جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳۳
انتقال نگرانی‌ها از فکر به زبان؛

چرا اصلاح‌طلبان شانسی برای آینده خود متصور نیستند؟ / اصلاحات استاد سوزاندن فرصت‌های بزرگ

چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 626012
اصلاح طلبان از همین حالا نگرانی خود را از وضعیت این جریان نزد افکارعمومی ابراز می دارند.
چرا اصلاح‌طلبان شانسی برای آینده خود متصور نیستند؟ / اصلاحات استاد سوزاندن فرصت‌های بزرگ
گروه سیاسی جهان نيوز: نگرانی از وضعیت اصلاح طلبان نزد افکار عمومی در فعالان سیاسی این جناح آشکارا دیده می شود. اصلاح طلبان برای 1400 از همین حالا به فکر هستند اما همواره بر این نکته اشاره دارند که طرفدارانشان با عملکرد بد این جناح ریزش جدی کرده‌اند.

بر همین اساس، فاطمه دانشور، عضو پیشین شورای شهر تهران و از فعالان سیاسی این جریان درباره وضعیت اصلاح طلبان گفت: «اصلاح‌طلبان توانایی عجیبی در فرصت‌سوزی دارند و از گذشته تا امروز فرصت‌های زیادی را به دست آورده و به آسانی آن را از دست داده‌اند. بدون شک از دست دادن این فرصت‌ها سبب از دست رفتن اعتماد و سرمایه اجتماعی شده است. به همین دلیل نیز سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در حال ریزش است و این ریزش می‌تواند پیامدهای منفی برای جریان اصلاحات به همراه داشته باشد. به نظر من یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی که اصلاح‌طلبان از دست داده‌اند استفاده از جوانان و تربیت مدیران جوان بوده است. به همین دلیل نیز جریان اصلاحات نمی‌تواند برای آینده به صورت دقیق برنامه‌ریزی کند. به عنوان مثال هنوز مشخص نیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات1400 چه کسی را به عنوان کاندیدای نهایی خود معرفی خواهند کرد.»

وی با طرح این سئوال که «آیا اصلاح‌طلبان قصد دارند آقای عارف را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کنند؟» گفت: «اگر این اتفاق رخ بدهد باید عنوان کرد که مردم از عملکرد آقای عارف در مجلس شورای اسلامی رضایت ندارند. از سوی دیگر آقای عارف در جایگاه ریاست شورای سیاستگذاری جریان اصلاحات انتقادات زیادی را برانگیخته است. در نتیجه هر گزینه‌ای که اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری معرفی کنند، الزاما گزینه‌ای نیست که مردم به آن باور داشته باشند.»

البته تنها دانشور از بدی اوضاع و احوال اصلاح طلبان صحبت نمی کند، فعالان سیاسی دیگر این جناح بر خراب بود وضعیت اصلاح طلبان اتفاق نظر دارند و شانسی برای آینده برای اصلاح طلبان متصور نیستند.

فیاض زاهد، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز گفت: «اگر آقای روحانی نتواند بر این بحران غلبه کند، هزینه اول آن را جریان حامی او یعنی اصلاح طلبان خواهند پرداخت، به جهت اینکه افکار عمومی نخواهد پذیرفت که اصلاح طلبان بگویند ما تنها از این دولت حمایت کردیم و در شکل و ساختار این دولت نقشی نداریم.»

صادق زیباکلام، چهره آکادمیک شناخته شده این جریان نیز از بی‌اعتبار شدن اصلاح طلبان سخن به میان گفته است و بیان داشته که دیگر این جریان با ترفندهایی که در انتخابات های 92 و 96 به کار برد نمی تواند افکارعمومی را با خود همراه کند و این سرمایه‌ها سوخته است. او فارغ از عملکرد دولتی که اصلاح طلبان تمام قد حامی آن بودند، از عملکرد ضعیف اعضای این جریان در پارلمان سخن گفت و بیان داشت: « فراکسیون امید نیز در ایجاد سرخوردگی و ناامیدی بین مردم کم از روحانی نگذاشت بنابراین خیلی از کسانی که سال ۹۴ در انتخابات مجلس شرکت کردند و به تکرار می کنم آقای خاتمی لبیک گفتند، دیگر پای صندوق رأی انتخابات سال ۹۸ حاضر نمی شوند. ۲ بار که سهل است حتی اگر آقای خاتمی ۲۰ مرتبه هم بگوید تکرار می کنم آن اتفاق ۹۴ نخواهد افتاد چون میزان سرخوردگی از فراکسیون امید مجلس اگر بیشتر از آقای روحانی نباشد کمتر نیست.»

