پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۰
۴۱
چند فریم روایت از ساده‌زیستی مسئولان

به بهانه حضور سید میثم خامنه‌ای در غذاخوری شاه عبدالعظیم!

چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 626285
زندگی ساده فرزندان رهبر انقلاب بارها نقل محافل رسانه‌ای بوده است؛ حضور در اماکن عمومی و راهپیمایی‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن. در آخرین مورد مشاهده شده، سید میثم خامنه‌ای در غذاخوری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به همراه خانواده حاضر شده است.
به بهانه حضور سید میثم خامنه‌ای در غذاخوری شاه عبدالعظیم!
گروه سیاسی جهان نيوز: در ابتدای نگارش این گزارش، بیان این نکته لازم و ضروری است که تنها بخشی از آن‌چه رویت شده است و دست‌به‌دست در فضای واقعی یا مجازی به اطلاع‌مان رسیده را مکتوب کرده‌ایم و بیان و انتشار آن به‌منظور عدم‌تعلق بسیاری دیگر از افراد و شخصیت‌ها به این سبک از زندگی نیست؛ چراکه ممکن است بسیاری از اشخاص و فرزندان آنها چنین رویه‌ای را پیش گرفته باشند و از این سبک زندگی تبعیت کنند اما به دلایلی به صورت فراگیر اطلاعی از آنها نداشته باشیم.

به گزارش جهان نيوز، داخل اتوبوس، تاکسی یا هر مکان عمومی دیگری، داخل دانشگاه، کلاس درس و هر مکان آموزشی دیگری، سر کار و داخل اداره و بانک و هر شغل و مکان دیگری یا حتی در خانه بارها شنیده‌ایم و شنیده‌اید که بسیاری از مردم به محض حصول کوچک‌ترین تنگنا یا مضیقه‌ای خطاب به مسئولان و فرزندان وخانواده آن‌ها می‌گویند خوش به حال‌شان که دغدغه ایستادن در صف برای سوارشدن به ماشین، انتظار برای تهیه غذا، کمبود مالی برای گذران معیشت، دغدغه صرفه‌جویی و قناعت برای پس‌انداز و خرج زندگی، مشکل ثبت‌نام و محدودیت‌های گوناگون برای تحصیل و... ندارند. تصویری از یک بهشت دنیایی برای ذیل تا صدر مسئولان و خانواده‌هایشان. البته این تصویر آن‌چنان هم خودساخته و برمبنای یک تصویر برمبنای عادت ذهنی نیست که مثلا چون فلان‌شخص فلان‌جایگاه را دارد، فرزندش و خانواده‌اش و البته خودش باید در ناز و نعمت باشند، نگاهی به برخی تصاویر و ادعاهای منتشر‌شده از سوی برخی مسئولان نیز سند صدق و تعمیم این تصور به تمام افراد و مسئولان نظام می‌شود و بذر بی‌اعتمادی و بدبینی در اذهان و انظار کاشته خواهد شد و این ماجرا تا جایی هم‌درونی می‌شود که گاهی بر اصل ماجرا سوار و آن را به حاشیه می‌برد.

کمی که در جهت دوری از این نوع نگاه تلاش کنیم و سعی بر آن داشته باشیم که بیشتر و عمیق‌تر و حتی به منزله ایجاد روزنه‌ امیدی نگاهی به سبک زندگی و معیشت مسئولان داشته باشیم، نمونه‌هایی را می‌توان یافت که برخلاف جریان شکل‌گرفته در اذهان بسیاری، زندگی ساده‌ای را پیش‌گرفته‌اند و فارغ از سبک زندگی‌های اصطلاحا لاکچری و لوکس، همچون قاطبه اجتماع، ساده‌زیستی می‌کنند. موضوعی که نه اینکه دور از ذهن و خارق‌العاده باشد، بلکه به‌عنوان واقعیت لازم و الگوی اجتماعی قابل‌توجه است.

نمونه‌هایی از ساده‌زیستی در اوایل انقلاب
به گزارش فرهیختگان، در ادامه به چند‌نمونه از این نوع سبک زندگی‌ها در افراد دارای جایگاه عالی در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کنیم. اشاراتی که می‌تواند در فضای ملتهب رانت‌خواری‌های برآمده از آقازادگی، تحصیلات و درجات عالیه تحصیلی برآمده از رانت‌خواری‌های آقازادگی در خارج از کشور، مشاغل و مناصب برخاسته از این رانت‌خواری‌ها و... کمی ذهن را آرام کند و به‌رغم تایید وجود برخی ناخالصی‌ها چشم را به سمتی سوق دهد که بدون تماشای زشتی‌ها، فقط واقعیت زندگی را آن‌طور که هست و آن‌طور که باید باشد ببیند.

نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی ایران می‌تواند چشم و ذهن و دل را مملو از زندگی‌هایی کند که بدون ذره‌ای تعلق دنیایی فقط برای اسلام و انقلاب و مردم ادامه حیات می‌داده‌اند. زندگی‌هایی از شهید محمدعلی رجایی، نخست‌وزیر و بعد‌ها رئیس‌جمهور سال‌های اول انقلاب؛ اسدا... لاجوردی، شهید آیت‌ا... مدنی، شهید صیاد‌شیرازی، مرضیه حدیدچی و... که با یک جست‌وجوی ساده در فضای اینترنتی بخش کوچکی از ساده‌زیستی و سبک زندگی مردم‌دارانه و دغدغه‌مندانه‌شان قابل حصول و دریافت است.

اما سوای نمونه‌های سال‌های گذشته، نمونه‌های دیگری از نسل‌ها و جایگاه‌های مختلف و متفاوت نیز قابل ‌توجه و بیان است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی سوار بر مترو شهری و در کنار مردم، تصویری که چندی پیش به صورت گسترده در فضای رسانه‌ای منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و به‌شدت از آن استقبال شد. اقدامی که غیرمنتظره هم نبود و شمخانی بارها از وضعیت حضور تیم حفاظت در کنار برخی شخصیت‌ها انتقاد کرده و گفته بود: «من مسئول امنیت کشور هستم. این که منافقین ترور می‌کردند مربوط به دهه 60 است و دیگر نمی‌توانند ترور کنند. ضمن اینکه ما دستگاه‌های امنیتی قوی داریم، برای چه می‌ترسیم؟ بساط حفاظت شخصیت‌ها را باید جمع کنیم؛ ما حفاظت شخصیت‌ها‌ نداریم، تشریفات و پرستیژ شخصیت‌ها داریم. من مسجد می‌روم، پارک می‌روم، کوه می‌روم، تنها و با مترو می‌روم و هیچ مشکلی هم ندارم.»

سید میثم خامنه‌ای در غذاخوری شاه عبدالعظیم
زندگی ساده فرزندان مقام معظم رهبری بارها نقل محافل رسانه‌ای بوده است؛ حضور در اماکن عمومی و راهپیمایی‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن. در آخرین مورد مشاهده شده، سید میثم خامنه‌ای در غذاخوری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به همراه خانواده حاضر شده است و به گفته کسی که تصویر آنها را گرفته است، میثم خامنه‌ای غذای ساده‌ای را هم سفارش داده و حتی کمتر از جمعیت خانواده‌اش. این اتفاق هم همچون سایر موارد مشابه با استقبال فعالان فضای مجازی و رسانه‌ای مواجه شد و از انتشار آن ابراز خرسندی کردند.

آذری‌جهرمی
چند ماه پیش یک فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای در فضای اینستاگرام دریافت کردم که در آن وزیر جوان دولت دوازدهم، یعنی محمدجواد آذری‌جهرمی نسبت به بنر‌های خیرمقدمی که برای او نصب شده بود و همچنین الفاظ موجود در آنها اعتراض کرد و خواست تا دیگر چنین اقدامی صورت نگیرد. اتفاقی که در کنار قدم‌زدن و پیاده‌روی این وزیر به همراه خانواده‌اش در بین خیل عظیم زائران اربعین حسینی افزایش محبوبیتش بین همه طیف‌های سیاسی و اجتماعی شد.کردند.

سعید جلیلی
همین چند روز اخیر ادعاهایی در جهت تخریب چهره سعید جلیلی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در فضای رسانه‌ای جریان معاند انقلاب اسلامی مطرح شد با این مضمون که خودروی ارزان‌قیمت و تولید داخل جلیلی میلیون‌ها‌تومان هزینه جهت ایمنی و ضدگلوله شدن و... برداشته است. ادعایی آنقدر مضحک و سخیف که لزومی برای پرداخت به آن وجود ندارد؛ فلذا تصویر عبور ‌و ‌مرور و نشست‌ و ‌برخاست عادی و مردمی این مقام مسئول بدون کوچک‌ترین تجملی مایه استقبال و علاقه مردم شده است.

پیکان‌سواری فرمانده
سید عطاءا... صالحی، جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح و فرمانده کل سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران که بدون تشریفات خاص و با یک‌دستگاه خودروی پیکان سازمانی در مراسم سالروز شهادت علی صیاد‌شیرازی حاضر شد، حضوری که به علت سادگی و دوری از هرگونه تشریفات خاص انجام گرفت و تصاویر این حضور ساده به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر و با استقبال مردم مواجه شد.
 
