جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۳۰
دست رد به سینه کاندیدای پوششی؛

مردم اسیر آشفته بازار اقتصاد؛ مسئولان درگیر جنگ حزبی عزل یا بقای جهانگیری/ موضع اصلاح طلبان درباره حذف جهانگیری چیست؟!

سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 626040
شایعات ریز خبر استعفای جهانگیری روز یکشنبه هفته جاری، بار دیگر داغ و برجسته شد که با واکنش رسانه های گوناگون خاصه اصلاح طلبان همراه شد.
مردم اسیر آشفته بازار اقتصاد؛ مسئولان درگیر جنگ حزبی عزل یا بقای جهانگیری/ موضع اصلاح طلبان درباره حذف جهانگیری  چیست؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: حضور پررنگ جهانگیری برای فداکاری به نفع حس روحانی در انتخابات سال 96 و ایفای نقش کاندیدای پوششی، انتظار اصلاح طلبان را تا انجا بالا برد که منتظر بودند جهانگیری نه تنها معاون اولی دولت و حدود اختیاراتش را ادامه دهد بلکه نقش او در دولت به عنوان بزرگترین فداکار روحانی، بسیار ویژه تر شود. اما رویکرد روحانی پس از پیروزی، خط بطلانی بر این فرضیه کشید. در همان روزهای انتخاب مجدد روحانی حتی خبر عدم رغبت روحانی به معاون اولی جهانگیری هم در رسانه ها مخابره می شد. با این حال معاون اول دولت یازدهم فعالیت خود را در دولت دوم روحانی هم ادامه داد، اما این امر با قدرت گیری دفتر رئیس جمهور و شخص محمود واعظی، کاهش چشم گیر نقش جهانگیری و سلب اختیار بعضی امور از وی همراه بود و تا آنجا پیش رفت که هرچند وقت یک بار بحث استعفای جهانگیری مطرح می شد.

جهانگيري سال گذشته در بخشی از گفت‌وگوی خود با سالنامه «شرق» تلویحا به قدرت واعظی اشاره کرده و گفته بود: «در دفتر رئيس‌جمهور درباره انتصابات بعد از کابينه تمرکزي شکل گرفته که من تقريبا در جريان آنها نيستم. من اينها را سياسي نمي‌بينم. به نظرم عمدي هم در کار نبوده که بخواهند من در جريان نباشم»

شایعات ریز خبر استعفای جهانگیری روز یکشنبه هفته جاری، بار دیگر داغ و برجسته شد که با واکنش رسانه های گوناگون خاصه اصلاح طلبان همراه شد. 

انتخاب: روحانی موافق رفتن جهانگیری است
انتخاب، اصلی ترین سایت حامی روحانی روز یکشنبه نوشت: «رویارویی تیم حزب اعتدال و توسعه در دولت با حزب کارگزاران در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است...سیاست های اقتصادی دولت روحانی به طور کامل در اختیار حزب اعتدال و توسعه قرار دارد که در روزهای اخیر با اوج گیری ‏فضای نامساعد اقتصادی کشور، انتقادها از این تیم، به ویژه از سوی اصلاح طلبان از جمله اعضای حزب کارگزاران به اوج خود ‏رسیده است.‏

جهانگیری معقتد است هیچکاره است و عموم اختیارات در دستان واعظی رییس دفتر رییس جمهور است، در جلسه ای با حضور روحانی و برخی مقامات دولتی، مجدداً آمادگی خود را برای استعفا قبول کرده ؛ اما این بار برخلاف دفعات پیشین، رییس جمهور مخالفی نکرده و با سکوت خود، از سخنان معاون اول گذر کرده است!

با این حال، با وجود تمایل واعظی و نوبخت و حتی روحانی برای خداحافظی جهانگیری از دولت، هنوز برخی مصلحت ها مانع پذیرش استعفای جهانگیری شده است.»