سعید حجاریان، تئورسین جریان اصلاحات نیز آینده را برای این جناح سیاسی چندان خوب نمی داند و بیان می کند که بایستی اصلاح طلبان هنوز دست به عصا حرکت کنند و حتی برای اینکه در ساختار قدرت باقی بمانند بازهم ناچار به ائتلاف با دیگران هستند. البته اینبار اصلاح طلبان باید با پوشش جدید به میدان بیایند.

البته از نگاه حجاریان و برخی از اصلاح طلبان دیگر بر می آید که این جریان سیاسی سعی دارد برای احیای دوباره خود دولت روحانی را قربانی کند. در این راستا حتی حجاریان از ضرورت نقد موثر دولت نیز سخن به میان آورده است. بیشتر از هر مسئله ای روزنامه های اصلاح طلب خود به شایعات و اخباری که درباره تضعیف و کناره گیری دولت مربوط می شوند، دامن می زنند. این حرکت در نوع خود در جریانی که حامی دولت است بسیار تامل برانگیز است. اگرچه رسانه‌های این جریان سعی دارند مانند همیشه این موارد را در دهان اصولگرایان بگذارند و آنها را مقصر جلوه بدهند اما حرکت تضعیف رسانه ای دولت در زمانه ای که افکارعمومی نسبت به عملکرد آن دل خوشی ندارد، بسیار محسوس است و به نوعی عبور زیرپوستی اصلاحات از دولت برای احیای خود را نشان می دهد. هر چند به نظر می رسد که اصلاح طلبان خوب این موضوع را متوجه شده باشند که در هر شرایطی این جریان باید هزینه حمایت خود از دولت روحانی را بدهد و جدایی و شکستن ائتلاف میان اعتدال و اصلاحات آنهم در این زمان امکان پذیر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلاحات هر وقت روی کار آمد ناکارامدی و فساد رو شاهد بودیم اما این ناکارآمدی را با فساد و ابتذال اخلاقی و غوغاسالاری رسانه ای به نام آزادی و طرفداری از آزادی پوشش داد متاسفانه. مردم هوشیار هستند
سیامک
United States

