جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

استیضاح وزیر اقتصاد جدی شد

يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۳
کد مطلب: 625852
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نخستین پیامد بازار ثانویه ارز کاهش قیمت ارزغیررسمی است و این بازار که دست هیچ کس نبود را مدیریت می‌کند.
استیضاح وزیر اقتصاد جدی شد
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: سیاست دولت این بود که ارز 4200 را برای همه کالاها اعمال کند و این اشتباه راهبردی و سیاست غلط ارزی، سه ماه کشور را معطل گذاشت و بخش زیادی از مشکلات کنونی کشور ناشی از همان است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ارز 4200 تقاضای سنگینی برای واردات در کشور ایجاد کرد و از سوی دیگر جلوی صادرات را گرفت، یعنی کالاهای صادراتی با این قیمت مقرون به صرفه نبودند.

پورابراهیمی عنوان کرد: پس از بررسی‌ها و نشست‌های متعددی که با دولت داشتیم، مقرر شد تا دو نرخ ارز داشته باشیم و بازار ثانویه شکل بگیرد.

وی افزود: در بازار اولیه‌ای که شکل می‌گیرد، کالاهای اساسی و ضروری از جمله دارو، نهادهای دامی، مواد غذایی و ... با میانگین قیمت 4200 هزار تومان اختصاص می‌یابد و دولت هم به منظور مصرف نهایی با این قیمت، باید نظارت لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در بازار ثانویه ارز مجموع کالاهای صادراتی به غیر از نفت که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، در سامانه نیما با قیمت توافقی صورت می‌گیرد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: قطعا این نرخ بالاتر از 4200 تومان خواهد بود، اما هر نوع وارداتی نیز مدنظر نیست و کالاهای غیرضروری و ممنوعه را شامل نمی‌شود.

وی با اشاره به پیامدهای مثبت تشکیل بازار ثانویه ارز در اقتصاد کشور عنوان کرد: نخستین پیامد آن کاهش قیمت بازار غیررسمی ارز است، البته برآورد دقیقی در این زمینه نمی‌توان داشت، اما بازار غیررسمی که دست هیچ کس نبود را مدیریت می‌کند.

پورابراهیمی رونق امر صادرات و رفع توقف برخی کالاها را از دیگر پیامدهای مثبت بازار ثانویه ارز برشمرد و اظهار داشت: مسئله واردات کالاها هم که به شدت زیاد شده بود و بیش از 30 میلیارد دلار واردات عجیب و غریب با بدترین نوع را داشتیم به کمترین حد خود می‌رسد.

وی از ارسال نامه‌ مشترک کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه مجلس به رئیس جمهور در زمینه بازار ثانویه ارز خبر داد و بیان کرد: در این نامه عنوان کردیم که اگر بازار ثانویه‌ای که عنوان می‌شود، شکل نگیرد باز هم دچار مشکل خواهیم شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در مورد استیضاح وزیر اقتصاد و رفاه گفت: این مسئله در دستور کار است و پیش‌بینی می‌شود که اگر رئیس جمهور طی روزهای آینده تغییراتی را در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند، مجلس نسبت به استیضاح‌ها بازنگری می‌کند در غیر این صورت این دفعه نسبت به گذشته جدی‌تر خواهد بود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درهرکجای دنیا این افتضاح اقتصادی رخ میداد وزیر ویا معاون رئیس جمهور استعفا میداد اما ...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
تنهاراه و فقط وفقط ،اعدام کلیه مسببین گرانی و مشکلات اخیر است. ...