کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«خستگی گرمایی» بدترین نوع گرمازدگی

19 تير 1397 ساعت 8:52

زمانی که فرد مدت زیادی در معرض گرما و نور آفتاب قرار ‌گیرد یا بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و سنی، بیش از اندازه فعالیت بدنی کند «خستگی گرمایی» اتفاق می‌افتد.


به گزارش جهان نیوز، بالارفتن درجه حرارت هوا و گرمای بیش از حد سبب می‌شود که تبادلات حرارتی بدن با محیط اطراف مختل شود.به گفته محققان، زمانی که فردی در مدت زیادی در معرض گرما و نور آفتاب قرار ‌گیرد یا بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و سنی، بیش از اندازه فعالیت بدنی کند «خستگی گرمایی» اتفاق می‌افتد.

نتایج بررسی‌های متعدد نشان داده است، معمولا این مشکل در مردم مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر دیده می‌شود؛ آسفالت و بتون در مناطق شهری گرما را به میزان بیشتری جذب کرده و این موجب مضاعف شدن گرمای محیط می‌شود.

براساس نتایج به دست آمده از پژوهش‌ها، در واقع خستگی گرمایی شایع‌ترین نوع گرمازدگی است و مشخصه اصلی آن تعریق فراوان و از دست رفتن آب و املاح بدن است.

محققان می‌گویند: «تشنگی و تعریق شدید، پوست سرد، رنگ‌پریده یا برافروخته، نبض ضعیف، مردمک‌های گشاد، بی‌حالی، تهوع، سرگیجه ، خستگی، سردرد و در نهایت غش از جمله علل این نوع گرمازدگی است».همچنین، خستگی گرمایی به دلیل تعریق شدید و از دست رفتن مایعات و املاح بدن می‌تواند به گرفتگی عضلانی منجر شود.

در این حالت معمولا در ساق یا ماهیچه‌های ناحیه شکم انقباض عضلانی روی داده و به سفتی و تغییر شکل عضله منجر می‌شود. 

 محققان تأکید می‌کنند، در صورتی که به خستگی گرمایی رسیدگی نشود به گرمازدگی تبدیل شده و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

منبع: فارس


کد مطلب: 625956

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/625956/خستگی-گرمایی-بدترین-نوع-گرمازدگی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com