چرا شانس دارند همونجور که 96 پیروز شدن، 1400 هم پیروز میشن!
دیگه 96 مردم چه دلایلی بر بی تدبیری و بی برنامگی و ضعف و.... دولت نیاز داشتند برای رای ندادن که باز بیست و چند میلیون به این دولت رای دادن!؟؟!
....
Germany
جهان جان نگران نشو بازم رای میارن ایندفعه راحتتر از قبل
United States
صد بار دیگه هم اصلاح طلبا رای میارن
پولاد
United States
بله متاسفانه
سلبریتی‌ها 1400 در این مملکت زنده هستند!
Germany
میزان رای ملت است
Iran, Islamic Republic of
بی اعتبار شدن اصلاح طلبان در نزد مردم ربطی به اصولگریان بی اعتبار شده حتی نزد خودشان ندارد
Iran, Islamic Republic of
حکومت مال شماست دولت هم مال ما چه مشکلی هست؟
پشت سر رهبری و همگام با سیدمون به پیش میریم
M.sh
Iran, Islamic Republic of
اشتباها مثبت دادم. شما بسیار بی جا می کنی که ارکان نظام را از هم جدا می کنی. ما انقلابمون اسلامیست و ان شاء الله یک دولت اسلامی هم تشکیل خواهیم داد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
...خودت بسيار بيجا ميكنى كه به يك انسان محترم توهين ميكنى
United States
اصلاح طلبان چون رقیب ندارند باز هم پیروز خواهند شد
عباس گودرزی
سلام چرا عده ای نمی خواهند مفهوم سخنان مقام معظم رهبری را بفهمند؟ ایشان واضح مطرح فرمودند انقلابی و غیر انقلابی . یعنی چه ؟ اگر اصلاح طلب یا اصولگرا مشکلاتی برای جامعه ایجاد نمی کردند معظم و له چنین نمی گفتند . دو قطبی جریانات همانند موریانه دارد ریشه نظام را آسیب می زند . لذا دیگر نباید اسمی از جناح اصلاح طلب یا اصولگرا به میان آید . فتنه 88 و اسیب های آن و حامیان آن برای انقلابیون و ضد انقلاب روشن است .لذا ضد انقلاب بداند با چسباندن خود به جناح و ایجاد اختلاف بین ملت نتیجه ای نمی گیرند .اگر انقلابیون عصبانی شوند مثل منافقین آنها را دور خواهند ریخت .
هادی
Iran, Islamic Republic of
بجاش اصولگراها استاد خرابکاری ... بخصوص در اقتصاد...
عباس گودرزی
سلام مثل اینکه شما متوجه نشدی یا.... والا بنده از جناحی حمایت نکردم که شما به فکر تفرقه ای
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان دلار 3000 توماني را بدون تحريم تبديل به 9000 تومان كردند.
Iran, Islamic Republic of
واقعا توان ویژه‌ای لازمه در یک مدت کوتاه کسی بتونه چنین کاری بکنه....
هادی
Iran, Islamic Republic of
خوشم میاد که 3800 رو قشنگ رند کردی 3000 تومن...
همه شما همینجوری هستید...
Iran, Islamic Republic of
از بس دروغ شنیدی باور کردی که افساد طلبها در اقتصاد قوی‌ترند...
کافیه چشمات رو باز کنی و ببینی که دلار 3000 تومانی رو چطور به 9000 تومان رساندند....
....
Iran, Islamic Republic of
منم پولبريتي هستم .بحسابم پول بريزيد
کیامرس اسفندیاری
Iran, Islamic Republic of
پيامبر گرامی اسلام صلّي ا... عليه و آله و سلّم می فرماید حق را بگوييد، هر چند به زیان شما باشد. چیزی که هرگز در قاموس این دوستان به اصطلاح اصلاح طلب وجود ندارد. واقع بینانه بپذیریم با یک تفکر فوق سکولار در برخی از ایشان برمی خوریم که رادیکال ترین افراد نیز گاهی کم می آورند. فاقد یک دیدگاه ثابت و استوار در برخورد با مسائلی هستند که در گرو منافع ملی و مهمتر از آن تمامیت این سرزمین باستانی است. به قیمت چند صباحی زندگی در رفاه و آسایش (یک نوع بورژوازی ویژه) حاضرند همدیگر را قربانی کنند. برای بیگانگان پادویی و جاسوسی کنند. زمان جنگ که بسیاری جوانان این مرز و بوم در حال جانفشانی بودند مستند به خاطرات بعضی بزرگانشان و همچنین نقل قولهای آنها در سخنرانی ها، مجالس و رسانه ها و ... در حال ثروت اندوزی و حتی انتقال ثروت به خارج از کشور بوده و هستند و خواهند بود. نکته جالب این است که طیف مقابلشان که به اصطلاح اصول گرا نامیده می شوند با همین ماهیت ولی با یک صورت دیگر در حال ضربه زدن به منافع ملی و تمامیت ارضی این کشور هستند. میراث گرانبهای این دوستان همگی تاراج اعتماد ستمدیدگان و مستضعفین است. و خدایی که آن بالاست نرم نرمک آنها را دارد مورد عنایت قرار می دهد. مولایم حسین (ع) می فرماید: اگر دین ندارید و به رستاخیز باور ندارید، کمتر خواسته این است که آزاده باشید.
Iran, Islamic Republic of
می تونند داداشی
کسی هست که جلوشونو بگیره ؟ بسم الله
اگرم نیست سکوت کنین و به زندگیتون ادامه بدین