دلیل استعفای جهانگیری؛ احتمال انتصاب نهاوندیان به جای سیف
روزنامه اصلاح طلب اعتماد در گزارشی با عنوان «آيا نهاونديان جايگزين سيف مي‌شود؟» به خبر استعفای جهانگیری پرداخته و نوشته است: «روز گذشته خبري در فضاي مجازي منتشر شد كه حكايت از خداحافظي اسحاق جهانگيري با هيات دولت داشت. ماجرا از آن قرار است كه حسن روحاني، رييس‌جمهور تصميم گرفته تيم اقتصادي خود را ترميم كند. گمانه‌زني‌ها درباره گزينه‌هايي كه قرار است جابه‌جا شوند زياد است اما ظاهرا يك تغيير بسيار مهم منجر به قهر جهانگيري از دولت شده است تا جايي كه او روز يكشنبه علاوه بر آنكه استعفاي خود را تقديم رياست‌جمهوري كرده، وسايل خود را نيز جمع كرده است. تغييري كه جهانگيري را خشمگين كرده، رفتن نهاونديان به بانك مركزي است. تغيير رييس بانك مركزي يكي از مهم‌ترين تغييرات تيم اقتصادي دولت است. ماموريت ولي‌الله سيف در بانك مركزي طي روز‌هاي آينده به پايان مي‌رسد به همين دليل رييس‌جمهور به دنبال يك جايگزين مناسب براي او است. ابتدا از علي طيب‌نيا به عنوان جايگزين سيف نام برده شد. پس از طيب‌نيا نوبت به پورمحمدي، معاون اقتصادي سازمان برنامه رسيد و اكنون قرعه به نام نهاونديان درآمده است. شنيده مي‌شود پس از مطرح شدن نهاونديان به عنوان گزينه رياست بانك مركزي، جهانگيري تصميم به قطع همكاري با دولت گرفته است. زمزمه‌هاي دلخوري جهانگيري از اعضاي دفتر حسن روحاني از همان روزهاي آغازين دولت دوازدهم به گوش رسيد.»

فداکاری جهانگیری یادمان هست/ متهم کردن رسانه یک از اعضای دولت
آرمان در واکنش به این موضوع نوشته است: «شاید کمتر کسی باشد که نداند اسحاق جهانگیری برای رئیس‌جمهور و دولت متبوعش چه اقدامات مثبتی داشته است. احیای حسن روحانی در انتخابات 96 و کارکرد مثبت در معاون اولی و فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی دولت را می‌توان از عملکردهای جهانگیری دانست. شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که چند ماهی می‌شود همگان از کارشناسان اقتصادی و سیاسی تا عامه مردم از لزوم تغییر در تیم اقتصادی دولت می‌گویند. مساله‌ای که جهانگیری در ابتدای دولت بدان اشاره کرد و تاکنون نیز همواره بدین مساله تاکید می‌کند. حال در شرایطی که کشور در وضعیت مطلوبی قرارندارد، برخی رسانه‌ها با علم به مشکلات دولت درصددند که میان دولتمردان به‌ویژه رئیس‌جمهور و معاون اول را شکرآب کنند و وضعیت را به گونه‌ای جلوه دهند که گویا اختلافاتی در دولت هست. به‌نظر می‌رسد در شرایطی که دولت که خود با مشکلات فراوانی رو‌به‌روست، هرگونه ایجاد چالش جدید و اختلاف میان دولتمردان به مقاصدی خاص برخلاف منافع ملی و رویه‌های دولت است و آنهایی که این مقاصد را دنبال می‌کنند درپی موفقیت دولت نیستند.»

آرمان در ادامه گزارش نوشته است: «یکشنبه بود که رسانه حامی یکی از اعضای دولت با هجمه به معاون اول رئیس‌جمهور و حزب حامی وی آنها را به تلاش علیه دولت و سهم‌خواهی متهم کرد. در گزارشی که در این رسانه با عنوان «پشت‌پرده تلاش‌های ریاکارانه کارگزارانی‎ها علیه دولت؛ سهم‌خواهی یا پوشاندن درگیری درون حزبی؟» منتشر شد به انتقادات کارگزارانی‌ها نسبت به دولت اشاره شده که به لزوم تغییر در تیم اقتصادی دولت اشاره کرده‌اند. این رسانه در حالی با اشاره به تغییرات در دولت خبر از کناره‌گیری جهانگیری از معاون اولی رئیس‌جمهور را داده که اخیرا وی به سفر جدید کاری رفته است. معلوم نیست در اوضاعی که کشور در شرایط جنگ اقتصادی بسر می‌برد و بسیاری درصددند دولت را ناکارآمد جلوه دهند و دولت نیز در برخی حوزه‌ها نتوانسته آنطور که باید به نحو مطلوب عمل کند این قبیل دعواهای رسانه‌ای چه دردی از مردم و دولت دوا می‌کند.»