این‌ها بازخوانی نمونه‌های کوچکی از سبک زندگی ساده برخی مسئولان و مقامات کشور است که به‌رغم محدود و اندک نبودنشان از سوی بسیاری از مردم و افکار عمومی رویه‌ای غیرعادی جلوه می‌کند و زنگ خطری را برای انقلاب روشن می‌کند که چطور در یک نظام اسلامی، جریان اجتماعی با ساده‌زیستی مسئولان این‌گونه غریبی می‌کند و در صورت مشاهده آن متعجب می‌شود. در ابتدای گزارش هم گفته شد و دوباره هم تکرار می‌شود که کوچک‌ترین تاثیر انتشار چنین تصاویری از زندگی مسئولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی، آرامش اجتماعی و احساس درک‌شدن و فهم وضعیت‌شان از سوی مسئولان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این منافقین کور دل هر طوری زندگی کنی باز ایرادی ازت میگیره . با خودرو فوق العاده امنیتی رفت و آمد کنی میگویند زندگی تجملاتی با خودرو ساده رفت و آمد کنی چشم دیدن نداره زندگی ساده به رخ میکشه.
Canada
نمیدانم چرا هر وقت عکس این سید عزیز را می بینم یاد شهید حججی بزرگوار می افتم؟
هادی
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
۱ جمله نوشتم سانسور شد ؟..نوشتم خیلیها تو همین کشور پول همین کباب و نون را ندارند . اگر می خواهید براتون عکس و گزارش بفرستم برای سند . ایا این هم باید سانسور بشه ؟ واقعا شما دم از اسلام هم میزنید .
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
فرمایش شما درسته!! ساده زیست میخوای؟ آقا زاده هاشمی(فائزه خانم ) که در فتنه ۸۸ میرفت ساندویچ میخورد نه کباب وریحون!!؟
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
جناب بحث منافقین کردل نیست در نوشته جهان نیوز هم ذ کر شده چند مورد سادزیستی خودنمایی میکند واین نگران کننده است درسته خدا از سر ان ههاییی که در راس مقامند و می برند و می خورند واین گونه است که موردی هم ساده زیست پیدا شود برای مردم عجیب است همان گونه که اوایل سفره انقلاب اگر موردی تجمل زیست بود عجیب بود حالا بعداز. گذشت 40سال برعکس شده فرزاندان رهبر مثل خودایشان هستند کاش کسانی در منصب بودند که مثل ایشان وفرزندانشان بودند ولی نیست اگرهم هست به تعداد انگشت یک دست که بشمارید
جوان حزب اللهی
Iran, Islamic Republic of
قالَ علیٌّ(ع):
«مَن قَنِعَت نَفسُهُ أَعَانَتهُ عَلَی النَّزَاهَةِ وَالعَفَافِ؛
هر که نفسش قانع باشد، او را در پاکی و خویشتن ‍ داری یاری رساند.»
غررالحکم، ص 393
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من هم یک بار آقا مسعود خامنه ای رو تو یه جای عمومی دیدم، وقتی دیدمشون در 2 متری من بودند داشتن تک و تنها نماز می خوندن، جاتون خالی اون موقع که متوجه شدم ایشون که 2 متری من هستن اقا مسعود هستن داشتم سکته می کردم. محافظ هم نداشتن
Iran, Islamic Republic of
این لقب شاه که به امامزاده های واجب التعظیم (ع) می دهید مربوط به زمانیست که در کشور ما شاهان و طواغیت حاکم بودند و چون مردم می خواستند به اینها بگویند شما شاه نیستید به ائمه (ع) و امامزاده ها لقب شاه می دادند یعنی ما تو را به شاهی قبول نداریم و شاه این بزرگان می باشند و به نحوی مبارزه منفی می کردند. حتی لقب سلطان هم می شود گفت به همین دلیل استفاده می شده است. لذا لطف کنید این القاب که در هیچ کدام از معارف دینی ما ذکر نشده است را به کار نبرید.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خودم به شخصه در مغازه ي لبنياتي بودم و ايشون ( آسيد ميثم ) وارد مغازه شد و يك ظرف ماست خريد. بعد به فروشنده گفتم ايشون رو ميشناسيد؟ گفت نه ، وقتي معرفيشون كردم از تعجب داشت شاخ درمياورد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
زیباست
United Kingdom
چی؟!
Canada
...
رر
United Arab Emirates
ازكجا معلوم حرفتون راست باشه!؟
Iran, Islamic Republic of
