی سال های سال است که دوران زوال خود را طی میکند و هر سال دریغ از پارسال است .گذشت آن زمانی که آن سان گذشت
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
ربنای شجریان یعنی اعتبار گذرنامه
Iran, Islamic Republic of
احسنت هزاران بار!!!!!!!!!!!!!!!
United States
عزت همان بس که هواپیمای ظریف توی آلمان را با پیت نفتی پر کردند. البته این ذلتها ...عین عزت هست!!!!!!!!!!!!!!!.