نوک پیکان «شرق» به سمت واعظی/ جهانگیری را سپر بلا کردند
«اسحاق جهانگيري که رياست «ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي» را برعهده دارد، در زمان روي‌کارآمدن دولت دوم روحاني حضور کمتري داشت و حتي شايعه شده بود که او قرار است از دولت برود و شهردار تهران شود. تا اينکه بعد از التهابات اقتصادي، او به‌عنوان نماينده دولت نرخ 4200توماني دلار را اعلام کرد که برخي اين حضور را به معناي پررنگ‌شدن نقش او در فضاي اقتصادي دولت تعبير کردند. بااين‌حال با نابسامان‌شدن اقتصاد در فضاي مجازي با همين نرخ اعلام‌شده از سوي جهانگيري شوخي‌هايي شد و حتي آن را «دلار جهانگيري» ناميدند تا محبوبيتي که او در جريان انتخابات رياست‌جمهوري 96 جمع کرده بود، دست‌مايه شوخي شود. پس از آن بود که برخي بر اين باور شدند که جرياني در دولت، «جهانگيري» را سپر بلاي دولت کرده است. اين روزها، دوباره حضور محمود واعظي پررنگ‌تر از اسحاق جهانگيري است؛ چه آنجا که در جمع خبرنگاران حضور پيدا مي‌کند و از حضور وزراي جوان و پرانرژي در کابينه مي‌گويد و چه آنجا که به نمايندگي از طرف رئيس‌جمهوري و به نمايندگي دولت به قم رفته و با آيات عظام ملاقات مي‌کند.»

ماموریت جدید به جهانگیری؟!
با این اوصاف، «انتخاب» در آخرین واکنش خود به عنوان اصلی ترین سایت حامی دولت خبر داده است که ظاهرا روحانی از موضع خودش برگشته و رضایت قبلی اش به مخالفت تبدیل شده و با سپردن یک ماموریت جدی اقتصادی به جهانگیری همراه با اعطای اختیارات گسترده، این مخالفت را عملا نشان داده است.

انتخاب نوشته است: «پس از حملات رسانه های متعلق به سخنگوی دولت به جهانگیری برای اصرار بر استعفا و حتی خروج از کابینه بدون رضایت رییس جمهور، اخبار رسیده به «انتخاب» حکایت از آن دارد که روحاني برای از بین بردن اختلافات و تزریق نیرو و روحيه اي جدید به جهانگیری، با ماموریت ویژه به معاون اول خود موافقت كرده است.

اين ماموريت، انتصاب ويژه جهانگيري به رياست ستاد ويژه اقتصادي با اختيارات ويژه و منحصر بفرديست كه در برابر جنگ اقتصادي غرب عليه كشورمان ايجاد خواهد شد.»

نوبخت هم در آخرین توئیت خود نوشته است: حضور دکتر جهانگیری در کابینه، نقطه قوت دولت دکتر روحانی است.

