جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۶

پای پاستورنشینان بی انگیزه به بهارستان کشیده می‌شود؟/ اجماع مجلسی ها بر سر ترمیم کابینه

سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 626047
به نظر می رسد برای ترمیم کابینه اجماعی میان جریانات سیاسی مختلف در مجلس حتی میان حامیان دولت وجود دارد.
پای پاستورنشینان بی انگیزه به بهارستان کشیده می‌شود؟/ اجماع مجلسی ها بر سر ترمیم کابینه
گروه سیاسی جهان نيوز: ترمیم کابینه دولت از جمله خواسته‌های نمایندگان مجلس و حتی فعالان سیاسی نزدیک به پاستورنشینان است. این موضوع با تشدید مشکلات اقتصادی و گرانی های ارز و طلا بیشتر مورد مطالبه قرار گرفت. البته شخص رئیس جمهور و معاون اول در چند نوبت نسبت به اینکه برخی از اعضای هئیت دولت نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، گلایه کردند؛ گلایه‌ای که با صفت «مدیران خسته» و «بی انگیزه» همراه بود.

در اوائل تیرماه سال جاری نیز ۱۸۷ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار ترمیم کابینه دولت شدند.

نمایندگان در بخشی ازاین نامه نوشتند:« به نظر اینجانبان عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی کشور در طی سال‌های اخیر موجب بی‌اعتمادی روزافزون مردم نسبت به تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی و اجرایی در بخش اقتصادی کشور گردیده است و این امر بازنگری در مجموعه تیم اقتصادی دولت را ضرورتی دو چندان و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.»

احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب اتحادملت، یکی از اصلاح طلبانی است که از ضرورت ترمیم کابینه برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور سخن گفته است. وی در این باره بیان می‌کند:« سه سال برای دولت فرصت کمی نیست بلکه زمان مفیدی است، پس دولت وارد عمل شود و تعارف هم نکند چرا که دولت امانت مردم است و قرار نیست فردی همیشه در کابینه باشد یا اینکه بگوییم این فرد، سهم فلان جریان است. ضمن اینکه فکر نمی کنم آقای روحانی هم به این حرفها اعتقادی داشته باشد.»

وی افزود: «البته با توجه به خروج آمریکا از برجام شاید لازم باشد که در برنامه های دولت هم تغییراتی متکی به شرایط جدید انجام شود.»

حالا که کار ترمیم کابینه به عقب افتاده است، فعالان سیاسی از مجلس می‌خواهند که در این بحبوحه وظیفه و رسالت ملی خود را انجام و خود را در راس امور نشان دهد.

در این رابطه، قدرت ا... علیخانی، فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص علت سکوت رئیس‌جمهور در این برهه خاص گفت: «آقای رئیس‌جمهور یکی دو بار از وزرای خود گله کرد. یک بار آمد و گفت: روزه سکوت گرفته‌اید، یک روز گفت که اگر نمی‌توانید کار کنید، چنین و فلان. فکر می‌کنم رئیس‌جمهور از بخشی از کابینه خود ناامید شده بود. شنیده‌ام قبلا از اصلاح‌طلبان هم گله‌مند بودند که از من حمایت نمی‌کنند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان مثل گذشته حامی رئیس‌جمهور هستند. شما دیدید که آقای موسویان که از همراهان قدیم رئیس‌جمهور بوده، جزو کسانی شد که استعفا را مطرح کرد، استعفایی که چند ماه پیش احمدی‌نژاد باب آن را باز کرده بود. یعنی عملا برخی نوعی همصدایی در این موضوع با احمدی‌نژاد پیدا کردند. من نمی‌دانم آقای روحانی با وزرا و کارگزارانش رودربایستی دارد؟ اوضاع دست خودش است و خودش می‌تواند اوضاع را برگرداند.»

وی در خصوص راهکارهای بحران پیش رو گفت: « یکی از راه‌ها ترمیم کابینه است، البته با افرادی کاردان و امتحان پس داده است. چرا که تاخیر در ترمیم، کار را به جایی رساند که صدای مجلس هم درآمد. نمی‌خواهم این مجلس را به عرش اعلی ببرم. اما امام فرموده بودند که اگر ما مجلس قوی داشته باشیم کشور را حفظ می‌کند و در مواقع حساس کشور را از بحران‌ها نجات می‌دهد. به نظرم رئیس‌جمهور باید برود مجلس درباره شرایط شفاف‌تر با نمایندگان و مردم صحبت کند.»

نماینده اسبق قزوین خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «قوی کار کن و شجاعانه به میدان بیا».

در این حوزه نمایندگان مجلس نیز از عدم تحقق موضوع ترمیم کابینه که حالا مطالبه ملی و مردمی و جریانی شده است، گلایه کردند.

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح طلب یکی از این افراد است. این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید تعلل در ترمیم کابینه را سوال برانگیز خواند و گفت: «متاسفانه شاهد تعلل در ترمیم کابینه هستیم. آقای روحانی یادش نرود که مردم در سال ۹۶ به امید به او رای دادند. نباید روزنه‌های امید را بست آن هم در وضعیتی که نابسامانی‌ها جدی شده و تا حدی کنترل امور دشوار شده است. اکنون نیاز به وارد کردن یک شوک در کابینه هستیم به خصوص درباره وزرایی که نشان دادند کارآمدی لازم را ندارند و نمی‌توانند در شرایط بحرانی عملکرد موفقی داشته باشند.»

حال به نظر می رسد که مطالبات از دولت به سمت مجلس شورای اسلامی برای انجام وظیفه‌اش سوق یافته است. بهارستانی‌ها در این مدت چه درگفتار و چه در نامه دهی و تذکر به دولت نشان داده‌اند که به ترمیم کابینه باور دارند. موضوعی که بایستی در عمل نیز به آن برسند. اما در این خصوص بایستی دولت را به گونه‌ای به این سمت هدایت کنند. در این شرایط اگر دولتمردان تن به این کار ندهند مجلس می تواند از حق قانونی خود برای بهبود وضعیت دولت و متعاقب آن کشور استفاده کنند.

به نظر می رسد اجماعی هم در میان اصلاح طلبان و دیگر جریانات سیاسی وجود دارد. اگرچه در گذشته افتراقات جناحی سیاسی باعث می شد که استیضاح وزرا رای نیاورد و حتی اخطارها و استیضاح‌ها از سوی جریان حامی دولت در مجلس سیاسی جلوه داده شود، اما هم اکنون دیگر این شائبه ها از بین رفته است. چه اینکه در گذشته این اختلافات سبب شده بود که مجلس کارآیی لازم برای تنظیم دولت را از دست بدهد اما به نظر می رسد این فرصت خوبی است که مجلس با وحدت خود نشان دهد که وظایف‌اش را به خوبی انجام می دهد. در حال حاضر این مطالبه در دولت وجود دارد و مجلس نیز در سمت دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
کاظم
Iran, Islamic Republic of
از این مجلس ابی گرم نمیشه.
100
Iran, Islamic Republic of
از این ... امیدی نیست
Iran, Islamic Republic of
اين شيوه رفتار مجلس از سريال جومونگ تكراري تر شده است
Iran, Islamic Republic of
....
رضا
Iran, Islamic Republic of
....