کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روسیه چگونه به اردوغان در انتخابات کمک کرد؟

19 تير 1397 ساعت 12:07

همکاری نزدیک ترکیه با روسیه و ایران در چارچوب مذاکرات آستانه در زمینه سوریه، رویارویی با غرب و جهت‌گیری به سمت مسکو و اورآسیا، در پیروزی "اردوغان" در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نقش زیادی داشت.


به گزاش جهان نیوز، "آمور حاجی‌اف" کارشناس علمی موسسه شرق شناسی روسیه در مصاحبه با روزنامه «پراودا» به این سئوالات پاسخ داده است: "رجب طیب اردوغان" در دوره جدید ریاست جمهوری خود با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی چه جهت‌گیری را در عرصه سیاست خارجی انتخاب می‌کند؟ آیا او به رویارویی با غرب ادامه داده و روابطش با روسیه را توسعه خواهد بخشید؟ ترکیه در هر صورت نیاز به پول زیادی دارد که در اختیار ندارد. چرا روسیه به اردوغانکمک کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود؟ و اینکه آنکارا اکنون چه امتیازاتی به مسکو خواهد داد؟

به عقیده این کارشناس، پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ترکیه اصلاً غیرمنتظره نبود، هر چند بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که انتخابات به دور دوم کشیده شود و او نتواند 50درصد آرا را به دست بیاورد، ولی در نهایت اردوغان توانست در همان دور نخست پیروز شود.‌البته اکثریت پارلمانی را از دست داد، که هرگز آن را نداشته و نخواهد داشت و همیشه نیاز داشته تا با سایر جناح‌های سیاسی در ترکیه ائتلاف کند.

حاجی‌اف در مورد مشکلات کنونی پیش روی اردوغان، گفت: «رئیس جمهوری ترکیه باید اکنون به فکر آن باشد که چه موضع گیری را در برخورد با غرب اتخاذ کند، بخصوص با توجه به اینکه اخیراً تنش‌های زیادی در روابط ترکیه و کشورهای غربی وجود داشته و انتقادات بسیاری از سیاست‌های وی چه در عرصه داخلی و چه در سطح منطقه دیده می‌شود. ترکیه جهت‌گیری خود به سمت روسیه و اورآسیا را در سیاست خارجی خود تشدید کرده و همین مسئله باعث نارضایتی در غرب شده است.

آنها در حال حاضر از شیوه‌های تهدید و تعیین ضرب‌العجل استفاده می‌کنند، زیرا از تصمیم آنکارا برای خرید سامانه‌های موشکی اس-400از روسیه ناخرسند هستند. به همین دلیل مشکل اصلی اردوغان در حال حاضر نه مسائل داخلی، بلکه در عرصه سیاست خارجی ترکیه است.»

این شرق شناس روس در مورد حمایت مسکو از اردوغان در جریان انتخابات و نتیجه همکاری‌های ترکیه با روسیه و ایران در رابطه با سوریه گفت: «جریان مذاکرات آستانه پیرامون سوریه، عرصه‌ایبسیار جدی و تعیین کننده در حل و فصل مشکلات در سوریه است و دقیقاً در چارچوب این مذاکرات بود که توافقنامه مهم ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه و همچنین بهبود وضعیت انسانی در بسیاری از مناطق خاک سوریه به دست آمده است.

از طرف دیگر تقویت روابط روسیه و ترکیه را نیز می‌توان نتیجه مذاکرات آستانه دانست. بنابراین مشارکت با روسیه برای اردوغان در عرصه سیاست خارجی بسیار مفید بود و او به خوبی از این مسئله استفاده کرد. ضمن اینکه در داخل ترکیه از بهبود روابط با روسیه بشدت استقبال می‌شود.»

منبع: تسنیم


کد مطلب: 626061

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/626061/روسیه-چگونه-اردوغان-انتخابات-کمک

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com