من روزی از روزها مشرف شدیم به قم برای زیارت درحال عبور دریکی از محلها بسمت ضریح درحال خودبودم ناگهان دستی برروی من باز شد سرم را بالا نگهداشتم علت را ببینم به محافظهای آقای علوی برخوردم که اجازه عبور از روبروی او را بمن ندادند تازه متوجه موضوع شدم که بدون کوچکترین عکس العملی تغییر مسیر داده وراه خود را از جای دیگری انتخاب کردم الان شما میگوئید که ما تنهایی اینطرف و آنطرف میرویم بابا بیایید داخل مردم حالا اتفاقی هم بیفتد تازه به آمار شهدای انقلاب اضافه میشود ایرادی دارد آنطرف آبیها فهمیدندکه نبود شخص تاثیری در ادامه مسیر ندارد.
Iran, Islamic Republic of
درود بر حضرت آقا و فرزندان گرامی شان
درود به همه مسولانی که حداقل های زی مسئولیت را رعایت می کنن.
...
پیروز
Iran, Islamic Republic of
معرفت در گرانی ست ،به هرکس ندهند پرطاووس قشنگ است به کرکس ندهند/ این مطلب را خیلیها درک نمیکنند که نان حلال وطیب و طاهر چه میکند
سید مجید
Iran, Islamic Republic of
سلام. مطلب بسیار جالب و جذاب است.
اما چرا از واژه شاه عبدالعظیم !!! استفاده کردید ؟؟؟
حضرت عبدالعظیم حسنی صحیح می باشد.
Netherlands
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
درود خداوند بر حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله
Iran, Islamic Republic of
......
مهدی
Australia
باسلام
بابا اینا دیگه کیند که چشم خوندن ویا چشم دیدن دعا هم را
حتی برای رهبرهم ندارند. واقعاً یا خدا . ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یک عده بخاطر اینکه فرزندانشان در آمریکا زندگی میکنند و خودشان زندگی اشرافی دارند، وقتی این صحنه ها را می بینند برای سرپوش گذاشتن به رفتارهای اشرافی گری خود اسم پوپولیسم را روی این گذاشته اند، اگر ساده زیستی شبیه مردم زندگی کردن اسمش از نظر شما پوپولیسم است من افتخار می کنم که پوپولیسمم...
Iran, Islamic Republic of
کامنت 15:12 مال منه چرا بقیه ش رو سانسور کردی، کامنتم ناقص شد و اصل کلام اونجا بود
Iran, Islamic Republic of
یک سوال داشتم خدمت شما دوست رسانه ای من ....این خبر بدون عکس به چه درد می خورد؟ به پشیزی می ارزد؟
نچ
Iran, Islamic Republic of
...
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کینه ایی نباشید لطفا از احمدی نژاد هم میگفتند
ساده ترازاون فعلانیست
United Kingdom
خیلی ها جرات رفتن به همین رستوران را ندارند؟!!!!!!!!!!!!....
United States
بخاطر پولش!!!!!!!!!!!!!
United Kingdom
علامت تعجب نذار.جهان تو مردم را نمیشناسی چون وابسته ای و وضعتان توپِ توپ.
امیر
Australia
سلام
خودتان چطور؟ این دلیل نمیشه که حالا فرزند رهبر یا فرزند هرکس دیگری حالا باید گرسنه بماند تا برود خانه اش درضمن چقدر نیت شما ناپاک هست .
ببینم اگر بچه شما برود بیرون چطور؟ حالا شماها چی را میخواهید ثابت
کنید بقول معروف مته گذاشتید روی خشخاش یوخورده چشمتان را
باز کنید وببیند پولهای کلان کجا خرج میشود ماشینهای چندملیاردی
خانهای چندملیاردی حالا گیردادید که چرا این آقا تونسته بیک رستوران
ساده برود پس اونا که تو اون برج میرند فقط برای یک چای ویک شام
بالای یک ملیون میدهند .چی ؟ آدم حالش ازدادن نظر شما
بهم میخوره . حالا حقّ میدم بجهان که بعضی از نظرهار رد میکنه.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بزرگواران بنده نه ضد انقلابم، نه ضدولایت، نه بهاری هستم، نه هیچ چیز دیگر

فقط نمیدانم دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس رو ...

پیکان سید عطاءا... صالحی، جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح رو باور کنم یا دختر فوق لیسانس شان را که سه جا عضو هیات مدیره اند!!!

جای مهر بر پیشانی عده ای را ببینم یا سفر درمانی شان به فرنگستان...

بگذریم...
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
سلام...ترا خدا بس کنید...کاش همه فرزندان بزرگان نظام مانند اقاسید میثم بودند.....
Iran, Islamic Republic of
خدا حفظشان کند ولی این که چیز عجیب غریبی نیست. خیلی ها هستند که ساده زییستند. مومن هستند انسان هستند و ....
علی
Iran, Islamic Republic of
....