در آخر باید گفت سردرگرمی مسئولان ارشد دولت همراه اوج گیری جنگ های حزبی هیچ تاثیری در منافع مردم و آشفته بازار اقتصاد نداشته و ندارد و تنها قربانی این وضعیت مردم خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم ایران باید باور کنند که سالهاست که سرکارند.یک روز با دشمنان فرضی و یک روز با استعفا و یک روز با چیز دیگر
Iran, Islamic Republic of
اصلو ول کردن چسبیدن به حواشی تا مردمو با حواشی مشغول کنن تا مطالبتشونو فراموش کنن
Iran, Islamic Republic of
ما خواستار رفتن روحانی هستیم نه اعضا
United States
در دولت اعتدال تعداد اصولگرایان بیشتر است عجب قدرتی دارند این اصولگرایان اقتدار گرا!!!!!!!!!!!!!!!
Germany
نمیشه همه با هم استعفا بدن یا از مردم در این موضوع مهم رفراندوم بخواهن ؟ ...
Iran, Islamic Republic of
دیدید دلار را با چه ترفندی بالا بردند و دو نرخی کردند؟؟؟
عمار
Iran, Islamic Republic of
چرا از ذخیره های نظام برای مقابله باجنگ اقتصادی دردولت استفاده نمیکنند؟؟!!
بیژن
Iran, Islamic Republic of
1000 ال سی باز شده است:
1-دلار9000تومان
2-واردات کود انسانی ترک
3-بیش از 60 توهین به منتقدین
4-برجام بی فرجام
5-خسته میشوم همه اش را بنویسم !خودتان بنویسید وبخوانید تا به عدد 1000 برسد!
محمد
Iran, Islamic Republic of
جهانگیری نتوانسته اوضاع را سر و سامان دهد
خودش باید محترمانه برود تا فردای قیامت رو سفید باشد
کاظم
Iran, Islamic Republic of
مردم یادتون هست به دوست این اقا رای دادید حالا بکشید که حقتونه.!
اخه کدوم اصلاح طلبی واسه مردم تا حالا کار کرده؟
Iran, Islamic Republic of
مگه جاهایی که مردم رای ندادن خوب عمل میکنن؟...
سرور
Iran, Islamic Republic of
درد همین است.کاش نهادهای نظارتی و قوه قضاییه در این پنج سال به خاطر مردم هم که شده بهتر عمل می کردند هم برای دولت بهتر بود و هم برای خودشان و هم مردم و هم رضایت خدا در آن بود اما حیف که کوتاهی کردند.آخرین مورد هم توزیع دلار بی زبان به نصف قیمت در بین عده ای خاص با هزینه از جیب مردم است یا پرداخت پول مالباختگان موسسات دزد از طریق نقدینگی بانک مرکزی و از جیب من و شما که متاسفانه در این در مورد هم بسیار منفعلانه و بد عمل شد.
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر احزاب فاسد و منافق
حامد
Iran, Islamic Republic of
جهانگیری رو روحانی باید توبیخ کنه. ...
Iran, Islamic Republic of
تیترتون و یه بار دیگه بخونید جنگ حزبی دیگ به دیگ میگه روت سیاه جهان
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
استعفاو.توبیخ جهانگیری
Iran, Islamic Republic of
فقط استعفا جهانگیری کافی نیست.... مگر میشود هر کس بیاید وخرابکاری بکند وبا یک استعفا برود پس مردم بیچاره چه گناهی کرده اند؟
Iran, Islamic Republic of
خوب بود در مورد مدیریت بازار دلار به عنوان مدیریت اصلاح طلبان هم می نوشتند که دقیقا توسط آقای جهانگیری که با افتخار خود را اصلاح طلب می داند، اجرا شد.
Russian Federation
..... باید از مردم عدر خواهی کنند ....
Iran, Islamic Republic of
بحث نتوانستن نيست بحث نخواستن است ....
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی مردم از روی ضدیت با دیگران و نا اگاهی به یک عده...رای می دهند باید انتظار همین روزها را داشت
Iran, Islamic Republic of
پروژه علم کردن جهانگیری برای 1400 سوخته، دلار با همین جهانگیری شد 9000 تومن، مردم را سرگرم نکنید
احمدی نژاد خدا پدرت رو بیامرزه
Iran, Islamic Republic of
واذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون (بقره/11) و چون به آنان گفته شود در زمین فساد نکنید گویند، ما همین اصلاح طلبیم.

الا انهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون (بقره/12) آگاه باشید که آنان همانند مفسدانند ولیکن نمی فهمند.
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
حاشیه ای بر دعوای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان درباره ماندن یا رفتن جهانگیری/ کارنامه این دولت با جهانگیری یا بدون جهانگیری در همین حد است؛ دلار با جهانگیری 9000 تومان شد، پروژه ناجی ساختن از او سوخته است!
Iran, Islamic Republic of
آقای جهانگیری ساعت سر دستت یارانه چند سال چند خانوار هست
Iran, Islamic Republic of
تکلیف اختلاس های کلان اخوی تان(مهدی) و حسین فریدون چی شد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مجلس لالا..لالایی لالا لالایی......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ملت ایران اسیر جناح بازی شده اند تا زمانی که این قضییه حل نشودلج ولج بازی ادامه داردوضع هم به همین منوال خواهد بود.
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
روحیه استعفا درکشورما وجودنداره ولی درسایرکشورها درهمچین حالتی سریع استعفامیدن تاادمای دیگری برن سرکارودلیل عدم استعفا هم سواستفاده های شخصی مسیولانه ولی فعلا اگرنوبخت وجهانگیری برن کنار وضعیت بهترمیشه