هر کی بیشتر ببره زودتر اول میشه
تو این مملکت فریاد رسی نیست
امیدت فقط به خدا باشه ما مشکل خاصی بجز ربا دروغ ریا و تزویر و خشکسالی و فقر و بی ابی و هوای الوده و جاده های خراب و ماشین های داغون و کشتار و جوون بیکار و غیره نداریم که اونم بعد مردن همش حل میشه
سروش
Iran, Islamic Republic of
دوست دارید همه سکوت کنند وفقط شماها حرف بزنید فک می کنید در این صورت حرف شماها برو است نخیر، حرف های شماها را فقط تعداد کمی قبول دارند چون نتوانستید با مردم ارتباط برقرار کنید نتوانستید در کنار سختی ها و مشکلات و شادی ها مردم باشید مدام از زاویه آدم های عقل کل صحبت کردید و می کنید. مدام از ملت انتظار دارید، ملت را همان طوری که هستند قبول ندارید. ملت هم از این نگاه اینجوری دیگه خسته شده و چاره ای ندارد به دامان اصلاح طلبا پناه ببرد.
Iran, Islamic Republic of
اگرچه رفتار غلط بعضی از اصولگرایان باعث افتادن مردم در دامن اصلاح طلبان شد اما فراموش نکنیم حداقل تفاوت صولگراها با اصلاح طلبان پایبندی بیشتر آنها به ارزشهای دینی و اخلاقی است.
سروش
Iran, Islamic Republic of
ملت خسته شده از این همه حرف حرف حرف، ملت خروجی را در نظر می گیرند. نمیشه برای یکبار در عمرتان اول عمل کنید بعد بگویید چه کردید واقعا امکان ندارد؟
Netherlands
افساد طلبان در همه چیز فساد می کنند. در اقتصاد و مالی، در اخلاقی و فرهنگ و هنر، در اجتماع و در سیاست مفسد بزرگ هستند
ناظر
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل و آبادگر و ویرانگر و همه و همه از چشم ملت افتادن و باید با پول هایی که تلکه کردن برن پیش بچه های خارج نشینشون.
اگر کشور کشور باشه باید همین وعده انتخاباتی بده ها را آورد و وعده هاشون را براشون تکرار کرد و به ازای هر وعده یک سطل قیر داغ توی حلقومشون ریخت. واقعا اقتصاد ایران داره نابود میشه اون وقت هنوز فکر میکنین چون ملت از اصلاح طلب متنفر شده حتما به اصولگرا پناه میبره؟!
بابا شماها دیگه چه عقلی دارین
Iran, Islamic Republic of
ما که جز اصلاحات پایگاهی نداریم داداش
شما هم وابسته یه طرف هستی خودتو بیطرف نگیر
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی فکر گروه رغیب باشید شما ها و آنها به درد مردم نخواهید خورد
United States
چه فرصت سوزی؟ اینها وقتی سر کار میایند طبق برنامه شان که همون پر کردن جیبشان از بیت المال هست پیش میرن و هیچگونه فرصت سوزی ندارند و از وقتشان بخوبی استفاده میکنند.
احمدی نژاد این کارها را کرد
Iran, Islamic Republic of
در همین حال میزان درآمد نفتی کشور بر اساس آماری که بانک مرکزی آن را در پایان هر سال اعلام می کند ۶۳۱ میلیارد دلار بوده است که شرح آن در زیر آمده است.



مطابق این آمار، ادعای درآمد ٧٠٠‌ میلیارد دلاری از نفت در دولت نهم و دهم نیز اشتباه می باشد. حال سوالی که مطرح می شود اینکه آیا تمامی این درآمد نفتی، صرف مصارف بودجه ای کشور می شود؟

بر اساس قانون از سال ۸۴ تا ۸۸، درآمد نفتی کشور به این شرح مصرف گردید:

۱۴.۵ درصد به وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی + ۳٧.۶ درصد به حساب ذخیره ارزی + ٢ درصد اختصاص به مناطق محروم + ۴۶.۵ درصد برای مصارف بودجه ای

این قانون پس از انحلال حساب ذخیره ارزی و براساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه به شرح زیر تغییر نمود:

۱۴.۵ درصد به وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی + ۲۰ درصد به حساب توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ و افزایش حداقل ۲ واحد درصد سالیانه به آن + ۲ درصد اختصاص به مناطق محروم + ۴۶.۵ درصد برای مصارف بودجه ای

و مطابق این قانون در ۵ سال ۸۴ تا ۸۸ مبلغ ۱۳۳ میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی و از سال ۸۹ تا ۹۱ مبلغ ۵٧ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار به حساب صندوق توسعه ملی واریز گردید. از درآمدهای نفتی کشور در دو دولت نهم و دهم تنها مبلغ ٢۳۵ هزار میلیارد و ۴۳۴ میلیون تومان جهت مصارف بودجه ای اختصاص داده شده و از این درآمد افسانه ای! تنها این مقدار به مصارف بودجه اختصاص داده شده است در حالیکه از همین مقدار ۱۵۱ هزار میلیارد تومان (۶۴ درصد) جهت پروژه های عمرانی مصرف شده است.
Iran, Islamic Republic of
...
اخگر
India
بابا وجدا دیگه دست از جناح بندی های سیاسی بردارید ،نه ابی ونه نونی برای مردم میشند ،مردم مهار گرانی سرسام اور و ارامش در کنار امنیت میخواهند ،چنانچه به موارد بالا رسید گی نشود نوبت انتخابات مجلس و۰۰۰۰۰۰۰فرا میرسد ومردم میتونند ان موقع جواب بدهند
Iran, Islamic Republic of
ازمردمی که برای باخت فوتبال جشن می گیرند بعید نیست دوباره به ...روحانی رای ندهند!!!!!!!!!!